Energická dvanáctistovka

Nový motor 1.2 TCe patří na současnou technickou špičku



Renault se na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu mimo jiné pochlubil i zcela novým benzinovým motorem s označením TCe 115. Jedná se o benzinový čtyřválec o objemu 1198 cm3, který vyhovuje nejnovějším požadavkům na vysoce účinný maloobjemový agregát. Kromě dnes již samozřejmého downsizingu (zmenšení zdvihového objemu a nahrazení jeho úbytku přeplňováním turbodmychadlem) konstruktéři sáhli také po přímém vstřikování benzinu do válců a variabilním časování ventilů.  Výsledkem je výkon 85 kW a točivý moment 190  N.m dosahovaný při 1750 ot./min. Již od 1500 ot./min je přitom k dispozici 90 % této hodnoty.

Renaultovi motoráři aplikovali soubor opatření, který dále zvyšuje energetickou efektivitu nové jednotky – zahrnuje ventilový rozvod se sníženým třením (speciálním bezúdržbovým řetězem), olejové čerpadlo generující variabilní tlak oleje podle okamžitých potřeb motoru a vyspělý systém strart-stop (motor je samočinně vypínán a následně spouštěn při stání na křižovatkách apod.). Nový čtyřválec má hliníkový blok, který ve srovnání s tradiční šedou litinou vykazuje nižší hmotnost a rychlejší ohřev na provozní teplotu.

Nová jednotka TCe 115 (číslice označuje výkon v koních) postupně nahradí tradiční nepřeplňovaný čtyřválec 1.6 16V/81 kW. Ve srovnání s ním vykazuje v normovaném kombinovaném cyklu až o 1,5 l/100 km nižší spotřebu paliva. Montáž nového agregátu TCe 115 do nových Renaultů bude zahájena v prvním pololetí příštího roku. Nejdříve přijdou na řadu modely Mégane a Scénic, o rok později Kangoo.


Roman Poláček


Galerie


Motor 1.2 TCe je napěchován nejmodernější technikou Pohled do útrob jistě není bez zajímavosti... Systém přeplňování se samozřejmě neobejde bez účinného chlazení stlačeného vzduchu
Ventilový rozvod zajišťuje spolehlivý a bezúdržbový řetěz K vysoké míře energetické účinnosti přispívá také přímé vstřikování paliva Malé turbodmychadlo znamená minimalizaci tzv. turboefektu - opožděné reakce motoru na prudké sešlápnutí pedálu plynu
Do širokého rejstříku moderních technických vymožeností nové dvanáctistovky patří rovněž variabilní časování ventilů


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Chcete být informováni o dění v klubu a novinkách týkajících se Renaultu? Registrujte se na našem diskusním fóru.