Prodejní výsledky skupiny Renault za první pololetí 2013

Evropská ekonomická krize se na prodejích Renaultu výrazně podepsala, naopak Dacie zaznamenala výrazný vzestup

Ve známé písničce se tvrdí, že „statistika nuda je, má však cenné údaje“. Domníváme se, že přesně to samé platí také o právě zveřejněných prodejních výsledcích skupiny Renault za první pololetí roku 2013. Věříme, že jako skalní Renaulťáky vás alespoň některá níže uvedené čísla zaujmou. Nejzajímavější jsou pro nás jistě údaje z Evropy, ale kdo bude chtít, nalezne zde informace ze všech regionů, kde se Renaultu, Dacie a Samsungy prodávají.

Renault své celosvětové prodejní výsledky za první pololetí roku 2013 zvýšil o 4,3 %, čímž dosáhl svého nového rekordu. Tohoto výsledku se mu podařilo dosáhnout navzdory tomu, že v Evropě skupina Renault čelila výraznému poklesu poptávky o své vozy o 7,3 %, když evropský trh klesl o 6,7 %.



Celosvětové prodeje skupiny Renault za první pololetí roku 2013 činily 1,3 milionu vozů, z čehož polovina se prodala mimo Evropu. Celosvětový podíl na prodeji automobilů činil 3,2 %, což je možno považovat za stabilní výsledek, protože meziroční pokles činil jen zanedbatelných 0,1 %.

Prodeje značky Renault meziročně poklesly o 4,6 %, na čemž měl největší podíl pokles jejich evropských prodejů o 12,5 %. S prodejem 1 062 295 vozů prodeje značky Renault tvořily 81,5 % prodejů skupiny Renault.

S nepříliš potěšujícím vývojem prodejů Renaultů kontrastují vynikající výsledky Dacie, jejíž prodej se zvýšil o 16,5 % a rostl ve všech teritoriích, kde se tyto vozy nabízejí.  Největším trhákem je stále SUV Duster a velmi dobře si vedly také velkoprostorové modely Lodgy a užitkový Dokker, stejně jako nová generace dua Sandero/Logan. S 211 438 prodaných vozů tvořil prodej Dacií 16,2 % prodeje skupiny Renault.

Vrásky dělá vedení skupiny Renault korejská značka Samsung, jejíž odbyt meziročně poklesl o 12,4 %. Vedení skupiny Renault tento výsledek vysvětluje probíhající restrukturalizací výrobního programu i prodejní sítě. S prodejem 29 136 vozů činil prodej Samsungu 2,2 % prodejů skupiny Renault.

Na evropském kontinentu prodala skupina Renault 656 580 vozů, což znamená meziroční pokles o 7,3 %. To se bavíme o osobních vozech, u užitkových automobilů byl podíl na trhu 9,2 %, což je zanedbatelné snížení jen o 0,1 %. Na nepříznivém výsledku prodeje osobních vozů se nejvíce podepsal pokles pro Renault nejdůležitějších trhů ve Francii, Německu a Itálii. Renault si v Evropě přesto udržel pozici třetí nejprodávanější značky s podílem 7,2 % (meziroční pokles o 0,5 %). Renault také bez přerušení drží již šestnáctý rok pozici nejprodávanější značky užitkových vozů s podílem 14,2 % (meziroční pokles o 2,2 %). Dacia dokázala svůj prodejní podíl na evropských trzích meziročně zvýšit o 0,4 % na 2 %, nejvíc ze všech značek v Evropě působících. Na prozatím nevelkém evropském trhu elektromobilů má Renault jasně dominantní pozici s podílem 48,9 % (4770 vozů). Největší zásluhu na tomto potěšujícím výsledku má elektromobil ZOE (podíl na trhu 29,5 %).

V domácí Francii, jejíž automobilový trh výrazně klesal, bylo zaregistrováno 278 848 nových Renaultů, což představuje meziroční pokles 10,1 % a podíl na trhu 24,9 %. Nové Clio se koncem července doma stalo nejprodávanějším vozem a crossover Captur s registrovanými 11 309 kusy měl také výborný prodejní start. Renault tak ve Francii drží pozici nejprodávanějších modelů segmentu A, B, i C. Značka Dacia s tržním podílem 4,8 % (nárůst o 0,9 %) je ve Francii pátou nejprodávanější značkou.
Mimo Evropu za první pololetí roku 2013 skupina Renault prodala 646 274 vozů, což je nárůst o 4,3 %. V celkových prodejích skupiny Renault to činí 46,7 %. Pět z deseti nejdůležitějších trhů skupiny Renault se nachází mimo Evropu, dva z nich – Rusko a Brazílie- jsou mezi třemi nejdůležitějšími.

Rusko se stalo pro skupinu Renault druhým nejdůležitějším trhem s meziročním nárůstem 9,9 % na 114 189 vozů, což znamená tržní podíl na zdejším trhu 7,3 % (+0,9 %). Samotná značka Renault v Rusku zvýšila své prodeje o 9,5 %, přitom automobilový trh v Rusku klesnul o 5,7 %. Největší zájem byl o Duster, a velmi dobře si vedo  i nové Sandero a Logan. Renault je v Rusku druhá nejprodávanější značka hned po Ladě s podílem 7,8 % (+1,1 %).  Pro úplnost ještě dodáváme, že v Rusku i v ostatních mimoevropských zemích se pod značkou Renault prodávají i automobily Dacia.

V Asijsko Pacifickém regionu skupina Renault meziročně zvýšila prodeje o 7,8 % na 125 400 vozů. Prodejní podíl 7,8 % je zde stabilní. Nejdůležitější je zde pro značku Renault Indie, kde má tržní podíl 2,5 % a kde za první pololetí letošního roku prodala 39 490 vozů, čímž se zde stala nejprodávanější evropskou značkou. V Jižní Koreji, domácím trhu Samsungu, se této značce moc nedařilo – meziroční prodeje zde poklesly o 14,2 %. Příslibem zlepšení do budoucna je dobrý začátek prodeje modernizovaného modelu SM5.

V regionu Eromed-Afrika zvýšila skupina Renault prodej o 6,7 % na 196 543 vozů. Prodejní podíl zde klesl o 0,2 %, na 15,4 %. Nejdůležitějším trhem pro Renault je v tomto regionu tradičně Turecko, jehož automobilový trh vzrostl o 12,1 % a prodej skupiny Renault o 16,7 %. Pro Renault je zde nejdůležitějším modelem Fluence, Clio a Symbol (Thalia). Dacie zde velmi dobře prodává Duster a výborně se zde zavedlo také nové Sandero, Lodgy a Dokker. Podíl skupiny Renault 17,2 % znamená meziroční nárůst o 0,7 %. V Alžíru vzrostly prodeje skupiny o 6,5 % (podíl na trhu 26,5 %). Velmi dobře si zde vede nové Clio a nový Logan. V Maroku dosáhla skupina Renault rekordního tržního podílu 39,3 % (nárůst o 1,6 %).

V americkém regionu skupina Renault prodala 210 142 vozů, což představuje meziroční pokles o 2,4 %. Podíl značky 6,2 % znamená pokles o 0,5 %. Naopak prodej lehkých užitkových vozů vzrostl o 20,4 %, když jejich trh rostl jen o 7,8 %. Nejdůležitěším trhem pro Renault je v tomto regionu tradičně Brazílie. Zde má Renault tržní podíl 6 % (-0,8 %), což znamenalo prodej 102 020 vozů a pozici třetího nejdůležitějšího trhu. Prodej v Argentině vzrostl o 6,8 %, na čemž se nejvíce podílel úspěch Clia Mio a Dusteru. Tržní podíl Renaultu zde činí 14,1 % (-0,2 %).

Závěrem ještě připomeňme, že na českém trhu čelí Renault velkému poklesu prodejů v řádech desítek procent. Hlavní příčinou tohoto stavu je citelné zvýšení cen, na které je ale český trh velmi citlivý. Vedení českého zastoupení značky ale již nechce pokračovat ve strategii maximalizace tržního podílu na našem trhu za cenu minimalizace zisku. Naopak výborně se u nás daří značce Dacia, která letos své prodeje dokázala výrazně zvýšit. Přesná čísla prodejů Renaultu i Dacie na českém trhu si můžete vyhledat na adrese www.sda-cia.cz v sekci Statistiky, a to jak celková čísla za jednotlivé měsíce, tak i údaje vztahující se k jednotlivým tržním segmentům.

(27.8. 2013)


Roman Poláček


Galerie


Prodej Renaultů v Evropě táhly hlavné nové či faceliftované modely


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 1. Zastav na bezpečném místě, nejlépe za místem nehody.


Link to old english version.