Další informace o novém Dusteru

Jednou z nejočekávanějších novinek představených na právě probíhajícím frankfurtském autosalonu je druhá generace mimořádně populárního SUV Duster. Základní fakta o této Dacii jsme vám již přinesli, nyní jsou ovšem k dispozici další zajímavé informace.
Vnější design znovu popisovat nebudeme, pouze se spokojíme s jeho celkovým hodnocením – novinka je záměrně podobná svému předchůdci, ani jeden jeho vnější panel ale nepřevzala. Karoserie nového Dusteru nyní působí robustněji. To je zásluhou hlavně vyšší přídě, výše položeného spodního okraje bočních oken a o palec větších kol - nyní mají minimálně 17 palců. Nejexponovanější části karoserie opět kryje odolný černý plast. Dospělejší a hodnotnější dojem podporují také nové střešní ližiny vyrobené z hliníkové slitiny. Vyšší stupně výbavy používají ve světlometech i zadních svítilnách diody. Přesné vnější rozměry zatím Dacia nezveřejnila, nemají se ale výrazně lišit od předchůdce. Rozvor 2,67 m (i kompaktní celková délka 4,3 m a šířka bez zrcátek 1,8 m) prý zůstal zachován, stejně jako velkorysá světlá výška 21 cm.
Konečně jsou k dispozici také snímky kabiny, která ve srovnání s předchůdcem opravdu zásadně prokoukla. Přístrojová deska vypadá nejen hodnotněji a moderněji, ale potěší i výrazně zlepšenou ergonomií ovládacích prvků i lepším umístěním středového multimediálního displeje – stačí si prostudovat fotografie. Výrobce také vyzdvihuje použití kvalitnějších plastů a menších výrobních tolerancí, které umožňují lepší slícování jednotlivých panelů. Podobným kvalitativním posunem prošly i výplně dveří a sedačky. U těch Dacia slibuje zásadní zlepšení komfortu i podstatně výraznější boční oporu těla, řidič navíc bude moci využít i nastavitelné bederní opěrky. V interiéru se také zvětšil objem odkládacích prostor, jejichž celkový objem nyní činí téměř 29 l. Posunutím spodního okraje čelního okna o 100 mm vpřed se konstruktérům podařilo i při stejném rozvoru kabinu prodloužit, z čehož by měly těžit zejména nohy zadních pasažérů. Vyšší řidiče určitě velice potěší, že bohatší stupně výbavy budou vybaveny i dvouose seřiditelným volantem. Velmi vítané bude také účinnější odhlučnění kabiny, které u předchůdce rozhodně nebylo jeho silnou stránkou. Oficiální údaje o objemu zavazadlového prostoru zatím Dacia nezveřejnila, vzhledem k zachovaným vnějším rozměrům novinky lze ale očekávat, že se od předchůdce nebude příliš lišit (Duster první generace vykazuje základní objem 475, resp. 408 l u verze 4x4).
Nabídka motorů a převodovek se mezigeneračně nijak nezměnila. Cenově velmi příznivý základ tedy bude opět poháněn benzinovým atmosférickým čtyřválcem 1.6 SCe 115 (85 kW), který se bude nabízet i ve variantě jezdící na LPG. Náročnější milovníci benzínu sáhnou po přeplňovaném motoru 1.2 TCe 125 (92 kW). U obou těchto jednotek si zákazník bude moci vybrat mezi úspornější, lehčí a levnější verzí s pohonem pouze přední nápravy a čtyřkolkou, která si může troufnout i do středně těžkého terénu. Samozřejmě nesmí chybět ani oblíbený turbodiesel 1.5 dCi. Verze označená číslovkou 90 (tedy s výkonem 66 kW) pohání výhradně předokolku a bude alternativně nabízena i se samočinnou převodovkou EDC. Silnější dCi 110 (81 kW) bude k mání jako předokolka i jako verze 4x4, ovšem výhradně s manuální převodovkou. Osvědčený systém pohonu všech kol bude opět dodávat partnerský Nissan a ve srovnání s minulou generací byl prý ještě vylepšen.
Výrazně se rozšířilo také použití moderních asistenčních systémů a technologií – vrcholná výbavová verze nového Dusteru bude místo klasického klíče používat čipovou kartu zajišťující bezklíčový přístup do vozu (podobnou kartu již řadu let používá sesterský Renault). K mání bude i vícezáběrový kamerový systém monitorující prostor kolem celého obvodu vozu, varování o přítomnosti jiného vozidla v mrtvém úhlu zpětných zrcátek, okenní airbagy, samočinné světlomety a automatická klimatizace. Jistě přijde vhod také asistent pro rozjezd do stoupání i pro bezpečný sjezd prudkých svahů, stejně jako kompas a sklonoměr (ty se budou zobrazovat na multimediálním displeji).
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |