Obchodní bilance Renaultu a Dacie za rok 2015 a novinky pro rok 2016

S prodejními výsledky značek Renault a Dacia dosaženými za rok 2015 seznámil novináře ředitel Renaultu ČR, pan Zdeněk Grunt. Po jeho levici stála P.R. managerka Renaultu ČR, paní Jitka Skaličková

Renault  ČR uspořádal bilanční tiskovou konferenci, na které samozřejmě nechyběl ani zástupce našeho klubu. Z vystoupení ředitele Renaultu ČR Zdeňka Grunta i z osobních rozhovorů s produktovými managery získal spoustu zajímavých informací, o které se s vámi samozřejmě rád podělí.

Svět

V roce 2015 značky Renault a Dacia dohromady celosvětově prodaly celkem 2 801 592 automobilů, což znamená meziroční růst +3,3 % a absolutní rekord. Důležité přitom je, že rok 2015 je již třetí v řadě, ve kterém došlo k růstu těchto značek a který byl vyšší, než celkový růst celosvětového trhu (+1,6 %).

Evropa

V Evropě skupina Renault loni prodala celkem 1 613 169 vozů, což znamená meziroční růst +10,2 %. Evropský trh přitom meziročně vykázal výsledek +9,4 %. Samotná značka Renault vykázala +12,3 %, značka Dacia +3,6 % (374 458 prodaných vozů). Renault je v Evropě stále nejprodávanější značkou lehkých užitkových vozidel (loni 269 203 vozů, meziročně +16,9 %) a toto prvenství drží již 18 let. Renault si také udržuje pozici nejprodávanější automobilové francouzské značky s tržním podílem 7,8 %. Zároveň se v Evropě stal značkou s největším nárůstem prodejů (+12,3 %).

Nejprodávanějším osobním modelem Renault je stále malý hatchback Clio. Malý crossover Captur i v loňském roce vybojoval pozici nejprodávanějšího modelu svého segmentu. Renault se i loni stal leaderem v prodeji elektromobilů (23 086 vozů (nepočítaje v to vozítko Twizy), což znamená meziročně +49 %). Model ZOE s 18 453 registracemi (meziročně +68 %) se na evropském trhu elektromobilů v roce 2015 stal nejprodávanějším modelem. Co se týká domácího, francouzského trhu, Renault posílil svoji tradiční pozici nejvýznamnější automobilové značky a Clio se i v roce 2015 stalo nejprodávanějším vozem (již 6. rokem po sobě). Modely Clio, Captur, Twingo a Espace byly i loni ve Francii prodejními vítězi svých segmentů.

Dacia loni dosáhla dalšího historického milníku – od roku 2004, kdy se začal prodávat první model této značky moderní konstrukce (Logan I. generace), prodala již 3 500 000 vozů. V současnosti je Dacia přítomna již na trzích 44 zemí.

Česká republika

Pro nás asi budou nejzajímavější čísla, týkající se českého trhu. Ten v roce 2015 dosáhl nového rekordu, když se zde prodalo celkem 247 988 nových vozů (ovšem včetně nemalých reexportů), což znamená meziroční růst +21 %. Z tohoto počtu bylo 9 857 vozů Renault, což znamená +29 % a podíl na českém trhu 4 %. Dacia u nás loni prodala 11 074 vozů, tedy meziročně +13 % a dosažení tržního podílu 4,5 %.  Pokud bereme obě značky dohromady jako skupinu Renault, tak se na českém trhu dostala do vedoucí trojice značek!  Zajímavé je také srovnání prodeje osobních vozů v ČR tzv. privátní klientele, tedy soukromým osobám (naprostou většinu nových vozů, 75 %, totiž v ČR kupují firmy). Zatímco český trh privátní klientele v roce 2015 proti roku 2014 vzrostl jen o 12 %, registrace vozů Renault soukromým osobám v roce 2015 meziročně narostla o 28 %. Co se týká lehkých užitkových vozů, jejich trh loni zmohutněl o 30 %, prodej těchto automobilů značky Renault ale narostl o 34 %.

Prodej vozů Renault v ČR v roce 2015

Segment A (miniautomobily)

Trh minivozů je v Česku tradičně velmi malý (a jeho nadpoloviční část zabírá domácí automobilka Škoda s modelem Citigo). Loni nicméně došlo k jeho meziročnímu posílení o 14 %. Renault v ČR prodal 147 kusů modelu Twingo.

Segment B (malé vozy)

Třída malých automobilů je v ČR v posledních letech druhá nejdůležitější, těsně za segmentem C. V roce 2015 došlo k jeho meziročnímu nárůstu o 30,1 %, na čemž měla hlavní zásluhu nová generace Škody Fabia. Renault je v segmentu malých vozů zastoupen modely Clio, Clio Grandtour a Captur. Jejich prodej v ČR loni meziročně narostl o 38 %. Když se podíváme na jednotlivé modely, tak v případě Clia (vč. verze Grandtour) prodeje vzrostly o 28 %, čímž se tento model stal 4. nejprodávanějším vozem soukromé klientele. Crossover Captur loni zvýšil své prodeje dokonce o 60 %, na 1415 prodaných vozů. Získal tím na českém trhu pozici nejprodávanějšího crossoveru segmentu B.

Segment C (nižší střední třída)

Nižší střední třída je v ČR nejdůležitější segment. Renault jím byl loni zastoupen modely Mégane, Mégane Grandtour  a sedanem Fluence. Dohromady bylo těchto vozů prodáno 2654 ks, což byl téměř totožný počet, jako loni. Vzhledem k tomu, že se jedná o víceméně výběhové modely, je to obdivuhodný prodejní úspěch. Do segmentu C spadá také populární MPV Scénic/Grand Scénic, kterého se u nás loni prodalo 655 kusů, což znamená meziroční nárůst o 20 % (také v jejich případě se již přitom pomalu blíží nástup jejich nové generace). Prodej vozů MPV tohoto segmentu ovšem meziročně nabobtnal o 27 %.

Segment D (střední třída) nebyl na tiské konferenci prezentován. Zřejmě proto, že doprodeje končící řady Laguna byly zanedbatelné a nástupce Talisman se začal prodávat až počátkem letošního roku.

Lehké užitkové vozy

Prodej LUV loni v ČR meziročně vzrostl o 30,13 %. Renault ČR na tiskové konferenci uvedl, že nejdůležitějším pokrokem loňského roku v této oblasti trhu se pro něj stalo prohloubení spolupráce s dodavateli speciálních nástaveb z Polska. To totiž přineslo zvýšení prodeje podvozků s kabinou řady Master o 50 %.

Jak si vedly loňské novinky?

Luxusní crossover střední třídy Espace byl v prodeji od března 2015. Celkem bylo dosud prodáno zhruba 21 000 těchto vozů, což představuje zhruba trojnásobek prodejů jeho minulé generace za stejné období loňského roku. V ČR dosud zákazníci zakoupili 104 Espaců nejnovější generace, z toho 75 % mělo nejvyšší stupeň výbavy Initiale. Crossover nižší střední třídy Kadjar přišel do prodeje v červnu 2015. Zatím se prodalo zhruba 49 000 vozů, z toho v ČR 511 vozů.

Na jaké novinky Renaultu se můžeme těšit v roce 2016?

Letos Renault vrhne na trh doslova záplavu novinek, z čehož konkurence určitě nebude mít radost. Konkrétně se bude jednat o tyto modely:

V lednu u nás odstartoval prodej nového sedanu střední třídy Talisman a také minivozu Twingo se samočinnou převodovkou EDC.

V březnu na českém trhu odstartuje prodej nového Méganu s pětidveřovou karoserií typu hatchback.

V dubnu bude následovat Kadjar TCe 120 se samočinnou převodovkou EDC.

V květnu dorazí na náš trh Talisman ve veledůležité verzi kombi Grandtour a konečně také Captur s motorem 1.2 TCe 120 spojeným s manuální převodovkou (doufejme, že časem se této verze dočká i Clio!).

Na září je plánován příchod sportovní verze Twinga (zatím není známo, zda se bude jednat pouze o nový stupeň výbavy, či o výkonnější verzi se sportovnějším podvozkem).

V říjnu se objeví praktičtější kombi verze nového Méganu (Grandtour), která je pro český trh mimořádně důležitá. Nový kombík nižší střední třídy bude tradičně těžit z prodlouženého rozvoru, takže zadní cestující v něm získají více místa pro nohy. (Konec výroby kombíku Mégane dobíhající generace je naplánován na přelom července a srpna).  V říjnu by také měl přijít Kadjar v nové špičkové verzi TCe 160.

Výroba třídveřové sportovní verze RS stávajícího Méganu by měla pokračovat ještě po většinu letošního roku, přičemž v březnu by měla dorazit nová, mimořádně atraktivní série tohoto kultovního vozu, jehož výbava bude přizpůsobená převládajícím požadavkům českých zákazníků. Nová generace Méganu RS s pětidveřovou karoserií je plánována až na konec roku 2017 a snad bude k mání i s manuální převodovkou.

V prosinci se objeví nová generace MPV Scénic i jeho prodloužené provedení Grand Scénic. Po vzoru většího Espace se prý jeho karoserie rovněž stane dvouprostorovou, aby se v souladu se současnými požadavky zákazníků svým vzhledem více přibližovala k vozům typu crossover, přičemž užitné vlastnosti a variabilita by měly zůstat zachovány.

Co se týče sedanu Fluence, jeho výroba poběží ještě po celý letošní rok. Přímého nástupce tento model nedostane, lze ale očekávat, že nový Mégane se v dohledné budoucnosti na vybraných trzích objeví i s karoserií typu sedan. Již se ale nebude jednat o nízkonákladový model a jeho výroba prý již nebude probíhat v Turecku.

Výsledkem výše uvedené smršti novinek a inovací bude to, že na konci letošního roku se Renault stane značkou, která v Evropě nabídne nejmladší modelovou paletu!

Nový Mégane hatchback

Nový Renault Mégane s karoserií hatchback navazuje na více než 6 milionů dosud prodaných vozů tohoto jména. 20 let po uvedení Méganu I. generace na český trh u nás přichází do prodeje již jeho IV. generace. Připomeňme ještě, že I. generace se vyráběla v letech 1995-2001, II. v letech 2002-2008 a III. v letech 2009-2015. Novinka se zatím sice bude nabízet jen s jediným druhem karoserie, zato ale s 10 motorizacemi (počítaje v to i různé druhy převodovek) a s 5 úrovněmi výbav.

Úvodní limitovaná Premiere Edition zahrnující 120 automobilů bude k dostání od 15.2. 2016. Nabídne zajímavý poměr ceny a výbavy, zájemci se ale budou muset spokojit pouze se základní benzinovou a naftovou motorizací (Energy TCe 100 nebo Energy dCi 110). Nabídka barev této první, zaváděcí série bude obsahovat pouze 4 odstíny – stříbrný, červený, modrý a černý. Další, podrobnější informace o novém Méganu přineseme koncem února, kdy se zúčastníme jeho české premiéry.

Prodeje vozů Dacia v ČR v roce 2015

Od znovuzrození rumunské značky v roce 2004 do konce roku 2015 se v ČR celkem prodalo již 51 332 vozů Dacia. Největší počet z tohoto počtu, 13 000 vozů, připadá na Duster. Druhý nejprodávanější u nás byl model Logan MCV (11 000 vozů obou generací), třetí místo zaujal populární hatchback Sandero. Dacie se v ČR pyšní také tím, že již druhým rokem je 3. nejprodávanější značkou soukromé klientele (po Škodě a Hyundai).  V roce 2015 bylo na českém trhu prodáno 3718 Es-Ú-Véček Duster (meziroční nárůst 18 %), 1702 vozů Dokker (+27 %), 561 užitkových vozů Dokker Van (+14 %), 1799 kombíků Logan MCV (+5 %), 362 sedanů Logan (-4 %) a 2238 hatchbacků Sandero (+9 %). MPV Lodgy se prodalo 701 kusů (+9%). Jistě stojí za zmínku, že Dacia Duster je již 3. rokem po sobě v ČR nejprodávanější importované SUV a že se v roce 2015 stalo celkem 2. nejprodávanějším SUV v ČR. Dacia Sandero se zase v roce 2015 stala 2. nejprodávanějším vozem soukromé klientele v segmentu B (malé vozy), hned po domácí Škodě Fabia. Dokker VAN se v roce 2015 stal 2. nejprodávanější malou dodávkou v ČR.

Úspěšné marketingové aktivity

Mezi úspěchy značky Dacia v ČR za loňský rok je třeba určitě zařadit také akci Dacia piknik, které se zúčastnilo 6209 lidí, kteří přijeli v 1327 vozech Dacia a absolvovali zde také 400 testovacích terénních jízd s Dacií Duster. Úspěch měl také Dacia Ambassador Program, který přinášel odměnu těm majitelům Dacií, kteří vůz této značky doporučili svým příbuzným či známým a ti ho poté zakoupili.  Tímto způsobem bylo v roce 2015 na českém trhu prodáno kolem 200 vozů. Úspěšné byly také akce Dacia Roadshow 2015, které trvaly celkem 54 dnů, při kterých proběhlo 200 testovacích jízd a bylo získáno 1000 kontaktů na potenciální zákazníky. V současnosti je v ČR provozováno celkem 51 prodejních míst značky Dacia. Při průzkumech spokojenosti zákazníků různých automobilových značek nabízených na českém trhu Dacia v roce 2014 získala 5. místo v prodejních službách a v roce 2015 4. místo v servisních službách.

Novinky Dacie pro rok 2016

V roce 2016 Dacia neuvede do prodeje žádný zcela nový model (v závěru roku by se ale možná mohl představit nový Duster), již počátkem jara se ale ke svým zákazníkům dostanou první modely Sandero, Logan a Logan MCV s motorem 0.9 TCe a pilotovanou samočinnou převodovkou (tuto verzi lze u uvedených modelových řad již objednávat).

V létě se můžeme těšit, že pro všechny osobní modelové řady bude k dispozici nová limitovaná série výbavy Open, která nahradí výbavu Ambiance a přinese atraktivní vzhled a výbavu navíc. Tyto vozy budou standardně vybaveny klimatizací a rádiem za velmi atraktivní ceny a k dispozici bude také nový atraktivní metalický lak v hnědém odstínu. V prodeji se tyto vozy objeví v dubnu letošního roku.



Foto Autor

(29.1. 2016)


Roman Poláček


Galerie


Po přednesu hlavního referátu pan ředitel Grunt novinářům odpovídal na řadu zvídavých otázek. Tiskovou konferenci moderovala P.R. managerka, paní Jitka Skaličková V předsálí tiskové konference, která se konala ve Vinohradském pavilonu v Praze, jsme si mohli prohlédnout nový Mégane s karoserií hatchback. Velice mu to slušelo! Interiér působí velmi kvalitním a hodnotným dojmem, také pozice řidiče za volantem je výborná. Máme se na co těšit!


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Místo k zastavení vybírej zásadně za nehodou. Klidně ve větší vzdálenosti.