Prodejní výsledky Renaultu a Dacie za rok 2014

Jedním z nejúspěšnějších modelů Renault v roce 2014 byl crossover Captur

Prodejní výsledky skupiny Renault za rok 2014 – Evropa, zbytek světa, Česká republika

Prodej osobních a užitkových automobilů skupiny Renault (Renault + Dacia) v roce 2014 meziročně vzrostl o 3,2 % na 2 712 432 registrovaných vozů. To znamená, že skupina Renault na celosvětovém automobilovém trhu zaznamenala růst o 3,5 %. Na 9 z 10 svých hlavních trhů Renault dosáhl nárůstu prodeje.

Evropa

V Evropě dosahuje podíl skupiny Renault hranice 10 %, což představuje zvýšení o 0,6 %. 1 464 611 prodaných vozů znamená meziroční zvýšení objemu prodeje o 12,5 %, což je dvojnásobek růstu evropského trhu. Nejžádanějšími modely se staly vozy Clio, Captur, Duster a Sandero. Největšího nárůst v Evropě skupina Renault dosáhla ve Velké Británii (+41,9), v Portugalsku (+42,1 %), ve Španělsku (+30,2 %) a v Itálii (+28,9 %).

Na evropském trhu s osobními a užitkovými automobily značka Renault dosáhla podílu 7,6 % (+0,2 %) a umístila se tak na 3. pozici. Ve Francii Renault i loni držel pozici nejprodávanější značky a číslo 2 je opět ve Španělsku. Na trhu s městskými vozy (segmenty A+B) Renault díky modelům Clio a Captur zaujímá 1. místo na trhu. V segmentu užitkových vozů Renault již 17. rok v řadě drží prvenství.

Značka Dacia zaznamenala již druhý rok po sobě největší nárůst podílu na trhu v Evropě: +0,4 % na 2,5 %. Ve Francii, kde je Dacia 5. nejprodávanější značkou, dosáhla nárůstem o 0,5 % zvýšení podílu na 4,9 %. Nejúspěšnějšími modely se zde staly vozy Duster a Sandero. Sandero se ve Francii stalo 3. nejprodávanějším vozem soukromým osobám. Skupina Renault držela v roce 2014 tržní podíl 26,6 % a její prodej se meziročně zvýšil o 5,5 %. S prodejem 105 000 vozů je Renault Clio nejprodávanějším vozem francouzského trhu a Captur je zde nejprodávanějším crossoverem. 5 modelů skupiny Renault se zde umístilo mezi desítkou nejžádanějších modelů. Za zmínku stojí také podíl značky Dacia na francouzském trhu s užitkovými vozy – podíl 31,7 % znamená suverénní první pozici a meziroční nárůst o 1,3 %. V roce 2013 Dacia zaznamenala prodej třímiliontého vozu.

Ve Španělsku se Dacia Sandero stala dokonce 1. nejprodávanějším modelem soukromým osobám, když Dacia zde dosáhla nárůstu prodeje o 0,7 % na 4,7 % podílu trhu, což znamenalo 45 986 registrací. Rekordní prodeje Dacia zaznamenala téměř ve všech evropských zemích, např. v Itálii (2,7 % podílu na trhu, téměř 40 000 registrací), nebo ve Velké Británii. Zde Dacia za pouhé 2 roky od uvedení do prodeje vybojovala prodejní podíl téměř 1 % (23 862 prodaných vozů v roce 2014).

Svět

Celkově vzato zaznamenal Renault na svých hlavních rozvojových trzích pokles prodejů, s nárůstem tržních podílů ale tomuto trendu odolal v Rusku, Brazílií, Turecku a Alžírsku. Mimo Evropu skupina Renault zaznamenala pokles registrací o 5,9 %, tj. prodaných 1 247 821 vozů. To představuje 46 % celkových registrací skupiny Renault, zatímco v roce 2013 tento podíl činil 50 %.

Euroasie

Podíl skupiny Renault se zde loni zvýšil o 0,7 % a dosahuje 10,3 %. Přitom zdejší trh celkově zaznamenal meziroční pokles registrací o 5,4 % a pokles prodeje o 11,5 %. Hlavní zásluhu na zvýšení podílu skupiny Renault zde sehrál trh v Rusku a v Turecku.

Rusko se pro Renault stalo 3. nejdůležitějším trhem (samozřejmě to souvisí i s koupí zdejšího gigantu VAZ v Togliatti), na kterém měl loni podíl 7,9 %. Velmi úspěšný je zde model Duster (nejprodávanější SUV), úspěšně zde byl zahájen i prodej modelu Logan  a Sandero.

V Turecku se trh zmenšil o 10 %, skupina Renault zde ale zvýšila svůj tržní podíl o 0,4 % (na 17,4 %). Renault je zde 2. Nejprodávanější značkou.

V Rumunsku, který je domácím trhem pro Dacii, má skupina Renault stále prvenství. Její podíl na trhu činí 38,6 %, přičemž meziroční nárůst prodeje zde činil 21,3 %.

Střední a jižní Amerika

Prodaných 416 934 vozů znamená, že skupina Renault v této části světa zaznamenala meziroční pokles prodeje o 10,7 % , přičemž celkový pokles trhu zde činil 7,5 %. Největší měrou se na tom podílel pokles trhu v Argentině. Zejména díky úspěšným prodejům v Brazílii si skupina Renault v Americe uchovala tržní podíl 6,4 % (-0,2 %).

Brazílie si pro skupinu Renault zachovává pozici 2. nejdůležitějšího trhu, s prodejem 237 187 vozů a rekordním tržním podílem 7,1 % (+0,5 %).



Situaci v Argentině negativně ovlivňovala tamní finanční krize, která Renault donutila omezit vývoz svých vozů do této země. Počet jejich registrací tak klesl o 39.8 % ve srovnání s rokem 2013, kdy zde Renault měl tržní podíl 12,9 %. Nyní činí o 2,5 % méně.

V Kolumbii je Renault 2. značkou na trhu a dosáhl zde rekordních prodejů 50 362 vozů (+13,5 %) a podílu na trhu 16,6 % (+0,5 %).

Afrika, Střední východ a Indie

V těchto regionech skupina Renault registrovala 308 012 vozů, což znamenalo podíl na trhu 3,8 % (-0,7 %) a meziroční pokles prodeje o 9,2 %.

S podílem 26,9 % zaujímá skupina Renault na trhu v Alžíru dominantní postavení. Meziročně to znamená nárůst podílu o 0,7 %, přičemž celý trh zaznamenal pokles 19,8 %. V praxi to znamená, že značka Renault v Alžíru zaujímá 1. místo a Dacia 2. Místo. Velmi příznivý vliv zde pochopitelně mělo otevření nové továrny Renault v Oranu.

V Maroku je Renault rovněž suverénní jedničkou automobilového trhu. Ten zaznamenal meziroční nárůst o 1,1 % a skupina Renault zde drží podíl 37 % (45 174 prodaných vozů).

Asie + tichomoří

Prodaných 133 172 vozů znamenají nárůst prodeje o 23 % na trhu s nárůstem 4,6 %.

V Koreji s nárůstem trhu osobních vozů o 9 % zaznamenává Renault Samsung Motors významný nárůst prodeje + 33,3 % a nárůst podílu na trhu na 5,7 % (+ 1%). Největší zásluhu na tom má úspěch modelu QM3 (místní obdoba Renaultu Captur), kterého se od uvedení na trh na konci roku 2013 prodalo 20 000 ks.

V Číně skupina Renault prodala 34 067 vozů. Renault zde teprve před rokem vytvořil společný podnik Dongfeng Renault Automotive Company (DRAC) s místní firmou Dongfeng a pilně se připravuje na uvedení prvních v Číně vyrobených vozů Renault, které je plánováno na rok 2016.

Výhled na rok 2015

Renault očekává, že v roce 2015 by na světovém trhu mělo ve srovnání s rokem 2014 dojít k mírnému růstu kolem 2 %. V Evropě Renault očekává rovněž růst 1-2 % a stabilní situaci na trhu ve Francii. Cílem Renaultu je pochopitelně zvýšit celosvětový prodej a posílit postavení v Evropě i na rozvíjejících se trzích. Měl by k tomu přispět také zrychlený produktový plán, který je rozšířen o 5 nových modelů.

