Když méně je více - nový motor 1.6 dCi

Nový motor 1.6 dCi je v současné době mezi naftovými šestnáctistovkami světová špička

Downsizing (snižování objemu motoru spojené se zlepšením jeho parametrů pomocí přeplňování a nasazení modernější techniky) se neomezuje pouze na benzinové jednotky. Často se s ním setkáváme také u turbodieselů. Nejčastěji se dřívější devatenáctistovky mění na šestnáctistovky – tímto procesem již například prošly naftové čtyřválce koncernu VW (z 1.9 TDI je 1.6 TDI) a koncernu Fiat (z 1.9 JTD na 1.6 JTD). Koncern PSA (Peugeot+Citroen) spolu s Fordem si naftovou „šestnáctku“ vyvinuly již dříve a stejnou kubaturu úspěšně používá také korejské duo Hyundai/Kia. Naftové jedna-šestky prostě letí, a tak není divu, že v květnu letošního roku přišel se svou troškou do mlýna také Renault. Jisté zpoždění ve výše uvedeném trendu mu lze těžko vyčítat, protože jeho novinka 1.6 dCi (obchodní označení Energy dCi 130) je v současné době ve své kategorii absolutní vrchol. Platí to jak pro použité technologie, tak i parametry. Ale vlastně se jedná o dvě strany jedné mince, které vám nyní představíme.

Náročný vývoj

Také v případě Renaultu došlo k mezigeneračnímu poklesu zdvihového objemu o tři deci – dřívější objem 1870 cm3 (vrtání a zdvih 80 x 93 mm) jednotky 1.9 dCi (interní označení F9Q) se u 1.6 dCi (interní označení R9M) zmenšil na 1598 cm3 (80 x 79,5 mm) a byla aplikována nejmodernější technika. Zní to jednoduše, ale vývoj, na kterém spolupracovalo 160 inženýrů a techniků Renaultu a Nissanu trval 32 měsíců a přišel na 230 milionů Euro. Prototypy nového motoru si na brzdě „odkroutily“ celkem 15 000 hodin. Kompletní testovací cyklus jednoho agregátu simulující extrémní provozní podmínky přitom odpovídá jeho celé projektované životnosti (300 000 km, resp. 20 let běžného provozu). Následovalo ještě 700 000 km reálného testovacího provozu v automobilech. Jistě přitom není bez zajímavosti, že celých 75 % z celkem použitých 264 dílů je nových (zbývajících 25 % bylo převzato, ovšem ne z předchůdce 1.9 dCi, ale z modernější 2.0 dCi). Na motoru se uplatnily i některé poznatky, které Renault získal ve Formuli 1 a použitá technická řešení chrání více než 30 patentů. Motor samozřejmě plní emisní limity přísné normy Euro 5. Největší výkon 96 kW a největší točivý moment 320 N.m přitom v objemové třídě 1,6 l představují nevídané hodnoty.

Naftová high-tech

První přípravné práce na naftové novince započaly již v roce 2006 a konstruktéři celý projekt začínali tvořit na „čistém listu papíru“. Jaké jsou tedy hlavní technické novinky?

Motor 1.6 dCi má téměř čtvercovou charakteristiku (poměr vrtání a zdvihu, viz výše), což se ukázalo jako ideální řešení pro dosažení všestranně příznivých parametrů.

Nová vstřikovací soustava Bosch pracuje s tlakem 160 MPa a sedmiotvorovými vstřikovači. Vstřikovací tlak poklesl na 160 MPa (dříve 180 MPa) a kompresní tlak ve válcích klesl na 15,4 : 1 (dříve 16,6 : 1). To se velmi pozitivně projevilo na hlučnosti i celkové kultivovanosti.

Přeplňování zajišťuje poměrně malé turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, což zajišťuje jeho malou setrvačnost a tím pádem i rychlé reakce na přidání či ubrání plynu. Tlak přeplňování ovšem mezigeneračně vzrostl z 2,3 na 2,7 baru.

Směs ve válci optimálně prohořívá díky technologii proměnného proudění nasávaného vzduchu v závislosti na otáčkách a zatížení pomocí klapky (systém Swirl).

Dvouokruhová recirkulace výfukových plynů EGR (umožňuje zvýšit objem spalin vracejících se do spalovacích prostorů kvůli snížení emisí NOx).

Systém urychleného ohřevu motoru na provozní teplotu (do dosažení provozní teploty 80o C kapalina necirkuluje kolem spalovacích prostorů, což přináší urychlení ohřevu o 3 minuty ve srovnání s 1.9 dCi).

Čerpadlo chladicí kapaliny a čerpadlo oleje se sníženou spotřebou energie.

Redukce třecích ztrát (pístní kroužky, povrchová úprava ložisek).

Alternátor s inteligentním řízením (výroba elektřiny maximalizována při brzdění, při akceleraci se alternátor odpojuje).

Systém Stop/Start (dimenzovaný na 410 000 spouštěcích cyklů = 300 000 km běžného provozu).

Každá z výše zmiňovaných technologií zvyšuje energetickou účinnost v řádu několika málo procent, v součtu ale snižují spotřebu paliva (a tím i objem vypouštěných emisí CO2) o masivních 20 %! Mimořádný důraz konstruktéři kladli také na co nejlepší akustiku nového motoru (utlumení hluku) a jeho kultivovanost (omezení vibrací).

Postupný nástup

Jako první dostal novou jednotku 1.6 dCi Renault Scénic (od května 2010), na jaře 2012 bude následovat Mégane a také některé modely značky Nissan (např. nová generace SUV Qashqai již 1.6 dCi nabízí). Vybrané technické údaje Renaultu Scénic s motorem 1.6 dCi naleznete v přiložené tabulce. V současné době je Scénic na českém trhu nabízen jak se starším 1.9 dCi, tak i stejně výkonným, ale modernějším a úspornějším 1.6 dCi. Příplatek za šestnáctistovku přitom činí celkem přijatelných 10 000 Kč.




Roman Poláček


Galerie


První model Renaultu, který dostal nový turbodiesel 1.6 dCi, byl Scénic Motor 1.6 dCi je možno zvolit také pro prodlouženou variantu Grand Scénic Schéma činnosti revolučního EGR ventilu vybaveného nízkotlakou větví
Olejové čerpadlo s proměnným výkonem podle okamžitých mazacích nároků motoru Výhody downsizingu a zavedení šestnáctiventilové techniky Systém rozvíření nasávané smesi Swirl zlepšuje efektivitu hoření směsi
Systém regenerace výfukového filtru pevných částic Vyspělý teplotní management výrazně zkracuje ohřátí motoru na provozní teplotu Nový motor 1.6 dCi se vyrábí ve francouzském závodu Cleón


Vybrané technické údaje - motor 1.6 dCi vs. 1.9 dCi v Renaultu Scénic
Zdvihový objem (cm3) 1598 1870
Vrtání a zdvih (mm) 80 x 79,5 80 x 93
Počet válců/ventilů 4/16 4/8
Kompresní poměr 15,4 : 1 16,6 : 1
Největší výkon (kW při ot/min) 96/4000 96/3750
Největší točivý moment (N.m při ot/min) 320/1750 300/1750
Převodovka/počet převodových stupňů man./6 st. man./6 st.
Největší rychlost (km/h) 195 195
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,3 10,6
Spotřeba paliva (l/100 km)
Mimoměstský provoz 4 4,9
Městský provoz 5,1 6,6
Kombinovaný provoz 4,4 5,5
Emise CO2 (g/km) 115 145
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 9. Zajisti totožnost automobilů.


Link to old english version.