Nová generace Renaultů poskytuje špičkovou úroveň bezpečnosti

Nejnovější generace Renaultů získává nejvyšší pětihvězdičkové skóre v náročných testech Euro NCAP i po nejnovějším zpřísnění jejich bodování

Již od počátku tohoto století let patří vozy Renault mezi nejbezpečnější na trhu. O tom nejlépe svědčí úctyhodný počet modelů této značky, které v nezávislých nárazových testech konsorcia Euro NCAP získalo špičkové, pětihvězdičkové hodnocení (vůbec prvním vozem, které nejvyšší, pětihvězdičkové skóre vybojoval, byla Laguna II. generace). Přísnost hodnocení těchto testů se přitom v průběhu let několikrát zpřísňovala, aby držela krok s technickým pokrokem, ke kterému u nových modelů dochází. Maximálního pětihvězdičkového hodnocení tak mohou dosáhnout pouze vozy, které k výborné pasivní bezpečnosti nabízí i širokou škálu asistenčních elektronických systémů. Z nejnovější generace Renault se pětihvězdičkovým bezpečnostním skóre chlubí modely Espace a Kadjar, ke kterým se loni stačil přidat také Talisman a nový Mégane. Všechny tyto modely těží z kvalit nové unifikované modulární platformy CMF (Common Module Family), která je společným dílem Ranaultu a Nissanu. V kompaktnějším provedení posloužila pro vozy segmentu C (nižší střední třída – Mégane, Kadjar), větší verze pak pro modely segmentu D (střední třída – Talisman, Espace). Tato podvozková platforma v široké míře používá vysokopevnostní ocel, která úspěšně dokáže splnit protichůdné požadavky na vysokou pevnost a zároveň nízkou hmotnost. Abychom si dokázali představit, o jak pevný materiál se jedná, můžeme uvést, že jeho pouhý milimetr krychlový by unesl náklad vážící 120 kg!

Zmiňované nejnovější modely Renaultů jsou také vybaveny nejnovější generací zádržných systémů. Jedná se hlavně o dvoustupňové čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce, jejichž míra a rychlost naplnění se přizpůsobuje síle nárazu vozu a pozici chráněného cestujícího. Bezpečnostní pásy jsou zase osazeny napínači a také omezovači tahu, které se snaží minimalizovat riziko zranění těla o bezpečnostní pás. Řidič a spolujezdec jsou samozřejmě chráněni také bočními a hlavovými airbagy. Renault již před 15 lety začal do svých vozů montovat přední sedadla se speciálně konstruovanými sedáky, které zabraňují, aby se do jeho pěnové výplně při nárazu sedací část těla připoutaného cestujícího „ponořovala“. Tento efekt by totiž byl velmi nebezpečný, protože by při nárazu mohl způsobit sklouznutí pásu mimo jeho optimální polohu nebo v krajním případě i podklouznutí těla pod pásem. Od ledna 2015 organizace Euro NCAP zařadila přítomnost „protiponořovacích“ sedáků mezi bodovaná kritéria bezpečnostní výbavy testovaných automobilů.

O bezpečnost cestujících nové generace modelů Espace, Kadjar, Talisman i Mégane se může starat také celá armáda asistenčních systémů, které výrazně usnadňují život řidiči, resp. jsou v pohotovosti, pokud by řidič včas nereagoval na vzniklou krizovou situaci. Jedná se o adaptivní tempomat, který prostřednictvím radaru skrytého v přídi vozidla samočinně udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozu, a dále o nouzový brzdný systém, který automaticky začne brzdit, jestliže hrozí čelní srážka s pevnou překážkou. V rychlosti do 30 km/h je tento systém schopen vůz zcela zastavit, ve vyšší rychlosti alespoň sníží nárazovou rychlost a tím sníží následky nárazu.  Dále může být nová generace vozů Renault vybavena také signalizací při nechtěném opuštění jízdního pruhu, signalizací při příliš velkém přiblížení vozu k automobilu jedoucím před ním, signalizací překročení nastaveného rychlostního limitu a dále signalizací, pokud je automobil předjížděn jiným vozem a ten se nachází v mrtvém úhlu mezi vnitřním a vnějším zpětným zrcátkem. Řidiči může pomáhat také zobrazování míjených dopravních značek na přístrojové desce a důležité jízdní informace (například o o okamžité rychlosti a informace navigačního systému) mohou být promítány na head-up displeji umístěnému u spodního okraje čelního skla, tedy přímo v zorném poli řidiče.

Pododrobné informace o nárazových testech Renaultu Kadjar, Espace, Talisman a Mégane (stejně jako mnoha starších modelů této značky) si můžete najít na stránkách www.euroncap.com   .



(15.1. 2016)


Roman Poláček


Galerie


Prozatím nejnovějším Renaultem, který získal maximální pětihvězdičkové hodnocení v nárazových testech Euro NCAP, je nový Mégane Maximální bezpečnost poskytuje své posádce také nový crossover Kadjar Mohutný crossover Espace se při čelním nárazu může spolehnout na mimořádně rozměrnou přední deformační zónu
To samé platí o novém sedanu (a brzy i kombi) Talisman. Také jeho posádku chrání velmi dlouhá příď. Mégane, coby model nižší střední třídy, má méně rozměrnou karoserii, také jeho úroveň bezpečnosti je ovšem špičková Na nový Mégane hatchback se můžeme těšit již na přelomu letošní zimy a jara


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 8. Je-li nutné změnit pozici havarovaných vozidel, obkresli jejich původní postavení.