Initiale Paris - nástupce Espace je na cestě!

Studie crossoveru Initiale Paris naznačuje, jak bude vypadat nástupce velkého MPV Espace

 Současnou, 4. generaci velkého MPV Espace Renault vyrábí již od roku 2003, tedy 10 let. Není divu, že za toto dlouhé období vůz prodělal již čtyři modernizace (poslední, tzv. „Phase IV“ přišla v loňském roce), takže příchod nástupce jej již na spadnutí – pravděpodobně proběhne příští rok. Ve třídě velkých em-pí-víček prostě automobilový čas plyne o něco pomaleji než v jiných segmentech, to je ovšem hlavně důsledek jejich stále klesajících prodejů – častější generační změny těchto modelů by se automobilkám nevyplatily. Velké velkoprostorové vozy už totiž zdaleka netáhnou tolik jako v 90. letech minulého století, protože z jejich prodejního koláče čím dál více ukusují pro zákazníky atraktivnější (a přitom většinou srovnatelně drahá) SUV a  crossovery  (kříženci mezi MPV a SUV). Proto právě do těchto vod Renault míří při vývoji nepřímého nástupce Espace.  Jak takový vůz asi bude vypadat, Renault prezentoval na letošním podzimním frankfurtském autosalonu, kde vystavil zajímavou studii velkého crossoveru nazvanou Initiale Paris.

Studie a zároveň imagemaker

Koncept Initiale Paris ovšem nesignalizuje pouze to, že nepřímý nástupce Espace je na cestě, ale také přípravu nové, stejnojmenné luxusní značky, kterou Renault hodlá reagovat na úspěch konkurenční prémiové značky DS automobilky Citroen. Je také možné, že se Renault nechal inspirovat partnerským Nissanem, který již řadu let úspěšně prodává vozy své luxusní divize Infinity (ovšem hlavně v USA, prodeje v Evropě jsou zatím dost slabé).  Renault ovšem k náročnému úkolu vybudování nové luxusní značky přistupuje s velkou opatrností, takže nejdříve nepůjde o zcela nové modely vozů, ale o nabídku speciálních ultraluxusních stupňů výbavy stávajících modelů Renaultů. V první fázi tedy půjde o něco podobného, jako prestižní verze některých starších renaultů označených Baccara (např. u řad R5 a  R25). Podle vedoucích představitelů Renaultu je  třeba luxusní image nové značky Initiale Paris budovat postupně a velmi trpělivě. A v tomto procesu by měla být nápomocna i stejnojmenná studie vystavovaná ve Frankfurtu.

Nový Avantime?

Nejedná se náhodou o duchovního nástupce Avantimu? Ne, takové hodnocení nového renaultovského konceptu se nám zdá přece jen přitažené za vlasy, určitou část svojí DNA by ale tyto modely mohly mít společnou. Vždyť kombinace rozměrné zvýšené karoserie s luxusním interiérem tento prodejně neúspěšný (přesto však nezapomenutelný) model připomíná. Na rozdíl od něj ale studie Initiale Paris disponuje dvěma páry bočních dveří, takže nepostrádá ani patřičnou dávku praktičnosti, potřebnou k rodinnému využití. Zadní pár dveří je ale ukotven vzadu, takže používá podobné řešení, jako druhá generace Opelu Meriva. Koncepce karoserie s chybějícími středními sloupky zase připomíná Fordův B-Max. V těchto případech se ale jedná již o sériově vyráběné modely, zatímco Intitiale Paris je zatím pouhou studií, takže pro sériovou výrobu mohou dát renaultovští konstruktéři (a hlavně ekonomové) přednost dveřím tradiční koncepce.  Renault uvádí, že studie Initiale Paris navenek vyzařuje robustnost kombinovanou s inovativností. Jedná se o velký prestižní vůz dlouhý 4,85 m, který již na první pohled slibuje velkorysý vnitřní prostor zabalený do nápadně elegantní karoserie. Cílem tvůrců prý bylo, aby toto auto vyzařovalo dynamičnost sedanu, charakter SUV a zároveň přinášelo prostornost a prosvětlenost vozů třídy MPV.

Nepřehlédnutelný

Na přídi Intitiale Paris samozřejmě nemůže chybět maska chladiče pojatá ve stylu současných sériových modelů Renautu, velmi slušivé jsou i nízké a široké světlomety využívající výhradně LED diody. Nejnápadnější designovou specialitou na bocích karoserie je zespodu prudce seseknuté poslední boční okno, jehož spodní linie nejdříve prudce stoupá a vzápětí se vrací do vodorovné pozice. Pod ním se nachází plocha tvořená řadami trojúhelníků. Jako u každé správné studie samozřejmě nesmí chybět gigantická kola, v tomto případě o velikosti 22 palců. Na jejích loukotích i na lištách dveří a nárazníků se objevuje motiv připomínající strukturu nosníků slavné Eiffelovy věže. Obří kola, spolu se štědrou světlou výškou, signalizují, že Initiale Paris se nebojí ani lehčího terénu, tedy že se skutečně jedná o crossover. Dominantou zádě jsou obrovské zadní svítilny, jejichž tvar evokuje trojúhelník s prohnutou jednou stranou.  Střechu tvoří veliké okno z plexiskla uloženého v lehkém hliníkovém rámu. Průhledný plast je přitom potištěn desénem, připomínajícím mapu Paříže. Designový styl, který je uplatněn na tomto konceptu, je již šestým (a zároveň posledním) okvětním lístkem designového grafu Renaultu v podobě květu, který postupně rozkvetl pod vedením  šéfdesignéra Laurense van den Ackera. Design studie Initiale Paris je prý symbolizován slovem Moudrost, zatímco dosavadní lístky byly nazvány Láska (toto designové téma reprezentuje studie DeZir), Zkoumání (Captur), Rodina (R-Space), Práce (Frenzy) a Hra (TwinZ, TwinRun). Axel Breun, šéf designového oddělení zaměřeného na automobilové koncepty slíbil, že i v případě Intitiale Paris se řada na něm uplatněných designových nápadů objeví i u sériového vozu.

Interiér - orgie luxusu

Při navrhování interiéru se prý stylisté nechali inspirovat komfortními kabinami malých businnees proudových letadel.  Perfektně tvarovaná čtveřice rozměrných sedadel s integrovanými opěrkami hlavy i bezpečnostními pásy zaujme nejen svým atraktivním vzhledem, ale i tím, že je zavěšena z boku do mohutného středového tunelu. O to více pak vyniká luxusně pojatá podlaha tvořená kombinací drahého dřeva a hliníku. Důležitou funkci při vytváření pocitu vrcholného luxusu má také různorodá hra světla a stínu, tvořená prosklenou střechou i integrovanými diodovým osvětlením některých partií kabiny. Přístrojový štít tvoří jediný centrální kruhový ukazatel, k němuž po obou stranách přiléhají multifunkční displeje. Tříramenný volant má výrazně zploštělou spodní část věnce.

Technických informací pomálu

Zatímco vnější i vnitřní design Initiale Paris je v tiskových materiálech Renaultu popisován velmi zevrubně, co se týče technické stránky tohoto konceptu, je automobilka dost skoupá. Omezila se totiž na informaci, že studie je poháněna silným a úsporným turbodieselem s označením dCi 130, tedy vznětovým čtyřválcem s výkonem kolem 96 kW. Jelikož Renault v tomto případě hovoří také o downsizingu, je zřejmé, že se jedná o nové vrcholné provedení jeho jednotky 1.6 dCi, které dosud ještě nebylo nasazeno do sériové produkce. Lez předpokládat, že brzy začne vytlačovat dé-cé-íčka dvoulitrového objemu.  Díky dvojitému přeplňování (malé turbo pracuje v nízkých otáčkách, větší se přidává ve středních a vysokých) se tato šestnáctistovka údajně chlubí točivým momentem až 400 N.m, přičemž 90% z této hodnoty je k dispozici již od 1500 ot./min. Motor spolupracuje s novou generací dvouspojkové převodovky EDC. Zkušenosti motorářů Renaultu s vývojem pohonných jednotek pro vozy F1 se prý zúročily v použití nového materiálu pokrývajícího povrch pístů, který u motoru výrazně redukuje třecí ztráty a tím snižuje spotřebu paliva. Renault se také chlubí tím, že i když je Intitiale Paris podobně velký jako současná generace Espace, jeho pohotovostní hmotnost je přibližně o 250 kg nižší. To, spolu se supermoderním motorem, znamená snížení emisí CO2 (oproti dvoulitrovému naftovému Espace) o masivních 40 g/km neboli snížení spotřeby paliva o 25 %. Ačkoliv o tom Renault nehovoří, je takřka jisté, že vůz bude používat příčnou zástavbu motoru a pohon předních (a alternativně možná i všech) kol. Podtrženo a sečteno – připravovaný nový vrcholný Renault určitě bude mít co nabídnout a doufejme tedy, že se mu bude dařit i prodejně...



(9.10. 2013)


Roman Poláček


Galerie


Tak zhruba  takto bude vypadat nástupce slavného MPV Espace Poměrně velká světlá výška a obrovská kola signalizují, že Intitiale Paris se nemusí bát ani lehčího terénu, nebo spíš nezpevněných silnic... Při pohledu z boku je nenápadnějším designovým prvkem zalomené třetí boční okénko, ještě zdůrazněné nápadnou chromovanou lištou
Velké koncové svítilny mají tvar trojúhelníků s prohnutou přeponou Průhledná střecha z lehkého plastu je potištěna reliéfem připomínajícím mapu Paříže Pohled na jednoduše, přesto však efektně pojaté pracoviště řidiče
Konstrukce s chybějícím B sloupkem karoserie se do sériové výroby pravděpodobně nedostane, stejně jako otevírání zadního páru dveří směrem dozadu Pohled do kabiny ze zavazadlového prostoru. Všimněte si luxusní podlahy obložené drahým dřevem a hliníkovými lištami. Skupina konceptů Renault nejnovější designové generace.  Tvoří ji studie Dezir, Captur, R-Space, Frendzy a TwinRun. V popředí Initiale Paris.
Rodinka konceptů Renault ještě z jiného pohledu... Sluší jim to, že? Současný šéfdesignér Renaultu Laurens Van Den Acker


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 6. Pohyblivé pasažéry a přihlížející odveď do bezpečné vzdálenosti za svodidla.


Link to old english version.