Jak si v roce 2018 vedly Renaulty a Dacie v jednotlivých segmentech evropského trhu?
I když následující informace na tiskové konferenci Renaultu ČR nezazněly (museli jsme si je vyhledat na internetu), pro zajímavost je přikládáme. Dávají totiž přesný obrázek o tom, jak si v minulém roce modely Renaultu a Dacie vedly na evropském trhu v boji s přímými konkurenty. Všechny uvedené údaje se vztahují ke kompletním prodejům daného modelu na trhu EU za celý rok 2018. Uvádíme 10 nejprodávanějších modelů dané třídy (kromě velkých MPV, kterých je méně), údaj v závorce znamená vývoj prodejů daného modelu ve srovnání s rokem 2017.
Zamyšlení nad výsledky
Z výše uvedených informací je zřejmé, že v Evropě je na tom Renault (a Dacia) nejlépe v segmentu B (malé vozy). Zde konkurenci doslova válcuje Clio a velmi dobře si vede i budgetové Sandero. Skvěle si značky Renault vedou i v čím dál populárnější kategorii malých SUV – první místo zde stále drží Captur (byť už se jeho současná první generace nachází téměř na konci své kariéry), těsně následován trhákem Dacie, druhou generací Dusteru. O třídu níž, v segmentu A (miniautomobily), už to taková sláva není. Současné Twingo totiž v boji s konkurenty doplácí na svou neortodoxní „smartovskou“ koncepci s motorem vzadu, která se zdaleka ne každému potenciálnímu zákazníkovi zamlouvá (proč, o tom jsme již informovali v testech tohoto vozu). Výsledkem je pozice až v hloubi prodejního žebříčku. Kategorie minivozů ale na současném evropském trhu rozhodně není dominantní segment a jeho význam postupně dále slábne. Segment C, tedy nižší střední třída, naopak na evropském trhu hraje objemově klíčovou úlohu, a bohužel ani v tomto případě Renault se svými výsledky nemůže být spokojen. Vždyť současná generace řady Megane loni obsadila až 7. místo a kromě německých značek byla předhoněna i modelem domácího arcikonkurenta PSA… Také 62 000 prodaných Dacií Logan není žádný extra dobrý výsledek. Ještě smutnější situace panuje pro Renault ve střední třídě. Prodeje řady Talisman jsou (s výjimkou domácího francouzského trhu) dost žalostné – vždyť tento Renault se loni prodával jen o trochu lépe, než dnes již beznadějně zastará a loni již pouze výprodejová Toyota Avensis! Ano, střední třída je v Evropě v posledních letech čím dál více válcovaná středně velkými SUV, ale Talisman doplácel hlavně na svou nedostatečnou motorizaci (nenabízel motory s větším objemem než 1,6 l, zatímco většina neprémiových konkurentů disponuje i dvoulitry). Další velkou nevýhodou se ukázal být přechod na čtyřdveřovou karoserii typu sedan, protože nejnovějším trendem v tomto segmentu jsou pětidveřové vozy typu liftback se splývavou zádí (viz. Škoda Superb, Opel Insignia a nejnověji i Peugeot 508). Je to trochu paradox, protože právě Renault byl ve vyšších segmentech průkopníkem tohoto druhu karoserie (modely R16, R 20/30, 25, Safrane + tři generace Laguny). A nepotěší ani absence verze s pohonem všech kol... Pozici Renaultu v nižší střední třídě zatím příliš neupevňuje ani crossover Kadjar, který loni ve svém segmentu obsadil až 8. příčku, což znamená pozici až za asijskými značkami Hyundai, Toyota a Kia. Asi největší radost tak Renault v nižší střední třídě může mít v případě (Grand) Scénicu, který loni ve své kategorii obsadil krásnou první příčku před Volskwagenem Touran a Citroëm C4 (Grand) Picasso. Bohužel ale i segment středně velkých MPV rok od roku slábne vzhledem k masovému přechodu jejich dřívějších uživatelů na různá SUV, resp. crossovery. A podobně je tomu i v případě prodejně ještě výrazně menšího (a dnes už také modelově málo početného) segmentu velkých MPV, kde navíc Espace zaujímá až čtvrtou příčku.
Na co se můžeme těšit?
Co se týká výhledu do budoucna, Renault nyní zbrojí hlavně v segmentu malých vozů. Novou generaci veledůležitého malého hatchbacku Clio jsme Vám již představili a podle zatím neoficiálních zpráv by již brzy mělo dojít na generační obměnu také u mimořádně oblíbeného malého crossoveru Kadjar a malého hatchbacku Dacia Sandero. U minivozu Twingo je nyní na řadě modernizace (článek o ni připravujeme) a to samé platí o SUV Kadjar (určitě se dočkáte testu modernizované verze). Prodeje Kadajaru by měl podpořit nejen jeho výrazně vylepšený interiér, ale také nové motory 1.3 TCe a 1.7 DCi. Tyto nové motory výrazně posilují prodejní potenciál také řady Megane a MPV Scenic/Grand Scenic. Kompletním motorovým přezbrojením na modernější jednotky s mírně větším objemem prošly také největší řady Talisman a Espace. Jak je tedy vidět, Renault má do budoucna velmi dobře našlápnuto – jeho současné bestsellery budou již brzy nahrazeny zcela novou generací vozů a větší modely již dostaly dosud tolik postrádané objemnější a silnější motorizace. Co se týče Dacie, jak už jsme uváděli, příznivci této značky se mohou těšit na novou generaci Sandera (jeho představení se očekává pravděpodobně letos na podzim) a již nyní mají k dispozici mimořádně oblíbené SUV Duster také s novým výkonným benzinovým čtyřválcem 1.3 TCe.
(28.2. 2019)
Roman Poláček