Nová Dacia Logan MCV přichází na český trh!

V dubnu jsme vám přinesli první informace o nové generaci Dacie Logan MCV a soudě podle čtenosti této zprávy vás tento lidový kombík zaujal. Nyní vám přinášíme další informace, které jsme získali na tiskové konferenci, kterou Renault ČR uspořádal u příležitosti příchodu tohoto vozu na český trh.
Od nového ředitele Renaultu ČR, Zdeňka Grunta jsme se na tiskové konferenci nejprve dozvěděli řadu zajímavých údajů o znač,ce Dacia. Od roku 2004, kdy se u této rumunské značky začala psát její novodobá (a velmi úspěšná) historie, vyrobila 2,5 milionu automobilů (některé se ovšem prodaly pod značkou Renault). Úspěch to byl tak prudký, že výroba vozů Dacia každý následující rok stoupala přibližně o 20 %. Dacia se tak stala nejrychleji rostoucí značkou v Evropě a zároveň je také značka s nejmladší modelovou řadou.
Dacia v ČR – malé ohlédnutí
Novodobý prodej vozů Dacia na českém trhu odstartoval v roce 2002 modelem Solenza. Jednalo se o Renaultem zrekonstruovaný model SuperNova, který byl ještě výsledkem čistě rumunského vývoje. Již v roce 2004 ale přišel první model kompletně vyvinutý již s pomocí know-how Renaultu, sedan Logan první generace. Toho bylo v České republice prodáno 6558 kusů, zatímco ve verzi MCV to bylo 7820 kusů. Tím si em-cé-véčko první generace prozatím drží pozici nejprodávanější Dacie na českém trhu. (Celosvětově se tohoto vozu prodalo 340 000 ks a jeho výroba pro ruský trh pokračuje v továrně Lada v Togliatti). V roce 2008 následoval hatchback Sandero, kterého čeští zákazníci odebrali 5549 ks. V roce 2009 Dacia udělala radost českým řemeslníkům a živnostníkům modely Logan Van a Pick-up, když mnohým z nich posloužily jako skvělá náhrada již dosluhujících Felicií VanPlus a Pick-up. Užitkových Dacií jmenovaných dvou řad bylo v ČR celkově prodáno 1652 ks. Mimořádnou oblibu si u českých zákazníků získalo SUV Duster, kterého se u nás prodalo zatím kolem 5700 ks. Špatně si ale určitě nevede ani MPV Lodgy (dosud 950 ks) ani jeho užitková verze Dokker Van (prozatím 272 ks).
Bez zajímavosti jistě není ani percentuální modelový mix prodejů Dacie v ČR za tři čtvrtiny letošního roku: Lodgy 15 %, Logan 9 %, Duster 31 %, Sandero 31 %, ostatní modely 14 %. Dacia má také na českém automobilovém trhu naprosto dominantní pozici v prodejích automobilů, které jsou již z výroby upraveny na pohon LPG. Za první tři čtvrtletí letošního roku totiž v této kategorii vozů měla Dacia podíl 88 % a plných 10 % vyrobených Dacií je právě v této verzi. O tom, jak moc se Dacii na českém trhu s novými automobily v posledních letech daří, hovoří také srovnání jejího tržního podílu: zatímco v roce 2004 byl ve výši 0,5 %, letos zatím činí 3,04 % a po rozběhu prodeje nového Loganu MCV lze očekávat jeho další nárůst. V praxi to znamená, že v hitparádě nejprodávanějších automobilových značek v ČR Dacia stoupla z 22. na 9. pozici., což je skutečně obdivuhodný úspěch. V současné době má značka Dacia v České republice 44 prodejních míst a brzy k nim přibude dalších 12 koncesionářů. Čeští zákazníci na vozech Dacia oceňují nejen jejich příznivé pořizovací ceny, ale také nízké ceny předepsaných servisních prací. Například pravidelnou roční servisní prohlídku (nebo po ujetí 20 000 km) zákazník u většiny modelů pořídí za cenu kolem 2200 Kč.
Nový Logan MCV přichází
Nový kombík Logan uvedl ředitel Renaultu ČR slovy, že se jedná o vůz, který přesně zapadá do strategie značky Dacia – je to auto, které přináší jedinečný poměr cena/výkon, cena/prostor a cena/výbava. Zároveň se jedná o automobil, který je možné označit za jednoduchý, a přesto velkorysý, a který se vyznačuje nízkými provozními náklady. A že si je výrobce jistý i jeho kvalitou a životností, o tom svědčí standardně poskytovaná záruka po dobu 3 let do ujetí 100 000 km. Jelikož Dacia podstatně rozšířila své modelové portfolio (velkoprostorové modely Lodgy a Dokker), nová generace MCV je již výhradně pětimístná a je koncipována jako elegantní, typický rodinný kombík s jednodílnou zadní výklopnou stěnou.
Celkově lze říci, že nová Dacia MCV je malé kombi nabízené za nezvykle příznivou cenu, které ale svými užitnými vlastnostmi zasahuje až do teritoria vozů nižší střední třídy. Takže za kolik? V našem článku z 15.dubna jsme odhadovali, že základní verze bude stát mezi 175 až 180 tisíci Kč. Jako správná se ukázala být horní hranice tohoto rozpětí. Základní provedení 1.2 16V/55 kW s výbavou Access totiž stojí 179 900 Kč. Nejedná se ovšem o úplné holátko, protože i tato nejlevnější verze disponuje (kromě povinného ABS) také stabilizačním systémem ESC, 4 airbagy (2 čelní + 2 boční), posilovačem řízení, děleným zadním sedadlem, dvojicí úchytů ISOFIX pro dětské sedačky a lakovanými nárazníky. Kompletní ceník i technické údaje nové Dacie Logan MCV naleznete na stránkách www.dacia.cz.
Základní technické údaje verze 1.2 16V
My alespoň přidáváme pár důležitých čísel týkajících se verze se základním benzinovým motorem 1.2 16V, který bude na českém trhu pravděpodobně nejžádanější. S výkonem 55 kW při 5500 ot./min a točivým momentem 107 N.m při 4250 ot./min ovšem nelze očekávat příliš dynamiky - auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 15,5 s a dosáhne největší rychlosti 156 km/h. Potenciální zájemce ale asi více zajímá normovaná spotřeba paliva: ve městě 7,6 l/100 km, mimo město 4,9 l/100 km a v kombinovaném cyklu 5,8 l/100 km. Dodejme ještě, že tento motor se dodává také ve verzi spalující LPG, za kterou si připlatíte 20 000 Kč.
Přední kola jsou vždy poháněna prostřednictvím pětistupňové přímo řazené převodovky. Přední nápravu tvoří vzpěry McPherson, vzadu nalezneme vlečená ramena spojená torzní příčkou. Řízení je hřebenové, standardně opatřené posilovačem a volant mezi krajními rejdy učiní 3,2 otáčky, přičemž stopový průměr otáčení činí 10,68 m. Kola základní verze mají rozměr 6.0 J 15 a obouvají pneumatiky rozměru 185/65 R15. Brzdová soustava je samozřejmě opatřená posilovačem a ABS. Na přední nápravě jsou použity kotouče, na zadní bubny. Do nádrže se vejde 50 l paliva, což je v měřitcích současných automobilů segmentu B výrazně nadprůměrná hodnota. Při délce 4492 mm, šířce 1733 mm a výšce 1519 mm (vč. střešních ližin) má nová Dacia MCV velkorysý rozvor 2634 mm. U nezatíženého vozu je jeho světlá výška nadprůměrných 153 mm, takže problémem není ani jízda po nezpevněných cestách.
Základní objem zavazadlového prostoru činí skvělých 573 l (měřeno po krycí roletku), po sklopení zadního sedadla a využití takto vzniklého prostoru až po strop kabiny se nákladový objem zvětší až na 1518 l. Velmi důležité je samozřejmě i užitečné zatížení, které činí štědrých 531 kg, zatímco pohotovostní hmotnost vozu s motorem 1.2 16V a základní výbavou je jen 974 kg.
Trojice výbav i motorů
K základní výbavě Access si lze připlatit pouze rezervní kolo za 1500 Kč (nelze to ale učinit u verze na LPG, protože u ní je prolis podlahy na rezervu využit pro uložení toroidní plynové nádrže). Kdo chce elektrické stahování předních oken a centrální zamykání, zvolí střední výbavový stupeň Ambiance (194 900 Kč) a může si připlatit třeba za střešní ližiny, metalický lak, klimatizaci či mlhové světlomety. Špičková výbava Arctica (cena od 214 900 Kč) dostává klimatizaci standardně, stejně jako palubní počítač, výškové seřizování sedadla řidiče i volantu, radiopřijímač s přehrávačem CD a MP3 a lakovaná zrcátka a kliky dveří. Za příplatek můžete k Arctice získat ještě slušivá kola z lehké slitiny, tempomat, el. ovládání zadních oken, přední středovou loketní opěrku, zadní parkovací senzory či kožené čalounění.
Zbývá už jen dodat, že zákazníci s vyššími nároky na dynamiku mohou sáhnout po podstatně silnějším přeplňovaném benzinovém tříválci 0.9 TCe/66 kW (cena od 242 900 Kč). Nutno přiznat, že většina typických zákazníků Dacie by asi dala přednost osvědčenému nepřeplňovanému čtyřválci o objemu 1,4 l či 1,6 l, ovšem tlak EU na omezování normovaných emisí C02 jeho další použití bohužel znemožňuje. Milovníci nafty ovšem mohou i nadále volit oblíbený agregát 1.5 dCi naladěný buď na 55, nebo 66 kW, který v základu stojí 279 900, resp. 284 900 Kč.
Novou Dacii Logan MCV již lze objednávat, oficiální zahájení prodeje je naplánováno na přelom října a listopadu. Není pochyb o tom, že v zemi chalupářů a kutilů si nový lidový (a přitom prostorný) kombík najde spoustu příznivců. Konec konců, desetitisíce přesluhujících a silně zkorodovaných Škodovek řady Forman a Felicia Combi čekají již řadu let na cenově adekvátní a přitom podobně prostornou náhradu, odpovídající ovšem nárokům současných zákazníků. A ta nyní v podobě nového Loganu MCV konečně přichází.
Podrobný ceník i technické údaje všech nabízených verzí nového Loganu MCV si můžete prohlédnout na adrese www.dacia.cz. V současné době jednáme s Renaultem ČR o zapůjčení tohoto vozu na test.
(29.10. 2013)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |