Logan a Sandero v novém vydání!

Úspěšná rumunská značka levných vozů Dacia na pařížském autosalonu představila hned dvě zásadní novinky – druhou generaci sedanu Logan a hatchbacku Sandero. Zatímco v první generaci tyto modely používaly stejnou techniku a většinu dílů interiéru, nástupci jdou v unifikaci ještě dál – mají například i shodnou příď, takže lze hovořit o dvou karosářských verzích téže typové řady.
Ohlédnutí, které potěší
Připomeňme si, že první Logan měl premiéru v roce 2004 (kombi MCV v roce 2006), první generace Sandera nastoupila na trh v roce 2008. Tyto dva modely se rozhodující měrou zasloužily o to, že od roku 2004 Dacia na trzích 36 zemí prodala již přes 2 miliony vozů. Automobilka věří, že nový Logan/Sandero bude ještě úspěšnější než jejich přechůdci. Obě novinky se rozměrově opět řadí na vrchol segmentu B (malé vozy), jejich rozměry ovšem výrobce prozatím nezveřejnil.
Ani nová generace samozřejmě nebude klást takový důraz na nejnovější technologie, jako například nový Renault Clio - modely v nabídce koncernu Renault se musí doplňovat a nikoliv si konkurovat. Logan i Sandero se proto opět zaměří na typické atributy své značky - špičkovou nabídku prostoru, jednoduchou robustní techniku a velmi příznivou cenu.
Zkrásněly!
Jak je patrné ze snímků, na poli designu nastalo u obou nových Dacií výrazné zlepšení - dřívější poněkud krabicovitý styl obou modelů nahradili zaoblené linie, které jsou potěchou pro oko a jistě prospějí i aerodynamice.
Sandero se opět bude vyrábět i v out-doorové verzi Stepway (v minulé generaci tvořila polovinu prodejů této řady!). Stepway se od svých civilnějších sourozenců již na první pohled liší zvýšenou světlou výškou (Pro západoevropské a středoevropské trhy o 40 mm. Pro Rumunsko a rozvojové trhy, kde mají již běžné modely vyšší světlost, činí nárůst 26 mm.), šestnáctipalcovými litými koly, plastovými černými kryty lemů blatníků, odlišným provedením nárazníků a střešními ližinami.
Více útulnosti i praktičnosti
Velký pokrok u nového Loganu/Sandera zaznamenal také interiér. Nová, elegantně zaoblená přístrojová deska s trojicí kruhových přístrojů působí čistě a přehledně. Na přání se bude (stejně jako u Lodgy) montovat i multimediální systém s velkým středovým displejem s úhlopříčkou 18 cm a hands-free sadou Bluetooth. Jeho součástí může být navigační systém, samozřejmostí jsou zdířky pro připojení externích datových nosičů. Novinkou ve výbavovém portfoliu řady Logan/Sandero je rovněž tempomat/omezovač rychlosti a zadní parkovací senzory.
Ovladače topné a ventilační soustavy se konečně přesunuly výš, tlačítka elektrického stahování oken si ale cestu na dveřní výplně stále nenašly a máme podezření, že ani tentokrát se houkačka nebude ovládat stisknutím středu volantu… Z fotografie lze rovněž odhadovat, že nová sedadla nabídnou výraznější boční oporu těla, což lze samozřejmě jen uvítat, stejně jako zavedení středové loketní opěrky. Zvětšené kapsy ve výplních dveří nyní bez problémů pojmou i láhve s nápoji - vpředu o objemu 1,5 l, vzadu 0,5 l.
Interiér verze Stepway se liší speciálními potahy sedadel. Tato verze se bude dodávat se dvěma stupni výbavy, z nichž ten vyšší nabídne i multimediální systém s navigací, klimatizaci, tempomat/omezovač rychlosti a zadní parkovací senzor. Výrobce pro novou řadu Logan/Sandero připravil také široký výběr originálního příslušenství, který obsahuje například boční ochranné lišty, ramínka na šaty umístěné na opěrkách hlavy, držáky na kelímky s nápoji, vyjímatelné koberce apod.
Pro ty, kteří si svoji novou Dacii chtějí odlišit po vzhledové stránce, budou připraveny ozdobné nalepovací pruhy na karoserii, mlhové světlomety a exkluzivní sada kol z lehké slitiny.
Spousta prostoru, více bezpečnosti a komfortu
Výrobce zdůrazňuje výrazně nadprůměrnou nabídku vnitřního prostoru nejen pro řidiče a spolujezdce, ale i pro zadní cestující. Ti se mohou těšit na spoustu místa pro nohy i hlavu. A vnitřní šířka je natolik štědrá, že se tam bez problémů vejde trojice dospělých cestujících nebo stejný počet dětských sedaček.
Logan bude mít opět obrovský kufr o objemu 510 l. Úplnou novinkou je v jeho případě dělené a sklopné zadní sedadlo, které tomuto sedanu konečně umožní i převoz delších předmětů. Hatchback Sandero tuto možnost pochopitelně nabízel již ve své první generaci. Jeho nové vydání nabídne základní objem zavazadlového prostoru 320 l, po sklopení zadního sedadla až 1200 l.
Dacia slibuje také zlepšenou bezpečnostní výbavu – vozy určené pro Evropský trh standardně dostanou omezovače tahu předních bezpečnostních pásů, dvojici úchytů ISOFIX na zadním sedadle pro bezpečné ukotvení dětský sedaček, dva čelní a dva boční airbagy a systémy ABS i ESP. Úroveň jízdního komfortu zvyšuje důkladnější odhlučnění motorového prostoru i podlahy.
Motory – pro každého něco
Jako základní pohonná jednotka opět poslouží osvědčený nepřeplňovaný benzinový čtyřválec 1.2 16V. Z objemu 1149 cm3 dává výkon 55 kW při 5500 ot./min a 107 N.m při 4250 ot./min. Na některé trhy se bude dodávat i ve verzi spalující LPG. Benzinové provedení vykazuje kombinovanou normovanou spotřebu 5,9 l/100 km.
Pro náročnější zákazníky je připraven zcela nový přeplňovaný tříválec 0,9 TCe. Ten z objemu 898 cm3 vyvíjí výkon 66 kW při 5250 ot./min a točivý moment až 135 N.m, přičemž 90 % z této hodnoty je k dispozici již od 1650 ot./min. Kombinovaná spotřeba má v tomto případě hodnotu 5,2 l/100 km.
Pro milovníky nafty samozřejmě nesmí chybět skvělé turbodiesely 1.5 dCi, v případě Loganu/Sandera naladěné na 55, resp. 66 kW. První z nich dává točivý moment 200 N.m při 1750 ot./min, silnější verze pak při stejných otáčkách poskytuje 220 N.m. Kombinovanou normovanou spotřebu v obou případech charakterizuje skvělá hodnota 3,8 l/100 km.
Nadstandardní záruka, cena dosud neznámá
Testování prototypů v extrémních provozních podmínkách (např. prototypy Loganu při nich najely 1,9 milionu km!) a pečlivé řízení kvality Dacii umožňuje, aby na své výrobky poskytovala nadstandardní tříletou záruku do ujetí 100 000 km. Výroba bude probíhat hlavně v továrně v rumunské Pitesti, která bude zásobovat všechny trhy s výjimkou Maroka a Tunisu. Ty pokryje produkce závodu SOMACA v marocké Casablance.
Jakmile bude znám termín uvedení nového Loganu a Sandera na náš trh a jejich ceny, budeme vás samozřejmě informovat. Předpokládá se, že ceny by neměly být výrazně vyšší, než u první generace.
(6.10. 2012)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |