Nová Alpinka se představila v sériové podobě!

Rok po premiéře konceptu nového kupé Alpine se Renault na nedávném ženevském autosalonu pochlubil jeho sériovou podobou s označením A110. Při konstrukci tohoto pozoruhodného sporťáčku se konstruktéři drželi tradičních principů značky Alpine – kompaktních rozměrů, nízké hmotnosti a mimořádné jízdní agility. V zájmu lepšího rozložení hmotnosti mezi nápravy se ovšem proti historickému vzoru A110 Berlinette částečně změnila koncepce pohonného ústrojí – i nadále jsou poháněna zadní kola, motor již ale není uložen podélně za zadní nápravou, ale naopak před ní. Mimořádně atraktivní nové sportovní kupé se bude vyrábět v závodě ve francouzském přístavním městě Dieppe, tedy v rodišti původních Alpinek. Dodávky prvních sériových vozů evropským nedočkavcům začnou na sklonku letošního roku, zájemci ve Velké Británii a Japonsku (pro které se samozřejmě musí vyvinout verze s pravostranným řízením) se dočkají v roce 2017. Vozy Alpine se prostě vrací v plné parádě a to s jediným posláním – poskytnout svým řidičům maximální požitek z jízdy - pocit, že jsou s vozem při jízdě srostlí v jeden celek.
Nová Alpine A110 používá speciální hliníkovou podvozkovou platformu a ze stejného materiálu je vyrobena i celá karoserie. Díky tomu se nová Alpine chlubí pohotovostní hmotností pouhých 1080 kg (se základní, standardně dodávanou výbavou)! Díky uložení pohonného ústrojí před zadní nápravou je hmotnost vozu velmi dobře rozložena – na přední kola jí připadá 44 %, na zadní 56 %. K takto příznivé bilanci pomáhá i to, že palivová nádrž našla své místo nad přední nápravou. Velký důraz byl kladen také na dosažení velmi nízkého těžiště, čemuž napomáhá jak velmi nízká karoserie, tak i uložení motoru s převodovkou nízko nad vozovkou. Nová Alpine vykazuje velmi kompaktní vnější rozměry - je dlouhá 4178 mm, široká 1798 mm a vysoká (či spíše nízká) pouhých 1252 mm. Zcela mimořádná agilita vozu se projevuje zejména na horských silnicích plných zatáček – přesně jako tomu bývalo u historické A110 Berlinette. Právě díky této své typické vlastnosti klasická A110 dosáhla tak velkých úspěchů v automobilových soutěžích s tímto druhem rychlostních zkoušek.
Nová A110 je poháněna nově vyvinutým benzinovým čtyřválcem o objemu 1,8 l, který je samozřejmě opatřen přeplňováním turbodmychadlem. Jako základ této pohonné jednotky posloužil motor aliance Renault-Nissan (tedy motor Nissanu, když to přeložíme z „alianční mluvy“ tiskové zprávy). Pro něj konstruktéři oddělení Renault Sport vyvinuli zcela nový sací a výfukový trakt, soustavu přeplňování a poté takto vzniklý agregát samozřejmě podrobili důkladnému ladění. Výsledky jejich úsilí jsou pozoruhodné – největší výkon činí 185 kW (252 k) a křivka točivého momentu vrcholí hodnotou 320 N.m (při jakých otáčkách výrobce zatím neprozradil). V kombinaci s velmi lehkou karoserií to znamená excelentní výkonovou hmotnost 4,3 kg/k, díky čemuž vůz akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých 4,5 s. Motor je spojen výhradně se samočinnou sedmistupňovou převodovkou značky Getrag, jejíž odstupňování bylo samozřejmě speciálně vyvinuto přesně na míru novému motoru Alpine A110. S verzí s manuální převodovkou se vůbec nepočítá, což asi konzervativnější zájemce moc nepotěší, ale taková je prostě současná doba… Zvláštní pozornost byla věnována výfukové soustavě – nejen z hlediska nízké hmotnosti (proto má vůz pouze jedinou koncovku výfuku), ale také s cílem dosáhnout velmi atraktivní zvukový projev. Řidič nové A110 si může volit některý ze tří jízdních režimů – Normal, Sport a Track. Tato nastavení se liší odlišným řadicím programem převodovky, řídicí jednotky motoru, posilovače řízení, stabilizačního systému ESC, síly zvukového projevu motoru a také podoby virtuálního přístrojového štítu.
Karoserie nové A110 byla v průběhu vývoje samozřejmě intenzivně testována v aerodynamickém tunelu. Cílem konstruktérů přitom bylo nejen dosažení nízkého aerodynamického odporu, ale také velkého přítlačného efektu, díky kterému tento extrémně lehký vůz dokonale sedí na silnici i při jeho největší rychlosti 250 km/h (je elektronicky omezena). Díky zcela hladké podlaze, která je zakončena účinným difuzorem pod zadním nárazníkem, mohli designéři navrhnout tradiční elegantní boční profil typický pro vozy Alpine, který není narušován žádným zadním přítlačným spoilerem. Pro snížení odporu vzduchu byly použity i speciální otvory v předním nárazníku, které vedou vzduch k brzdám a poté ven z prostoru předních podběhů. Výsledný součinitel odporu vzduchu Cx = 0,32 patří v segmentu vysokovýkonných sportovních kupé k nejnižším.
Nová A110 je vysoce moderní vůz, který je ale přesto na první pohled identifikovatelný jako Alpine. Kombinuje totiž moderní designérský jazyk, materiály a technologie s mimořádnou efektivitou své velikosti a jedinečným bočním profilem, který záměrně připomíná historickou A110 Berlinette. Návaznost designu na tuto nezapomenutelnou automobilovou ikonu je dobře patrný i na přídi s dvojicí oválných světlometů a s přední kapotou, která se zanořuje mezi blatníky. Velmi atraktivně působí i záď, opatřená moderními svítilnami tvořenými LED diodami ve tvaru písmene X. Naopak oválný tvar zadního okna jasně odkazuje na historickou Berlinette, na který nový model navazuje. V kabině vládne minimalismus a odlehčený design, který je kombinován s přívětivě pohodlnou pozicí řidiče. V interiéru jsou použity pouze materiály nejvyšší kvality – jemná přírodní kůže, broušený hliník a skutečný karbon.
Nízká hmotnost nové A110, kombinovaná s dvojitými příčnými rameny na přední i zadní nápravě dle slov výrobce přináší nezvyklou kombinaci excelentní ovladatelnosti, výkonnosti a přitom také velkého jízdního komfortu, potřebného pro každodenní používání vozu.
Při vývoji nové A110 inženýři a designéři vybírali nejlepší subdodavatele různých dílů pro tento vůz. Například kompletně hliníkové brzdové třmeny vyvinula firma Brembo. Zadní brzdy v sobě integrují i ovladače parkovací brzdy, a přesto váží jen 2,5 kg. Firma Fuchs zase dodává speciální hliníková kola o velikosti 18 palců. Nejen že šetří hmotnost, ale také velmi dobře vypadají. A firma Sabelt dodala skořepinová sedadla. Každé váží jen 13,1 kg, a přitom nevyžadují žádné ústupky v poskytovaném komfortu.
Sériová výroba nové Alpine A110 bude odstartována speciální, číslovanou edicí omezenou počtem 1955 vozů. A proč zrovna toto číslo? Ano, odhadujete správně – protože právě v roce 1955 Jean Redele založil svoji firmu Alpine. Premiérová edice bude mimořádně bohatě vybavena a bude se dodávat výhradně s těmito druhy barev: modrá Alpine Blue, černá Noir Profond a bílá Blanc Solaire. Osmnáctipalcová hliníková kola Otto Fuchs dostanou speciální matně černou barvu s diamantovým efektem, tedy povrchovou úpravu, která bude vyhrazena pouze této prémiové edici. Standardem se rovněž stanou některé prvky, které u budoucí běžné produkce nové Alpinky budou k mání jen na přání a za příplatek: přepínač jízdních módů Normal, Sport a Track, odlehčená brzdová soustava s hliníkovými díly, aktivní odlehčená výfuková soustava, audiosystem Focal speciálně vyladěný pro tento vůz, karbonové interiérové díly s matnou povrchovou úpravou, nášlapné plochy pedálů z leštěného hliníku, sportovní skořepinová sedadla Sabelt se speciálním čalouněním vysoce kvalitní přírodní kůží, okrasné štítky na karoserii i v interiéru v barvě francouzské trikolóry a plaketa s nápisem Premiére Edition a číslem exempláře umístěná na středové konzole. V roce 2018, jakmile bude výroba této omezené edice ukončena, se několik výše zmiňovaných položek stane součástí nabídky příplatkové výbavy. Vzhledem k exkluzivitě nové Alpine A110 a jejích jízdních výkonech asi málokoho překvapí, že se rozhodně nejedná o levný špás. Zatím byly zveřejněny ceny vozu z premiérové edice: v domácí Francii stojí 58 500 Eur a ve Švýcarsku 64 000 Franků… Ceny běžného provedení budou oznámeny v polovině letošního roku. Alpine aktivovala rezervační systém na prémiovou edici nové A110 již v prosinci 2016, přičemž celá výrobní kvóta levostranných vozů byla vyčerpána již za 5 dní. Rezervace pravostranných provedení určených pro Velkou Británii a Japonsko bude otevřena v nadcházejících týdnech. Stále je také možné si novou Alpine objednat v běžném produkčním provedení, které se začne vyrábět v roce 2018.
Nová Alpine A110 byla vyvinuta ve Francii, v Renaultově Technocentru v Guyancourtu a také ve sportovním vývojovém centru v Les Ulis. Jak už jsme uvedli, výroba poběží v legendární továrně Alpine v přístavním městě Dieppe. Tento objekt nechal v roce 1969 postavit zakladatel značky Jean Redele a od té doby zde vznikaly všechny vozy Alpine. Protože ale výroba těchto vozů byla v 90. letech zastavena, vznikaly zde modely vyvinuté divizí Renault Sport, a také některé další speciální modely. Stačí jmenovat vozy jako Clio V6, Espace a současné Clio RS. V továrně v Dieppe se také staví další závodní automobily, například Formule Renault 2.0. Zkušení specialisté z Dieppe jsou prostě ve svém oboru prvotřídními experty. Pro výrobu nové Alpine A110 bylo do zdejšího závodu investováno několik milionů Euro. Největší část těchto nákladů pohltila nová, vysoce automatizovaná výrobní linka, produkující celohliníkovou podvozkovou platformu a karoserii.
V první vlně bude prodej nové A110 zahájen v Rakousku, Belgii, Francii, Německu, Itálii, Lucembursku, Nizozemí, Polsku, Portugalsku, Španělsku a Švýcarsku. Prodej pravostranných vozů odstartuje v příštím roce (Velká Británie, Japonsko). V roce 2018 by také měl začít prodej i na českém trhu. Ještě před zahájením prodeje nové A110 v Evropě zde bylo připraveno kolem 60 prodejen Alpine, které zřídili vybraní nejlepší prodejci vozů Renault. Přísné oddělení těchto prostor od prodejní plochy s běžnými vozy Renault a speciálně vyškolení a pro značku Alpine zapálení prodejci přitom zaručí, že nákup a následné převzetí nové Alpine se pro jejího majitele stane nezapomenutelným a vzrušujícím zážitkem. První specializovaný showroom Alpine byl otevřen koncem března 2017 v Boulogne-Billancourt v Paříži.
Rok zahájení sériové výroby 2017. Základní cena 58 500 Euro. Motor: šestnáctiventilový čtyřválec 1,8 l přeplňovaný turbodmychadlem, mezichladič stlačeného vzduchu. Největší výkon 185 kW (252 k) při 6000 ot./min. Největší točivý moment 320 N.m (při jakých otáčkách zatím výrobce neudává). Sedmistupňová samočinná dvouspojková převodovka, možnost manuálního řazení pádly pod volantem. Koncepce pohonné soustavy: motor s navazující převodovkou uložen podélně před zadní nápravou, pohon zadních kol. Pohotovostní hmotnost (se standardní výbavou): 1103 kg. Výkonová hmotnost: 228 k/t. Vnější rozměry 4178 x 1798 x 1252 mm. Rozvor náprav 2419 mm. Rozchod kol vpředu/vzadu 1556/1553 mm. Přední i zadní kola zavěšena prostřednictvím dvojitých příčných ramen. Přední brzdy: kotouče o průměru 320 mm se čtyřpístkovými třmeny. Zadní brzdy: jednopístkové kotouče o průměru 320 mm. Čelní plocha Cd*A = 0,621 m2. Součinitel odporu vzduchu Cx = 0,32. Objem palivové nádrže 45 l. Objem zavazadlového prostoru: 100 l v přídi, 96 l v zádi (za motorovým prostorem). Rozměr pneumatik 205/40 R18 (vpředu), resp. 235/40 R18 (vzadu). Největší rychlost 250 km/h (el. omezeno), zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 s. Normovaná kombinovaná spotřeba 6,2 l/100 km, emise C02 140 g/km.
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |