Hezčí, rodinnější, a přesto dostupná - nová Dacia Logan MCV

Nová Dacia Logan MCV se mnoha Čechům určitě trefí do noty - populární Škoda Felicia Combi konečně dostala moderní pokračovatelku!



Dacia se na nedávném ženevském autosalonu pochlubila velmi atraktivní novinkou – druhou generací kombíku Logan MCV. Po pětidveřovém hatchbacku a sedanu tak v rychlém sledu přichází již třetí karosářská verze druhé generace řady Logan/Sandero.

Trocha historie neuškodí…

Logan MCV první generace se představil v roce 2006. Byl to automobilový jezevčík, který byl k mání i v sedmimístném provedení. Většinou sloužil jako univerzální dříč pro rodinné i firemní použití. Tomu odpovídal jak přístup do zavazadlového prostoru prostřednictvím dvoukřídlých, svisle dělených dveří, tak i nepříliš elegantní design. Na nezájem zákazníků si přesto nemohl stěžovat – na zhruba 40 světových trzích se prodalo okolo 340 000 těchto vozů. Dále ale jeho produkce bude pokračovat už jen v ruském Togliatti, kde se vyrábí v lehce modifikované podobě jako Lada Largus.

Mnohem více (výhradně pětimístné) elegance

Po krátké rekapitulaci úspěšné kariéry předchůdce se ale vraťme k horké novince. Poté, co Dacia přišla na trh s MPV Lodgy a jeho užitkovou variantou Dokker, se nový Logan MCV mohl vysléknout z montérek a plně se soustředit na potřeby běžného rodinného života. Jedná se tedy o čistě osobní kombík, který je až po střední sloupky totožný se sedanem Logan II (a také hatchbackem Sandero II). Zbytek karoserie se již liší – zadní pár bočních dveří navazuje na méně svislé sloupky C, za kterými pokračuje výrazně prodloužená záď. Rozvor 2,63 m je shodný se sedanem a hatchbackem, celková délka vozu ovšem narostla na 4,49 m. Profil kombíku působí docela vyváženě. Při pohledu zezadu zaujme extrémně nízká nákladová hrana, která výrazně usnadní nakládku zavazadel. Těmi posádka určitě nebude muset šetřit – základní objem kufru totiž činí úctyhodných 573 l, po sklopení zadního opěradla a využití prostoru až po strop dokonce 1518 l.

První osobní dojmy

Jak se autor tohoto článku osobně přesvědčil při prohlídce vozu vystaveného na ženevském autosalonu, na zadním sedadle nalezenou dostatek prostoru i osoby vyššího vzrůstu a přístup do kufru je opravdu snadný. Zadní sedák ale nelze odklopit, takže po položení děleného opěradla směrem dopředu nevznikne rovná ložná plocha. Určitě ale potěší, že na přání bude sklopné vpřed i opěradlo spolujezdce, díky čemuž si kabina poradí s převozem předmětů dlouhých až 2,7 m. Užitnou hodnotu zvyšují také střešní ližiny (u základního stupně výbavy se budou montovat zřejmě jen za příplatek). Zavazadlový prostor má skladný tvar a před zvědavými zraky nenechavců ho chrání vyjímatelná posuvná roleta, která naštěstí působí podstatně kvalitněji, než v případě SUV Duster. Dílenské zpracování kufru je na vcelku slušné úrovni. Že se jedná o low-end je ovšem hodně patrné na konstrukci vnitřní výplně pátých dveří – kryje totiž pouze jeho střední třetinu, po stranách naleznete jen holý zvlněný plech.

Motory a zahájení prodeje

O pohon nového kombi se postará stejná nabídka motorů, jakou disponuje Logan sedan i hatchback Sandero. Základ (který na českém trhu bude jistě nejžádanější) tedy představuje zážehový čtyřválec 1.2 16V/55 kW (vč. alternativní verze spalující LPG), následován silnějším přeplňovaným tříválcem 0.9 TCe/66 kW a turbodieselem 1.5 dCi/55 kW.  Stejný bude zřejmě i výběr ze tří stupňů výbavy – základní Acces, bohatší Ambiance a špičkové Arctica. Jelikož ceník Loganu sedan startuje na částce 159 900 Kč, tipujeme, že nejlevnější verze kombíku by mohla stát kolem 175 000 -180 000 Kč.  Zahájení prodeje nového Loganu MCV je plánováno v průběhu druhého čtvrtletí letošního roku. Čeští chalupáři, zahrádkáři a kutilové by tedy s novým em-cé-véčkem mohli stihnout ještě letošní sezónu a mladé rodiny s dětmi cestu do Chorvatska…  O prodejním úspěchu této Dacie na našem trhu vůbec nepochybujeme a divili bychom se, kdyby se u nás nestala nejprodávanějším modelem značky. Vždyť od ukončení výroby Škody Felicie Combi již uplynula spousta let a od té doby skutečně lidový kombík na trhu citelně schází…

(15.4. 2013)


Roman Poláček


Galerie


Na pohledné zadní svítilny navazují lišty na zadních sloupcích, které mají také aerodynamickou funkci Navzdory poměrně dlouhému zadnímu převisu se karoserie nového Loganu MCV může pochlubit dobře vyváženým bočním profilem Zatímco první generace Loganu MCV byla spíš automobilový dělník, druhá generace se jasně zaměřuje na rodinné potřeby
Vyšší stupně výbavy budou standardně opatřeny praktickými střešními ližinami, které umožní snadné ukotvení různých druhů střešních nosičů Nízká nákladová hrana téměř na úrovni podlahy velmi usnadňuje manipulaci s těžšími zavazadly Logan MCV bude k dispozici také s dvoubarevným interiérem. Jak je vidět, i levný vůz může dostat sympaticky řešenou přístrojovou desku.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 1. Zastav na bezpečném místě, nejlépe za místem nehody.