Jak si v roce 2018 vedly Renaulty a Dacie v jednotlivých segmentech evropského trhu?


I když následující informace na tiskové konferenci Renaultu ČR nezazněly (museli jsme si je vyhledat na internetu), pro zajímavost je přikládáme. Dávají totiž přesný obrázek o tom, jak si v minulém roce modely Renaultu a Dacie vedly na evropském trhu v boji s přímými konkurenty. Všechny uvedené údaje se vztahují ke kompletním prodejům daného modelu na trhu EU za celý rok 2018. Uvádíme 10 nejprodávanějších modelů dané třídy (kromě velkých MPV, kterých je méně), údaj v závorce znamená vývoj prodejů daného modelu ve srovnání s rokem 2017.

Miniautomobily
1 Fiat 500                                        188 448 ks (0 %)
2 Fiat Panda                                    168 094 ks (-10 %)
3 Volkswagen Up!                             97 366 ks (-3 %)
4 Toyota Aygo                                   92 187 ks (+9 %)
5 Renault Twingo                             86 221 ks (+12 %)
6 Hyundai i10                                    83 102 ks (-8 %)
7 Kia Picanto                                     74 526 ks (+20 %)
8 Smart Fortwo                                  62 361 ks (-5 %)
9 Peugeot 108                                   57 257 ks +(3 %)
10 Citroën C1                                    52 020 ks (-2 %)




Malé automobily
1 Renault Clio                                 328 860 ks (+2 %)
2 Volkswagen Polo                          295 403 ks (+9 %)
3 Ford Fiesta                                   270 931 ks (+6 %)
4 Peugeot 208                                 230 107 ks (-5 %)
5 Opel /Vauxhall Corsa                    216 267 ks (-7 %)
6 Toyota Yaris                                  215 968 ks (+9 %)
7 Dacia Sandero                             211 680 ks (+9%)
8 Citroën C3                                    208 941 ks (+2 %)
9 Škoda Fabia                                 166 522 ks (-6 %)
10 Seat Ibiza                                   102 695 ks (-13 %)
(13 Dacia Logan                               62 511 ks (16 %)
(18 Renault Zoe                               37 782 ks (+25 %))

Nižší střední třída
1 Volkswagen Golf                           445 303 ks (-8 %)
2 Škoda Octavia                              216 676 ks (-5 %)
3 Ford Focus                                   199 197 ks (-6 %)
4 Opel /Vauxhall Astra                     158 674 ks (-27 %)
5 Peugeot 308                                 153 651 ks (-2 %)
6 Seat Leon                                     139 470 ks (-4 %)
7 Renault Megane                          138 077 ks (-18 %)
8 Toyota Auris                                  111 912 ks (-2 %)
9 Fiat Tipo                                       102 341 ks (-17 %)
10 Hyundai i30                                  79 497 ks (+5 %)

Střední třída
1 Volkswagen Passat                      154 074 ks (-16 %)
2 Škoda Superb                                74 697 ks (-8 %)
3 Opel/Vauxhall Insignia                   67 424 ks (-7 %)
4 Ford Mondeo                                 49 596 ks (-12 %)
5 Mazda 6                                         20 873 ks (-10 %)
6 Renault Talisman                          19 784 ks (-38 %)
7 Toyota Avensis                              17 277 ks (-32 %)
8 Kia Optima                                    14 404 ks (-11 %)
9 Peugeot 508                                  13 378 ks (-41 %)
10 Hyundai i40                                   9 144 ks (-40 %)

Malé crossovery a SUV
1 Renault Captur                            211 092 ks (0%)
2 Dacia Duster                               180 391 ks (+24 %)
3 Peugeot 2008                              177 486 ks (-1 %)
4 Volkswagen T-Roc                       139 755 ks (+2735 %)
5 Opel/Vauxhall Mokka                   120 537 ks (-29 %)
6 Ford Ecosport                              110 574 ks (+75 %)
7 Citroën  C3 Aircross                     110 394 ks (+550 %)
8 Opel/Vauxhall Crossland X            95 180 ks (+144 %)
9 Fiat 500 X                                      94 960 ks (+ 5%)
10 Seat Arona                                   88 730 ks (+1361 %)

Crossovery a SUV nižší střední třídy
1 Nissan Qashqai                           229 382 ks (-7 %)
2 Volkswagen Tiguan                     213 215 ks (-9 %)
3 Peugeot 3008                              202 389 ks (+20 %)
4 Ford Kuga                                   153 259 ks (+1 %)
5 Hyundai Tucson                          137 563 ks (-10 %)
6 Toyota C-HR                               131 348 ks (+21 %)
7 Kia Sportage                               121 197 ks (-6 %)
8 Renault Kadjar                             99 980 ks (-10 %)
9 Skoda Karoq                                 78 842 ks (+1238 %)
10 Opel/Vauxhall Grandland X         77 859 ks (+768 %)

MPV nižší střední třídy
1 Renault (Grand) Scenic              90 680 ks (-15 %)
2 Volkswagen Touran                       85 471 ks (-21 %)
3 Citroën C4 (Grand) Picasso          74 864 ks (-25 %)
4 BMW 2 Series Act/Gr. Tourer        68 367 ks (-20 %)
5 Mercedes-Benz B Class                61 022 ks (-6 %)
6 Ford (Grand) C-Max                      53 937 ks (-21 %)
7 Volkswagen Sportsvan                  53 532 ks (-33 %)
8 Opel/Vauxhall Zafira                      29 514 ks (-38 %)
9 Dacia Lodgy                                  29 338 ks (-2 %)
10 BMW i3                                       24 252 ks (+15 %) 

Velká MPV
1 Ford S-Max                                    23 708 ks (-33 %)
2 Seat Alhambra                               22 134 ks (-30 %)
3 Volkswagen Sharan                       20 615 ks (-28 %)
4 Renault Espace                             11 892 ks (-35 %)
5 Ford Galaxy                                    11 838 ks (-23 %)

Zamyšlení nad výsledky

Z výše uvedených informací je zřejmé, že v Evropě je na tom Renault (a Dacia) nejlépe v segmentu B (malé vozy). Zde konkurenci doslova válcuje Clio a velmi dobře si vede i budgetové Sandero. Skvěle si značky Renault vedou i v čím dál populárnější kategorii malých SUV – první místo zde stále drží Captur (byť už se jeho současná první generace nachází téměř na konci své kariéry), těsně následován trhákem Dacie, druhou generací Dusteru. O třídu níž, v segmentu A (miniautomobily), už to taková sláva není. Současné Twingo totiž v boji s konkurenty doplácí na svou neortodoxní „smartovskou“ koncepci s motorem vzadu, která se zdaleka ne každému potenciálnímu zákazníkovi zamlouvá (proč, o tom jsme již informovali v testech tohoto vozu). Výsledkem je pozice až v hloubi prodejního žebříčku. Kategorie minivozů ale na současném evropském trhu rozhodně není dominantní segment a jeho význam postupně dále slábne. Segment C, tedy nižší střední třída, naopak na evropském trhu hraje objemově klíčovou úlohu, a bohužel ani v tomto případě Renault se svými výsledky nemůže být spokojen. Vždyť současná generace řady Megane  loni obsadila až 7. místo a kromě německých značek byla předhoněna i modelem domácího arcikonkurenta PSA… Také 62 000 prodaných Dacií Logan není žádný extra dobrý výsledek. Ještě smutnější situace panuje pro Renault ve střední třídě. Prodeje řady Talisman jsou (s výjimkou domácího francouzského trhu) dost žalostné – vždyť tento Renault se loni prodával jen o trochu lépe, než dnes již beznadějně zastará a loni již pouze výprodejová Toyota Avensis! Ano, střední třída je v Evropě v posledních letech čím dál více válcovaná středně velkými SUV, ale Talisman doplácel hlavně na svou nedostatečnou motorizaci (nenabízel motory s větším objemem než 1,6 l, zatímco většina neprémiových konkurentů disponuje i dvoulitry). Další velkou nevýhodou se ukázal být přechod na čtyřdveřovou karoserii typu sedan, protože nejnovějším trendem v tomto segmentu jsou pětidveřové vozy typu liftback se splývavou zádí (viz. Škoda Superb, Opel Insignia a nejnověji i Peugeot 508). Je to trochu paradox, protože právě Renault byl ve vyšších segmentech průkopníkem tohoto druhu karoserie (modely R16, R 20/30, 25, Safrane + tři generace Laguny). A nepotěší ani absence verze s pohonem všech kol... Pozici Renaultu v nižší střední třídě zatím příliš neupevňuje ani crossover Kadjar, který loni ve svém segmentu obsadil až 8. příčku, což znamená pozici až za asijskými značkami Hyundai, Toyota a Kia. Asi největší radost tak Renault v nižší střední třídě může mít v případě (Grand) Scénicu, který loni ve své kategorii obsadil krásnou první příčku před Volskwagenem Touran a Citroëm C4 (Grand) Picasso. Bohužel ale i segment středně velkých MPV rok od roku slábne vzhledem k masovému přechodu jejich dřívějších uživatelů na různá SUV, resp. crossovery. A podobně je tomu i v případě prodejně ještě výrazně menšího (a dnes už také modelově málo početného) segmentu velkých MPV, kde navíc Espace zaujímá až čtvrtou příčku.

Na co se můžeme těšit?

Co se týká výhledu do budoucna, Renault nyní zbrojí hlavně v segmentu malých vozů. Novou generaci veledůležitého malého hatchbacku Clio jsme Vám již představili a podle zatím neoficiálních zpráv by již brzy mělo dojít na generační obměnu také u mimořádně oblíbeného malého crossoveru Kadjar a malého hatchbacku Dacia Sandero. U minivozu Twingo je nyní na řadě modernizace (článek o ni připravujeme) a to samé platí o SUV Kadjar (určitě se dočkáte testu modernizované verze). Prodeje Kadajaru by měl podpořit nejen jeho výrazně vylepšený interiér, ale také nové motory 1.3 TCe a 1.7 DCi. Tyto nové motory výrazně posilují prodejní potenciál také řady Megane a MPV Scenic/Grand Scenic. Kompletním motorovým přezbrojením na modernější jednotky s mírně větším objemem prošly také největší řady Talisman a Espace. Jak je tedy vidět, Renault má do budoucna velmi dobře našlápnuto – jeho současné bestsellery budou již brzy nahrazeny zcela novou generací vozů a větší modely již dostaly dosud tolik postrádané objemnější a silnější motorizace. Co se týče Dacie, jak už jsme uváděli, příznivci této značky se mohou těšit na novou generaci Sandera (jeho představení se očekává pravděpodobně letos na podzim) a již nyní mají k dispozici mimořádně oblíbené SUV Duster také s novým výkonným benzinovým čtyřválcem 1.3 TCe.

(28.2. 2019)



Roman Poláček


Galerie


Renault Twingo Renault Clio Renault Captur
Dacia Sandero Renault Megane Renault Kadjar
Renault Scenic Dacia Logan Dacia Sandero
Renault Talisman Renault Espace Renault Zoe


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 10. Pokud je to možné, zajisti průjezdnost kritického místa.