Energická dvanáctistovka
Renault se na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu mimo jiné pochlubil i zcela novým benzinovým motorem s označením TCe 115. Jedná se o benzinový čtyřválec o objemu 1198 cm3, který vyhovuje nejnovějším požadavkům na vysoce účinný maloobjemový agregát. Kromě dnes již samozřejmého downsizingu (zmenšení zdvihového objemu a nahrazení jeho úbytku přeplňováním turbodmychadlem) konstruktéři sáhli také po přímém vstřikování benzinu do válců a variabilním časování ventilů. Výsledkem je výkon 85 kW a točivý moment 190 N.m dosahovaný při 1750 ot./min. Již od 1500 ot./min je přitom k dispozici 90 % této hodnoty.
Renaultovi motoráři aplikovali soubor opatření, který dále zvyšuje energetickou efektivitu nové jednotky – zahrnuje ventilový rozvod se sníženým třením (speciálním bezúdržbovým řetězem), olejové čerpadlo generující variabilní tlak oleje podle okamžitých potřeb motoru a vyspělý systém strart-stop (motor je samočinně vypínán a následně spouštěn při stání na křižovatkách apod.). Nový čtyřválec má hliníkový blok, který ve srovnání s tradiční šedou litinou vykazuje nižší hmotnost a rychlejší ohřev na provozní teplotu.
Nová jednotka TCe 115 (číslice označuje výkon v koních) postupně nahradí tradiční nepřeplňovaný čtyřválec 1.6 16V/81 kW. Ve srovnání s ním vykazuje v normovaném kombinovaném cyklu až o 1,5 l/100 km nižší spotřebu paliva. Montáž nového agregátu TCe 115 do nových Renaultů bude zahájena v prvním pololetí příštího roku. Nejdříve přijdou na řadu modely Mégane a Scénic, o rok později Kangoo.
Roman Poláček