Megane Cabriolet

Renault Megane Coupe Cabriolet

Po nějaké době sedím u svého psacího stolu a přemýšlím si o autě, které mne zaujalo.





Začátky a konce


V dnešní době má otevřené auto, ať už to je kabriolet nebo roadster, přídech něčeho zvláštního, neobvyklého, ale také nepraktického a finančně náročného.
Byly kdysi dnové, kdy nic z toho neplatilo a nebo, lépe řečeno, nebralo se to tak.
Podívejte se na prvního renaulta – voitruettu a pak na spoustu dalších. Třeba si projděte naši rubriku modelů a zjistíte, že do dvacátých let byla většina aut – puristé prominou – kabriolety. Zkrátka auta bez střechy. Auto bylo tehdy luxusem v každém případě, ale kabriolet nebyl dražší než vůz s uzavřenou karosérií. Spíš naopak. A že by si někdo dovolil říct, že je nepraktické? To ani náhodou. Lidi to uvezlo a nějaký náklad zavazadel také. Tak co? Rakev na lyže se tehdy moc nenosila.

Už před druhou světovou válkou ale pomalu začala uzavřená auta vítězit nad otevřenými a po druhé světové válce byl jejich osud zpečetěn. Byla odsouzena do role něčeho neběžného, výjimečného, drahého a v jistém smyslu snad i extravagantního, atd...

Hlavní podíl na tom měla právě již zmíněná praktičnost uzavřených vozů a pak skutečnost, že zatímco dříve se automobil stavěl tak, že se na podvozek poskládal celý funkční celek a přidala se nějaká, vcelku libovolná, karoserie, v dobách moderních se vůz staví jako jeden integrální komplet. Má samonosnou karoserii a právě tady začíná pro kabriolety potíž. Udělat sedan, kombi, hatchback na stejné platformě není problém. Udělat na téže platformě kabrio? Kdepak. Tady narazíte. Především na torzní tuhost. Takže je potřeba postavit totéž auto od podlahy znova. Doslova

Nedávná historie

Buď jak buď, Renault měl své období, kdy kabriolety téměř nevyráběl. Po druhé světové válce nikde nic. Ano, 4CV mělo svou variantu decouverable, ale cabrio to nebylo. Jen se shrnula plátěná střecha, aby bylo za letních nocí vidět na hvězdy. Zajímavý pokus byla Fregate cabrio, ale zůstalo jen u prototypu. Když přeskočím typy Rodeo, což fakt za kabriolet považovat nemohu, tak mi tam až do devadesátých let žádný kabriolet nevyskakuje.
Znalci mohou namítnout, že se někde na obrázcích setkali s R16 cabrio, R25 cabrio, jenže to byla auta na zakázku a Renault je vyrobil jako uzavřená. Přebytečný plech těchto jednotlivých kusů odstranily karosářské firmy. Pár šťastlivců si mohlo koupit Renault 5 Cabrio, no jo, ale to taky vyjelo z fabriky jako třídveřový liftback. Úpravu prováděla firma EBS.

Jedinou, ale o to krásnější výjimkou v typové řadě sériových renaultů byla typová řada Floride / Caravelle, která dodnes okouzluje svou elegancí

Blýskání na časy

Změna přišla až v devadesátých letech. Každý z vás zná Renault 19 Cabrio. To už je čistokrevný Renault. Karoserii navrhoval Karmann. Stejně jako později u Megane I. Hezky se s nimi jezdilo, ale právě s torzní tuhostí karoserie byla tato auta na štíru. Ostatně jako všechny ostatní kabriolety té doby.
Změnu a nový vítr do plachet přinesl Megane II Cabriolet a aktuálně představovaný Megane III Cabriolet.
tak... to byl malý filozofický výlet o minulosti a...

teď už k věci

Nový Megane Coupé – Cabriolet – to označení znáte už z předchozího modelu, přichází opět s elektrickou skládací střechou typu Hard Top. To znamená, že máte kupé i kabriolet v jednom. Za hezkého počasí kabrio a když se zatáhne, zmáčknete čudlík a kupé je na světě. Tato koncepce není novinkou posledních let, jak by se snad někomu mohlo zdát. Prvním novodobým kupékabrioletem byl sice Peugeot 206 CC, ale už dlouho před ním tu byl jiný. Již v roce 1934 se objevil Peugeot 301 Eclipse, který v měl sobě tuto vychytávku posledních let zabudovanou.

Nebe nad hlavou

V novém Meganu Cabriolet si můžete užívat otevřené nebe nad sebou, ať už máte střechu staženou či nikoliv.  Zásluhu na tom má bohaté prosklení (0,47 m2), které je co v tomto segmentu největší.

Zájemce o jízdu s větrem ve vlasech nejvíc zajímá, jak se jezdí bez střechy. V dobách minulých byla stažená střecha dobrá tak na jízdu po okreskách v relativně malých rychlostech. Nad 80 km/h pak foukalo víc zezadu než zepředu a jen otrlí jedinci tak vydrželi jet delší trasu. V novém Mégane můžete jet s větrem ve vlasech pohodlně ve čtyřech až do 90 km/h a to díky skleněnému deflektoru umístěnému za zadními sedadly. Jízda ve dvou je pak pohodlná i v mnohem větších rychlostech, pokud použijete deflektor za předními sedačkami. Kdyby náhodou začalo pršet natáhnete střechu za 21 vteřin po stisknutí tlačítka.

Zajímavostí je, že kabriolet je šestou karosářskou variantou třetí generace Megane. Počítejte se mnou.

Megane hatchback 3dv., 5dv, Fluence (sedan), Scenic, Grand Scenic, Grand Tour, neboli kombi, Coupé. Nevychází vám to a dopočítali jste se devítky? To proto, že nemluvíme o jednotlivých modelech, ale o karosářských variantách.

Na silnici

Teď, když už víme, že nefouká, tedy nefouká moc, pojďme se podívat na jízdní vlastnosti. Mégane II Cabriolet byl prvním otevřeným autem, kterým jsem jezdil (snad s výjimkou Lotus Seven), a který mne uspokojil tuhostí karoserie. Tentokrát výrobce tvrdí, že torzní tuhost karoserie je o 80% vyšší než u jeho předchůdce.  Torzní tuhost je důležitá kvůli kroucení vozu na nerovnostech.  Čím je auto tužší, tím lépe na silnici funguje, tím méně se klepe. Kdo by si to třeba neuměl představit, tak tomu zkusím dát příklad. Málo tuhé auto postavte jedním kolem na 10-15 cm vysokou překážku – třeba obrubník a otevřete dveře. Najednou zjistíte, že otvor pro dveře je jinde než dveře samotné a že se vám budou obtížně zavírat. Když je auto tuhé, v podobné situaci se ani nehne.

Aby nový Megane Cabriolet na silnici fungoval co nejlépe, spojili konstruktéři přední nápravu typu MacPherson s pomocným rámem, který trojnásobně zlepšuje laterální (stranovou) tuhost konstrukce oproti předchůdci. Úpravou prošla i zadní náprava, která je oproti předchozímu modelu rovněž o mnoho tužší. Když už auto dobře funguje na silnici, je také potřeba, aby měl řidič o jeho chování dokonalý přehled. Dobrou odezvu o kontaktu s vozovkou získává řidič prostřednictvím vylepšeného řízení s elektrickým posilovačem. Právě nedokonalá odezva od elektricky posilovaného řízení byla předmětem kritiky sportovněji založených řidičů u některých předchozích typů.

Pro pohodu posádky

Ty tam jsou doby, kdy v kabrioletu byla zima a když se zatáhlo, bylo potřeba zastavit, vystoupit, natáhnout střechu, zajistit ... a usušit se. Dnes máme vše na čudlík. To ale víme a netřeba nosit dříví do lesa.

První Megane Cabriolet měl vzadu místa poskrovnu. Hodně poskrovnu. Dnešní generace platí za plně čtyřmístný vůz s dostatkem prostoru i na zadních sedadlech. O tom ostatně svědčí i délka 4.485 mm. To je téměř tolik, kolik měla první generace Laguny.

Výrobce věnoval tentokrát velkou pozornost akustické a tepelné pohodě, takže při jízdě se zavřenou střechou vás nebude rušit nadměrný aerodynamický hluk a v zimě se dá vůz vytopit zcela bez problémů.

Tuto karosářskou variantu si budou pravděpodobně kupovat o něco sportovněji zaměření lidé. Proto mají standardní sedadla lepší boční vedení než je tomu u ostatních  meganů (tedy s výjimkou coupé, samozřejmě).

Ještě více pohody

Dobrá ergonomie ovládacích prvků je podmínkou dobrého pocitu řidiče. Pracovní místo řidiče vychází z ostatních modelů této generace. Tady je vše v pořádku a nebylo potřeba nic měnit. Nač také měnit vyzkoušené a vyhovující. Za zmínku stojí výškově nastavitelné sedadlo řidiče, ve dvou osách seřiditelný volant a jedna drobnost, která když u dvoudveřové karoserie chybí, působí vrásky na čele. Přední sedadla s pamětí polohy před odklopením. Jednoduše řečeno, při odklopení sedadla, aby mohli nastoupit pasažéři na zadní sedadla se přední sedadlo sklopí a posune vpřed. Po opětovném narovnání je zase ve stejné poloze jako před tím a není třeba ho dále seřizovat.

... a ještě více pohody

Handsfree startování tlačítkem je u renaultu dnes už téměř standard, stejně jako elektrická parkovací brzda. Potěší automatická dvouzónová klimatizace, bixenonové světlomety, kustomizované ovládání některých funkcí: automatické zapínání a vypínání denního osvětlení bez nutnosti návštěvy diagnostiky, hlasitost pípání couvacích senzorů atd.

Ten, kdo má rád hudbu ocení 3D zvukovou aparaturu Arkamys, do které je možno připojit USB disk s mp3kami.

Abyste se neztratili, o to se postará TomTom navigace.

Bezpečnost

ABS s elektronickou distribucí brzdného účinku, brzdový asistent, který rozpozná panické brzdění a dokáže zkrátit brzdnou dráhu. Funguje tak, že vyhodnotí rychlost a sílu sešlápnutí brzdového pedálu.

ESC s kontrolou nedotáčivosti.

Proti zranění pasažérů při převrácení vozu byl zesílen rám předního okna, takže to se nesklopí, jako se to stávalo třeba u Renaultu 19 cabrio a také byl instalován, pomocí pyrotechnických patron, vystřelovací ochranný oblouk.

Je tedy praktický?

Velikost zavazadlového prostoru se stala předmětem nevypsané soutěže mezi automobilkami. Dnes už to platí i o kabrioletech. Také proto byla zavazadlovému prostoru věnována mimořádná pozornost. S nataženou střechou můžete využít 417 litrů objemu a se staženou pak 211. Nakládací hrana se nachází ve výšce 590 mm nad zemí. To je nejlepší výsledek ve třídě. Není ho jednoduché dosáhnout, když si uvědomíme, jak náročné je zajistit tuhost karoserie. To co u kabrioletu nedrží střecha a sloupky musí zajišťovat ostatní konstrukční prvky automobilu. Proto u kabrioletů nezřídka naleznete zvýšené prahy dveří a relativně vysokou nakládací hranu zavazadlového prostoru. Při stažené střeše je výška zavazadlového prostoru příjemných 258 mm.

Motory a motory

Na výběr je šest pohonných jednotek. Tři benzínové a tři naftové.

1,6 16V 110k spojená se šestistupňovou manuální převodovkou;

1,4 TCe130k spojená se šestistupňovou manuální převodovkou;

2,0 16V 140k kterou můžete mít s bezestupňovou převodovkou CVT;

1,5 dCi spojená se zbrusu novou šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC (Efficient Dual Clutch) nebo se šestistupňovou manuální převodovkou;

dCi 130 spojenou se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo

dCi 160 také se šestistupňovým manuálem.

Chcete se podívat na video? klikněte si

Diskuse ke článku
 


Viktor Kazda


Galerie


Renault Megane Cabriolet Renault Megane Cabriolet Renault Megane Cabriolet
Renault Megane Cabriolet Renault Megane Cabriolet Renault Megane Cabriolet
Renault Megane Cabriolet Renault Megane Cabriolet


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 10. Pokud je to možné, zajisti průjezdnost kritického místa.


Link to old english version.