Na návštěvě v rodišti Espace

Koncepční vozy Matra

Jezdíval jsem často do Francie na služební cesty, do kraje řeky Loiry, do města jménem Orléans. Před každou cestou jsem se snažil najít něco zajímavého, kam bych se ve volném čase podíval. První na řadě byly samozřejmě světoznámé zámky na Loiře, jenže pořád jsem hledal něco o autech či letadlech. Záhy jsem zjistil, že muzeum Peugeotu je až kdesi u švýcarských hranic, muzeum Renaultu snad ani neexistuje či co (když ho nenašel ani Google) (pozn redakce: existuje, nachází se na periferii Paříže), a tak mě lákalo zajet si aspoň do Le Mans kouknout na slavný závodní okruh a do zdejšího muzea. Jenže Le Mans je trochu z ruky a já jednou natrefil na zmínku o muzeu firmy Matra v Romorantinu, pouhých 60 km jižně od Orléans. Pouhých 60 km k místu, kde se začala historie legendy jménem Espace. Bylo rozhodnuto, jedu tam.

Muzeum je stylově umístěno v původních výrobních prostorách firmy Matra. Dá tedy rozum, že je architektonicky krásné, tehdy ještě výrobní haly nebyly nudnými šedivými krabicemi, jako dnes. Kdo zná např. brněnskou Vaňkovku, ví o čem mluvím. Na vrátnici je nezbytný obchůdek se suvenýry, zaplatíte vstupné a když hodně poprosíte, vytáhnou odkudsi ze šuplíku i anglicky psanou verzi průvodního slova k expozici. O tom, jak mají Francouzi rádi Angličtinu svědčí i to, že oněch 5 listů je psáno rukou, ani se nenamáhali to po překladateli přepsat do počítače.



Nuže pojďme tedy průvodce otevřít a začíst se do něj:

Exploring the Espace Automobiles Matra

neboli objevování prostoru (světa) automobilů Matra - tak se totiž muzeum oficiálně jmenuje.

Expozice Svět Matra v Romorantin-Lanthenay ukazuje výběr 50 automobilů, popisujících éru Matra Automobile, místního výrobce automobilů od roku 1964 až dodnes. Slovo Espace vyjadřuje ducha vítězství spolu s trvalou snahou Matry o neustálé inovace.

Části expozice

1. část ukazuje tři etapy konstrukce a výroby automobilů v Matra Automobile, s vysvětlujícícmi videoukázkami a hologramy.

- závodění od 1964 do 1974: Formule 3 - 2 - 1, prototypy a rally vozy

- výrobu od 1964: 10 stále provozuschopných vozů

- výzkum a vývoj: 18 koncepčních vozů

2. část ukazuje motory V12 a V6 bi-turbo, navržené a vyráběné Matrou, vč. zvukových efektů

3. částí je tématická expozice o kompozitech

Začátky sportovních automobilů Matra

MATRA (Mechanic - Aviation - Traction) byla založena v roce 1941 Marcelem Chassagny. Nyní se její divize zabývají 11 pokročilými technologiemi, jako jsou letectví, vojenské technologie, IT, telekomunikace a automobily. V roce 1964 pan Chassagny koupil konkurenční firmu pana Renné Bonneta, která sídlila v Romorantinu. Zároveň založil oddělení Matra Sports a do jejího čela jmenoval Jeana-Luca Lagardére. Ano toho Lagardére, jehož jméno nyní nese skupina firem, do níž dnešní Matra patří.

René Bonnet Djet - 1962: první silniční auto na světě s motorem umístěným uprostřed. Karosérie vyrobena z kompozitů.

Matra Jet 6 - 1966: auto s motorem Renault Gordini, 105 hp, 200 km/h

Matra S30 - vyzdobená Soniou Delaunay v roce 1967

Capricorne - není auto, ale plachetnice. Byla vyrobena jako první kompozitní loď  pro jachetní klub Matra v letech 1965-1966. Hle, kam až sahají počátky laminátové konstrukce budoucího Espace...

Závodní vozy formulových tříd

Formule 3:

Matra Sports 1: MS1 - 1965 - ocelový rám, Ford Cosworth 1000 cm3

MS6 - 1967, 3 vítězství ve francouzském mistrovství, v roce 1965 (Jean-Pierre Beltiose, později známý z F1), v roce 1966 (Servoz - Gavin) a v roce 1967 (Henri Pescarolo, později známý ze závodů cestovních vozů).

Formule 2:

MS5 - 1966 - jezdil v anglickém týmu Johna Coombse.

MS6 - na kterém dojel Jacky Ickx (pozdější miláček fanoušků F1) na 3. místě v Nurnburgringu 1967

MS7 - vítězství v GP na Hockenheimu s J-P Beltoise v roce 1969.

Matra vyhrála Europe Trophy v roce 1967 (Jacky Ickx), 1968 (JP Beltoise), a v roce 1969 (Servoz-Gavin).

Formule 1:

MS11 - motor Matra V12, Beltoise vyhrál závody v roce 1970-71 (Le Mont Dore)

MS80 - motor Ford V8, 280 km/h. S Jackie Stewartem (tuhle legendu snad netřeba připomínat) vyhrál mistrovství světa jezdců i konstruktérů.

MS120 - MS120D - motor Matra V12, s ním Chris Amon dojel na 2. místě ve francouzské GP v roce 1972

Závodní vozy - prototypy

MS620 - motor BRM, 1966

MS630 - Matra V12. S tímto vozem Henri Pescarolo zajel velmi dobře na 24 h Le Mans v roce 1968.

MS650 - motor V12, vítězství na Tour de France v letech 1970-71 s Beltoise - Todt (také známé jméno z F1) a Depailleu.

MS660 - Jack Brabham a Francois Cevert vyhráli 1000 km pařížských v roce 1970. Jabouille a Hobbs s ním jeli 24 h Le Mans v roce 1972.

MS670 - 3 vítězství v 24 h Le Mans v roce 1972 s Henri Pescarolem a Grahamem Hillem (otcem známého jezdce F1 Damona Hilla), v letech 1973 a 74 s Pescarollem a Larousse.

MS670C - Matra vyhrála mistrovství světa konstruktérů v letech 1973 a 74.

MS680 - poslední prototyp, jedoucí Le Mans v roce 1974 s JP Beltoise a JP Jarier.

V roce 1974 Matra odešla ze závodů prototypů.

Cestovní vozy

Matra 530 - 1967 - první auto kompletně konstruované Matrou. Kupé 2+2 convertible, se zasunovacími světlomety, uprostřed umístěný motor Ford V4 se 70 hp. Říkali mu auto pro kamarády. První auto s povrchovými panely (kompozit - skelný laminát) nalepenými na kovovém rámu. Mimochodem, když se podíváte na jeho příď - kdepak se asi inspirovali Fordovi designéři, když vytvářeli design modelů Focus a Ka?

530SX - zjednodušená verze

Bagheera - sportovní kupé se 3 sedadly vpředu. Uprostřed umístěný motor Simca 84 hp (1973) a 90 hp (1977). Bagheera měla i závodní verzi pro rally.

Murena - nejsportovnější civilní auto Matry. Jedna verze 1,6l a 92 hp v roce 1980. Další verze  2,2l a 142 hp v roce 1983. První auto s galvanizovaným podvozkem proti korozi. Rally verze Mureny vyhrála francouzské mistrovství v roce 1982 s Maxem Mameisem.

Rancho - zelené auto, víceúčelové auto  s upravitelnou zádí. Příklad tvořivosti a zároveň obchodní úspěch (56 000 prodaných vozů). Verze Grand Raid se dvěma rezervními koly a navijákem. Tady se ověřovaly malosériové technologie, později geniálně využité v Espace.

Espace - v roce 1984 byl oceněn Cenou za inovaci a bezpečnost od AFPA (francouzská asociace motoristického tisku). První auto typu monospace na světě: rodinné auto, prostorné, modulární, se vpřímeným posazem, vysokou bezpečností posádky.

Espace P36 (2. generace Espace) - v roce 1996 Matra oslavila půlmiliontý Espace tím, že se na auto podepsalo 2400 zaměstnanců, manažerů a řidičů.

Avantime - nový automobil od Matry s motorem V6 od Renaultu s 210 hp, 220 km/h, 6-ti rychlostní převodovka. První sportovní monospace kupé.

Matra jako výrobce motorů

V letech 1975 až 1978 a 1981-82 byla Matra partnerem týmu Ligier jako dodavatel motoru V12. Prvního vítězství se vůz JS 7 dočkal na švédské GP v 1977 s Jacquesem Laffitem za volantem.

Koncepční vozy

Vývojové centrum Matry je umístěno v Pissaloup at Trappes poblíž Paříže. Koncepční vozy a volná tvorba jsou příklady tvořivosti lidí z Matry a jejich průkopnictví.

Bagheera U8 - 1974 - dva 4-válcové motory Simca, celkem 160 hp

M580 Citadine - 1975 - malé městské vozidlo se 3 sedadly vpředu

MS15 - 1977 - sportovní sedan

P28 - 1979 - čtyřkolový motocykl s trubkovým rámem, 125 cm3, 12 hp, 100 km/h.

P18 - 1981 - první prototyp Espace, upravený z americké dodávky

P19 - 1981 - 5-sedadlový městský vůz typu monospace, technologické vozidlo pro testování a vývoj probarvených povrchových dílů a kovových částí lemovaných a pájených k sobě.

P31 - 1981 - ekonomické vozidlo, spotřeba jen 3,1 l/100 km

P40 - 1990 - první monospace  s pohonem 4 kol

P41 - 1992 - městské luxusní prostorné vozidlo, se dvěma posuvnými bočnímu dveřmi (ovšem posuvnými dopředu!) a samoopravovacím lakem

P43 - 1992 - roadster ve stylu 60-tých let s turbomotorem a pohonem předních kol

Zoom - 1992 - první auto s variabilní geometrií (rozvor měnitelný z 2,56 m na 2,1 m), které může parkovat kolmo k chodníku. Elektrický pohon s 350 kg bateriemi, při 120 km/h dojezd 150 km nebo při 50 km/h dojezd 260 km.

P48 - 1995 - tento prototyp jel 1. švédskou rally elektrických vozidel. Max. rychlost 150 km/h s dosahem 80 km.

P55 - 1994 - dřevěný demonstrační model bezpečného vozu, který je také funkční s velkým místem pro zavazadla díky zvláštním dveřím. Zadní sedadla  jsou otočena čelem vzad.

M25 - 1989 - vůz zkonstruovaný jako oslava 25. výročí Matry, jen 650 kg vážící, vyrobený z uhlíkového kompozitu, 2l turbo motor Renault 225 hp. Tento šíp zrychlí na 100 km/h za 5 sekund.

P29 - 1986 - voštinová hliníková konstrukce, 255 hp, 230 km/h, zadní křídlo se automaticky nastavuje podle rychlosti, infračervený radar, navigační systém, kamera místo zrcátek.

Espace Spider Sbarro - tento vůz otevíral závod 24 h Le Mans v roce 1998. Vznikl jako školní práce studentů Espera school, založené švýcarským stavitelem vozů Sbarro.

Espace Formula 1 - 1994 - vznikl jako oslava 10. výročí Espace. Toto nejrychlejší MPV světa vzniklo na podvozku tehdejšího vítězného vozu F1 Williams FW14B, na němž je naroubována kevlarovými a uhlíkovými díly upravená karoserie Espace J63. Motor Renault Williams V10 je umístěn uprostřed a autem hýbe silou 800 koní. Jeho max. rychlost je 300 km/h a z 0 na 200 km/h zrychlí za 6,3 s (tradičních 100 km/h dosáhne za 2,8 s!).  Na tyto výkony prý ani nemá vliv, jsou-li všechny jeho 4 sedačky obsazeny nebo ne...
A já jsem měl tu čest ho vidět na vlastní oči - i když tam jenom tak tiše stál, hodný jako beránek...

Doslov

Ukončení výroby Espace a Avantimu v Matře mě osobně velmi zarmoutilo. Mám rád malé, agilní  firmy, jako je Matra, a pohled na uzavřenou továrnu v Romorantinu při mé poslední návštěvě Francie mě bolel u srdce. Uzavřela se tak devatenáctiletá etapa spolupráce Renaultu a Matry (1984 - 2003). Mateřský koncern Lagardére nad výrobou automobilů v Matře zlomil hůl a vypadalo to na další smutný konec legendy (podobně jako u naší Tatry). Nakonec došlo k dohodě s věhlasným studiem Pininfarina a tak Engineering Division firmy Matra Automobiles dál pokračuje v započaté cestě. A tak se třeba se opět dočkáme podobného průlomu ve světě automobilů, jakým se stal Renault Espace.

Obrázky automobilů Matra jsou převzata se stránek www.matrasport.dk.

Současné stránky Pininfarina - Matra Engineering najdete na adrese www.matra-automobile.com.

Muzeum Matra v romorantinu má otevřeno každý den kromě úterý od 9 do 18 h, více na http://www.museematra.com/.

Vstup do DISKUSE O ČLÁNKU


Tomáš Langer


Galerie


Vstup do muzea v Romorantinu Ukázka prostorového rámu bez namontovaných panelů - Avantime DJet - bílý je originál René Bonnet, červený je verze po převzetí Matrou
Ukázka restaurování vozů Sál formulových vozů MS80 s Jackie Stewartem za volantem
Chris Amon v MS120 Sál závodních vozů DJet v rally verzi trochu připomíná slavnější Renault Alpine
MS7 - formule 2 M620 M630 na trati Le Mans 1968
M650 v Le Mans 1969 M660 tradičně na Le Mans, 1972 M670 na Le Mans v roce 1972
MS670 v muzeu sporťák M530 M530 zepředu
Slavná Bagheera Nástupce Bagheery - Matra Murena Rancho
Rancho bylo spolu s Ladou Niva prvním autem typu SUV P18 - z roku 1981, ještě na podvozku Peugeot Interiér P18 jakoby z oka vypadl první sériové verzi J11
Půlmiliontý Espace s podpisy zaměstnanců továrny Obdivovaný i nepochopený Avantime Sál závodních motorů
Matra V12 Motor Matra V12 v M630 F1 Ligier s motorem Matra V12
Sál prototypy P18 z roku 1979 P19 - městský Espace
P41 s posuvnými předními dveřmi Retro sporťák P43 Zoom v jízdní poloze
Zoom v parkovací poloze. Na rozdíl od Smartu je tento sklopný systém při jízdě stabilnější. P55 je v muzeu jen v dřevěné maketě Vlevo Espace F1, vpravo Espace Spider Sbarro
Takhle vypadala továrna na Espace nedlouho po ukončení výroby


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Teprve v okamžiku, kdy je provoz zcela zastaven, běž k havarovaným vozům.


Link to old english version.