Nový Renault Clio vás výborně ochrání!

Renault je známý jako automobilka, která na bezpečnost svých vozů klade mimořádný důraz. Nejinak je tomu samozřejmě i v případě nového Clia. To plně potvrdily i velmi příznivé výsledky, jakých tento vůz dosáhl v náročných nárazových testech nezávislého konsorcia Euro NCAP.
Jaká verze se testovala
Testu se podrobilo Clio osazené novým benzinovým tříválcem 0.9 TCe. Přední bezpečnostní pásy byly vybaveny přitahovači (při začátku nárazu přitáhnou pásy blíže k tělu a zvýší tak jejich účinnost) a omezovači tahu, pásy zadních cestujících měly rovněž omezovače tahu (výrazně redukují špičkové zatížení hrudníku při nárazu). Vůz byl dále vybaven celkem šesti airbagy (2 čelní, 2 boční hrudní, 2 boční hlavové), omezovačem rychlosti (po aktivaci nedovolí překročení nastavené rychlosti, samozřejmě s výjimkou plného prošlápnutí plynového pedálu). Nechyběla ani signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů. Přední sedadla byla obsazena testovacími figurínami představujícími dospělé cestující, na zadním sedadle byla pomocí úchytů ISOFIX (jedná se o drátěná oka pevně připevněná ke skeletu karoserie, která se nacházejí ve štěrbině mezi sedákem a opěradlem) a Top Tether (tento úchyt se u sedanů montuje na přepážku pod zadním oknem, u hatchbacku jako je Clio se nachází v horních partiích zadní stěny opěradla) ukotvena dětská sedačka Britax Romer Baby Safe Plus obsazená figurínou představující dětského pasažéra.
Ochrana dospělých cestujících
Prostor pro cestující zůstal po těžkém čelním nárazu (provádí se polovinou šířky karoserie při rychlosti 64 km/h) stabilní, to znamená, že prostor pro přežití posádky zůstal plně zachován. Nohy vpředu sedících cestujících jsou dobře chráněny (stehna i kolena). Boční náraz znamenal pro nové Clio zisk 32 bodů, tedy 93 %. Při bočním nárazu poskytlo nové Clio cestujícím ještě lepší ochranu – získalo maximální počet bodů, tedy stoprocentní hodnocení. Při nárazu boku vozu do sloupu bylo hodnocení 80 %, protože při tomto testu se projevily jisté rezervy v ochraně hrudníku. Hůře dopadl test nárazu zezadu, který prověřuje kvalitu opěrek hlavy a z toho vyplývající ochranu krční páteře – v tomto testu nové Clio získalo hodnocení 63%. Za ochranu dospělých pasažérů tedy Clio IV získalo celkem 32 bodů, čemuž odpovídá 88procentní hodnocení.
Ochrana dětí
Za ochranu dětí vůz vybojoval výborné skóre 43 bodů, tedy 89 %. Děti jsou dobře chráněné jak při čelním, tak i bočním nárazu. Vůz je také chválen za to, že je standardně vybaven možností deaktivace airbagu spolujezdce a že řidič je o vypnutém airbagu jasně informován kontrolkou. V automobilu také neschází jasná výstraha informující o nezbytnosti výše zmiňovaného úkonu při umístění protisměrné autosedačky na sedadlo spolujezdce.
Ochrana chodců
Při testech Euro NCAP je zkoušena také míra ohrožení chodců při srážce s přídí vozidla. Ukázalo se, že v této oblasti má nové Clio ještě rezervy. Zatímco ochrana nohou předním nárazníkem je dobrá, ochrana hlavy sraženého chodce kapotou motoru je slabá, což platí jak pro dospělého, tak i pro dítě. Výsledkem je zisk 24 bodů, který odpovídá 66 % možného hodnocení.
Asistenční systémy
Nový Renault Clio získal za asistenční systémy skvělé hodnocení 7 bodů, tedy 99 %. Je totiž standardně vybaven stabilizačním systémem ESC, signalizací nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední i zadní sedačky a omezovačem rychlosti.
Celkový výsledek – maximální, pětihvězdičkové hodnocení!
Celkem nový Renault Clio získal průměrný výsledek 85 %, přičemž letos je k zisku maximálního, pětihvězdičkového, hodnocení třeba získat minimálně osmdesátiprocentní průměr. Další podmínka je, že ochrana dospělých nesmí být horší než 80 %, ochrana dětí než 75 %, ochrana chodců než 60 % a asistenční systémy než 60 %
Jistě zajímavé je rovněž historické ohlédnutí, dokumentující, jak obrovský pokrok bezpečnost malých Renaultů učinila – zatímco Clio I vybojovalo v roce 1997 jen 2 hvězdičky, Clio II v roce 2000 získalo již čtyři hvězdy a Clio III v roce 2005 zazářilo s pětihvězdičkovým skóre. A to se v průběhu posledních 15 let hodnocení testu Euro NCAP několikrát zpřísňovalo!
Modely Renault, které dosud získaly pětihvězdičková hodnocení v bezpečnostních nezávislých testech Euro NCAP
Laguna II (2001), Vel Satis (2002), Mégane II (2002), Espace IV (2003), Scénic II (2003), Modus (2004), Mégane CC (na bázi Mégane II) (2004), Clio III (2005), Laguna III (2008), Koleos (2008), Mégane III (2008), Scénic III (2009), Clio IV (2012)
(18.12. 2012)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |