Další informace o novém Dusteru

Kabina nového Dusteru učinila obrovský pokrok



Jednou z nejočekávanějších novinek představených na právě probíhajícím frankfurtském autosalonu je druhá generace mimořádně populárního SUV Duster. Základní fakta o této Dacii jsme vám již přinesli, nyní jsou ovšem k dispozici další zajímavé informace.

Vnější design znovu popisovat nebudeme, pouze se spokojíme s jeho celkovým hodnocením – novinka je záměrně podobná svému předchůdci, ani jeden jeho vnější panel ale nepřevzala. Karoserie nového Dusteru nyní působí robustněji. To je zásluhou hlavně vyšší přídě, výše položeného spodního okraje bočních oken a o palec větších kol - nyní mají minimálně 17 palců. Nejexponovanější části karoserie opět kryje odolný černý plast. Dospělejší a hodnotnější dojem podporují také nové střešní ližiny vyrobené z hliníkové slitiny. Vyšší stupně výbavy používají ve světlometech i zadních svítilnách diody. Přesné vnější rozměry zatím Dacia nezveřejnila, nemají se ale výrazně lišit od předchůdce. Rozvor 2,67 m (i kompaktní celková délka 4,3 m a šířka bez zrcátek 1,8 m) prý zůstal zachován, stejně jako velkorysá světlá výška 21 cm. 

Konečně jsou k dispozici také snímky kabiny, která ve srovnání s předchůdcem opravdu zásadně prokoukla. Přístrojová deska vypadá nejen hodnotněji a moderněji, ale potěší i výrazně zlepšenou ergonomií ovládacích prvků i lepším umístěním středového multimediálního displeje – stačí si prostudovat fotografie. Výrobce také vyzdvihuje použití kvalitnějších plastů a menších výrobních tolerancí, které umožňují lepší slícování jednotlivých panelů. Podobným kvalitativním posunem prošly i výplně dveří a sedačky. U těch Dacia slibuje zásadní zlepšení komfortu i podstatně výraznější boční oporu těla, řidič navíc bude moci využít i nastavitelné bederní opěrky. V interiéru se také zvětšil objem odkládacích prostor, jejichž celkový objem nyní činí téměř 29 l. Posunutím spodního okraje čelního okna o 100 mm vpřed se konstruktérům podařilo i při stejném rozvoru kabinu prodloužit, z čehož by měly těžit zejména nohy zadních pasažérů. Vyšší řidiče určitě velice potěší, že bohatší stupně výbavy budou vybaveny i dvouose seřiditelným volantem. Velmi vítané bude také účinnější odhlučnění kabiny, které u předchůdce rozhodně nebylo jeho silnou stránkou. Oficiální údaje o objemu zavazadlového prostoru zatím Dacia nezveřejnila, vzhledem k zachovaným vnějším rozměrům novinky lze ale očekávat, že se od předchůdce nebude příliš lišit (Duster první generace vykazuje základní objem 475, resp. 408 l u verze 4x4).

Nabídka motorů a převodovek se mezigeneračně nijak nezměnila. Cenově velmi příznivý základ tedy bude opět poháněn benzinovým atmosférickým čtyřválcem 1.6 SCe 115 (85 kW), který se bude  nabízet i ve variantě jezdící na LPG. Náročnější milovníci benzínu sáhnou po přeplňovaném motoru 1.2 TCe 125 (92 kW). U obou těchto jednotek si zákazník bude moci vybrat mezi úspornější, lehčí a levnější verzí s pohonem pouze přední nápravy a čtyřkolkou, která si může troufnout i do středně těžkého terénu. Samozřejmě nesmí chybět ani oblíbený turbodiesel 1.5 dCi. Verze označená číslovkou 90 (tedy s výkonem 66 kW) pohání výhradně předokolku a bude alternativně nabízena i se samočinnou převodovkou EDC. Silnější dCi 110 (81 kW) bude k mání jako předokolka i jako verze 4x4, ovšem výhradně s manuální převodovkou.  Osvědčený systém pohonu všech kol bude opět dodávat partnerský Nissan a ve srovnání s minulou generací byl prý ještě vylepšen.

Výrazně se rozšířilo také použití moderních asistenčních systémů a technologií – vrcholná výbavová verze nového Dusteru bude místo klasického klíče používat čipovou kartu zajišťující bezklíčový přístup do vozu (podobnou kartu již řadu let používá sesterský Renault). K mání bude i vícezáběrový kamerový systém monitorující prostor kolem celého obvodu vozu, varování o přítomnosti jiného vozidla v mrtvém úhlu zpětných zrcátek, okenní airbagy, samočinné světlomety a automatická klimatizace. Jistě přijde vhod také asistent pro rozjezd do stoupání i pro bezpečný sjezd prudkých svahů, stejně jako kompas a sklonoměr (ty se budou zobrazovat na multimediálním displeji).

V závěru své tiskové zprávy Dacia nezapomněla vyzdvihnout pozoruhodný fakt, že i v posledním roce své výroby dobíhající Duster I. generace dosahuje nových prodejních rekordů, což je opravdu pozoruhodné. Za první pololetí letošního roku totiž bylo prodáno rekordních 332 800 vozů, což znamená meziroční zvýšení o 12 %! Pokud výrobce zachová velmi vstřícné ceny, nepochybujeme o tom, že nová generace by mohla být ještě větší prodejní hit. Její prodej odstartuje v lednu 2018 na domácím, rumunském trhu, s mírným zpožděním potom budou následovat další evropské země. Pokud tedy toužíte po levném a zároveň pohledném SUV, určitě se vyplatí si na něj těch pár měsíců počkat!
(13.9. 2017)

Roman Poláček


Galerie


Nová Dacia Duster zachovává základní designérský styl svého veleúspěšného předchůdce, je ale po všech stránkách modernější I na standardních (nyní sedmnáctipalcových) kolech to novému Dusteru velice sluší Pohled z boku nechá vyniknout daleko vpřed posunutému čelnímu sklu, zvýšenému pontonu karoserie a velmi svalnatým blatníkům
Zvýšený spodní okraj bočních oken Dusteru výrazně přidal na optické robustnosti Pokud je vybaven pohonem všech kol, Duster obstojí i ve středně těžkém terénu. A to je v kategorii SUV bohužel spíše výjimečný jev... Extrémně vysoký přední nárazník opticky odlehčuje rozměrný panel se stříbřitým lakováním
Fešák, že? Čtvercový tvar zadních svítilen trochu připomíná menší modely Jeepu Také grafika světolmetů určitě není nevýrazná
Střešní ližiny jsou tentokrát vyrobeny z leštěného hliníku Určitě největší kvalitativní posun nastal v interiéru. Nová přístrojová deska působí mnohem hodnotnějším a modernějším dojmem, než u předchůdce. Dacia se chlubí, že úroveň použitých materiálů i jejich slícování se zásadně zlepšila a podle fotografií rozhodně není důvod jí nevěřit
Detailní pohled na ovladače topné a ventilační soustavy a nad nimi vzorně seřazené řadě spínačů. Skoro se ani nechce věřit, že se jedná o Dacii! Nová generace multimediálního displeje je nyní umístěna výše a má lepší grafiku Sedadla jsou kompletně nová a poskytují prý mnohem větší komfort i boční oporu než u vozů první generace
Čipovou kartu nahrazující klíč od zapalování získala Dacia od Renaultu poprvé... Generační dostaveníčko. Zcela vpravo Duster první generace v původním provedení, uprostřed jeho facelift a vlevo nová generace Práce na vnějším designu každého automobilu začíná ve skicáři...
Poté se tvůrčí proces designérů již odehrává na displeji speciálního tabletu Na finální črtě už je budoucí podoba nového Dusteru jasně patrná A zde ještě kresby zádě a přídě
Po schválení finálních kreseb se podle nich začíná tvořit trojrozměrný model Zásadním kvalitativním zlepšením prý prošly i výplně dveří Nový oranžový odstín metalízy novému Dusteru nárazměn sluší!


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 6. Pohyblivé pasažéry a přihlížející odveď do bezpečné vzdálenosti za svodidla.


Link to old english version.