Prodej nové Dacie Duster odstartován! Vyzkoušeli jsme ji v náročném terénu.
Dne 10.1. 2018 se v Hummer Centru nedaleko pražského Černého Mostu konala tisková konference pořádaná u příležitosti zahájení prodeje nového Dusteru. Dozvěděli jsme se zde mnoho zajímavých informací, o které se s vámi samozřejmě rádi podělíme.
Nový Duster dorazil na český trh
Nová Dacia Duster je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek na českém trhu pro rok 2018. Vždyť v ČR se jedná o jeden z nejprodávanějších modelů a stabilně druhé nejprodávanější SUV. Zatímco v roce 2010 Dacia v ČR prodala 523 Dusterů, v roce 2011 už to bylo 2324 vozů a loni činil roční prodej přes pět tisíc vozů. Růstu prodejů totiž výrazně prospěla jeho modernizace (tzv. „Fáze 2“), provedená roku 2013. Dosud bylo v ČR prodáno 22 745 Dusterů první generace, přičemž odbyt tohoto modelu mírně rostl dokonce i v posledním roce jeho výroby! Pár desítek kousků se ještě doprodává ze zásob koncesionářů, ovšem výroba 1. generace skončila již v prvním prosincovém týdnu loňského roku. Duster v loňském roce tvořil 33 % prodejů značky Dacia v ČR, což je úctyhodné číslo. Prodejům Dusteru nahrával i celkový vývoj trhu prodejů vozů kategorie SUV, které v posledních letech výrazně rostly – zatímco v roce 2010 se u nás prodalo jen 16 006 automobilů této kategorie, loni už to bylo 48 159 vozů. Duster se přitom postupně začal úspěšně uplatňovat i jako vůz státních institucí a podniků – např. ČEZu, Policie ČR, městských policií, hasičů či Armády ČR.
Mimořádný prodejní úspěch předchůdce
A ještě pár zajímavých čísel – od svého převzetí Renaultem již Dacia prodala 4,8 milionu vozů, z toho celých 1,1 milionu bylo Dusterů. K tomu je ovšem třeba připočíst i zhruba stejný počet těchto vozů, prodaných pod mateřskou značkou Renault. Přestože od roku 2012 až do konce loňského roku se prodejní portfolio Dacie nezměnilo, prodeje této rumunské značky stále rostou. Zatímco v době převzetí Renaultem v roce 2004 rumunská automobilka vyrobila pouze 130 000 vozů, loni to bylo již kolem 700 000 automobilů! V současnosti své vozy vyváží již do 44 zemí, přičemž nejlepší tržní podíly registruje samozřejmě v domovském Rumunsku, ale i v sousedním Bulharsku a také v Maroku. Zde má Dacia svůj druhý výrobní závod, jehož význam stále roste. Vzhledem ke stále rostoucímu zájmu o Duster se totiž toto SUV stalo pro mateřský závod v rumunské Pitesti jediným vyráběným modelem, zatímco všechny ostatní modely (Sandero, Logan, Lodgy, Dokker) se již nejen pro severní Afriku a Blízký východ, ale i pro země EU vyrábí v Maroku. Pokud se bavíme o prodejích vozů privátním zákazníkům (tvz. retailové prodeje), je Dacia nejprodávanější značkou ve Francii, Španělsku i Portugalsku. V případě vozů kategorie SUV nižší střední třídy (tzv. segment C-SUV), se Duster řadí mezi tři nejúspěšnější modely. Za rok 2017 se Dacia v ČR stala třetí nejprodávanější značkou soukromým zákazníkům (po domácí Škodě a Hyundai) a dosáhla tržního podílu 5,3 %. Pokud bereme v úvahu i prodej firmám, Dacia je na českém trhu 5. nejprodávanější značkou. Kdo by to ještě minulou dekádu čekal?
Lepší auto za příznivé ceny
Podrobný popis designu i technických novinek nového Dusteru jsme již publikovali. Určitě ale neuškodí, když telegraficky připomeneme záměrně podobný, ale robustnější design (který podporují i o palec větší kola), zásadně přepracovaný interiér (nová přístrojová deska s výše umístěným displejem navigace, volant se řiditelný i v podélném směru, nová sedadla, nové výplně dveří), posílenou pasivní bezpečnost (stropní hlavové airbagy, více vysokopevnostního plechu), výrazně vylepšené odhlučnění a zlepšené jízdní vlastnosti na silnici a zavedení nových technologií (automatická klimatizace, startovací karta, multizáběrové vnější kamery, elektromechanický posilovač řízení, sledování mrtvého úhlu zpětných zrcátek, diodové denní osvětlení). Tentokrát jsme získali i řadu zajímavých technických kreseb, které dosažený pokrok názorně demonstrují, naleznete je dole pod článkem. Přes řadu významných vylepšení se Duster nabízí za podobné, resp. jen mírně zvýšené ceny. Ty jsou ovšem bohatě kompenzovány lepší standardní výbavou. Nejlevnější nový Duster je verze s benzinovým nepřeplňovaným čtyřválcem, pohonem předních kol a základní výbavou Acsses. Ta přijde jen na 259 900 Kč, přitom zahrnuje takové prvky výbavy, jako nárazníky v barvě karoserie, šestnáctipalcová ocelová kola s pohledným designem a bohatou sadu asistenčních systémů (ABS+el. rozdělovač brzdných sil EBV + brzdový asistent AFU, stabilizační systém ESC, protiprokluzový systém ASR, kontrola nedotáčivosti CSV, asistent rozjedu do kopce), kontrolu tlaku v pneumatikách, dvoje úchyty Isofix na zadním sedadle a v neposlední řadě 6 airbagů. Dále se u této nejlevnější verze můžete těšit na posilovač řízení, palubní počítač, denní svítilny z LED diod, tónovaná skla, zevnitř manuálně nastavitelná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna předních dveří či přípravu na instalaci autorádia.
Rozumné příplatky
Náročnější zákazníci samozřejmě mohou volit některý z bohatších stupňů výbavy Essential, Comfort nebo špičkový Prestige. Např. za Essential si připlatíte 31 000 Kč, ovšem navíc získáte výškově a podélně stavitelný volant, výškově seřiditelné sedadlo řidiče, dělené zadní sedadlo, radiopřijímač s přehrávačem MP3 s dálkovým ovládáním pod volantem a systémem hands-free Bluetooth a digitálním příjmem signálu. Na rozdíl od základní úrovně výbavy Access si u stupně Essential lze poručit i některé žádané prvky příplatkové výbavy: metalický lak, přední mlhovky a hlavně manuálně ovládanou klimatizaci. U všech stupňů výbavy bez rozdílu si lze připlatit za rezervní kolo, což vřele doporučujeme. Cena 1800 Kč je jistě rozumná a spoléhat se u SUV na lepicí sadu by byl čirý nerozum. (rezervu ale bohužel nelze získat u verze 1.6 SCe přestavěné na pohon LPG, protože u ní se na tomto místě nachází toroidní nádrž na plyn). Domníváme se, že právě druhá nejlevnější výbava Essential doplněná o klimatizaci bude na českém trhu velmi žádaná, jelikož za cenu jen lehce převyšující hranici 300 000 Kč získáte velmi atraktivní SUV, v jehož výbavě nebude nic podstatného chybět. Vůbec nejdražší verzí nového Dusteru je vrcholně vybavená verze poháněná úsporným turbodieselem 1.5 dCi/80 kW a pohonem všech kol 4x4, který příjde na 448 900 Kč. Tento naftový motor je také jako jediný alternativně možno spojit se samočinnou dvouspojkovou převodovkou EDC.
Příznivé záruky, (zatím) slušné dodací lhůty
Na všechny nové Dacie Duster výrobce standardně poskytuje celkovou záruku prodlouženou na 3 roky (nebo do ujetí 100 000 km). Za příplatek 2990 Kč ji lze prodloužit na 4 roky (do ujetí 60 000 km), nebo na 5 let (rovněž do ujetí 60 000 km). Další možností je zachování limitu 100 000 ujetých km do uplynutí 5 let. V tom případě se připlácí 5990 Kč. Zajímavou možností je také spojení výše uvedených prodloužených záruk s předběžným uhrazením předepsaných servisních prohlídek. V takovém případě hovoříme o částkách od 8990 do 14 990 Kč. Pro případné zájemce o nový Duster je důležitá také iformace, že zatím jsou dodací lhůty docela příznivé – pokud vůz objednáte u koncesionáře Dacie nyní, měli byste se jej dočkat v březnu až dubnu. Ovšem poté, co se paleta exportních trhů rozšíří o další evropské země, lze očekávat, že se dodací lhůty prodlouží zhruba na půl roku.
V terénu jako doma!
Stejně jako když Renault ČR před lety v Hummer Centru na pražském Černém mostě prezentoval modernizovanou první generaci, tak i v případě prezentace nového Dusteru jsme měli možnost jej důkladně prověřit v náročném, silně rozbahněném terénu zdejšího off-roadového centra. Samozřejmě se jednalo o verze s pohonem všech kol, které byly poháněny silným turbodieselem 1.5 dCi/80 kW. Jezdili jsme s ovladačem jízdních režimů přepnutým z polohy 2WD, resp. AUTO do polohy LOCK, kdy je trvale zapojen pohon všech kol. Pak už jen stačilo zařadit extrémně krátký první rychlostní stupeň šestistupňové převodovky (který výborně supluje drahou redukční převodovku) a vyrazit. Přestože měl vůz obuté běžné silniční pneumatiky, bez problémů zdolával i velmi prudká stoupání, ostré terénní zlomy (kde se výborně uplatní velkorysá světlá výška 210 mm a z toho vyplývající velký přechodový úhel) i oba velké nájezdové úhly. Působivé byly také suverénní prudké sjezdy, kdy se výborně osvědčoval asistent pro bezpečné sjíždění příkrých klesání. Vůbec se tak v této extrémní situaci není třeba dotknout brzdového pedálu, systém vše bravurně zvládá sám a udržuje vůz v rychlosti do 10 km/h. Také jsme si nemohli vynachválit kamery, které na palubní displej promítají okolí vozu, což je neocenitelné zejména při zdolávání prudkých terénních zlomů, ale výborný pomocník je to samozřejmě i při parkování (klasické zadní "pípáky" ale z nabídky výbavy samozřejmě nezmizely). S novým Dusterem jsme absolvovali i hluboký brod a také ten zvládl naprosto suverénně. Nový Duster ve verzi 4x4 prostě není jen nějaké načančané městské SUV stavěné pouze na přejíždění vyšších obrubníků, ale (na rozdíl od většiny svých konkurentů) se nemusí bát ani opravdu náročného terénu. O tom konec konců svědčí i fotografie z místa konání této akce. Systém pohonu všech kol od Nissanu prostě opět potvrdil své vynikající kvality. Jenom nám bylo líto, že jsme na terénním polygonu mohli strávit jen tři okruhy, protože po nás následovala druhá skupina novinářů.... Již teď vám ovšem můžeme slíbit, že v dohledné době se s vámi podělíme také o naše zkušenosti získané za volantem špičkové verze 1.5dCi 4x4 získané v důkladném uživatelském testu!
Roman Poláček