Clio IV vs. Clio III - srovnání jízdních výkonů, výbav a českých cen

Napjatě očekávaný příchod nového Renaultu Clio na český trh se stal skutečností. Jak jsme již informovali při představení této důležité novinky, hatchback Clio IV se bude vyrábět výhradně v pětidveřové verzi. Jeho motorová nabídka zatím obsahuje dva benzinové a dva naftové motory, vždy spolupracující s pětistupňovou převodovkou.
Skromnější akcelerace, nižší spotřeba
Na velmi cenově orientovaném českém trhu lze předpokládat velký zájem o základní pohonnou jednotku 1.2 16V/54 kW. Tento benzinový čtyřválec se výborně osvědčil již u předchůdce a také v levném sedanu Thalia (v obou těchto vozech dává o 1 kW vyšší výkon). Největší rychlost 167 km/h mají minulá a nová generace takto motorizovaného Clia shodnou. Nemilým překvapením je fakt, že v mezigeneračním srovnání došlo k podstatnému zhoršení akcelerace – zatímco „trojka“ s tímto agregátem zrychlí z 0 na 100 km/h za 13,4 s, novinka na to potřebuje o celé 2 s více. Vzhledem k tomu, že čtvrtá generace je podstatně lehčí (v případě této motorové varianty o 84 kg), je to zřejmě důsledek jejího těžšího zpřevodování. K němu výrobce nutí stále se stupňující tlak Evropské unie na snižování normované spotřeby paliva (resp. emisí CO2). Ta se skutečně snížila – třetí generace s tímto motorem vykazuje hodnoty 7,6/4,9/5,8 l/100 km (město/mimo město/kombinace), nástupce jen 7,0/4,7/5,5 l/100 km. Cena nového Clia s motorem 1.2 16V začíná na částce 229 900 Kč.
Jiná situace panuje u druhého stupně benzinové nabídky, kde dochází k zásadní změně: na místo přeplňovaného čtyřválce 1.2 TCe/76 kW nastupuje zbrusu nový přeplňovaný tříválec Energy 0.9 TCe/66kW. Lepší aerodynamika novinky (díky snížené výšce má její karoserie menší čelní plochu) se postarala o to, že i přes výrazně nižší výkon se největší rychlost zmenšila jen nepatrně – ze 184 na 182 km/h. V kolonce zrychlení došlo také ke zhoršení – třetí generace akceleruje z 0 na 100 km/h za rovných 11 s, modernější nástupce k tomu potřebuje 12,2 s. Hodně výrazné je ovšem zlepšení spotřeby paliva – u Clia III udává výrobce 7,0//4,5/5,4 l/100 km (město/mimo město/kombinace), čtvrtá generace vykazuje hodnoty 5,6/3,9/4,5 l/100 km. Největších úspor se tedy podařilo dosáhnout v městském provozu. Snížení spotřeby spolu se snahou o redukci hmotnosti vedla konstruktéry ke zmenšení palivové nádrže z dřívějších 55 na 45 l, což možná nebude každému po chuti. Za nové Clio 0.9 TCe zaplatíte nejméně 289 900 Kč (v ceně je zahrnut i střední stupeň výbavy Expression).
Ještě úspornější!
V nabídce pohonných jednotek nového Clia samozřejmě nesmí chybět oblíbený vznětový čtyřválec 1.5 dCi. Dává takřka prakticky shodný výkon jako předchůdce (55 nebo 66 kW), točivý moment se u obou provedení mírně zvýšil (u slabší verze ze 180 na 200 N.m, u silnější z 200 na 220 N.m, vždy při stejných otáčkách jako u minulé generace). U silnější verze byl aplikován balíček konstrukčních úprav Energy k dalšímu zvýšení energetické účinnosti (redukce třecích a tepelných ztrát, systém Start/Stop). U Clia III činí triáda normovaných spotřeb 4,9/3,5/4,0 l/100 km (platí pro obě výkonové verze), nástupce se chlubí hodnotami 4,3/3,2/3,6 l/100 km (verze s 55 kW), resp. 4,1/3,3/3,6 l/100 km (verze se 66 kW)! Za Clio 1.5 dCi žádá český importér nejméně 289 900 Kč, za silnější verzi pak 349 900 Kč (se středním stupeň výbavy Expression).
Výbavy – pro i proti
Nový Renault Clio je k mání se třemi stupni výbavy. V souladu se současnými trendy byl největší důraz kladen na bezpečnost - základní Authentique disponuje nejen dnes již samozřejmým ABS, ale i stabilizačním systémem ESP, protiprokluzovým ASR a systémem kontroly nedotáčivosti CSV (přibrzďováním vnitřního předního kola zabraňuje jeho protáčení při razantním průjezdu ostrého oblouku). Zejména řidičky asi ocení standardní montáž asistentu pro snadný rozjezd do stoupání (odpadá tak potřeba bleskového přesunu pravé nohy z brzdového na plynový pedál či užití parkovací brzdy). Předchůdce může mít ESP/ASR a CSV pouze za příplatek, asistentem rozjedu do kopce nedisponuje vůbec. Zásadním zlepšením výbavy nového Clia IV je standardní montáž 6 airbagů (2 čelní, 2 boční, 2 hlavové) – třetí generace na českém trhu hlavové vaky vůbec nenabízela. Novinkou je také standardní startování pomocí čipové karty. Toto řešení (u Clia III bylo podmínkou možnosti seřizovat volant nejen výškově, ale i podélně a na českém trhu nebylo k mání), je u čtvrté generace standardem.
Méně příznivý je fakt, že Clio IV je (na rozdíl od předchůdce) standardně vybaveno pouze lepicí sadou, ta ovšem řeší jen opravu pneumatiky s hodně malým průrazem. Za rezervní kolo se připlácí rozumných 1300 Kč a tuto investici vám v českých podmínkách určitě doporučujeme. Všechna provedení Clia IV. generace se nově chlubí atraktivními a také energeticky úspornými diodovými svítilnami pro denní svícení. Za příplatek je možné získat rovněž zadní parkovací senzory, které se u předchůdce nenabízely. Novinkou výbavové nabídky Clia IV je pevná prosklená střecha (za příplatek 13 000 Kč u nejvyšší výbavy Dynamique), její volba je ale diskutabilní – u každého vozu totiž výrazně redukuje vnitřní výšku kabiny (která je u Clia IV již tak nižší než u předchůdce), zmenšuje odolnost karoserie proti kroucení a zvyšuje hmotnost v nejvyšším bodě vozu, což zákonitě zvyšuje jeho těžiště. Proto bychom tuto vymoženost klidně oželeli. Nemilým překvapením je fakt, že nabídka příplatkové výbavy Clia IV neobsahuje vyhřívání předních sedadel - u minulé generace ho bylo možné běžně objednat. Naopak chválíme, že dělené provedení zadního sedadla je u nové generace standardem i v případě základní výbavy Authentique. U třetí generace se základní výbavou jej nelze získat ani za příplatek, přitom jeho přínos pro užitnou hodnotu vozu je značný.
Co vybrat?
Jaký motor pro nové Clio bychom doporučovali? Potřeby jednotlivých uživatelů se samozřejmě mohou výrazně lišit. Vzhledem k tomu, že málokdo ujede s vozem segmentu B (malé vozy) tolik km, aby se mu vrátila velká investice do výrazně dražšího dieselu (navíc cena nafty je v posledních letech podobná nebo dokonce vyšší než u benzínu), preferovali bychom spíše benzinový motor. Verze se základní atmosférickou dvanáctistovkou mezigeneračně zlenivěla, proto bychom ji doporučili pouze těm, kteří své nové Clio budou používat převážně v městském provozu. Mnohem univerzálnější schopnosti nabízí vůz osazený novým přeplňovaným tříválcem. Parametry této verze naznačují, že bez problémů obstojí i na mimoměstských silnicích a v dálničním provozu. Proto ji doporučujeme těm, kteří budou své Clio využívat častěji mimo město a budou svůj vůz zatěžovat vzadu sedícími cestujícími a zavazadly.
A jaký zvolit stupeň výbavy? Základní Authentique se s 0.9 TCe neprodává, sáhli bychom tedy po prostřední úrovni Expression. Za 289 900 Kč získáte (kromě prvků výbavy Authentique) také zrcátka a vnější kliky dveří lakované v barvě karoserie, manuálně ovládanou klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a multimediální systém Media Nav (obsahuje navigační systém, radiopřehrávač se vstupy pro externí datové nosiče a hand-free Bluetooth). Určitě nesmíme zapomenout ani na fakt, že Clio IV nabízí ve srovnání se svým předchůdcem nesrovnatelně širší možnosti individualizace. Kromě barvy karoserie, motoru a standardní i příplatkové výbavy si totiž zákazník volí také některý z barevných odstínů interiéru (včetně barevného odstínu volantu) a může si vybrat také nápadnější barevný odstín některých exteriérových plastů. Další možností je volba z některých nápadných barevných polepů karoserie. Prostě individualita nade vše!
Pro ty, kteří netrvají na nejnovější technice či nevšedních barevných kombinacích a preferují co nejnižší cenu, je jistě velmi potěšující, že v nabídce zůstává i Clio III. Nemá sice tak atraktivní design jako čtyřka, ani její nejnovější technologie, zato ale slušně akceleruje i se základním motorem 1.2 16V/55 kW, díky vyšší karoserii nabízí výrazně prostornější a snáze přístupnou kabinu s lepším výhledem a můžete si zvolit i třídveřové provedení nebo kombi Grand Tour (kombík se ovšem brzy objeví i v nové generaci). A hlavně - ceny začínají na skvělých 174 900 Kč. Podtrženo a sečteno – zájemce o malý hatchback má u Renaultu hodně o čem přemýšlet.
Pozn.: kompletní ceníky i technické údaje obou generací Renaultu Clio naleznete na adrese www. renault.cz. Novou, IV. generaci jsme podrobně představili v článku z 11. 7. 2012
(28. 10. 2012)
Roman Poláček
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |