Prodejní výsledky Renaultu a Dacie za rok 2014

Prodejní výsledky skupiny Renault za rok 2014 – Evropa, zbytek světa, Česká republika
Prodej osobních a užitkových automobilů skupiny Renault (Renault + Dacia) v roce 2014 meziročně vzrostl o 3,2 % na 2 712 432 registrovaných vozů. To znamená, že skupina Renault na celosvětovém automobilovém trhu zaznamenala růst o 3,5 %. Na 9 z 10 svých hlavních trhů Renault dosáhl nárůstu prodeje.
Evropa
V Evropě dosahuje podíl skupiny Renault hranice 10 %, což představuje zvýšení o 0,6 %. 1 464 611 prodaných vozů znamená meziroční zvýšení objemu prodeje o 12,5 %, což je dvojnásobek růstu evropského trhu. Nejžádanějšími modely se staly vozy Clio, Captur, Duster a Sandero. Největšího nárůst v Evropě skupina Renault dosáhla ve Velké Británii (+41,9), v Portugalsku (+42,1 %), ve Španělsku (+30,2 %) a v Itálii (+28,9 %).
Na evropském trhu s osobními a užitkovými automobily značka Renault dosáhla podílu 7,6 % (+0,2 %) a umístila se tak na 3. pozici. Ve Francii Renault i loni držel pozici nejprodávanější značky a číslo 2 je opět ve Španělsku. Na trhu s městskými vozy (segmenty A+B) Renault díky modelům Clio a Captur zaujímá 1. místo na trhu. V segmentu užitkových vozů Renault již 17. rok v řadě drží prvenství.
Značka Dacia zaznamenala již druhý rok po sobě největší nárůst podílu na trhu v Evropě: +0,4 % na 2,5 %. Ve Francii, kde je Dacia 5. nejprodávanější značkou, dosáhla nárůstem o 0,5 % zvýšení podílu na 4,9 %. Nejúspěšnějšími modely se zde staly vozy Duster a Sandero. Sandero se ve Francii stalo 3. nejprodávanějším vozem soukromým osobám. Skupina Renault držela v roce 2014 tržní podíl 26,6 % a její prodej se meziročně zvýšil o 5,5 %. S prodejem 105 000 vozů je Renault Clio nejprodávanějším vozem francouzského trhu a Captur je zde nejprodávanějším crossoverem. 5 modelů skupiny Renault se zde umístilo mezi desítkou nejžádanějších modelů. Za zmínku stojí také podíl značky Dacia na francouzském trhu s užitkovými vozy – podíl 31,7 % znamená suverénní první pozici a meziroční nárůst o 1,3 %. V roce 2013 Dacia zaznamenala prodej třímiliontého vozu.
Ve Španělsku se Dacia Sandero stala dokonce 1. nejprodávanějším modelem soukromým osobám, když Dacia zde dosáhla nárůstu prodeje o 0,7 % na 4,7 % podílu trhu, což znamenalo 45 986 registrací. Rekordní prodeje Dacia zaznamenala téměř ve všech evropských zemích, např. v Itálii (2,7 % podílu na trhu, téměř 40 000 registrací), nebo ve Velké Británii. Zde Dacia za pouhé 2 roky od uvedení do prodeje vybojovala prodejní podíl téměř 1 % (23 862 prodaných vozů v roce 2014).
Svět
Celkově vzato zaznamenal Renault na svých hlavních rozvojových trzích pokles prodejů, s nárůstem tržních podílů ale tomuto trendu odolal v Rusku, Brazílií, Turecku a Alžírsku. Mimo Evropu skupina Renault zaznamenala pokles registrací o 5,9 %, tj. prodaných 1 247 821 vozů. To představuje 46 % celkových registrací skupiny Renault, zatímco v roce 2013 tento podíl činil 50 %.
Euroasie
Podíl skupiny Renault se zde loni zvýšil o 0,7 % a dosahuje 10,3 %. Přitom zdejší trh celkově zaznamenal meziroční pokles registrací o 5,4 % a pokles prodeje o 11,5 %. Hlavní zásluhu na zvýšení podílu skupiny Renault zde sehrál trh v Rusku a v Turecku.
Rusko se pro Renault stalo 3. nejdůležitějším trhem (samozřejmě to souvisí i s koupí zdejšího gigantu VAZ v Togliatti), na kterém měl loni podíl 7,9 %. Velmi úspěšný je zde model Duster (nejprodávanější SUV), úspěšně zde byl zahájen i prodej modelu Logan a Sandero.
V Turecku se trh zmenšil o 10 %, skupina Renault zde ale zvýšila svůj tržní podíl o 0,4 % (na 17,4 %). Renault je zde 2. Nejprodávanější značkou.
V Rumunsku, který je domácím trhem pro Dacii, má skupina Renault stále prvenství. Její podíl na trhu činí 38,6 %, přičemž meziroční nárůst prodeje zde činil 21,3 %.
Střední a jižní Amerika
Prodaných 416 934 vozů znamená, že skupina Renault v této části světa zaznamenala meziroční pokles prodeje o 10,7 % , přičemž celkový pokles trhu zde činil 7,5 %. Největší měrou se na tom podílel pokles trhu v Argentině. Zejména díky úspěšným prodejům v Brazílii si skupina Renault v Americe uchovala tržní podíl 6,4 % (-0,2 %).
Brazílie si pro skupinu Renault zachovává pozici 2. nejdůležitějšího trhu, s prodejem 237 187 vozů a rekordním tržním podílem 7,1 % (+0,5 %).
Situaci v Argentině negativně ovlivňovala tamní finanční krize, která Renault donutila omezit vývoz svých vozů do této země. Počet jejich registrací tak klesl o 39.8 % ve srovnání s rokem 2013, kdy zde Renault měl tržní podíl 12,9 %. Nyní činí o 2,5 % méně.
V Kolumbii je Renault 2. značkou na trhu a dosáhl zde rekordních prodejů 50 362 vozů (+13,5 %) a podílu na trhu 16,6 % (+0,5 %).
Afrika, Střední východ a Indie
V těchto regionech skupina Renault registrovala 308 012 vozů, což znamenalo podíl na trhu 3,8 % (-0,7 %) a meziroční pokles prodeje o 9,2 %.
S podílem 26,9 % zaujímá skupina Renault na trhu v Alžíru dominantní postavení. Meziročně to znamená nárůst podílu o 0,7 %, přičemž celý trh zaznamenal pokles 19,8 %. V praxi to znamená, že značka Renault v Alžíru zaujímá 1. místo a Dacia 2. Místo. Velmi příznivý vliv zde pochopitelně mělo otevření nové továrny Renault v Oranu.
V Maroku je Renault rovněž suverénní jedničkou automobilového trhu. Ten zaznamenal meziroční nárůst o 1,1 % a skupina Renault zde drží podíl 37 % (45 174 prodaných vozů).
Asie + tichomoří
Prodaných 133 172 vozů znamenají nárůst prodeje o 23 % na trhu s nárůstem 4,6 %.
V Koreji s nárůstem trhu osobních vozů o 9 % zaznamenává Renault Samsung Motors významný nárůst prodeje + 33,3 % a nárůst podílu na trhu na 5,7 % (+ 1%). Největší zásluhu na tom má úspěch modelu QM3 (místní obdoba Renaultu Captur), kterého se od uvedení na trh na konci roku 2013 prodalo 20 000 ks.
V Číně skupina Renault prodala 34 067 vozů. Renault zde teprve před rokem vytvořil společný podnik Dongfeng Renault Automotive Company (DRAC) s místní firmou Dongfeng a pilně se připravuje na uvedení prvních v Číně vyrobených vozů Renault, které je plánováno na rok 2016.
Výhled na rok 2015
Renault očekává, že v roce 2015 by na světovém trhu mělo ve srovnání s rokem 2014 dojít k mírnému růstu kolem 2 %. V Evropě Renault očekává rovněž růst 1-2 % a stabilní situaci na trhu ve Francii. Cílem Renaultu je pochopitelně zvýšit celosvětový prodej a posílit postavení v Evropě i na rozvíjejících se trzích. Měl by k tomu přispět také zrychlený produktový plán, který je rozšířen o 5 nových modelů.
Prodejní výsledky v České republice
V roce 2013 Renault a Dacia dohromady prodaly 17 372 vozů, což je historicky 2. nejlepší výsledek. Celkem bylo v ČR v roce 2014 prodáno 205 463 vozů. Renault se na tom podílel 7 634 vozy (meziročně +7 %), což znamená tržní podíl 3,7 %.
Renault v roce 2014 v ČR
V segmentu malých vozů Renault posílil svoji pozici o 10 %. Důležitou událostí se stalo uvedení nové generace modelu Twingo v září. Nového Clia se v ČR zatím prodalo 1664 ks, 50 % z tohoto počtu již v roce 2013. Zatím tento model v ČR drží ve svém segmentu podíl 3,4 %. Modelu Captur se v roce 2014 prodalo 909 kusů.
V segmentu nižší střední třídy se Renault spoléhal na osvědčenou řadu Mégane. Přestože se jedná již o starší model, jeho prodeje meziročně výrazně stouply, což zřejmě byla zásluha jeho velmi dobře přijatého faceliftu. Méganu se v roce 2014 prodalo 1763 ks, což představuje pozoruhodný meziroční nárůst o 26 % a podíl v nižší střední třídě 3,8 %. Zajímavé jsou jistě i podíly jednotlivých karosářských verzí, když na kombi připadá 70 %, na hatchback 29 % a na verzi Coupe jen 1 %. MPV Scénic si zachovávalo stabilní prodej ve výši 550 ks, což znamená podíl v segmentu 7,7 %.
Co se týká užitkových vozů, Renault obsadil na trhu v ČR 5. místo, když prodal 1313 vozů. Řady Master i Trafik se umístily v TOP 3 ve svých segmentech. Řada Trafic v září přišla v nové generaci. Bylo prodáno 409 vozů v osobní verzi. Řada Master prošla v létě modernizací. Prodáno bylo celkem 981 vozů, což znamená meziroční nárůst o 26 % a 3. místo v segmentu s podílem 10,5 %. Roste také prodej užitkových automobilů Renault vybavených speciálními nástavbami – cekem již činí 22 % a u řady Master 30 %.
Dacia v roce 2014 v ČR
Prodeje automobilů Dacia na Českém trhu dosáhly skvělých výsledků: bylo prodáno 9779 vozů, což znamená meziroční nárůst o fantastických 66% a podíl na trhu 4,8 %. Dacia se tak stala nejrychleji rostoucí značkou na českém trhu, když od roku 2004 poskočila v žebříčku nejúspěšnějších značek již 17 konkurentů. Plně to odpovídá i pozicí Dacie jako nejrychleji rostoucí značky v Evropě, kde se Dacia chlubí také nejmladší modelovou řadou na trhu.
Největší hvězdou v modelovém portfoliu je i v ČR SUV Duster, kterého se prodalo 3089 ks, což představuje meziroční nárůst o 77 %. Duster se tak stal v ČR 2. nejprodávanějším SUV a 1. nejprodávanějším domácím SUV. Druhou nejprodávanější Dacii se stal pětidveřový hatchback Sandero. 2132 prodaných kusů znamená meziroční nárůst prodeje o 25 %. V prodeji privátní klientele se Sandero stalo dokonce 3. Nejprodávanějším vozem svého segmentu (B-segment, malé vozy). Velmi příznivě bylo rovněž přijato rodinné kombi Logan MCV, kterého se prodalo 1866 ks. Unifikovaná modelová řada Sandero/Logan/Logan MCV si v roce 2014 na českém trhu našla celkem 4373 zákazníků.
Velmi úspěšná byla Dacia i v segmentu lehkých užitkových vozů. Modelu Dokker se prodalo 1205 ks, čímž se stal 3. Nejprodávanější dodávkou v ČR. Dokker Van se prodal v počtu 469 ks a stal se tak na českém trhu 2. nejprodávanější osobní dodávkou.
(25.1. 2015)
Roman Poláček
Galerie
![]() |