Nový Renault Clio RS - podrobné představení

Renault Clio v ostré verzi Sport, až již odvozený od Clia druhé či třetí generace, byl ultimativní hot-hatch, který milovali automobiloví nadšenci po celé Evropě. Již dávno ale není tajemstvím, že verze RS odvozená od nového Clia čtvrté generace přináší přímo revoluční změny: místo třídveřové karoserie dostala praktičtější pětidveřovou (třídveřová verze se totiž u nejnovější generace Clia ani nenabízí), místo vysokootáčkového atmosférického dvoulitru se pod kapotou objevila přeplňovaná šestnáctistovka a o distribuci točivého momentu z motoru na kola se již nestará klasická manuálně obsluhovaná skříň, ale dvouspojková samočinná převodovka s možností řazení pádly pod volantem.
První předběžné informace o novém Cliu RS jsme na stránkách RCČR zveřejnili již loni 16.11. Nyní, u příležitosti zahájení prodeje tohoto vozu na českém trhu, přidáváme další technické podrobnosti.
Sluší mu to – a moc!
Ano, od hot-hatche se především očekávají vysoce nadstandardní jízdní výkony a kopec zábavy za volantem, ale vzhled je samozřejmě také velmi důležitý. V tomto směru nové Clio určitě nezklame, čemuž se nelze divit, protože již běžná provedení tohoto vozu jsou hodnocena jako velmi pohledná. Nejvíce se nám verze RS zamlouvala ve speciální žluté metalíze Sirius, za kterou je ale třeba připlatit 40 000 Kč (ostatní metalické laky jsou ale mnohem levnější).
O designové odlišení od běžných verzí se u verze RS samozřejmě nestarají pouze speciální barevné odstíny. Přehlédnout určitě nelze atraktivní kola z lehké slitiny. Také díky mírně sníženému podvozku tato kola vzorně (a tedy velmi důkladně) vypňují prostor v podbězích. Na upraveném předním nárazníku nelze přehlédnout dvakrát zvlněnou lištu, která svým designem připomíná přední přítlačnou plochu moderního monopostu F1. Zadní úpravy na karoserii nemají pouze vizuální, ale i funkční význam - při rychlé jízdě zlepšují přítlak auta k silnici a tím i jeho jízdní stabilitu. Z 80% se na tom podílí difuzor na spodních partiích zadního nárazníku, o zbylých 20% se stará zvětšený spoiler nad zadním oknem. Příď navíc zdobí dnes již téměř nezbytné diodové denní svítilny, zadní nárazník zase dvojice symetricky umístěných koncovek výfuku. Pro úplnost ještě uveďme vnější rozměry 4090 x 1732 x 1432 mm (délka x šířka x výška) a rozvor 2589 mm.
Sportovně i na palubě
V interiéru dominuje černá barva kombinovaná s temperamentním sytě červeným odstínem. Ten je použit na ručičkách rychloměru a otáčkoměru, bezpečnostních pásech i prošití kůže na věnci volantu a páky voliče samočinné převodovky. Samozřejmě nechybí ani sportovní sedadla s výrazným bočním vedením těla. Mohou mít buď látkové, nebo kožené čalounění. Jeho tmavý odstín je také kombinován s červeným prošíváním.
S jistým zpožděním za zahájením prodeje bude možné si v rámci příplatkové výbavy za 6500 Kč pořídit také tzv. R.S. Monitor, který bude rozšířenou funkcí multimediálního a navigačního systému R-Link. Jedná se systém palubní telemetrie, který dovoluje vyhodnocovat data získaná při sportovní jízdě, zejména pak při dovádění na okruhu. Ve formě názorných grafů či čísel zobrazujících okamžitý stav je řidič informován o spoustě parametrů pohonné jednotky (teploty různých části, tlak turbodmychadla, otáčky, výkon, kilometrový průběh do nutné údržby) i výkonech řidiče (akcelerace, doba brzdění), hodnotách jízdy (podélné i boční zrychlení, míra prokluzu kol). Vše lze nahrát na paměť USB a poté si stažená data uložit do počítače. Je dokonce možné telemetrii propojit s funkcí navigace s příslušnými pozicemi GPS (např. profil závodní tratě).
Jedna z aplikací systému R-Link dovoluje do reproduktorů zabudované audiosoustavy posádce pouštět realistickou simulaci zvuku některého ze 7 sportovních vozů, který se mění v závislosti na řidičově práci s plynem a otáčkách motoru. Tři z volitelných zvuků patří konkrétním automobilům – Alpine A110, R8 Gordini a dokonce Nissanu GTR. O smysluplnosti této funkce nechť si každý udělá názor sám…
Dvě stě koní pod kapotou
Pohon nového Clia RS dostala na starost benzinová šestnáctistovka s přímým vstřikováním paliva přeplňovaná turbodmychadlem. Největšího výkonu 147 kW dosahuje při 6000 ot./min, maximální točivý moment 240 N.m je k dispozici při 1750 ot./min. Když vezmeme v úvahu poměrně příznivou pohotovostní hmotnost 1204 kg, je zřejmé, že máme co do činění s hodně temperamentním sportovcem. Konec konců, největší rychlost 230 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 s a absolvování 1000 m s pevným startem za 27,1 s hovoří za vše… Cílem motorářů oddělení Renault Sportu bylo vyvinout motor s vysokým točivým momentem již od nízkých otáček a zároveň velkým výkonem až do vysokých otáček. Právě druhé jmenované charakteristiky se dosahuje s turbomotory jen velmi obtížně. Nahrazení dřívějšího atmosférického dvoulitru novou přeplňovanou šestnáctistovkou přineslo snížení průměrné spotřeby paliva téměř o 2 l/100 km, což odpovídá emisím 144 g/km. To představuje snížení o téměř 25 %. V normovaném měřicím cyklu to konkrétně znamená hodnoty 8,1 l na 100 km v městském provozu, 5,1 v mimoměstském provozu a 6,3 l/100 km v kombinovaném provozu. Objem palivové nádrže 45 l je přitom stejný, jako u běžných verzí nového Clia, je tedy stále o 10 l menší než u předchůdce. Nezapomnělo se ovšem ani na patřičné zvukové vjemy pravého motoru pod kapotou – jelikož turbodmychadlo principiálně působí jako obrovský tlumič zvuku sání, bylo nové Clio RS opatřeno speciálním zvukovodem s membránou, který zvuk sání zhutňuje a vede skrz příčku motorového prostoru až do kabiny, za přístrojovou desku.
Nová samočinná dvouspojková převodovka může pracovat buď v plně automatickém režimu, nebo jí řidič může aktivně ovládat dvojicí pádel pod volantem.
Vypiplaný podvozek ve dvou provedeních
Zadání pro podvozkové inženýry a zkušební jezdce divize Renault Sport bylo tentokrát jiné než u minulých generací sportovních verzí Clia – stvořit nikoliv ultimativní sportovní stroj, ale auto, u něhož se požitek ze sportovní jízdy snoubí s každodenní použitelností a který tak klidně svěříte třeba i do rukou své řidičsky nepříliš zkušené přitelkyně. Dokonce se počítalo i s plně obsazenými zadními sedadly, protože hodnota užitečného zatížení činí velkorysých 507 kg (vč. hmotnosti řidiče).
Konstrukce obou náprav (vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená zkrutnou příčkou) se zachovala, bylo ale aplikována řada vylepšení tak, aby podvozek držel krok s vysokovýkonným motorem. U přední nápravy byly zesíleny držáky nábojů a ložiska. Na zadní nápravě je použit příčný zkrutný stabilizátor ve srovnání s běžnými verzemi Clia zesílený o 60 %. Pochopitelně jsou použity i pružiny a tlumiče s tužší charakteristikou. Tlumiče jsou ovšem opatřeny také hydraulickými dorazy, v principu dalšími přídavnými tlumiči. Jedná se o patentované řešení, které inženýři oddělení Renault Sport vyvinuli již před 15 lety pro závodní vozy. Na běžně prodávaném automobilu jsou použity poprvé. Umožňují dosáhnout výborné přilnavosti pneumatik a zároveň zajistit i dostatečný komfort jízdy pro každodenní použití vozidla.
Patřičně zesíleny musely být u verze RS samozřejmě i brzdy. Přední ventilované kotouče mají průměr 320 mm, zadní kotouče pak 260 mm. Dalším opatřením k zajištění mimořádně uspokojivých jízdních vlastností při ostré sportovní jízdě je aplikace tzv. elektronického diferenciálu. Toto zařízení mírným přibrzďováním odlehčeného předního kola na vnitřní straně oblouku výrazně zlepšuje trakci vozu při ostrém výjezdu ze zatáčky. Nedochází přitom k rušivému omezování točivého momentu motoru, které by kazilo radost ze sportovní jízdy. Stejně jako u předchozí generace, také zájemci o nové Clio RS si vybírají ze dvou verzí podvozku – první má standardní sportovní nastavení, na přání je ale opět k dispozici také ještě ostřejší verze Cup. Sedmnáctipalcová, šedě lakovaná litá kola obutá do pneumatik 205/45 R17 jsou v tomto případě nahrazena černými osmnáctkami s obutím 205/40 R18. Zároveň má vůz o 3 mm sníženou světlou výšku, o dalších 15 % přitvrzený podvozek, červeně lakované brzdové třmeny a strmější převod řízení.
Příště se s vámi podělíme o naše dojmy z jízdy. Druhé pokračování tohoto článku totiž bude zasvěceno praktickým dojmům zpoza volantu, které jsme v novém sportovně laděném Cliu nasbírali na okruhu Czech Ring poblíž Hradce Králové!
(12.6. 2013)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |