Kangoo Z.E. slaví úspěchy

Elektrické dodávky mají ve městech slibnou budoucnost

Renault ve Francii vyhrál velkou soutěž na dodávku bezemisních užitkových elektromobilů pro celkem 19 různých francouzských společností. V průběhu následujících 4 let se bude jednat o celkem 15 637 vozů Kangoo Z.E. (zkratka Z.E. znamená „zero emission“, nebo-li nulové emise). Základní cena tohoto užitkového elektromobilu činí ve Francii 15 000 Euro (po odečtení ekologického bonusu 5000 Euro, který poskytuje francouzská vláda). Cena nezahrnuje sadu baterií, kterou výrobce uživatelům pronajímá za měsíční poplatek 75 Euro. Vozy budou dodávány společnostem ADP, Air France, Areva, Bouygues, EDF, ERDF, France Télécom Orange, GDF Suez, GRT Gaz, GfDF, La Poste, RATP, SAUR, SNCF, Suez Environnement, UGAP a Vinci et Véolia.

Pohonná soustava elektrického Kangoo je podobná, jako v případě sedanu Fluence Z.E. Do Kangoo se ovšem podařilo sadu Li-Ion baterií (s hmotností 260 kg) umístit pod podlahu nákladového prostoru tak, že jej nijak nezmenšuje a navíc se nachází v těžišti celého vozu. Do elektrického Kangoo tak lze naložit shodných 3 nebo 3,5 m3 nákladu jako do běžného provedení se spalovacím motorem a k dispozici je i prodloužená verze Maxi, která pojme 4 či 4,6 m3 (druhé uvedené údaje platí pro provedení se zvýšenou střechou). Rovněž užitečné zatížení 650 kg zůstalo u verze Z.E. zachováno. Pohotovostní hmotnost elektrické verze pochopitelně výrazně vzrostla na 1410 kg (základní krátká verze), čemuž výrobce musel přizpůsobit naladění podvozku, specifikaci pneumatik a kalibraci posilovače řízení i ABS.

Elektromotor pro Kangoo Z.E. má proti motoru Fluence Z.E. se 70 kW snížený výkon na 44 kW (točivý moment 226 N.m zůstal zachován). Pro městskou dodávku se ovšem jedná o plně dostačující hodnotu a tento pokles se pozitivně odráží na spotřebě proudu, a tedy i dojezdu. Ten podle výrobce dosahuje 170 km. Pro městské rozvozy zboží to většinou bude bohatě dostačovat, protože podle průzkumu Renaultu se průměrný denní nájezd městských dodávek jen málokdy přehoupne přes stokilometrovou hranici.

Renault Kangoo Z.E. dosahuje největší rychlosti 130 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 20,3 s. Pro městský provoz mnohem důležitější zrychlení z 0 na 50 km/h proběhne za pouhých 5,1 s. Jestliže si uživatel pořídí speciální dobíjecí soupravu, vybité baterie lze plně nabít za 6-8 hodin, při použití běžné domácí zásuvky se tato doba prodlužuje na 10-12 h.

Kangoo  Z.E. vzniká ve stejné francouzské továrně MCA (Maubeuge Carrosserie Automobile), z které vyjíždějí i běžná Kangoo poháněná spalovacími motory. Roční výroba elektrických verzí je plánována v objemu 33 000 vozů.

Renault očekává, že zákazníky Kangoo Z.E. budou v západní Evropě z 80 % firmy. Podle našeho názoru je zavedení bezemisního elektrického pohonu pro městské dodávky chvályhodnou myšlenkou, která má (na rozdíl od běžných osobních elektromobilů typu Fluence Z.E.) naději na úspěšné masové rozšíření. Na náš trh se ale Kangoo Z.E. dostane až koncem příštího roku. Není divu, že Renault v České republice nespěchá - dodnes nemáme žádný vládní pobídkový systém, který by bezemisní vozy nějak finančně zvýhodňoval.




Roman Poláček


Galerie


Kangoo Z.E. představuje ideální řešení pro městské rozvážkové služby Na první pohled není nijak patrné, že se jedná o elektromobil Pracoviště řidiče je velmi podobné tomu ve verzi se spalovacím motorem, místo řadicí páky se ale nachází volič směru jízdy
Objem ložného prostoru i užitečné zatížení je stejné jako u běžného provedení se spalovacím motorem Elektrické Kangoo se vyrábí i v prodlouženém provedení Maxi Kangoo Z.E. se vyrábí na stejné výrobní lince, jako jeho sourozenci se spalovacím motorem. Závod leží ve francouzském městě Mauberg.
Renault Kangoo Z.E. si připsal další úspěch - získal prestižní titul v novinářské anketě Van of the Year 2011


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 10. Pokud je to možné, zajisti průjezdnost kritického místa.


Link to old english version.