Čtvrté pokolení - nové Clio se představuje

Čtvrtá generace Renaultu Clio je jednou z nejvýznamnějších novinek letošního roku



Dlouhé a napjaté čekání všech příznivců největší francouzské automobilové značky je u konce! Renault oficiálně odhalil čtvrtou generaci svého nejprodávanějšího modelu – malého hatchbacku Clio, který představuje jednu z nejvýznamnějších evropských automobilových premiér letošního roku. Má za úkol úspěšně navázat na skvělou tradici, která započala již v roce 1990. Od té doby tento nástupce slavné „pětky“ spatřil světlo světa ve třech generacích v celkovém počtu 11,5 milionu kusů (!), které byly prodány na trzích ve 115 zemích. Rodokmen má tedy novinka úctyhodný, přesto to nebude mít vůbec snadné. Doma ve Francii i mimo ni na ní totiž čeká dobře přijatá novinka Peugeot 208 a kromě něj i celá smečka dalších, Evropany velmi oblíbených vozů, jako jsou např. Ford Fiesta, Opel Corsa, Volkswagen Polo, Fiat Punto, Citroen C3, Hyundai i20, Toyota Yaris…

Jako u většiny současných konkurentů, také u nového Clia je označení „malý hatchback“ třeba brát s rezervou – vůz sice stále patří do segmentu B, tedy do třídy malých automobilů, svými vnějšími rozměry se ovšem opět zařadí na samý vrchol této kategorie. Přesné oficiální míry novinky Renault sice prozatím neoznámil, ale dobře informované neoficiální zdroje tvrdí, že je  zhruba o 5,5 cm delší a současně o 4,5 cm nižší než předchůdce (předpokládáme tedy délku zhruba 4,05 a výšku 1,45 m). Podle fotografií by tomu tak být mohlo, rozhodně to také vypadá na opět rekordní délku rozvoru (odcházející generace se chlubí 2575 mm, což odpovídá rozvoru Škody Octavia II !), což samozřejmě hraje do karet podélné prostornosti kabiny i jízdním vlastnostem. Nové Clio má prostě ambice se stát malých vozem se schopnostmi automobilu o třídu většího.

První produkční novinka v novém stylu

Nové Clio je prvním sériovým modelem Renaultu, který je kompletně ztvárněn v novém designérském jazyku značky, který vytvořil šéfdesignér Laurens van den Acker.  Tento styl jsme mohli vidět již dříve - například na faceliftovaném Twingu nebo na strudii malého  elektromobilu Zoe (oběma vozům jsme se již v minulosti věnovali). Celkově lze konstatovat, že vzhled nového Clia sází na obliny, čímž se výrazně liší od předchůdce, na kterém lze nalézt hodně hran a ostrých křivek.  Podle slov šéfdesignéra  má pozorovatel nového clia dostat chuť jeho smyslné tvary pohladit. Každopádně je znát, že novinka svými sportovnějšími proporcemi (zejména zmenšenou výškou a suverénním, hodně rozkročeným postojem na silnici) i expresivním designem cílí hlavně na mladé zákazníky.

Novinkou, která ovšem nemusí být úplně každému po chuti, je nabídka pouze pětidveřové verze. Třídveřové provedení se vyrábět nebude, protože poptávka po něm je u současné generace velmi nízká a klesá již řadu let po sobě.  Třídveřová karoserie totiž vyžaduje spoustu odlišných karosářských výlisků i interiérových plastů a to je výrobně hodně drahá záležitost. Co se týká kombi Grandtour, žadná informace zatím neprosákla, takže se nechme překvapit – u předchůdce kombík také přišel s několikaletým zpožděním… Již nyní jsou ovšem známy alespoň základní informace o sportovní verzi RS: určitě bude a možná se dokonce představí současně s běžnými verzemi, tedy již na letošním podzimním autosalonu v Paříži!  Méně příznivá zpráva (tedy alespoň pro příznivce sportovní klasiky) je ta, že nové Clio RS se plně přizpůsobí současnému trendu -  sportovní tradicionalisté tedy budou muset skousnout nejen pět dveří, ale také turbomotor o objemu 1,6 l a hlavně výhradně dvouspojkovou samočinnou převodovku EDC…

Rafinovaný design

Příď nového Clia se stará o to, že si vůz nespletete se žádným konkurentem – obrovské firemní logo spojené s neméně rozměrnými světlomety (obsahují i diodové denní svítilny) úzkým pásem masky chladiče to prostě nedovolí. A to je v současné záplavě velmi podobně tvarovaných malých hatchbacků jistě velmi důležité a potěšující.

Také na výrazně klenutých bocích je rozhodně na co se dívat – hodně zakřivený horní okraj bočních lišt, pomocná příčka v okně předních dveří, kliky zadních dveří skryté (po vzoru Alfy Romeo Giulietta) do rámu skla, maličká vlepená okénka v širokých zadních sloupcích… Asi nejméně inspirativní je pohled na zadní partie – zadní sdružené svítilny se hodně podobají těm u Seatu Ibiza SC a navíc jejich malé rozměry dost kontrastují s obrovskými předními světlomety.

Renault sleduje moderní trendy i širokou nabídkou designové individualizace – zákazníci si budou moci vybrat nejen z osmi elegantních odstínů karoserie (včetně speciální „plamenné“ červené metalízy, známé ze studie DeZir), ale také ze široké nabídky jejích různých polepů (pruhy, obrazové motivy), velkého množství litých kol a zvolit bude možné třeba i různé barevné provedení zrcátek, ochranných lišt dveří apod.

Interiér – kvalitní, moderní a elegantní

Také uvnitř nového Clia je jasně patrné zaměření na současnou mladou generaci uctívající iPhony a odkojenou sociálními sítěmi. Přístrojová deska (její zaoblená čelní část má připomínat křídlo letadla) proto působí velmi „elektronicky“. Analogové stupnice totiž používá pouze otáčkoměr a palivoměr, zatím co rychlost se zobrazuje ve formě digitálních číslic ve zploštělém okénku mezi dvojicí tubusů. Ústřední designový motiv přístrojové desky ovšem tvoří její středový panel, jehož vzhled připomíná obrovský tablet – a nejen připomíná – on totiž (alespoň ve vyšších stupních výbavy či na přání) na palubě vozu skutečně bude. Renault jej nazývá R-Link. Jedná se o multimediální systém se sedmnáctipalcovou (18 cm) obrazovkou. Toto zařízení může být vybaveno hlasovým ovládáním, navigačním systémem (tradičně od firmy TomTom, ve standardu u dvou ze tří nabízených stupňů výbavy) a také napojením na internet.

Uživatelé si do palubního počítače budou moci také stahovat různé aplikace. Ty budou posádku informovat například o zajímavých službách a možnostech trávení volného času na plánované trase nebo radit, jak dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva. Nejzajímavější je asi aplikace R-Sound Effect, která řidiči umožní volbu některého ze šesti elektronických zvuků motoru, který se bude měnit podle okamžité akcelerace vozu a otáček motoru a poté pouštět do interiérových reproduktorů… Hands-free sada Bluetooth i zdířky pro připojení externích hudebních přehrávačů jsou samozřejmostí, stejně jako interiérové reproduktory s nezvykle kvalitními basovými tóny.

Také kabinu bude možné designově individualizovat – kromě běžných černo-šedých plastů jsou v nabídce také odvážnější pastelové odstíny a vybírat bude možné i ze široké nabídky potahových látek sedadel a třeba i provedení volantu, výdechů ventilační soustavy atd. O pocit nadprůměrné kvality se starají plastové díly s velmi příjemnou povrchovou úpravou a ve vyšších výbavách také použití povrchů s lesklou klavírní černí a chromu.

Co bude pod kapotou?

Zpočátku bude nabídka pohonných jednotek zahrnovat pouze dva motory. Naprostou novinku představuje tříválec 0,9 l (obchodní označení TCe 90), který podle slov výrobce v optimálním poměru spojuje radost z jízdy s mimořádně nízkou spotřebou paliva. Jedná se o nového člena nejmodernější rodiny motorů Renault Energy. Tento první sériově vyráběný tříválec v celé historii Renaultu využívá pro současnost typická opatření ke zvýšení energetické efektivity: redukovaný počet válců pro omezení třecích ztrát a objem zmenšený na 0,9 l. Díky přeplňovaní a přímému vstřiku benzínu ovšem tato jednotka nabízí výkon a točivý moment dříve typický pro čtrnáctistovky – 66 kW (postaru 90 k) a točivý moment 135 N.m. Ten je přitom k dispozici již ve 2500 ot./min, přičemž 90 % z této hodnoty je dostupné dokonce již od 1650 ot./min. Ekonomická verze s prodlouženými převody vykazuje kombinovanou spotřebu pouhých 4,3 l/100 km, což je o 21 % méně než u čtyřválce 1,2 TCe, který nahrazuje.

Druhou možností volby při uvedení nové generace na trh je nejnovější verze oblíbené vznětové jednotky 1.5 dCi (obchodní označení dCi 90) standardně vybavená systémem Stop-Start. Tato naftová čtyřválcová patnáctistovka díky přeplňování produkuje 66 kW (90 k) při 4000 ot./min a 220 N.m servírovaných při 1750 ot./min. Také v tomto případě Renault bude nabízet i mimořádně úspornou verzi s kombinovanou spotřebou pouhých 3,2 l/100 km (!), což odpovídá emisím CO2 pouhých 83 g/km. V první polovině roku 2013 přijde na trh rovněž verze, která motor 1.5 dCi zkombinuje s dvouspojkovou samočinnou převodovkou EDC.

Pro zájemce o dynamičtější svezení Renault přichystal Clio s novým benzinovým čtyřválcem TCe 120. Tato přeplňovaná dvanáctistovka podle výrobce nabízí výkony dřívějších atmosférických šestnáctistovek, ovšem při výrazně nižší spotřebě paliva (tedy alespoň v normovaném měřicím režimu).  Řidič bude mít k dispozici točivý moment až 190 N.m již při 1750 ot./min. Také tento motor se začne v novém Cliu nabízet v první polovině příštího roku. Bohužel se ale bude montovat výhradně v kombinaci se samočinnou dvouspojkovou převodovkou EDC.

Obrovský důraz kladený na snížení spotřeby paliva je u všech motorových verzí patrný rovněž z toho, že řidiči budou moci aktivovat speciální provozní ECO mód, který za cenu mírně omezeného temperamentu nabídne spotřebu paliva sníženou o dalších 10 %.

Odkud a kdy?

Nové Clio se bude vyrábět ve francouzském závodě ve Flinsu a v turecké továrně v Burse.  Renault slibuje kvalitu dosud obvyklou pouze u modelů vyšších tříd. Nové provedení koncernové podvozkové platformy B aliance Renault-Nissan má podle slov výrobce zajistit špičkovou úroveň komfortu, obratnosti a samozřejmě i bezpečnosti. Konec konců, právě minulá, čtvrtá generace Clia byla historicky prvním vozem segmentu B, který v nezávislých nárazových testech Euro NCAP získal plný počet pěti hvězdiček a druhá generace byla prvním malým automobilem se čtyřhvězdičkovým skóre. (Třetí generace se rovněž může chlubit ziskem titulu Car of the Year 2006, „jednička“ obdobný titul vybojovala pro rok 1991.) Uvidíme, jestli se nějaké podobné pocty dočká i nová, čtvrtá generace.

Jak jsme již uvedli, nový Renault Clio bude mít světovou výstavní premiéru v září na pařížském autosalonu. Zahájení prodeje na hlavních evropských trzích by mělo následovat ještě letos, jakékoliv úvahy o ceně by ale zatím byly pouhými spekulacemi. Jakmile se dozvíme nějaké informace o novém Cliu týkající se českého trhu, samozřejmě vás budeme informovat a to samé platí o podrobných technických údajích.

(10. 7. 2012)


Roman Poláček


Galerie


Nový Renault Clio je první sériový model této značky, u kterého je plně aplikován nový designérský styl, ve kterém budou ztvárněny všechny další vozy představené v následujících letech Nové Clio nabízí atraktivní design kombinující eleganci a dynamiku Nové Clio určitě nepřehlédnete!
Maličkým okénkem v širokém zadním sloupku i zadními svítilnami Clio trochu připomíná nejnovější Seat Ibiza Dynamické tvary zádě si vynutily menší plochu zadního okna Pro vůz jsou typické výrazné pastelové odstíny laku
Clio bude opět patřit k největším vozů svého segmentu Interiér v základním, tlumeném barevném ladění Zatímco otáčkoměr ctí klasické analogové uspořádání se stupnicí a ručičkou, rychloměr vsadil na digitalizaci
Interiér může rozsvítit třeba veselý červený odstín Dominantním prvkem přístrojové desky je její středový panel s velkoplošným multifunkčním displejem ve stylu tabletu Dlouhá  přední opěradla podepřou lopatky i hodně vysokým postavám
Je libo volant s částečně karbonovým věncem opatřeným černo-žlutýmií proužky? Některé detaily karoserie mohou mít odlišné lakování - zde například pouzdra zpětných zrcátek vyvedená ve slušivé černi Součástí vizuální individualizace se může stát také některý z bohaté nabídky polepů karoserie
Nová generace je nižší a má celkově atletičtější proporce. Hrany předchůdce byly nahrazeny svůdnými oblinami. Vnějšími klikami zadního páru dveří skrýtými do rámu okna nové Clio připomíná Alfu Romeo Giulietta Obrovské světlomety a velký firemní znak propojuje úzký pruh masky chladiče


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Máte zájem o členství v Renault Clubu? Informace a přihlašovací formulář najdete v sekci "Kontakt".