Dacia Sandero Stepway jezdí i na E85

Dacia Sandero Stepway, oplastovaná verze se zvýšenou světlou výškou, se na francouzském trhu nabízí také v provedení spalující palivo E85 (bioethanol). Tato možnost se zákazníkům na některých trzích nabízela již od roku 2010. Tehdy se ovšem jednalo o klasickou osmiventilovou šestnáctistovku s výkonem 66 kW. Nyní na alkoholové palivo bude jezdit modernější agregát 1.6 16V/77 kW. Motor je schopen bez problémů konzumovat jak E85, tak i běžný benzín s oktanovým číslem 95 nebo směs těchto paliv o libovolném poměru. Nutné technické úpravy přitom nejsou zanedbatelné – zahrnují speciální vstřikovací trysky, ventily, zapalovací svíčky a pístní kroužky. Hlavní výhodou není jen výrazně levnější palivo (ve Francii zhruba o třetinu), ale také daňové úlevy poskytované francouzským státem. Sandero se ve Francii nabízí také ve verzi na LPG, v tomto případě je použita dvouventilová čtrnáctistovka. Využijme tuto zprávu k tomu, abychom si řadu Sandero připomněli trochu podrobněji:
V efektním kabátku
Dacia Sandero Stepway patří do populární kategorie automobilů s terénním vzezřením, které však mají poháněná pouze kola jedné nápravy. Zvýšená světlá výška a plastová ochrana spodní části karoserie nicméně umožňují jízdu po nezpevněných cestách s výrazně menším rizikem poškození vozu. Snad ještě důležitější je atraktivní dobrodružný vzhled, který tuto verzi jasně odlišuje od běžných provedení. Nemalou měrou k němu přispívají také efektní šestnáctipalcová kola z lehké slitiny a podélné střešní ližiny připravené na snadnou montáž různých nosičů jízdních kol, lyží apod. V interiéru se nic zásadního nezměnilo, pokud si ovšem připlatíte 2500 Kč, dostanete jeho některé detaily lakované v červeném odstínu. Pro náročnější se za 15 000 Kč nabízí kožené čalounění. Jinak je standardní výbava verze Stepway docela bohatá, zahrnuje například metalický lak, dělené zadní opěradlo, 2 airbagy, otáčkoměr, posilovač řízení, přední mlhovky, klimatizaci, centrální zamykání, autorádio s CD a hansfree souprava Bluetooth. Na českém trhu ale kupodivu ani za příplatek nelze pro Stepway získat výškovou regulaci sedadla řidiče, boční airbagy, palubní počítač a výškové seřizování volantu, což je jistě škoda. Ti, kteří se bez těchto prvků neobejdou proto musí sáhnout po civilněji vypadající verzi Arctica, která s motorem 1,6 16V/62 kW stojí 199 900 Kč. Stejně motorizovaný Stepway příjde na 229 900 Kč.
Sandero v ČR
Na českém trhu se Sandero ve verzích na alternativní paliva bohužel nenabízí, zájemci o mimořádně úsporné pohonné jednotky proto musí vzít zavděk turbodiesely 1.5 dCi s výkonem 55 nebo 65 kW, které jsou ovšem podstatně dražší než benzinové verze (nejlevnější diesel 1.5 dCi/55 kW Live přijde na 234 900 Kč). Čeští zákazníci proto nejčastěji volí základní motorizaci – v současnosti tuto roli plní benzinový čtyřválec 1.2 16V/55 kW, který je dobře známý například také z Renaultu Clio. Za silnější (a konstrukčně starší) 1.6/62 kW si připlatíte pouze 10 000 Kč, lepší dynamika je ovšem zaplacena citelně vyšší spotřebou i dražším povinným ručením. Se spartánskou výbavou Acces přijde Sandero 1.2 16V na 159 900 Kč. Jelikož ale tato výbava neobsahuje ani takové samozřejmosti, jako posilovač řízení či funkci recirkulace vzduchu v interiéru, zákazníci častěji sahají po Sanderu Live za 179 900 Kč či ještě velkorysejší Arctice za 189 900, které nechybí ani klimatizace.
Ve stopách R4
Tento 4,02 m dlouhý pětidveřový hatchback segmentu B, představený v roce 2008, je typickou Dacií. Nelze tedy čekat oslnivé jízdní vlastnosti, či důkladně odhlučněný interiér a měkčené interiérové plasty. Vůz nabízí jiné přednosti: jednoduchý, přesto však sympatický design, nadprůměrně prostorný a snadno přístupný interiér (k tomu pomáhá rozvor 2,58 m a výška 1,53 m), na svou kategorii velký zavazadlový prostor (v základní konfiguraci 0,320 m3, po sklopení zadního sedadla několikanásobně více), jednoduchou a léty osvědčenou techniku, komfortní odpružení, které si dobře poradí i k méně kvalitními silnicemi a to vše za velmi příznivé ceny. Lze tedy říci, že v nabídce koncernu Renault plní Sandero podobnou úlohu, jakou před lety zastával slavný lidový vůz Renault 4, samozřejmě na podstatně vyšší úrovni vyhovující dnešním nárokům. Prostě maximání užitná hodnota a funkčnost za velmi příznivou cenu.
(15.4. 2012)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |