Laguna II - 2001 (Irsko)

Renault Laguna II při jízdě



RENAULT LAGUNA II

Každý z Vás už asi ví že na našem serveru vždy najde s předstihem ty nejžhavější novinky z Renaultího světa. A protože chceme být i nadále těmi nejrychlejšími, kdo Vám tyto novinky představuje, vypravili jsme se otestovat LAGUNU II do země kde se již běžně prodává, do Irska...

Díky ochotě irského dealera Renault, působícího ve městě Drogheda, které leží přibližně 50 km severně od Dublinu, jsme měli možnost krátce se seznámit s novou Lagunou ve verzi hatchback.

Na britském a irském trhu představuje Renault poměrně úspěšnou značku co do oblíbenosti a množství prodaných vozů. V roce 2000 se ve Velké Británii a severním Irsku prodalo bezmála 60.000 vozů Renault Clio, 61.163 ks modelu Megane, 27.092 Lagun, 32.560 vozů Renault Scenic a 3.845 vozů Renault Espace. V Irsku je pak oblíbenost značky Renault obdobná. Irské silnice k našemu překvapení brázdí velký počet japonských vozů, z nichž mezi nejfrekventovanější patři Toyota a Nissan (tyto vozy jsou většinou ojeté, za velice nízkou cenu dováženy ze země vycházejícího slunce - pozn. red.). Ve stejně hojné míře se zde prohánějí vozy Renault Clio, Megane, Scenic a Laguna. Dalšími poměrně frekventovanými značkami jsou zde Peugeot, Vauxhall (Opel), Volkswagen a Ford. Oproti tomu se zde vyskytuje poměrně málo vozů německé výroby, zejména pak Mercedes Benz a BMW. Zhruba 70 % vozů, které potkáte v Irsku na silnici není starší 3 let, a to je pravděpodobně v souvislosti s prodejní úspěšností Renaultu zde důvod, proč je Irsko jednou ze zemí, kde Renault neotálel a Lagunu II přivedl na trh jakmile to jen bylo možné.

O nové Laguně se napsalo již mnohé, všechny informace které se však šíří z reklamních materiálů nenabudou konkrétních rozměrů dokud nemáte možnost se s tímto výjimečným vozem osobně seznámit. Laguna II je skutečně výjimečné auto, a to zejména co se uplatnění nových technologií týče.

Nemáte čas kontrolovat tlak v pneumatikách?

Mezi jednu z nejdůležitějších novinek patří palubní počítač, který sleduje tlak v pneumatikách a upozorní řidiče na pokles předepsaného tlaku. Tento prvek který posílil již tak značně bohatou kategorii prvků aktivní bezpečnosti, dále dokáže nesvědomitému řidiči ušetřit výdaje za předčasný nákup nového obutí, způsobený jízdou na podhuštěných, nebo přehuštěných pneumatikách. Kontrola tlaku v pneumatikách je nabízena již ve standardní výbavě. Na rozdíl od většiny vozů konkurenčních automobilek, které jsou obdobným systémem vybavovány není u Laguny třeba dohledávat která pneumatika neodpovídá předepsanému tlaku. Pneumatika s neodpovídajícím tlakem se jednoduše rozsvítí na displeji palubního počítače.

Nesnášíte cinkání klíčků od auta v divadle?

Tím asi nejvíce převratným co LAGUNA II přináší je absence klasických mechanických zámků a proto není zapotřebí žádných klíčů. K vozu obdržíte pouze kartu zhruba ve velikosti klasické kreditní karty, která je však poněkud vyšší, [cca 3-4 mm] a je vyhotovena v příjemném metalickém pouzdře se dvěma tlačítky na vrchu, jedním pro uzamknutí a druhým pro odemknutí vozu. Podle starších neověřených informací se měl vůz sám odemykat po přiblížení se s kartou k vozu. Dle slov dealera nejde o výmysl, nebo zkreslené informace, ale pro irský trh prý byla zvolena varianta dvou tlačítek na kartě a vůz se tudíž sám neodemyká. Je pravděpodobné že při uvedení na náš trh bude vůz z bezpečnostních důvodu vybaven také touto variantou. Ale nechme se překvapit, třeba vás bude auto přeci jenom vítat klapnutím zámku jakmile se k němu přiblížíte. Pro mne to bylo malé zklamaní právě proto, že mám pro tyto a podobné technické vymoženosti slabost.

Nebaví vás při vjezdu do mycí linky sklápět zrcátka?

Pravě díky mé slabosti pro technické vymoženosti mě nesmírně nadchlo elektrické ovládaní, resp. sklápění zpětných zrcátek pouhým otočením ovládacího prvku pro seřizování zrcátek. Tato záležitost je vhodná nejen pro sklápění zrcátek před vjezdem do mycí linky, ale nesmírně praktická i pro běžné použití při jakémkoli parkování. Zrcátka ve sklopeném stavu jsou totiž daleko méně zranitelná.

Motory, výbava

Na Irském trhu se Laguna II nabízí se třemi motory - 1.6 16 V o výkonu 79 kW, 1.8 16 V o výkonu 85 kW a 1.9 dCi o výkonu 77 kW, dále bude v nejbližší době k dostání i benzínový dvoulitr a verze s motorem o objemu 3.0 l a výkonu 210 koní je zde k mání jen na zvláštní objednávku. To že se v Irsku nabízejí hlavně vozy s nižšími obsahy mají na svědomí tzv. motor taxy, které s vyšším obsahem motoru dramaticky narůstají. Tento neoblíbený a neodpovídající princip je uplatňován i u nás pro výpočet povinného ručení. Pro příklad taxa pro základní model Clia s motorem 1.2 činí 160 liber, pro model Espace s motorem o obsahu 2.0 l 340 liber. Do dalších kategorií pak spadá třeba Safrane s motorem o obsahu 3.0 l, za který se platí 849 liber ročně!

Laguna se všemi těmito motory se nabízí ve třech stupních výbavy - Basic, Sport a SuperSport. Ač to tak nevypadá, názvy výbav neznamenají skutečně nic jiného než vybavenost vozu.

Mezi nejdůležitější standardní výbavu Laguny II určené pro Irský trh patří například elektronický imobilizér, ABS+EBV, již zmíněná kontrola tlaku v pneumatikách, 2x čelní airbag, přední boční airbagy, palubní počítač, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním pomocí karty, elektrické stahovaní předních oken, tónovaná okna, rádio 4x15 W single CD se separátním displejem na centrálním panelu spolu s ukazatelem času, venkovní teploty, signalizací otevření dveří a další...

Náš krátký seznamovací test jsme provedli Lagunou ve výbavě SuperSport, s 16 ventilovým motorem o obsahu 1.6 l a výkonu 110 koní...

Jízda

Po usednutí do vozu nás jednoznačně zaujala designérsky čistá palubní deska sladěná s exteriérem vozu a zejména pak slot pro zasunutí identifikační karty, který se nachází na střední konzoli pod ovládáním klimatizace. Kartu stačí lehce zasunout do slotu se stejným komfortem jako když zasunujete audiokazetu do lepšího přehrávače. Pohyb je lehký a nakonec karta zaskočí sama, přičemž asi tak jedna čtvrtina zůstane venku. Ihned potom se rozsvítí kontrolky na palubních ukazatelích a ozve se klapnutí zámku volantu. Je to něco co na mě opět udělalo obrovský dojem, ale zdaleka to není vše, protože právě nyní následuje startování!

Start motoru je něco co tu ještě nebylo. Zapomeňte na otáčení klíčkem a jeho držení po dobu převalování se motoru pod taktovkou startéru. Jednoduše stisknete tlačítko Start/Stop a sledujete ručičku otáčkoměru. Je to jako byste zapínali televizi nebo třeba počítač, stačí stisk a už jen hledíte na otáčkoměr který poskočí na volnoběžné otáčky. Stejné je vypnutí motoru, po stisku tlačítka otáčkoměr zase jen poskočí na nulu. Pak už jenom stačí vyjmout kartu, přičemž zhasnou kontrolky a ozve se cvaknutí zámku volantu.

Po rozjezdu a překročení rychlosti okolo 15 km/h se ozve další lehké a tiché cvaknutí, které dává najevo že se vůz sám uzamkl. Při jízdě nám přišlo že sedačky použité v této výbavě jsou o něco málo tvrdší než u předchozího modelu Laguny, nicméně pohodlí které Laguna vždy nabízela zůstalo, ba dokonce bylo zdokonaleno výborným odhlučněním vozu. Co se odhlučnění samotného týče, zprvu jsem ho nepocítil jako přílišný skok kupředu. Přišlo mi, že je jen o málo lepší než u Laguny první generace a v podstatě stejné jako u mého Safrana. Až později jsem si ale uvědomil že srovnávám nesrovnatelné, protože jsem tento vůz srovnával se starší Lagunou ve verzi s motorem V6, 170 k, a stejně tak se Safranem se stejným motorem a navíc ve verzi Baccara. Jenomže vůz v kterém jsem seděl měl pod kapotou čtyřválcový motor o obsahu 1.6 l ! Motor byl velice tichý, do interiéru nepronikaly žádné vibrace a jen při využití otáček kolem 4000/min a s plným využitím výkonu motoru byl slyšet příjemný a utlumený vrkot motoru.

Kam až se pohnula pružnost a výkon motoru se stejným objemem během posledních cca 15 let je až k neuvěření. Vždyť bezmála stejný výkon měl můj Renault 25 GTX z roku 1987 a obsahem motoru 2.2 l. Pokud bych si měl dnes pořídit novou Lagunu, jsem přesvědčen že už bych se spokojil se čtyřválcovou verzí o obsahu 1.6 l (mno raději ale 1.8 l). Vždyť tento motor dokáže uhánět s novou Lagunou maximální rychlostí 195 km/h a zrychlit z 0 na 100 km/h za 11.5 s. Laguna s motorem o obsahu 1.8 l pak dosahuje maximální rychlosti 203 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 10.7 s. Verze s motorem 1.6 se přitom spokojí se spotřebou 5.7/7.2/9.9 l/100 km, 1.8 pak 6.1/7.5/10.1 na 100 km.

Berte prosím tento test jako první krátké seznámení s novou Lagunou, neměli jsme dostatek času na celkový test. Dále je dost těžké se soustředit a vychutnávat si radost z jízdy, když jste zvyklí sedět na druhé straně vozu, namísto levé ruky řadit pravou rukou a v neposlední řadě dávat znamení o změně směru jízdy páčkou vlevo od volantu, která vám však v Irsku nečekaně spouští stěrače na každé křižovatce :-). Pominu-li tyto základní rozdíly uvnitř vozu, pak na silnici je to ještě náročnější, neustále je třeba si opakovat, že kruhový objezd se objíždí po směru hodinových ručiček a vyjíždí se z něj do protisměru. Pokud člověk absolvuje v Irsku jízdu s vozem s levostraným řízením je vše otázka zvyku, během týdne se lze adaptovat a pak se vše už zdá normální, ale pokud skočíte najednou i do vozu s řízením vpravo, je toho nějak moc najednou.


Petr Macoun


Galerie


Renault Laguna II Renault Laguna II - záď Renault Laguna II
Renault Laguna II - boční pohled Renault Laguna II - zadní světlomety Renault Laguna II - rozjezd
Renault Laguna II - interiér Renault Laguna II - karta v interiéru Renault Laguna II - motor 1,6 16V 79kW
Renault Laguna II - praktická roletka na zadních oknech Renault Laguna II - sklápění zrcátek Renault Laguna II - klika bez viditelného zámku
Renault Laguna II - kontrola tlaku v pneumatikách


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Chcete být informováni o dění v klubu a novinkách týkajících se Renaultu? Registrujte se na našem diskusním fóru.