Renault - leader v bezpečnosti na zadních sedadlech

SRP 3. generace

Renault: leader v bezpečnosti na zadních sedadlech

Díky padesátiletým zkušenostem ve výzkumu bezpečnosti a vývoji na poli bezpečnosti vozidel dosáhl Renault vedoucí pozice v oblasti automobilové bezpečnosti. Renault je jediným výrobcem, který dosáhl nejvyšší mety, pěti hvězdiček v Euro NCAP hodnocení, v celém svém výrobním programu – od typu Clio III až po Vel Satis – tedy u osmi typových řad. Renault věnuje pozornost všem pasažérům, tedy nejen řidičovi, ale také lidem sedícím na ostatních sedadlech a dětem. Automobilka ve svých kritériích bezpečnosti nasadila laťku ještě podstatně výše než určují maxima Euro NCAP instalací speciálních systémů zajišťujících bezpečnost pasažérů na zadních sedadlech, zajišťujících vzadu sedícím pasažérům nejvyšší možnou bezpečnost, kterou lze v současné době docílit.

Renault využil výsledků studií dopravních nehod a jejich následků k vývoji svých vozidel. Jeho laboratoř pro výzkum nehod a jejich následků a studie Human Behavior studies (LAB) ukazují, že počet obětí na životech vzadu sedících pasažéru tvoří 10% celkového počtu obětí na životech při dopravních nehodách. Toto nezanedbatelné číslo vedlo automobilku k tomu, že věnovala zvýšenou pozornost vývoji zádržných systému na zadních sedadlech jak pro malá tak i pro velká vozidla.

Renault: Nový bezpečnostní standard

Již mnoho let se Renault zabývá zdokonalováním ochranných a zádržných systémů. První programovaný zádržný systém se objevil v roce 1995 u typu Renault Mégane v podobě omezovače tahu a předpínače bezpečnostních pásů, který snížil zatížení hrudního koše z 10000 na 6000 N. Systém SRP (System for Restraint and Protection – systém pro zadržení a ochranu) vybavený řízenou deflací airbagů a omezovači tlaku byl spuštěn spolu s faceliftem Mégane v roce 1998 a spolu s uvedením vozu Renault Clio II. Tento systém omezil tlak na hrudník v případě nárazu na 4000 N díky brzdění bezpečnostního pásu a řízení rychlosti nafukování airbagu pad tlakem těla vrženého nárazem vpřed.



Vývoj tohoto systému pokračoval dále u vozu Laguna II, kdy byly použity bezpečnostní pásy omezující tlak na hrudník na 4000 N a adaptivní přední airbagy automaticky upravující sílu nárazu a polohu řidiče. Vývoj pokračoval dále u vozu Renault Clio III instalací regulátorů zátěže a předpínačů bezpečnostních pásů na zadních sedadlech. Clio III je jediným vozidlem ve své třídě nabízejícím tento způsob ochrany pasažérů. Dalším vozem vybaveným touto technologií je Renault Modus.

Cíl: Bezpečnost na zadních sedadlech

Renault věnoval značnou pozornost chování lidského těla na zadních sedadle při frontálním nárazu. Ke zraněním dochází z několika důvodů. Ty hlavní jsou: Tlak na různé části těla a podklouznutí pánve pod bezpečnostním pásem. Při podklouznutí pánve dochází ke změně polohy bezpečnostního pásu, který místo na pánev působí na lidské vnitřnosti, žaludek, slezinu, játra ap., které jsou podstatně zranitelnější. Z tohoto důvodu byla věnována značná pozornost zádržným systémům omezujícím právě podklouznutí pánve a systémům omezujícím tlak na pánev vzniklý prudkou změnou rychlosti těla vrženého při nehodě vpřed. Díky lepší fixaci těla při nehodě Renault, vybavený tímto systémem,  dosahuje při nehodě o 30% méně závažných poranění a o 39% méně smrtelných zranění na zadních sedadlech.

Clio III je navíc vybaveno vprostřed kratším zadním sedákem, který umožňuje dítěti ve věku od 6-10 let přirozenější posaz. Spony bezpečnostních pásů jsou posunuty více dopředu a jsou umístěny níže, než tomu bylo doposud, což opět omezuje riziko podklouznutí pánve. Další vodítko bezpečnostního pásu nad sedadlem omezuje poranění krční páteře a krku.

Přes všechna tato zlepšení v oblasti bezpečnosti však bude lépe, když je nebudeme muset ocenit v praxi.


Viktor Kazda


Galerie


Čelní střet 1 Čelní střet 2 Čelní střet 3
Čelní střet 4 Čelní střet 5 Čelní střet 6
Čelní střet 7 Čelní střet 8 Renault Clio III výztuhy
Renault Scénic II výztuhy Zádržné systémy Renault Scénic II Zádržné systémy Renault Clio III
Crash Test Renault Laguna II vs. Vel Satis Crash Test Renault Espace IV Crash Test Renault Scénic II
Crash Test Dacia Logan Crash Test Renault Clio III Zadní čelní airbag
SRP 3. generace Fixace pánve proti podklouznutí Hlavové opěrky
Prostřední integrovaná dětská sedačka Renault Clio III Prostřední integrovaná dětská sedačka Renault Clio III Prostřední integrovaná dětská sedačka Renault Clio III
Nepřipoutané dítě - čelní náraz Renault - Dětské zádržné systémy Průběh čelního nárazu
Měření síly potřebné k otevření dveří po nárazu - Renault Clio III


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 8. Je-li nutné změnit pozici havarovaných vozidel, obkresli jejich původní postavení.


Link to old english version.