Logan a Sandero v novém vydání!

Nový Logan dostal do vínku více elegance než jeho předchůdce

Úspěšná rumunská značka levných vozů Dacia na pařížském autosalonu představila hned dvě zásadní novinky – druhou generaci sedanu Logan a hatchbacku Sandero.  Zatímco v první generaci tyto modely používaly stejnou techniku a většinu dílů interiéru, nástupci jdou v unifikaci ještě dál – mají například i shodnou příď, takže lze hovořit o dvou karosářských verzích téže typové řady.

Ohlédnutí, které potěší

Připomeňme si, že první Logan měl premiéru v roce 2004 (kombi MCV v roce 2006), první generace Sandera nastoupila na trh v roce 2008. Tyto dva modely se rozhodující měrou zasloužily o to, že od roku 2004 Dacia na trzích 36 zemí prodala již přes 2 miliony vozů. Automobilka věří, že nový Logan/Sandero bude ještě úspěšnější než jejich přechůdci. Obě novinky se rozměrově opět řadí na vrchol segmentu B (malé vozy), jejich rozměry ovšem výrobce prozatím nezveřejnil.

Ani nová generace samozřejmě nebude klást takový důraz na nejnovější technologie, jako například nový Renault Clio - modely v nabídce koncernu Renault se musí doplňovat a nikoliv si konkurovat. Logan i Sandero se proto opět zaměří na typické atributy své značky - špičkovou nabídku prostoru, jednoduchou robustní techniku a velmi příznivou cenu.

Zkrásněly!

Jak je patrné ze snímků, na poli designu nastalo u obou nových Dacií výrazné zlepšení - dřívější poněkud krabicovitý styl obou modelů nahradili zaoblené linie, které jsou potěchou pro oko a jistě prospějí i aerodynamice.

Sandero se opět bude vyrábět i v out-doorové verzi Stepway (v minulé generaci tvořila polovinu prodejů této řady!). Stepway se od svých civilnějších sourozenců již na první pohled liší zvýšenou světlou výškou (Pro západoevropské a středoevropské trhy o 40 mm. Pro Rumunsko a rozvojové trhy, kde mají již běžné modely vyšší světlost, činí nárůst 26 mm.), šestnáctipalcovými litými koly, plastovými černými kryty lemů blatníků, odlišným provedením nárazníků a střešními ližinami.

Více útulnosti i praktičnosti

Velký pokrok u nového Loganu/Sandera zaznamenal také  interiér. Nová, elegantně zaoblená přístrojová deska s trojicí kruhových přístrojů působí čistě a přehledně. Na přání se bude (stejně jako u Lodgy) montovat i multimediální systém s velkým středovým displejem s úhlopříčkou 18 cm a hands-free sadou Bluetooth. Jeho součástí může být navigační systém, samozřejmostí jsou zdířky pro připojení externích datových nosičů. Novinkou ve výbavovém portfoliu řady Logan/Sandero je rovněž tempomat/omezovač rychlosti a zadní parkovací senzory.

Ovladače topné a ventilační soustavy se konečně přesunuly výš, tlačítka elektrického stahování oken si ale cestu na dveřní výplně stále nenašly a máme podezření, že ani tentokrát se houkačka nebude ovládat stisknutím středu volantu…  Z fotografie lze rovněž odhadovat, že nová sedadla nabídnou výraznější boční oporu těla, což lze samozřejmě jen uvítat, stejně jako zavedení středové loketní opěrky. Zvětšené kapsy ve výplních dveří nyní bez problémů pojmou i láhve s nápoji - vpředu o objemu 1,5 l, vzadu 0,5 l.

Interiér verze Stepway se liší speciálními potahy sedadel. Tato verze se bude dodávat se dvěma stupni výbavy, z nichž ten vyšší nabídne i multimediální systém s navigací, klimatizaci, tempomat/omezovač rychlosti a zadní parkovací senzor. Výrobce pro novou řadu Logan/Sandero připravil také široký výběr originálního příslušenství, který obsahuje například boční ochranné lišty, ramínka na šaty umístěné na opěrkách hlavy, držáky na kelímky s nápoji, vyjímatelné koberce apod.

Pro ty, kteří si svoji novou Dacii chtějí odlišit po vzhledové stránce, budou připraveny ozdobné nalepovací pruhy na karoserii, mlhové světlomety a exkluzivní sada kol z lehké slitiny.

Spousta prostoru, více bezpečnosti a komfortu

Výrobce zdůrazňuje výrazně nadprůměrnou nabídku vnitřního prostoru nejen pro řidiče a spolujezdce, ale i pro zadní cestující. Ti se mohou těšit na spoustu místa pro nohy i hlavu. A vnitřní šířka je natolik štědrá, že se tam bez problémů vejde trojice dospělých cestujících nebo stejný počet dětských sedaček.

Logan bude mít opět obrovský kufr o objemu 510 l. Úplnou novinkou je v jeho případě dělené a sklopné zadní sedadlo, které tomuto sedanu konečně umožní i převoz delších předmětů. Hatchback Sandero tuto možnost pochopitelně nabízel již ve své první generaci.  Jeho nové vydání nabídne základní objem zavazadlového prostoru 320 l, po sklopení zadního sedadla až 1200 l.

Dacia slibuje také zlepšenou bezpečnostní výbavu – vozy určené pro Evropský trh standardně dostanou omezovače tahu předních bezpečnostních pásů, dvojici úchytů ISOFIX na zadním sedadle pro bezpečné ukotvení dětský sedaček, dva čelní a dva boční airbagy a systémy ABS i ESP. Úroveň jízdního komfortu zvyšuje důkladnější odhlučnění motorového prostoru i podlahy.

Motory – pro každého něco

Jako základní pohonná jednotka opět poslouží osvědčený nepřeplňovaný benzinový čtyřválec  1.2 16V.  Z objemu 1149 cm3 dává výkon 55 kW při 5500 ot./min a 107 N.m při 4250 ot./min. Na některé trhy se bude dodávat i ve verzi spalující LPG.  Benzinové provedení vykazuje kombinovanou normovanou spotřebu 5,9 l/100 km.

Pro náročnější zákazníky je připraven zcela nový přeplňovaný tříválec 0,9 TCe. Ten z objemu 898 cm3  vyvíjí výkon 66 kW při 5250 ot./min a točivý moment až 135 N.m, přičemž 90 % z této hodnoty je k dispozici již od 1650 ot./min. Kombinovaná spotřeba má v tomto případě hodnotu 5,2 l/100 km.

Pro milovníky nafty samozřejmě nesmí chybět skvělé turbodiesely 1.5 dCi, v případě Loganu/Sandera naladěné na 55, resp. 66 kW. První z nich dává točivý moment 200 N.m při 1750 ot./min, silnější verze pak při stejných otáčkách poskytuje 220 N.m. Kombinovanou normovanou spotřebu v obou případech charakterizuje skvělá hodnota 3,8 l/100 km.

Nadstandardní záruka, cena dosud neznámá

Testování prototypů v extrémních provozních podmínkách (např. prototypy Loganu při nich najely 1,9 milionu km!) a pečlivé řízení kvality Dacii umožňuje, aby na své výrobky poskytovala nadstandardní tříletou záruku do ujetí 100 000 km. Výroba bude probíhat hlavně v továrně v rumunské Pitesti, která bude zásobovat všechny trhy s výjimkou Maroka a Tunisu. Ty pokryje produkce závodu SOMACA v marocké Casablance.

Jakmile bude znám termín uvedení nového Loganu a Sandera na náš trh a jejich ceny, budeme vás samozřejmě informovat. Předpokládá se, že ceny by neměly být výrazně vyšší, než u první generace.

(6.10. 2012)




Roman Poláček


Galerie


Dacia Logan se po sedmi letech výroby dočkala stejnojmenného nástupce Při pohledu z boku vyniknou perfektně vyvážené proporce tříprostorové karoserie Příď nového Loganu navazuje na nový designérský styl značky, který se poprvé uplatnil u MPV Lodgy
Vysoká záď již nemá geometricky přísné tvary jako u přechůdce, což jejímu vzhledu velmi prospělo Nový Logan patří mezi nejpůvabnější levné sedany. Stačí si jej porovnat například se Chevroletem Aveo... Zadní svítilny nyní zasahují výrazně do boků karoserie
Nejlevnější provedení se pozná podle nelakovaných nárazníků a kol s ocelovými disky krytými pouze středovými puklicemi. Černý nelakovaný plast je použitý i na zrcátkách a dveřních klikách. Nová přístrojová deska má měkčí tvary. Přístrojový štít má nyní trojici kontrolních přístrojů. Dražší varianty mohou dostat i multimediální systém s dotykovým ovládáním
Interiér vozu se základním stupněm výbavy a částečně šedou přístrojovou deskou Interiér v dražším provedení. Na volantu, přístrojové desce a výplních dveří jsou stříbřité ozdoby, potahy sedadel jsou vyrobeny z kvalitnější tkaniny Zadní část kabiny Loganu: spousta prostoru ve všech směrech
Druhá generace Sandera je až po sloupky B kompletně unifikovaná s Loganem Také nová generace Sandera je praktický a kompaktní pětidveřový hatchback V tomto pohledu vyniká krátký zadní převis karoserie Sandera
Modrá metalíza a litá kola Sanderu velice sluší Za zajímavé stylistické detaily je možno považovat prolisy v horních partiích předního i zadního blatníku iaefektní optiku zadních svítilen
Také Sandero v základním provedení dostává nelakované nárazníky a kola bez velkoplošných krytů Nová řada Sandero opět obsahuje i velmi oblíbený outdoorový model Stepway Interiér verze Stepway dostává speciální potahy sedadel


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Nudíte se? Kupte si medvídka mývala nebo si přijďte popovídat na naše fórum.