Dacia Logan MCV 1.5 dCi - podle českého gusta (II. díl)

Dacia Logan splnila řadě českých rodin sen o novém prostorném automobilu
Přinášíme vám druhé, závěrečné pokračování testu nedávno modernizované Dacie Logan MCV 1.5 dCi Arktica.

Zavazadlový přeborník

Jak známo, když si Češi pořizují nové rodinné auto, velký a praktický kufr je pro většinu z nich jedna z priorit. A pokud jím disponuje cenově dostupný kombík, má prodejní úspěch téměř jistý.  V základní konfiguraci vykazuje zavazadlový prostor Loganu MCV druhé generace velmi uspokojivých 573 l. A po sklopení zadního sedadla, vyjmutí krycí roletky a zaplnění takto vzniklého prostoru až po strop tato hodnota vzroste dokonce na 1518 l. O jak dobrá čísla se jedná nejlépe pochopíme, když se je srovnáme např. se současným Renaultem Mégane Grandtour (521/1504 l). V obou udávaných hodnotách je Logan MCV lepší a v případě základní pětimístné konfigurace dokonce dost výrazně. Přitom Megane Grandtour nejnovější generace měří na délku 4,63 m a je tedy o 14 cm delší! My jsme se ale nespokojili jen s udávanými objemy a kufr em-cé-véčka jsme vlastnoručně proměřili. Výsledky? V základní konfiguraci interiéru jsme zavazadelníku naměřili délku 108 cm a šířku v nejužším místě (mezi podběhy) rovný metr. Také vzdálenost mezi podlahou a nataženou krycí roletkou (tedy hloubka zakrytého prostoru) je skvělých 54 cm. A po sklopení zadního sedadla jsme naměřili úctyhodnou délku k předním opěradlům 186 cm, a to jsme měli přední sedačky nastavené dost vzadu. Určitá nevýhoda ovšem je, že prodloužená ložná plocha není rovná, protože její přední část tvořená sklopeným zadním opěradlem dost výrazně stoupá. Na vině je pevný sedák, který není možný odklopit dopředu. Na druhou stranu to ale celou operaci zvětšení nákladového prostoru zásadně zjednodušuje a urychluje. Důležité je, že prodloužená ložná plocha neobsahuje žádný ostrý schod nebo mezeru, protože těsně za sklopným zadním opěradlem je pod kobercem odpružený kryt, na obou koncích sahající až k podběhům. Konstruktéři nezapomněli ani na případné umístění dělicí sítě – tu je možné ukotvit do otvorů připravených po stranách střechy jak při pětimístném, tak i dvoumístném uspořádání interiéru, což je důležité například pro majitele velkých psů. A jak je zajištěn kufr před pohledy nenechavců? Velmi šikovně – krátkou plastovou poličkou s vestavěným navijákem krycí rolety. Na svém konci je po stranách je opatřena výstupky, které se při jejím natahování zavedou do drážek v bočních plastech kufru a následně snadno zaháknou do koncových výstupků.

Hlavně při manipulaci s těžšími zavazadly jsme si nemohli vynachválit fakt, že nákladová hrana kufru leží jen 58 cm od vozovky a že nevystupuje nad úroveň podlahy. Při plně vyklopené zadní stěně jsme pod ní naměřili průchozí výšku 181 cm, což je dost málo – dlouháni by určitě uvítali hodnotu tak 5 až 10 cm větší. Přestože je Logan MCV právem považován za nejdostupnější kombík na našem trhu, v jeho kufru nenarazíte na nekrytý plech, všude je položen koberec nebo plast. Nekrytá plechová plocha se skrývá jen na vnitřní straně pátých dveří, ale zde si jí všimne jen málokdo. Samozřejmě nechybí ani svítilna vnitřního osvětlení a součástí bočních plastů těsně za zadními podběhy jsou dokonce háčky na zavěšení tašek. Vzhledem k jejich nevelkým rozměrům ale budou plně funkční jen na zavěšení igelitek, ale i to se počítá. Jinak ale uživatelům doporučujeme si do kufru na bezpečnou přepravu těžších a přitom drobnějších převážených předmětů pořídit plastovou rozkládací přepravku, protože jinak budou za jízdy po rozměrném kufru nepříjemně cestovat. Za mimořádně potěšující považujeme fakt, že pod výklopnou podlážkou se v rozměrném prolisu podlahy nachází prostor pro uložení plnohodnotného rezervního kola – připlácí se za něj 1500 Kč a tuto investici vám rozhodně doporučujeme! A před rezervou ještě zbývá nemalý prostor na povinnou výbavu apod. Zvedák i tažné oko jsou totiž uloženy za pravým zadním podběhem. No, nevypadá to moc pěkně, ale pokud je toto nezbytné příslušenství neodřené a hlavně čisté, nevidíme v tom zásadní problém. 

Svižné naftové srdíčko

Testovaný exemplář Loganu MCV byl poháněn nejdražší nabízenou pohonnou jednotkou – turbodieselem 1.5 dCi. Tento velmi úsporný motor se těší v Renaultech i Daciích dlouholeté oblibě. V případě Loganu MCV je naladěn na výkon 66 kW a točivý moment 220 N.m při 1750 ot./min. Tyto hodnoty zní lákavě, zvláště když vezmeme v úvahu velmi příznivou pohotovostní hmotnost pouhých 1033 kg (se standardní výbavou, příplatky nějakou tu desítku kg samozřejmě přidají, ale i tak se jedná o skvělá čísla).  Určitě stojí za zmínku, že v nabídce je i slabší verze dé-cé-íčka s jinak nastavenou řídící jednotkou, která dává jen 55 kW a 200 N.m. Vzhledem k cenové úspoře pouhých 5000 Kč  a prodloužení akcelerace z 0 na 100 km/h o propastné 2,5 s ovšem nemá o této možnosti smysl ani uvažovat. Na 4,5 m dlouhý kombík je tunová pohotovostní hmotnosti až neuvěřitelně nízké číslo, naopak užitečné zatížení 662 kg je obdivuhodně velkorysé…  Velkou výhodou nejsilnější naftové motorizace je také maximální povolená hmotnost brzděného přívěsu 1100 kg, zatímco u všech zbývajících verzí činí jen 790 kg. Po ohřátí na provozní teplotu se motor 1.5 dCi v Loganu jeví jako poměrně hlučný, po rychlém dosažení provozní teploty se ale podstatně zklidní a při jízdě se výrazněji ozývá jen při vytáčení k otáčkám největšího výkonu. K tomu ale při běžné jízdě dochází jen zřídka, protože motor si nejvíce libuje ve středním pásmu mezi cca 2000-3500 ot./min, kde s lehkým kombíkem příjemně „cvičí“. Řidiči se určitě vyplatí ho tam udržovat a nebýt líný včas podřazovat při jízdě po městě. Čtyřválec je sice schopen se sebrat již z nějakých 1500 ot./min, samozřejmě mu to ale chvílí trvá a svou nelibost přitom dává najevo nepěkným duněním. Je proto lepší otáčky nenechat spadnou pod hranici nějakých 1750- 1900 ot./min.

Na dálnici je Logan MCV 1.5 dCi/66 kW vcelku suverénní stroj, kterému nečiní problém ani občasná jízda v levém pruhu. Při dálničním rychlostním limitu 130 km/h motor díky poměrně dlouhé pětce točí přijatelných 2250 ot./min., vzhledem k chybějící šestce ale přeskok ze čtyřky musí být poměrně velký, takže i zde je třeba při potřebě svižnější akcelerace včas podřadit. Řazení hodnotíme jako průměrné – sice je nelze označit za nepřesné, ale ta pravá mechanická preciznost mu přece jen schází, nemluvě o poněkud delších drahách páky v kulise. Také je třeba si zvyknout na to, že spojka zabírá až v poslední čtvrtině zdvihu pedálu, což zpočátku pro řidiče nemusí být zcela snadné. Pro Dacie je to ale již roky typická, ovšem nikterak vítaná vlastnost. Naše průměrná spotřeba v průběhu testu činila 5,6 l/100 km, což není vůbec špatné, zvláště když jsme auto nijak zvlášť nešetřili. Motor 1.5 dCi se zde navíc ještě obejde bez vstřikování močoviny, která řidiče taky něco stojí. A co je neméně potěšující – palivová nádrž má na dnešní poměry nezvykle velkorysý objem 50 l, což znamená reálný dojezd bez tankování dobrých 900 km a při opravdu ekonomické jízdě není nepředstavitelné ani překonání tisícikilometrové mety. Při dálkových jízdách mimo městské aglomerace totiž při jízdě s lehkou nohou není žádný velký problém spotřebu stlačit i pod pětilitrovou hranici.

Rodinný dříč, nikoliv však sportovec

Podvozek Loganu MCV jasně preferuje komfort, takže na nějaké sportovnější svezení je lepší rovnou zapomenout. S autem sice lze jezdit docela svižně, ale spíše klidným řidičským stylem. Kdo to nerespektuje, nedočká se žádného řidičského uspokojení, ale jen nepříjemného kolébání karoserie ze strany na stranu a brzo nastupující nedotáčivosti. Na druhou stranu se ale není třeba bát, že by auto nezvládlo nějaké nouzové vyhýbací manévry – na stráži je totiž dnes již standardně montovaný stabilizační systém ESP, který rozdováděný kombík spolehlivě zkrotí. Každopádně je třeba počítat s tím, že jízdní vlastnosti vozu se dost výrazně mění podle jeho zatížení. Pokud je em-cé-véčko obsazeno jen řidičem a spolujezdcem a má prázdný kufr, jeho dlouhá, ale lehká záď je poněkud neposedná. Auto je také dost citlivé na boční vítr, což je znát zejména v dálničním provozu. Jakmile ale přistoupí i zadní cestující a více se naplní kufr, vůz se zklidní a díky rovnoměrnějšímu rozdělení hmotnosti na nápravy působí stabilnějším a jízdně suverénnějším dojmem. Co se týče brzd, pro běžný jízdní styl určitě vyhoví, jen se trochu hůře dávkuje brzdný účinek, takže vyžadují citlivou nohu. Řízení je kolem středové polohy poněkud nepřesné a ani ono rozhodně neoplývá citem. Naopak při manévrování na místě si zejména ženy mohou stěžovat na až příliš velké ovládací síly na volantu, posilovač je totiž za této situace až příliš zdrženlivý.

Parádní disciplínou Loganu je ale komfort odpružení, který jakoby si zachoval něco z pověstné vláčnosti starších Renaultů. A to je velká výhoda zejména v českých podmínkách, vždyť na našich okreskách a také ve městech je kvalita silnic dost bídná. Podvozek totiž menší nerovnosti vozovky pohlcuje naprosto suverénně a výrazných rázů se posádka dočká až při překonávání opravdu velikých výtluků a děr. Už jsme zde zmínili, že při výraznějším zatížení Logan MCV dobře zvládá i dálniční tempo, jak je to ale v tomto jízdním režimu s vnitřní hlučností? Když to shrneme, tak zhruba do tachometrových 120 km/h vládne na palubě vcelku pohoda, pak už se ale motor začíná ozývat dost hlasitě a hlavně zásadním způsobem roste aerodynamický hluk. Kdo se s tím smíří, může třeba na německých dálnicích s tímto autem letět trvalou stočtyřicítkou či stopadesátkou. Motor na to určitě má, ale třeba na poslech rádia či komunikaci posádky nezvýšeným hlasem v takovémto jízdním režimu můžete rovnou zapomenout a podvozek už v takovém tempu nepůsobí dvakrát jistě.

Podtrženo a sečteno

V testu se nám potvrdilo, že Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW Arctica je příjemně svižné, a přitom velmi úsporné rodinné auto s obrovskou užitnou hodnotou a docela sympatickým vzhledem. Velmi vstřícné ceny nového vozu, které u dražších značek získáte pouze u ojetin, ale samozřejmě nejsou zadarmo. Vůz vyžaduje určitou skromnost v oblasti jízdních vlastností, odhlučnění kabiny a spokojit se budete muset také se slabší úrovní pasivní bezpečnosti (v nezávislých nárazových testech EURO NCAP druhá generace Loganu MCV získala jen tři hvězdičky z pěti možných).

V případě, že zvolíte testovanou nejvyšší výbavu Arctica, nejedná se už o žádnou chudobku. Můžete se těšit např. 4 airbagy (boční přitom kryjí hrudník i hlavu), posilovač řízení (ten už je standardem u všech verzí bez výjimky), klimatizaci, centrální zamykání, el. stahování předních oken, palubní počítač, mlhovky, rádio s přehrávačem CD/MP3 či dělené zadní opěradlo a střešní ližiny. Kdo si chce vůz vyparádit, jistě ocení slušivá litá kola o velikosti 15 palců za 9000 Kč a metalický lak za 10 500 Kč. Za 9000 Kč můžete mít tempomat spolu s koženým potahem volantu a řadicí páky, za 3000 Kč elektrické stahování zadních oken, za 2500 Kč loketní opěrku řidiče a za 6000 Kč zadní parkovací senzory. Navigace vás přijde na 6500 Kč (+ mapové podklady za 3000 Kč). Připraveny jsou samozřejmě i položky značkového příslušenství, z nichž určitě nejžádanější je tažné zařízení vč. kabeláže za velmi příznivých 5800 Kč a také nosiče lyží či kol (1990, resp. 1090 Kč). Mnohé položky jsou jistě lákavé, je ale třeba je vybírat s rozvahou, jinak se totiž cena vozu může snadno přiblížit hranici 350 000 Kč, což už jsou peníze, za které můžete pořídit lepší kombi nižší střední třídy, ovšem jen s benzinovým motorem… Při studiu ceníku Loganu MCV odhadujeme, že určitě nejméně žádané bude kožené čalounění sedaček za 12 000 Kč, které u vozu tohoto charakteru opravdu nedává příliš smysl… Naopak prodloužení záruky ze standardních 3 na 5 let (do ujetí 100 000 km) za 3290 Kč se pro uživatele s nižšími kilometrovými nájezdy jeví jako docela jako rozumná investice.

Dacia Logan MCV 1.5 dCi/66 kW – základní technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1461 cm3. Největší výkon 66 kW při 4000 ot./min, největší točivý moment 220 N.m při 1750 ot./min.
Převodové ústrojí: pětistupňová přímo řazená převodovka.
Podvozek: přední kola nezávisle zavěšena na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech, zadní na vlečených ramenech spojených zkrutnou příčkou. Odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, vpředu příčný zkrutný stabilizátor. Hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem. Brzdy vpředu kotoučové, vzadu bubnové, podtlakový posilovač, ABS, ESC, ASR. Objem palivové nádrže 50 l. Kola z lehké slitiny, pneu 185/65 R16, testovaný vůz měl příplatková kola z lehké slitiny.
Karoserie: samonosná, ocelová, pětidveřové kombi nižší střední třídy.
Rozměry a hmotnosti: vnější rozměry 4492 x 1733 x 1519 mm. Rozvor náprav 2712 mm. Pohotovostní/užitečná hmotnost 1033/662 kg.  Maximální povolená hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu 550/1100 kg. Objem zavazadlového prostoru 573/1518 l.
Jízdní výkony: Největší rychlost 173 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,1 s. Normovaná spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) 4,3/3,5/3,8 l/100 km. Emise CO2 99 g/km.




(31.10. 2017)


Roman Poláček


Galerie


Vínová metalíza Loganu MCV opravdu sekne! Zadní partie karoserie považujeme za velmi povedené a perfektně ladí se zbytkem líbivé karoserie Nový přední nárazník obsahuje i nově tvarované mlhovky
Na zádi se facelift neprojevil a ani to nebylo třeba Dojem z interiéru výrazně zlepšuje nový čtyřramenný volant Na tomto snímku vyniká velkorysá hloubka kufru a jeho výborná přístupnost
Po navinutí roletky do konzole je přístupnost kufru vskutku vynikající Takovéto letiště vznikne po sklopení obou částí zadního opěradla... ... vzniklá plocha ovšem není zdaleka rovná
V této konfiguraci může při převážení delšího předmětů ještě cestovat trojice a při troše skromnosti i čtveřice pasažérů Škoda, že zadní sedáky nelze odklopit do svislé polohy. Jestliže přední sedadla nejsou posunuta příliš vzad, zadní opěradlo jde sklopit i s plně vysunutými opěrkami hlavy. Plastová výplň zadní výklopné stěny z úsporných důvodů kryje jen zhruba třetinu její vnitřní plechové plochy
Naviják krycí rolety zavazadlového prostoru je integrován do krátké plastové police Do mohutného prolisu podlahy kufru se vejde nejen plnohodnotná rezerva, ale i povinná výbava Zvedák a tažné oko jsou umístěny na pravý bok kufru, v polystyrénovém lůžku umístěném za rezervním kolem by se nám ale tyto nezbytnosti zamlouvaly mnohem více...
Po stranách stropu jsou připravena kotevní místa pro upevnění dělicí sítě Úsporný a přitom čiperný turbodiesel 1.5 dCi opět prokázal své nezpochybnitelné kvality. Bezesporu je to nejlepší (a pochopitelně i nejdražší) motor v nabídce. Plynokapalinovou vzpěru kapoty motoru může Loganu závidět i většina mnohem dražších aut
Nová maska chladiče vzhledu Loganu bezesporu prospěla Hlavní světlomety s upravenou optikou lépe svítí a jsou i designově poutavější Zadní svítilny jsou řešeny tak, aby co nejméně zužovaly vstupní otvor do zavazadelníku
Rozměrná vnější zpětná zrcátka řidiči poskytují slušný výhled vzad. Pozor však při jejich případném sklápění - jde velmi ztuha a při opětovném narovnávání dovede silnou pružinou vystřelené zrcátko nepříjemně uhodit do ruky! Spodní okraj dveří kryje plastová lišta. Při vyšším umístění by její ochranný účinek byl určitě větší... Dnes již velmi zřídka používané pákové kliky působí poněkud fórovým dojmem. Moderní tahové by byly bezpečnější (snadnější vytržení vzpříčených dveří havarovaného vozu hasiči), ale také dražší
Černé polohy rámů oken v oblasti sloupků B a C designu karoserie velice prospívají Elegantní střešní ližiny umožňují snadnou montáž různých nosičů a autu velice sluší. Rozměrný plech střechy vyztužují podélné prolisy. Zatímco Renaulty již roky používají moderní bezzátková hrdla nádrže, Dacia se stále drží klasiky. Proč ne, s tímto řešením se stále setkáváme i u několikanásobně dražších vozů


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 8. Je-li nutné změnit pozici havarovaných vozidel, obkresli jejich původní postavení.