Nový Renault Clio přestal být tajemstvím!

Nová, již pátá generace Renaultu Clio je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku

Počátkem tohoto týdne začal Renault postupně odhalovat svoji veledůležitou novinku – pátou generaci malého hatchbacku Clio. Tento vůz se začátkem března stane jednou z hlavních hvězd nadcházejícího ženevského autosalonu. Již tento týden ale Renault začal dávkovat první informace!

Skvělá tradice zavazuje

Renault Clio začal již v roce 1990 postupně nahrazovat populární Superpětku a Clio se pak rychle stalo jedním z hlavních pilířů modelového portfolia Renaultu. Po dlouhá léta také vítězí v anketách o nejoblíbenější vůz francouzských motoristů. Však se ho dosud na řadě trhů světa prodalo již úctyhodných 15 milionů kusů! I když to na první pohled nemusí být zcela zřejmé, nejedná se o pouhou modernizaci předchůdce, ale o zcela nový vůz postavený na vylepšené podvozkové platformě a s novými motory. Novinka totiž po designérské stránce úzce navazuje na superúspěšnou IV. generaci, vyráběnou od roku 2012. Ta se po celou dobu své výroby umisťovala na čelních místech evropských automobilových hitparád a v roce 2013 se dokonce stala nejprodávanějším modelem B segmentu. I v loňském roce, tedy na sklonku svého životního cyklu, se Clio IV. drželo na druhém místě žebříčku nejprodávanějších vozů v Evropě, hned za Volkswagenem Golf! Prodeje Clia IV dokonce od roku 2012 až do loňska kontinuálně rostly, což je v automobilové branži ojedinělý obchodní úspěch.

Ještě vybroušenější styl

Jelikož podle marketingových průzkumů byl u Clia IV právě mimořádně líbivý design jedním z hlavních argumentů pro jeho koupi, výrobce se logicky rozhodl pro jasnou designovou kontinuitu i u nové generace. Přesto však ani jeden vnější panel karoserie není shodný s předchůdcem. Novinka se bude vyrábět výhradně jako 5dv. hatchback, s kombi verzí Grandtour se už u V. generace nepočítá (3dv. hatchback se naposled nabízel u III. generace). Přídi nového Clia velice prospěly snížené světlomety, protože jejich až příliš velká plocha v kontrastu s poměrně malými zadními lampami bývala u předchůdce jedinou závažnější designovou výtkou. Samotné světlomety novinky v sobě mají zakomponovány diodové „kly“, které už se staly u novějších Renaultů typickým poznávacím znamením. Středový výstupek masky chladiče se výrazněji zakusuje do elegantněji působícího nárazníku. Výsledkem je, že příď nového Clia se vizuálně více přiblížila současné generaci Meganu a dokonce i o dvě třídy většímu Talismanu. Nejvíce podobné svému předchůdci je nové Clio při pohledu z boku – tvar zasklené plochy s malými trojúhelníkovými okénky v předních dveřích a prudce stoupajícím spodním okrajem u zadních dveří byl převzat takřka beze změn, stejně jako tvarování výrazného prolisu ve spodních partiích boků a uchycení zpětných zrcátek na plechu dveří. Jedna změna by se ale přece jen našla – v zadních sloupcích (tzv. sloupky C) se už nenachází maličká okénka, ale jen plastem obložené prolisy pro zastrčení prstů k ovládání klik zadních dveří. Ty se nyní v rámu jejich okna jakoby skrývají.

Proporce bez výraznějších změn

Když si porovnáme pohled zezadu, tak zadní svítilny jsou opět rozděleny mezi zadní výklopnou stěnu a blatníky. Změnila se nejen jejich grafika, ale i tvar, jelikož na svém vnitřním okraji jsou zašpičatělé. Zadní nárazník už neobsahuje rozměrný černý plast s horizontálním vroubkováním, ale jen mnohem nižší lištu, tvořící jeho spodní okraj. Co se týká vnějších rozměrů, novinka vykazuje hodnoty 4048 x 1798 x 1440 mm (pro srovnání - odcházející generace má obdobné míry 4063 x 1732 x 1448, je tedy nepatrně delší a vyšší, ale výrazně užší). Což o to, širší a „placatější“ silueta novinky jejímu designu jistě prospívá, ovšem z hlediska snadnosti nastupování a obratnosti ve městě je tomu právě naopak… Rozvor dosud výrobce neuvedl, vzhledem k velkorysé hodnotě předchůdce 2589 mm lze ale těžko předpokládat jeho citelné mezigenerační prodloužení. Neoficiálně se mluví o tom, že základní objem zavazadlového prostoru novinky narostl na 391 l, čemuž se nám ale nechce příliš věřit. Kufr podobně dlouhého předchůdce totiž charakterizoval základní objem 300 l, což by znamenalo až neuvěřitelné mezigenerační zvětšení... No, uvidíme, co řeknou oficiální technické údaje, ty ovšem zatím nejsou k dispozici (tedy až na ty vnější rozměry).

Zcela nový interiér

Nové Clio je prezentováno sloganem „evoluce & revoluce“. Zatímco za evoluci je označen design karoserie, interiér novinky byl kompletně (tedy. „revolučně“) přepracován. U předchůdce se totiž právě na tuto oblast vozu sneslo nejvíce kritiky, mířící na příliš lacině působící materiály i ne zcela precizní slícování některých interiérových dílů. Výrazná náprava tzv. vnímané kvality nastala již s nástupem modernizované verze v roce 2016 (tzv. Fáze 2), novinka jde ale v tomto směru ještě mnohem dále. Při pohledu na interiérové fotografie je totiž zřejmé, že Renault byl tentokrát opravdu velkorysý a vytvořil kabinu, za kterou by se nemusel stydět ani vůz prémiové značky. Výrobce se ve svých tiskových materiálech např. chlubí tím, že měkčený plast je použit nejen na přístrojové desce, ale i na výplních dveří, což je v segmentu malých vozů jedinečné řešení.

Doba tabletová

Zcela nová přístrojová deska konečně využívá standardní konfiguraci přístrojového štítu s dominujícím kruhovým rychloměrem a otáčkoměrem. Nesmyslně obří palivoměr i poněkud kuriozní okénko s digitálním rychloměrem se tak ocitly v propadlišti dějin. Výrobce se ovšem zatím pochlubit pouze fotografiemi interiéru vrcholných výbavových verzí, vybavených digitálním přístrojovým panelem, který se dodává ve dvou velikostech – sedmipalcové a desetipalcové. Větší verze umožňuje zobrazovat i mapu navigačního systému. Nelze si nevšimnout, že se vůz chlubí také obrovským, na výšku orientovaným centrálním tabletem s úhlopříčkou až 9,3 palce. Je mírně natočen směrem k řidiči a jeho horní partie výrazně „přečuhují“ přístrojovou desku. Výrobce toto nové uspořádání pracoviště řidiče označuje za „Smart Cocpit“. Jeho součástí je i nový multimediální systém nazvaný Easy Ling. Pod ním se nachází trojice klasických kruhových ovladačů ventilace, což je mnohem lepší řešení, než kdyby byly pouze dva a ventilátor by se musel ovládat přes dotykovou plošku na tabletu. Také volant s řadou tlačítek na svých ramenech (a chválabohu s kompletně kulatým věncem) působí velmi dobře. Díky použití kompaktnějšího airbagu může mít menší středovou část. Vršek přístrojové desky je vyroben z měkčených materiálů, zatímco její střední partie jsou využity na výraznou personalizaci jednotlivých výbavových verzí.

Sport i luxus

Musíme pochválit také umístění řadicí páky na výrazně vyvýšené přední části středové konzoly, takže řidič ji má skvěle po ruce. Potěší také plocha na indukční dobíjení odloženého mobilního telefonu. Nové Clio se stává úplně prvním vozem segmentu B, který je vybaveno elektrickou parkovací brzdou. Zdaleka ne každý řidič je ale tímto prvkem výbavy nadšený. Doufejme proto, že se jedná pouze o alternativu, a že si snad na své přijdou i příznivci mechanické klasiky, u které řidič může regulovat rychlost a míru jejího zatažení, resp. povolení. Nemalou zásluhu na příznivých dojmech z nové kabiny mají také výplně dveří vyrobené z hodnotného plastu a opravdu luxusně působící přední sedadla s výrazným bočném vedením a delšími sedáky i opěradly. Ta jsou opatřena opěrkami hlavy, které velmi připomínají pevné hlavové opěrky vozů Volvo – snad v případě Renaultu budou seřiditelné…  Jinak totiž bude hrozit nebezpečí, že by nemusely vyhovovat velmi malým, nebo naopak hodně vysokým řidičům, resp. spolujezdcům… Na zadní straně předních opěradel je vytvořeno vybrání, které zvětšuje prostor pro kolena zadních cestujících. Na přiložených snímcích si můžete prohlédnout interiér jak sportovně pojaté verze R.S. line, tak i ultraluxusní Initiale Paris. První má interiér laděný do černého odstínu s oranžovými či červenými detaily, karbonovými obklady a hliníkovými nášlapy pedálů. Initiale Paris zase útočí na nejzmlsanější zákazníky nádherným čalouněním sedadel s kosočtverečkovým prošíváním. Kabina této verze také zaujme svým dvoubarevným kontrastním tmavo-světlým zabarvením a chromovanými detaily. Interiér je dodáván v 8 barevných verzích a stejný počet odstínů také nabízí alternativně dodávané ambientní osvětlení dveřních panelů a vyvýšené partie středové konzole.

Nabídka motorů zatím jen neoficiálně

Renault zatím nezveřejnil informace, týkající se použitých motorů, převodovek a dalších technických podrobností (z fotografií je ovšem zřejmé, že od počátku bude k dispozici jak manuální, tak i samočinná). Již nyní se ale proslýchá, že použitá podvozková platforma CMF-B vznikla modernizací své předchůdkyně a že nabídka motorů bude obsahovat jak benzinové, tak i naftové motory. Základní motorizaci tvoří zbrusu nový tříválec 1.0 TCe, který vznikl zvětšením a důkladným přepracováním předchozího agregátu 0.9 TCe. Nový litrový motor se přitom bude dodávat jak s nepřímým (73 kW/160 N.m), tak i přímým vstřikováním (86 kW/180 N.m). První provedení tak bude ideální pro převažující městský provoz, druhé naopak i pro delší cestování. Milým překvapením v dnešní době nesmyslného honu na naftové motory je zachování oblíbeného dieselu 1.5 dCi, samozřejmě v provedení plnicím současné velmi přísné emisní předpisy. Podle neoficiálních zvěstí přijde i nový čtyřválec 1,33 l vyvinutém společně s automobilkou Daimler. Má se jednat o mild-hybrid s elektrickou sítí 48V i plug-in hybrid (tedy hybrid, jehož akumulátor se dobíjí ze sítě). Naopak s čistě elektrickou verzí se nepočítá, protože podobně velký elektromobil již Renault dávno nabízí (model Zoe). Později by ale opět mělo dorazit i ostré sportovní provedení R.S., které má pohánět moderní přeplňovaná osmnáctistovka, známá již ze současného Meganu R.S. V případě menšího a lehčího Clia by ale měla být naladěna na poněkud nižší výkon a točivý moment.

Jakmile se o novém Cliu objeví další informace, samozřejmě vás s nimi seznámíme. Úvahy o datu zahájení prodeje a o cenách jsou zatím ještě předčasné.

Foto Renault




(31.1. 2019) 

Roman Poláček


Galerie


Napjatě očekávaná nová generace Clia je zde! Široce rozkročená kola a nízká karoserie evokují výbornou stabilitu na silnici Novinka svým vnějším designem záměrně navazuje na předchůdce
Svalnaté zadní blatníky a skryté kliky zadních dveří zůstaly zachovány Při pohledu z boku vyniká vysoká příď a naopak nízká zasklená plocha Designem své přídě se nové Clio hlásí k většimu Meganu a Talismanu
Ze zadního nárazníků zmizel široký pruh vroubkovaného plastu Nové Clio nabízí v segmentu malých vozů asi nejluxusněji působící interiér Dominantou nové přístrojové desky je obrovský, vertikálně umístěný středový tablet
Dvoubarevné provedení interiéru je zvláště elegantní Sportovně laděné provedení R.S. Line kombinuje černý odstín s oranžovými doplňky. Za povšimnutí stojí dlouhé sedáky i opěradla, zakončená nezvykle tvarovanými opěrkami hlavy. Designová kresba nové kabiny
Skica definitivní podoby vnějšíjho designu zepředu... ...a zezadu Světlomety se mezigeneračně snížily a byly opatřeny pro Renault již typickými diodovými
Vnitřní část koncové svítilny nyní zakončují slušivé Tak které? Clio v proudu času... Již od roku 1990!


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Máte nějaký zajímavý návrh, dotaz nebo prostě jen chcete pokecat? Registrujte se na Renault Club forum.