Nový Renault Clio Grandtour - podrobné představení

Zatímco Peugeot u své nové řady 208 na verzi SW rezignoval, Renault se bude v zajímavém segmentu malých kombi angažovat i nadále. Také nejnovější čtvrtá generace Clia se totiž vyrábí i v praktičtější verzi, která se na českém trhu začala prodávat pod tradičním názvem Grandtour (na některých trzích Renault zvolil odlišné označení Clio Estate). Přímých konkurentů nové Clio Grantour opravdu nemá mnoho – jen Škodu Fabii Combi a Seat Ibiza ST. A jelikož první z tohoto dua koncernu VW sází hlavně na maximální užitnou hodnotu a nikoliv na atraktivní vzhled, je zřejmé, že hlavní sok nového praktického Francouze pochází ze Španělska. Nové Clio Grandtour cílí hlavně na mladé rodiny s jedním či maximálně dvěma dětmi, pro které je „krátké“ Clio příliš malé, ale třeba Mégane Grandtour nebo Scénic naopak příliš velký a tedy málo obratný v městském provozu. Nepřekvapí, že podle marketingových průzkumů Renaultu bývá malý kombík (na rozdíl od malého hatchbacku) většinou jediným vozem v rodině. Oslovuje prý hlavně mladé muže, kteří chápou nevyhnutelnou potřebu rodinného automobilu s větším a praktickým zavazadlovým prostorem, ale pro které zároveň není přijatelné MPV kvůli vysoké poloze sezení a málo dynamickému vzhledu i jízdním vlastnostem. Zbývá ještě dodat, že velikost segmentu malých kombíků se v různých evropských zemích výrazně liší. V některých státech je minimální, ale třeba v České republice dosahoval podíl verze Grand Tour na prodejích Clia III kolem 60 %! Podíl verze Grandtour na celkové produkci tohoto vozu se pohyboval mezi 15-20 %, ani to ovšem rozhodně není zanedbatelné. Renault věří, že u nového Clia má tato karosářská verze ještě větší tržní potenciál, hlavně kvůli mnohem atraktivnějšímu vzhledu.
Praktická krása
Nový malý Renaultův kombík je o 204 mm delší než výchozí hatchback, na délku tedy měří 4262 mm. Jelikož rozvor 2589 mm zůstal nezměněn, celý tento přírůstek připadá na zadní převis. Auto přesto působí kompaktním dojmem a délka 4,26 m mu stále umožňuje dostatečnou obratnost v městském provozu. Hlavním cílem vývoje verze Grandtour bylo postavit vůz s výrazně větším a lépe přístupným zavazadlovým prostorem, než má hatchback. Jak si můžete přesvědčit na fotografiích, zkrátka rozhodně nepřišel ani design, nové Clio Grandtour je snad ještě větší fešák než hatchback. Však také obě karosářské verze od samého počátku vývoje vznikaly současně, na rozdíl od Clia Grandtour minulé generace, které dostalo „batoh“ až dodatečně (a podle toho také vypadá). Zadní partie nového malého kombi se od hatchbacku začínají odlišovat od sloupku C včetně, odlišný je tedy i zadní pár dveří, který má opět vnější kliky skryté v černém rámu okna. Na něj naprosto plynule navazuje hranaté třetí boční sklo, které je ukončeno zadním sloupkem (tzv. sloupek D) rovněž s černým povrchem. Koncové svítilny jsou stejně jako u hatchbacku dvoudílné, mají ale specifický tvar. Zadní okno dostalo podobný sklon jako u hatchbacku, díky čemuž kombík neztrácí na vizuální dynamice. Širší a podstatně hlouběji sahající zadní výklopná stěna se stará o lepší přístup do zavazadlového prostoru (nákladová hrana kufru oproti hatchbacku klesla o 150 mm). Vzadu sedící vyšší cestující jistě ocení o 15 mm více místa pro hlavu, které zajišťuje méně se svažující střecha .
Středobodem každého kombíku je samozřejmě zavazadlový prostor, jehož základní objem narostl na 443 l (ve srovnání s hatchbackem o 143 l, ve srovnání s předchůdcem o 4 l). Po sklopení zadního děleného opěradla vznikne vzorně rovná plocha a nákladový prostor naroste na 1380 l. Jestliže si zákazník dopřeje příplatkové sklápění opěradla spolujezdce do vodorovné polohy, bude moci převážet předměty dlouhé až 2,48 m. Pod výklopnou podlážkou zavazadlového prostoru se nachází další odkládací prostor o objemu 85 l.
Motory, výbavy, ceny
Nabídka motorů nového Clia Grandtour kopíruje výchozí hatchback a je proto (alespoň prozatím) relativně chudá. K dispozici je tedy základní čtyřválec 1.2 16V/54 kW, přeplňovaný tříválec 0.9 TCe/66 kW i oblíbený turbodiesel 1.5 dCi naladěný na výkon 55 nebo 66 kW. Motory vždy spolupracují s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Společná s hatchbackem je také nabídka trojice výbav s tradičními jmény Autentique, Expression a Dynamique. Verze kombi je přitom ve srovnání s hatchbackem dražší o 16 000 Kč. Ceny nového Clia Grandtour se tak pohybují od 245 900 do 385 900 Kč.Také na tento model český importér standardně poskytuje záruku na dobu 5 let nebo do ujetí 100 000 km. Vyčerpávající technické údaje naleznete v tabulkách, které uzavírají fotografickou část tohoto článku, podrobné ceníky pak na webové adrese www.Renault.cz
(16.5. 2013)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |