Nová Dacia Duster – velká fotogalerie, další zajímavosti a oficiální technické údaje

Nový Duster má ty nejlepší předpoklady navázat na skvělé prodejní úspěchy svého předchůdce



Nová Dacia Duster je vzhledem ke své mimořádné oblibě právem považována za jednu z nejvýznamějších automobilových novinek. Proto jsme se tomuto vozu již dvakrát věnovali, nyní přinášíme některé další zajímavé informace, podrobné technické údaje a také řadu nových fotografií.

Lepší posaz za volantem, méně hluku

Renault nyní zveřejnil také některá zajímavá čísla – například nyní dvouose seřiditelný volant (u vyšších stupňů výbavy) lze výškově seřizovat v rozmezí 40 mm a podélně v rozsahu 50 mm. Nový Duster je vůbec první Dacií, která dvouose seřiditelný volant nabízí. Sedadla byla za účelem poskytnutí většího komfortu zcela přepracována. Přední sedáky se díky tomu prodloužily o cenných 20 mm. Zadní opěrky hlavy jsou nyní provedené tak, aby při neobsazeném zadním sedadle neomezovaly výhled řidiče dozadu a použitá potahová tkanina je při zachování své odolnosti příjemnější na omak. Velký důraz byl kladen na snížení hladiny vnitřního hluku produkovaného motorem, obtékajícím vzduchem i valením pneumatik. Protihlukové materiály byly mezigeneračně posíleny od 20 do 50 %, použity byly také kvalitnější ucpávky a tmely. Nově je také použito mírně silnější čelní sklo a skla v předních dveřích. Šíření hluku je potlačeno i celkově tužším skeletem karoserie. Audiosouprava vydává kvalitnější zvuk díky větším reproduktorům o průměru 165 mm, přičemž vrcholná verze výbavy obsahuje i další dvojici reproduktorů umístěných v horní části přístrojové desky.  

Kvalitnější zpracování, objemný zavazadelník

Nová přístrojová deska přináší nejen výrazně lepší ergonomii, ale také vyšší kvalitu zpracování. I nadále je sice (z cenových důvodů) vyrobena výhradně z tvrdých plastů, ty ale mají na omak příjemnější povrch a jsou pečlivěji slícovány. To samé platí také o nových výplních dveří a jejich přitahovacích madlech, které výborně padnou do ruky.  Řadicí páka je u druhé generace kratší a je opatřena chromovanou plaketou. Nový volant vozů s vyšší úrovní výbavy má věnec vyrobený z poddajnějšího materiálu, takže se lépe drží. Ve srovnání s předchůdcem došlo ke zvýšení kapacity odkládacích prostor v kabině o 2,8 l na celkovou hodnotu 27,2 l. 

Lepší řízení, více bezpečnosti

Nová generace elektrického posilovače řízení snižuje nutnou sílu k otáčení volantu na místě stojícího vozu o 35 %. Převod řízení je mezigeneračně o 6 % přímější, takže vůz rychleji a agilněji reaguje na pohyb volantu při jízdě i při manévrování na parkovištích. Posilovač řízení svou účinnost se vzrůstající rychlostí snižuje, takže řidič má zachovánu dobrou zpětnou vazbu ve volantu i v dálničních rychlostech. Odezva řízení je lepší i při jízdě v terénu. Při konstrukci nového Dusteru byla věnována velká pozornost posílení jeho bezpečnosti. Ve srovnání s předchůdcem proto byly použity o 0,2 mm silnější některé nosníky v přední části karoserie a zesíleny přední sloupky a přední část podlahy. Přepracovány byly rovněž rámy předních sedadel a opěrky hlavy. Přední i zadní krajní místa jsou vybavena bezpečnostní pásy s omezovači tahu. Zdokonaleny byly rovněž úchyty na zadních krajních místech pro dětské sedačky systému Isofix. Do systému signalizující nepřipoutání cestujících byly zařazeny i vzadu sedící pasažéři. Příď nového Dusteru díky přepracované konstrukci předního nárazníku a kapoty lépe absorbuje energii nárazu, které je vystaven sražený chodec. Díky o 8 % zvětšené ploše vnějších zpětných zrcátek má řidič lepší výhled vzad. Zrcátka také mohou být vybavena systémem detekce vozidel, nacházející se v mrtvém úhlu výhledu řidiče po stranách vozu. Potenciální nebezpečí je singalizováno výstražným světlem integrovaným v zrcátku. Systém detekuje vozidla ve vzdálenosti 3-5 metrů a pracuje v rychlostech od 30 do 140 km/hod. Každý nový Duster bude vybaven automatickým rozsvěcováním předních světlometů.

Nové asistenční systémy

Novým prvkem výbavy na přání je systém 4 kamer (jedna vpředu, jedna vzadu a po jedné na každém boku). Tento systém zajišťuje řidiči perfektní přehled o tom, co se děje kolem celého obvodu vozu, takže je velmi prospěšný při parkování. Automaticky se aktivuje po zařazení zpětného chodu. Při rychlejší jízdě vpřed kamery změní své záběry a po překročení rychlosti 20 km/h se automaticky vypnou. Systém může být aktivován i manuálně tlačítkem s označením MVC (Multi View Cameras). Boční kamery jsou umístěny na spodku zpětných zrcátek. Při jízdě v těžším terénu se u nového Dusteru s pohonem všech kol jistě hodí systém HDC (Hill Descent Control), který se postará o bezpečný sjezd z příkrých svahů, aniž by se řidič musel dotknout brzdového pedálu. Naopak při rozjezdu do stoupání je připraven systém HSA (Hill Start Assist), který zamezí couvnutí vozu dozadu. Nadšenci pro terénní jízdu jistě ocení také 4x4 monitor, obsahující kompas a ukazatel náklonu vozu v reálném čase. Vyznavači maximálně úsporné jízdy se zase mohou těšit na systém Driving Eco2, kterým dosud byly vybaveny jen vozy Renault. Tento systém u vozu dlouhodobě vyhodnocuje ekonomičnost provozu. Uživatelský komfort řidiče může být výrazně zvýšen použitím bezklíčového ovládání, který řidiči umožňuje odemknutí dveří vozu pouhým stisknutím tlačítka v jeho klice a spouštění (i vypínání) motoru tlačítkem.

A co technické údaje?

Dacia již zveřejnila i oficiální technické údaje – Duster II dle zvolené motorizace vykazuje základní pohotovostní hmotnost (tedy bez příplatkových prvků výbavy) 1179-1317 kg (s benzinovými motory). U naftových provedení se základní pohotovostní hmotnost pohybuje od 1205 do 1320 kg. Užitečné zatížení je dle použitého motoru od 474 do 614 kg (u vozů bez příplatkové výbavy).  Bez zajímavosti jistě nejsou ani údaje o největší dovolené hmotnosti přívěsu – v případě jeho brzděné varianty činí 1100 – 1500 kg, u turbodieselů 1200-1500 kg. Co se týká vnějších rozměrů, novinka se od svého předchůdce v některých parametrech mírně liší - její vnější rozměry charakterizují hodnoty 4341 x 1804 x 1693 mm, rozvor měří 2674 mm. Potěšitelné jsou jistě také velkorysé hodnoty rozchodu vpředu/vzadu 1570/1580 mm a světlá výška 210 mm. Přední nájezdový úhel je 30 a zadní 34 stupňů a vůz se otočí na 10,14, resp. 10,15 m. Co se týká vnitřních rozměrů, zadní cestující se mohou těšit na 170 mm prostoru pro nohy a šířka kabiny vpředu/vzadu činí 1403/1416 mm. U vnějších rozměrů platí uvedená čísla pro základní provedení s pohonem předních kol, u čtyřkolky se obdobné údaje nepatrně liší. Výrazný je ale u obou provedení rozdíl v objemu zavazadlového prostoru, protože čtyřkolka jej má mělčí. U verze 4x2 tak činí objem pod krycí roletkou 445 l (bez rezervního kola i s ním), u verze 4x4 je objem zmenšený na 411 l (s rezervou na 376 l). Po sklopení zadního sedadla a využití vzniklého nákladového prostoru až po strop je k dispozici objem 1478 l u dvoukolky a 1444, resp. 1409 l u čtyřkolky.

Zajímavé jízdní výkony

Jak už jsme dříve uváděli, nový Duster se bude nabízet se dvěma benzinovými a jedním naftovým motorem, přičemž oba již známe z předchůdce. Základ tvoří osvědčený atmosférický benzinový čtyřválec 1,6 l/ produkující 84 kW a 156 N.m (existuje i verze upravená na spalování LPG, dávající 80 kW a 144 N.m). Náročnější zákazníci mohou sáhnout po přeplňovaném čtyřválci 1,2 l, který nabízí 92 kW a 205 N.m. Zatímco šestnáctistovka se musí spokojit s pětistupňovou převodovkou, přeplňovaná jedna-dvojka disponuje skříní se 6 stupni. Oba motory lze kombinovat jak s pohonem předních, tak i všech kol. Co se týče jízdních výkonů benzinových verzí, jejich největší rychlost se pohybuje od 170 do 179 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládají za 10,4 – 12,6 s. Údaje o normovaných spotřebách jsou zatím k dispozici pouze pro verzi 1.2 TCe (6,2-6,4 l/100 km). Oblíbený čtyřválcový turbodiesel 1,5 l je k dispozici jak v podladěné verzi se 66 kW a 200 N.m, tak i s 80 kW a 260 N.m. Pouze toto silnější provedení bude alternativně k mání také s pohonem všech kol či jako předokolka s automatickou převodovkou EDC. V obou případech se jedná o šestistupňové ústrojí. Největší rychlost naftového Dusteru II. generace se pohybuje od 158 do 171 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 11,9 až 13,8 s. Co se týče spotřeby paliva, hodnoty normovaného kombinovaného režimu naftových verzí se pohybují od 4,4 do 4,7 l/100 km. Všechny Dustery II. generace přitom budou dostávat palivové nádrže o objemu 50 l, takže dojezd naftových verzí by se při lehké noze na plynovém pedálu mohl blížit až tisícikilometrové hranici.

Bohatá nabídka značkového příslušenství

Dacia připravila pro uživatele Dusteru také širokou nabídku praktického příslušenství, které obsahuje např. boční prahové nášlapy, různé snadno montovatelné střešní nosiče, přídavné trubkové kryty na oba nárazníky, lapače nečistot za přední i zadní kola, velmi praktické vyjímatelné koberečky a vložky do zavazadlového prostoru, ramínko na šetrný převoz obleku atd. Tem může být od prostoru pro cestující snadno oddělen speciální mřížkou, což ocení zejména chovatelé větších psů. 

Dacia pokračuje v silném růstu

Koncem říjnu letošního roku dosáhla Dacia nového prodejního rekordu, když celkově prodala více než 534 900 vozů, což znamená meziroční růst o 11,8 %. V Evropě to bylo 384 414 vozů, což je o 10,8 % více než loni. Sandero se stalo nejprodávanějším vozem pro retailové (nefiremní) zákazníky a Duster byl třetím nejprodávanějším „nefiremním“ modelem C segmentu SUV. Ve Francii Dacia s počtem 98 946 vozů dosáhla také nového prodejního rekordu a dosáhla podílu na trhu 5,2 %. Stala se tak ve Francii pátou nejprodávanější značkou celkově a třetí nejprodávanější značkou osobních vozů (první je samozřejmě Renault). Ve zbytku Evropy Dacia za uvedené období meziročně rostla o 12,7 % na prodej 285 468 vozů. Např. v Německu prodeje vzrostly o 27,1 % na 53 743 vozů a v Itálii o 19 % na 53 602 vozů. Prodeje rostly také v Polsku (o 22,7 %) a také v České Republice (o 21,7 %). V domácím Rumunsku se Dacií prodalo o 11,4 % více (39 096 vozů). A pro zajímavost přidáváme i 2 africké trhy – Maroko (39 096 vozů, +15,7 %) a Alžír (22 923 vozů, +52,9 %, přitom zdejší trh celkově klesl o 20,9 %). Pozitivně se vyvíjí také fanouškovská základna Dacie – její vybraní zástupci byli na letošním frankfurtském autosalonu, kde se představil nový Duster, speciálním hosty. Na sociálních sítích má Dacia již 4 miliony příznivců. Velmi oblíbené se staly také tzv. Dacia pikniky, které se uskutečnily ve Francii, v Německu i v České Republice. Každý přilákal kolem 7000 účastníků, kteří si velmi pochvalovali unikátní, přátelskou atmosféru.

Snímky nového Dusteru s popiskami jsme již dvakrát publikovali, nyní přikládáme další obrázky bez  textového doprovodu, ale zato opravdu ve velkém množství.

(30.11. 2017)


Roman Poláček


Galerie


Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 10. Pokud je to možné, zajisti průjezdnost kritického místa.


Link to old english version.