Nový závod aliance Renault-Nissan vTangeru zahájil provoz

Jeho Veličenstvo král Mohammed VI za přítomnosti Carlose Ghosna, prezidenta a generálního ředitele Renaultu a Nissanu, 9. února slavnostně zahájil provoz v novém závodu aliance Renault-Nissan v marockém městě Tanger.
Renault působí v Maroku již více než 80 let. Přístav Tanger si pro novou továrnu vybral pro jeho výhodnou strategickou pozici na rozhraní Atlantského oceánu a Středozemního moře. Budou v něm vznikat dva nové modely značky Dacia (na některých trzích se mohou nabízet také pod značkou Renault) – MPV Lodgy a malý užitkový vůz. Dacia Lodgy se dosud představila pouze na několika prvních oficiálních snímcích (přinesli jsme je ve zprávě ze 7. ledna) a světová výstavní premiéra ji čeká na březnovém autosalonu v Ženevě. Malý užitkový model ještě kompletně halí rouška tajemství – buď se bude jednat o zcela nový automobil, nebo půjde o známou Dacii Logan Pick-up. Nechme se překvapit. Renault již jednu továrnu v Maroku provozuje – závod SOMACA v Casablance. Má ale omezenou kapacitu, která již nestačí pokrývat poptávku a to samé platí také o mateřském závodu Dacie v rumunské Pitesti.
V nové továrně, která si vyžádala celkovou investici ve výši jedné miliardy eur, se uplatnily nejlepší výrobní postupy Renaultu i Nissanu a mimořádnou měrou se také dbalo o ochranu životního prostředí. Například emise CO2 byly (ve srovnání s běžným závodem obdobné výrobní kapacity 400 000 vozů ročně) sníženy o plných 98 % (jsou tedy takřka nulové), vypouštění odpadních vod bylo zcela eliminováno a spotřeba vody se snížila o 70 %. Renault za tuto továrnu získal v pátém ročníku soutěže „Sustainable Energy European Awards 2011“ cenu v kategorii Výroba. Aby i kvalita produkce byla na nejvyšší úrovni, Renault ve spolupráci s marockou vládou vytvořil pro zaměstnance závodu i jeho dodavatele Vzdělávací institut pro potřeby automobilového průmyslu (IFMIA). Renault plánuje, že v roce 2015 bude v novém závodu pracovat 6000 zaměstnanců.
Značky Dacia a Renault jsou nejsilnějšími hráči na marockém automobilovém trhu - společně drží tržní podíl 37 % (údaj za rok 2011). Dacia zde loni jako nejprodávanější značka prodala 22 356 vozů (19,93 % trhu), Renault 19 145 vozů (17,07 % trhu).
(10.2. 2012)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |