Dacia Logan MCV

Příchod očekávaného
Poté, co studie Steppe vzbudila na Ženevském autosalonu zaslouženou pozornost, byl očekáván příchod kombíku. Tu a tam prosákla zpráva, že se něco děje, okořeněná špionážní fotografií větší či menší kvality.
Nyní už je možné veškeré spekulace hodit za hlavu. Včera, 25 ledna 2007 byl v České republice představen automobil Dacia Logan MCV. Následující řádky budou věnovány nejen jeho popisu a prvním jízdním dojmům, jak jsme je zaznamenali, ale také stručné historii Loganu.
První Logan vyjel z bran Pitestské továrny v roce 2004. Na jedné straně vzbuzoval zasloužený respekt vzhledem ke své robustnosti a ceně, na druhou stranu vznikaly obavy z jeho kvality, dané tím, že jeho produkce probíhá v Rumunsku.
Za dva roky Logan potvrdil, že jeho koupě není špatnou investicí. Obavy z nedostatečné kvality se nepotvrdily, přestože nelze říct, že by to bylo úplně bezchybné auto. Počátky produkce provázely občasné problémy s kvalitou laku a dodnes přetrvávají potíže se získáváním nových náhradních dílů. Obavy z většího rezavění vozů vyvolané faktem, že Logan nemá pozinkovanou karoserii se dosud naštěstí nepotvrdily.
Od počátku produkce do konce roku 2006 bylo vyrobeno přes 400.000 vozů (v r. 2006 196.592). To není špatný výsledek na auto, které disponuje omezenou škálou motorů, výbavy a pouze jednou jedinou karosářskou variantou. V České republice se v roce 2005 se prodalo 2542 ks a v roce 2006 1551 ks. Automobilka si pokles vykládá zvýšenou konkurencí v segmentu pod 200.000,- Kč v r. 2006 a také očekáváním Loganu MCV.
Co vlastně MCV znamená? Zkratka MCV – Multi Convivial Vehicle znamená v překladu vozidlo, které je všestranně pohostinné, družné nebo veselé. Nevím, kdo tento název vymýšlel, ale určitě měl smysl pro humor. Tak doufám, že se majitelé Loganu dosyta nachechtají se svým novým žoviálním společníkem. Mimochodem, asi to opravdu zní lépe než Dacia Logan kombi a o to asi šlo.
Zajímavou informací o Loganu beze sporu je, že se v současnosti vyrábí ve čtyřech továrnách. V Pitesti v Rumunsku, v Moskvě, Kolumbii a Maroku. Na konci roku 2006 byla uzavřena smlouva se společnosti Mahindra & Mahindra a výroba by se měla zanedlouho rozjet i v Indii. Známo také je, že Íránský výrobní závod také přispěje ke zvýšení produkce. Roční produkce Loganu by tak měla dosáhnout 500.000 kusů.
Rozměry
Logan MCV je oproti sedanu o 203 mm delší, měří 4450 mm. Rozvor se také protáhl, a to řádně, o 275 mm až na celkových 2905 mm. Pro srovnání: Škoda Fabia kombi má 2462 mm. Z velkého rozvoru těží především pasažéři na zadních sedadlech, resp. ve druhé řadě sedadel a právě takto velký rozvor umožnil instalaci ještě třetí řady sedadel. Dacia Logan MCV totiž existuje i v sedmimístné verzi.
Prodloužený rozvor není jedinou odlišností MCV od sedanu. Změněna byla čelní partie. MCV dostal jiný nárazník, zvýrazňující otvor pro vstup vzduchu k chladiči, mlhová světla a mřížku chladiče, také boční plasty jsou rozměrnější kvůli větší ochraně. Kvůli lepší ochraně má Logan MCV také namontovaný spodní kryt pohonné jednotky. Světlá výška 155 mm zajišťuje slušnou průchodnost i špatnými polními cestami bez poškození podvozku.
Interiér
Interiér vozu byl převzat z Loganu sedan. Zde se žádný převrat nekonal. Díky vyšší střeše (o 102 mm proti sedanu) poskytují zadní sedadla dostatek místa i cestujícím s výškou 190 cm. Vzdálenost stropu od sedáku je 934 mm. MCV je oproti sedanu vyšší celkem o 11,5 cm. Za příplatek lze objednat stropní přihrádku o objemu 35 litrů před druhou řadu sedadel.
Druhá řada sedadel je vybavena systémem snadného uchycení dětské sedačky ISOFIX na obou krajních sedadlech. Všechna místa jsou vybavena tříbodovými samonavíjecími pásy. Do třetí řady sedadel se nastupuje po sklopení opěradla druhé řady. Třetí řada sedadel je umístěna po směru jízdy. Posaz na nich je překvapivě pohodlný, přestože se samozřejmě nedá srovnávat s pohodlím na předních sedadlech. O dostatek místa pro nohy je postaráno snížením podlahy zavazadlového prostoru.
Zavazadlový prostor
Zavazadlový prostor je jednou z hlavních deviz tohoto vozu. Základní objem zavazadlového prostoru pětimístné verze je totiž neuvěřitelných 700 l, maximální pak 2350 l. Přístup k němu se odehrává pomocí praktických dvoukřídlých dveří s úhly otevření jednotlivých křídel, 40/90/180 stupňů.
Podvozek
Logan MCV je postaven na podlahové platformě B, kterou spolu s ním sdílí také Renault Modus a Nissan Micra. Přední náprava je založena na uspořádání typu MacPherson použitého u typu Renault Clio II, zatímco zesílené zadní zavěšení používá stejný princip příčky ve tvaru H s programovanou pružností jako ostatní modely postavené na stejné podvozkové platformě. Zadní zavěšení je zkombinováno s vinutými pružinami s prodlouženým zdvihem pérování s vertikálně umístěnými tlumiči, což Loganu MCV zajišťuje dostatečnou tuhost pérování a přitom slušný komfort i na těch nejhorších cestách. Ostatně tuhost pružin byla předmětem poměrně rozsáhlého výzkumu, který měl za cíl skloubit velký rozdíl mezi pohotovostní (1165 kg – nejlehčí pětimístný ) a celkovou hmotností (až 1860 kg), zajistit aby auto nebylo příliš houpavé nebo tvrdé a také mělo být dosaženo menšího naklánění v zatáčkách.
Motory - trio nebo kvarteto?
Logan MCV disponuje třemi benzínovými motory 1,4 8V (55 kW(75k)/5500 ot/min a 112 N.m/3000 ot/min), 1,6 8V (64kW(90k)/5500 ot/min a 128 N.m/3000 ot/min) S oběma osmiventilovými motory spolupracuje převodovka známá z Mégane II nebo Laguny II. Třetím do party je motor 1,6 16V (77kW(105k)/5750 ot/min a 148 N.m/3750 ot./min), tento motor se však zatím pro Českou republiku nedodává. Kromě zmíněných benzínových agregátů disponuje Logan MCV naftovým motorm 1,5 dCi o výkonu 50kW (70k)/4000 ot/min a točivém momentu 160 N.m/1700 ot/min. 85% maxima točivého momentu je k dispozici mezi 1500 – 3500 ot/min.
Průměrná spotřeba motorů v pořadí, jak byly uvedeny je v l/100km: 7,6 / 7,8 / 7,5 / 5,3.
Brzdy, bezpečnost
Logan MCV je standardně vybavován brzdami opatřenými ABS. Standardně je dodáván jeden airbag, za příplatek ale můžete mít i čtyři.
Jízdní dojmy
V rukou jsme měli Logana MCV s motorem 1,5 dCi a 1,6 8V. Bohužel jen po krátkou dobu, která postačí jen na prvotní seznámení. Nějaká objektivní měření jsou v takových případech utopií.
Prvním dojmem je, že oproti sedanu se automobil zklidnil. Není tak skákavý. Na pohodlí a plavnosti jízdy je ohromně znát dlouhý rozvor. Máte dojem, že jedete s mnohem větším a limuzínovatějším autem a ne se čtyřapůlmetrovým kombíkem. Pochvalu dostaly plasty v interiéru, jsou sice stejné jako v sedanu, ale jejich slícování bylo perfektní. Doufám, že stejně takové bude i u všech ostatních. Nastupování a vystupování z třetí řady sedadel chce trochu cviku a rozhodně není pro tělnaté pány. Velikost zavazadlového prostoru je ohromující.
Cena
pětimístná varianta s nejslabším motorem začíná na 238.900,-Kč a varianta s přepážkou (N1)v základím provedení přijde na 198900,- Kč
Viktor Kazda
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Technické údaje | ||||
Objem zavazadlového prostoru [v litrech] | ||||
pětisedadlová varianta | 700 | |||
sedmisedadlová varianta | 198 | |||
Rozměry [mm] | ||||
Rozvor | 2905 | |||
Celková délka | 4450 | |||
Přední převis | 769 | |||
Zadní převis | 769 | |||
Rozchod vpředu | 1481 | |||
Rozchod vzadu | 1458 | |||
Šířka (vč. zrcátek) | 1993 | |||
Výška nenaloženého vozu / s lyžinami | 1640/1674 | |||
Výška nakládací hrany (nenaložený) | 564 | |||
Světlá výška (naložený) | 160 | |||
Prostor pro lokty vpředu | 1407 | |||
Prostor pro lokty vzadu | 1432 | |||
Prostor pro lokty 3. řada | 1192 | |||
Prostor pro ramena vpředu | 1388 | |||
Prostor pro ramena vzadu | 1421 | |||
Prostor pro ramena 3. řada | 1287 | |||
Prostor pro hlavu vpředu (sedadlo 14 st.) | 954 | |||
Prostor pro hlavu vzadu (sedadlo 14 st.) | 934 | |||
Prostor pro hlavu 3. řada (sedadlo 14 st.) | 871 | |||
Šíře interiéru mezi podběhy | 1009 | |||
Max. délka ložné plochy | 1500 | |||
Výška zavazadlového prostotu | 906 | |||
Minimální délka ložné plochy | 450 | |||
Motor | K7J | K7M | K4M | K9K |
Typ převodovky | Manuální | Manuální | Manuální | Manuální |
Emisní standard | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 |
Počet sedadel | 5 | 5 (7) | 5 (7) | 5 (7) |
Typ motoru | K7J 710 | K7M 710 | K4M 690 | K9K 792 |
Objem [ccm] | 1390 | 1598 | 1598 | 1461 |
Vrtání x zdvih [mm] | 79,5x70 | 79,5x80,5 | 79,5x80,5 | 76x80,5 |
Počet válců | 4 | 4 | 4 | 4 |
Kompresní poměr | 9,5 | 9,5 | 9,8 | 17,9 |
Počet ventilů | 8 | 8 | 16 | 8 |
Nejvyšší výkon [kW/k] | 55/75 | 64/90 | 77/105 | 50/70 |
při otáčkách/ min | 5500 | 5500 | 5750 | 4000 |
Nejyšší točivý moment | 112 | 128 | 148 | 160 |
při otáčkách/ min | 3000 | 3000 | 3750 | 1700 |
Typ vstřikování | vícebodové | vícebodové | vícebodové | přímé vícebodové - Common rail |
Plnění | atmosférické | atmosférické | atmosférické | turbo, chladič stlačeného vzduchu Air/Air |
Palivo | Natural 95 | Natural 95 | Natural 95 | Nafta |
Katalyzátor | S | S | S | S |
Převodovka | ||||
Typ | JH1 | JH3 (JR5) | JR5 | JR5 |
Počet stupňů vpřed | 5 | 5 (5) | 5 | 5 |
Rychlost pi 1000 ot/min 1. st. | 7,24 | 7,24 (6,78) | 6,78 | 7,89 |
2. st. | 13,18 | 13,18 (12,34) | 12,34 | 14,36 |
3. st. | 19,37 | 19,37 (19,12) | 19,12 | 22,25 |
4. st. | 26,21 | 26,21 (26,01) | 26,01 | 30,27 |
5. st. | 33,94 | 33,94 (31,79) | 31,79 | 39,16 |
Řízení | ||||
Průměr otáčení mezi obrubníky (stopový) [m] | 11,25 | 11,25 | 11,25 | 11,25 |
Počet otáček volantu (bez posilovače/ s posil.) | 4,5/3,2 | 4,5/3,2 | 4,5/3,2 | 4,5/3,2 |
Podozek | ||||
Přední náprava | MacPherson | |||
Zadní náprava | Typu H s programovanou pružností, vinuté pružiny | |||
Ráfky a pneumatiky | ||||
Povolené ráfky | 5,5 - 6,5J 15 | 5,5 - 6,5J 15 | 5,5 - 6,5J 15 | 5,5 - 6,5J 15 |
Standardní pneumatiky | 185/65/R15 | 185/65/R15 | 185/65/R15 | 185/65/R15 |
Brzdy | ||||
Typ brzdného okruhu | X | |||
Bosh 8.0 ABS | standard | standard | standard | standard |
EBD | standard | standard | standard | standard |
Průměr předních kotoučů [mm] | 259 | 259 | 259 | 259 |
Průměr zadních bubnů [palce] | 9 | 9 | 9 | 9 |
Posliovač brzd - průměr [palce] | 9 | 9 | 9 | 9 |
Výkon | ||||
Max. rychlost [km/h] | 155 | 167 (167) | 174 (174) | 150 (150) |
0-100 km/h [s] | 15,6 | 13,40 (13,70) | 11,80 (12,10) | 17,70 (18,00) |
1000 m s pevným startem | 36,9 | 35,00 (35,20) | 33,60 (33,80) | 38,80 (39,00) |
Aerodynamika | ||||
Cd | 0,36 | |||
Spotřeba paliva EEC 99/100 [l/100km] | ||||
CO2 [g/km] | 179 | 184 (189) | 178 (178) | 140 (140) |
Městský cyklus | 10 | 10,4 (10,6) | 9,8 (9,8) | 6,2 (6,2) |
Mimoměstský cyklus | 6,2 | 6,3 (6,5) | 6,3 (6,3) | 4,8 (4,8) |
Kombinovaný cyklus | 7,6 | 7,8 (8,0) | 7,5 (7,5) | 5,3 (5,3) |
Objem | ||||
Palivová nádrž [l] | 50 | 50 | 50 | 50 |
Hmotnosti [kg] s klimatizací | ||||
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1165 | 1165 (1195) | 1195 (1225) | 1205 (1245) |
Poh. zatížení přední nápravy [kg] | 650 | 650 (660) | 680 (690) | 700 (715) |
Poh. zatížení zadní nápravy [kg] | 515 | 515 (535) | 515 (535) | 505 (530) |
Nejvyšší povolená hmotnost [kg] | 1740 | 1740 (1810) | 1770 (1840) | 1796 (1860) |
Nejvyšší povolená hmotnost soupravy [kg] | 2650 | 2650 (2650) | 2650 (2700) | 2700 (2700) |
Užitečná hmotnost [kg] | 515 | 515 (555) | 515 (555) | 515 (555) |
Brzděný přívěs [kg] | 1300 | 1300 (1300) | 1300 (1300) | 1300 (1300) |
Nebrzděný přívěs [kg] | 620 | 620 (635) | 635 (650) | 640 (660) |