Espace III - výměna stěračů za nestandardní typ

Flexi stěrače na Espace III

Když mi dosloužily gumičky stěračů našeho Espace, řekl jsem si, že je na čase vyměnit i celá ramínka, neboť už za 8 let měla svoje odslouženo a klouby už nebyly v nejlepším stavu. Když jsem při návštěvě obchodu s autopotřebami v naší dědině zjistil, že mají ty úžasné Flexi stěrače, známé z nových auťáků - a že je mají ve všech  možných velikostech za pouhých 150 Kč za kus, bylo rozhodnuto - jdu do toho.



Trochu mě znervozňovalo, jak na nový stěrač předělám složitý systém ostřikovačů na sklo. Když jsem to zmínil prodavačovi, ptal se mě jestli to potřebuju na Mercedesa nebo co. Tak jsem mu s hrdostí oznámil, že na Renaulta, aby věděl s čím má tu čest a patřičně si toho vážil ;-) A rovnou jsem vyplatil prachy na dřevo, abych si to ještě nerozmyslel.

Výměna samotné lišty je jednoduchá, neboť připojovací člen je kupodivu univerzální a na Espáska pasuje jako ulitý. Samozřejmě jsem předem sundal hadičku od ostřikovače (jde to těžko, osum let je připevněná furt na jednom místěa to je znát) a tak jsem měl na autě krásný stěrač a u něj blimbala černá hadička. V první chvíli jsem pojal bláznivý nápad, že by stačilo tu hadičku takhle nechat, jen ji připevnit tak, aby směřovala nad stěrač.

Proč nad stěrač?
Od začátku mi na téhle vymoženosti vadí, že voda stříká za stěrač a ne před něj. Když zapnu ostřikování, stěrač musí jet celý jeden kyv po suchu, neboť voda z ostřikovače stříká až za něj. Nikdy jsem nepochopil, proč to tak francouzští soudruzi udělali.
I když by ostřikovač s halabala upevněnou hadičkou opravdu fungoval, přece jen to bylo řešení jaksi nedůstojné takového krasavce, jakým je Espace. A tak začalo bádání, ze kterého nakonec vyšlo následující řešení.

Nejdřív bylo potřeba vykoumat, jak rozebrat ostřikovací lištu na původním stěrači. Lišta je složená ze 3 dílů - středové spojky s přívodní trubičkou, a dvou ostřikovacích lišt zasunutých do této spojky (na obr. označených A,B). Celá tato sestava je vsunutá do držáčků, po dvou na každé straně od středového dílu. Držáčky se dají ze stěrače vyjmout pouze pootočením, jenže tomu brání vsunutá ostřikovací lišta. Nezbylo než doufat, že ty tři části nejsou slepené lepidlem - a světe div se, nebyly. Po chvíli trpělivého kroucení a tahání se jedna půlka lišty oddělila a já už věděl, že je vyhráno. Druhá půlka už šla jako po másle a měl jsem lištu rozebranou na součástky před sebou.

Zbýval jediný, avšak zásadní úkol - jak lištu přidělat na úplně jiný typ stěrače? Idea použít i ty původní držáčky vzala rychle za své, anžto původní stěrač má pevné rameno na velké části své délky, zatímco gumový stěrač má pevný jen střed, dlouhý sotva 5 cm. Nezbylo než najít způsob, jak lištu upevnit k němu. Ten střed je vlastně krytka, nasazená na kloub stěrače a nemá jiný význam než estetický. Lze ji tedy sundat, a tak jsem do ní vyvrtal 2 dírky o průměru 3 mm, asi 10 mm od sebe. Pak jsem vzal vázací drátek (takový, co s ním výrobci elektroniky svazují kabely před zabalením do krabice), do každé dírky jsem provlékl jeden, obtočil je okolo ostřikovací lišty a na spodní straně zakroutil (aby nebyl spoj moc vidět). Pak už jsem jenom nasadil hadičku a ostřikovač vyzkoušel.

Výhody tohoto řešení:
- dá se to snadno udělat doma, dokonce i venku (pokud moc nemrzne)
- voda stříká před stěrač a ten tedy nechodí na sucho
- vypadá to úúúžasně, auto omládlo o 3 roky ;-)

Nevýhody tohoto řešení:
- člověk při odmetání sněhu musí dávat pozor, aby si ty lišty neurazil... 

Na záver ještě rada josefa01 z diskuze na fóru RenaultClubu, jak odstranit drnčení stěrače při pohybu zpět do výchozí polohy:

Zjistil jsem totiž že ramínko stěrače na stírací lištu netlačí v pravém úhlu vůči sklu. Aby se stírací guma vždy při změně pohybu vyklonila na patřičnou stranu musí být přitlačována ramínkem kolmo. Jednoduše jsem po tomto zjištění ramínko postupně vykroutil patřičným směrem až do kolmé polohy lišty a hotovo.


Tomáš Langer


Galerie


Držáčky lišty ostřikovače na původním stěrači Nový stěrač, namontovaný Způsob namontování ostřikovací lišty
Detail  způsobu namontování ostřikovací lišty


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Odejdi mimo vozovku, na svah nebo za svodidla.