EDC - automat v moderní podobě

Klasické samočinné převodovky jsou stále častěji vytlačovány dvouspojkovými řadicími ústrojími, které v sobě spojují výhody jak manuálního (rychlá změna převodových stupňů, vysoká energetická efektivita), tak i samočinného řazení (komfort řidiče). Stranou tohoto trendu samozřejmě nemůže zůstat ani Renault. Vyvinul proto novou převodovku EDC. Je k dispozici u modelů Mégane (hatchback i kombi Grandtour), sedanu Fluence a MPV Scénic. EDC se zatím nabízí výhradně v kombinaci s turbodieselem 1.5 dCi/81 kW a příplatek ve srovnání s verzemi s manuální převodovkou činí 30 000 Kč.
Efektivní a rychlá
Převodové ústrojí EDC (Efficient Dual Clutch) je šestistupňová dvouspojková převodovka, jejíž hlavní výhodou ve srovnání s klasickými automatickými převodovkami s hydrodynamickým měničem jsou výrazně menší energetické ztráty – až o 17 %, což v praxi snižuje dnes tak ostře sledované emise CO2 o 30 g/km. Energetická efektivita převodovky EDC je tak srovnatelná s přímo řazenými převodovkami s manuálním ovládáním. V normovaných režimech je spotřeba vozu s EDC dokonce mírně nižší.
Vozy s převodovkou EDC pochopitelně nemají spojkový pedál a jsou vybaveny klasickým voličem jízdních režimů – páka se tedy pohybuje ve schématu P - parkování, R – zpětný chod, N – neutrál, D – jízda vpřed. Páku lze také přesunout do kulisy sekvenčního režimu, ve které řidič volí rychlosti manuálně (pohybem páky vpřed či vzad). Ovládání spojky (resp. spojek) je vždy samočinné, takže levá noha řidiče je bez práce.
První suchá spojka zajišťuje řazení lichých převodových stupňů, druhá sudých a zpátečky. Dopředné stupně jsou stejně jako u manuálně řazených převodovek vybaveny synchronizací. Převodovka obsahuje čtyři hřídele (dva primární a dva sekundární), změna převodových stupňů i ovládání spojek probíhá elektromechanicky a vše je řízeno elektronickou jednotkou. Celá převodovka vykazuje hmotnost 82 kg (včetně dvouhmotého setrvačníku). Díky dvouspojkové konstrukci trvá samotné přeřazení pouhých 290 milisekund, což zvyšuje požitek z jízdy aniž by to bylo vykoupeno snížením jízdního komfortu (škubání apod.). Přesto akcelerace z 0 na 100 km/h trvá trochu déle než s manuálem.
Komfortní jako klasický „automat“
Jestliže řidič u vozu s nastartovaným motorem uvolní brzdový pedál a páka voliče se nachází v pozici „D“, automobil se začne „plížit“ stejně jako vozy s klasickou samočinnou převodovkou, což je vítané zejména při popojíždění v hustém městském provozu a při parkovacích manévrech. Renaulty s převodovkou EDC jsou osazeny klasickou mechanickou parkovací brzdou ovládanou pákou mezi předními sedadly. Zároveň jsou ovšem vybaveny také tzv. hill-holderem. Toto zařízení při rozjezdu do stoupání několik sekund udržuje tlak v brzdovém systému i po uvolnění brzdového pedálu, čímž zabraňuje nežádoucímu couvnutí vozu vzad. Použití parkovací brzdy při rozjezdu do stoupání tak vůbec není nutné.
Pro porovnání vybraných technických údajů a cen verze s manuální a samočinnou převodovkou EDC jsme zvolili Renault Scénic 1.5 dCi. Vše naleznete v přiložené tabulce.
(29. 1. 2012)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Renault Scénic 1.5 dCi - verze s manuální a samočinnou převodovkou EDC | ||
Označení | 1.5 dCi | 1.5 dCi EDC |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 | 1461 |
Počet válců/ventilů/palivo | 4/8/nafta | 4/8/nafta |
Největší výkon (kW při ot./min) | 81/4000 | 81/4000 |
Největší toč. moment (N.m při ot./min) | 240/1750 | 240/1750 |
Převodovka/počet stupňů | man./6 | aut./6 |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1385/559 | 1430/539 |
Největší rychlost (km/h) | 180 | 180 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 12,3 | 13,4 |
Spotřeba paliva: | ||
Město (l/100 km) | 6,1 | 5,9 |
Mimo město (l/100 km) | 4,6 | 4,5 |
Kombinovaný cyklus (l/100 km) | 5,2 | 5 |
Emise CO2 v komb. cyklu (g/km) | 135 | 130 |
Emisní norma | Euro 5 | Euro 5 |
Základ. cena s výbavou Dynamique (Kč) | 449 900 | 479 900 |