Prodejní výsledky v České republice

V roce 2013 Renault a Dacia dohromady prodaly 17 372 vozů, což je historicky 2. nejlepší výsledek. Celkem bylo v ČR v roce 2014 prodáno 205 463 vozů. Renault se na tom podílel 7 634 vozy (meziročně +7 %), což znamená tržní podíl 3,7 %.

Renault v roce 2014 v ČR

V segmentu malých vozů Renault posílil svoji pozici o 10 %. Důležitou událostí se stalo uvedení nové generace modelu Twingo v září. Nového Clia se v ČR zatím prodalo 1664 ks, 50 % z tohoto počtu již v roce 2013. Zatím tento model v ČR drží ve svém segmentu podíl 3,4 %. Modelu Captur se v roce 2014 prodalo 909 kusů.

V segmentu nižší střední třídy se Renault spoléhal na osvědčenou řadu Mégane. Přestože se jedná již o starší model, jeho prodeje meziročně výrazně stouply, což zřejmě byla zásluha jeho velmi dobře přijatého faceliftu. Méganu se v roce 2014 prodalo 1763 ks, což představuje pozoruhodný meziroční nárůst o 26 % a podíl v nižší střední třídě 3,8 %. Zajímavé jsou jistě i podíly jednotlivých karosářských verzí, když na kombi připadá 70 %, na hatchback 29 % a na verzi Coupe jen 1 %. MPV Scénic si zachovávalo stabilní prodej ve výši 550 ks, což znamená podíl v segmentu 7,7 %.

Co se týká užitkových vozů, Renault obsadil na trhu v ČR 5. místo, když prodal 1313 vozů. Řady Master i Trafik se umístily v TOP 3 ve svých segmentech. Řada Trafic v září přišla v nové generaci. Bylo prodáno 409 vozů v osobní verzi. Řada Master prošla v létě modernizací. Prodáno bylo celkem 981 vozů, což znamená meziroční nárůst o 26 % a 3. místo v segmentu s podílem 10,5 %. Roste také prodej užitkových automobilů Renault vybavených speciálními nástavbami – cekem již činí 22 % a u řady Master 30 %.

Dacia v roce 2014 v ČR

Prodeje automobilů Dacia na Českém trhu dosáhly skvělých výsledků: bylo prodáno 9779 vozů, což znamená meziroční nárůst o fantastických 66% a podíl na trhu 4,8 %. Dacia se tak stala nejrychleji rostoucí značkou na českém trhu, když od roku 2004 poskočila v žebříčku nejúspěšnějších značek již 17 konkurentů. Plně to odpovídá i pozicí Dacie jako nejrychleji rostoucí značky v Evropě, kde se Dacia chlubí také nejmladší modelovou řadou na trhu.

Největší hvězdou v modelovém portfoliu je i v ČR SUV Duster, kterého se prodalo 3089 ks, což představuje meziroční nárůst o 77 %. Duster se tak stal v ČR 2. nejprodávanějším SUV a 1. nejprodávanějším domácím SUV.  Druhou nejprodávanější Dacii se stal pětidveřový hatchback Sandero.  2132 prodaných kusů znamená meziroční nárůst prodeje o 25 %. V prodeji privátní klientele se Sandero stalo dokonce 3. Nejprodávanějším vozem svého segmentu (B-segment, malé vozy).  Velmi příznivě bylo rovněž přijato rodinné kombi Logan MCV, kterého se prodalo 1866 ks. Unifikovaná modelová řada Sandero/Logan/Logan MCV si v roce 2014 na českém trhu našla celkem 4373 zákazníků.

Velmi úspěšná byla Dacia i v segmentu lehkých užitkových vozů. Modelu Dokker se prodalo 1205 ks, čímž se stal 3. Nejprodávanější dodávkou v ČR.  Dokker Van se prodal v počtu 469 ks a stal se tak na českém trhu 2. nejprodávanější osobní dodávkou.

(25.1. 2015)


Roman Poláček


Galerie


Jednou z atraktivních novinek Renaultu, představených v roce 2014 je i nová generace minivozu Twingo


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Chcete být informováni o dění v klubu a novinkách týkajících se Renaultu? Registrujte se na našem diskusním fóru.