Clio III R.S. končí, co bude dál?

Výroba Renaultu Clio III R.S. byla ukončena, již příští rok se ale objeví nástupce



Ve středu 24. října sjelo z výrobní linky závodu Renault Sport v Dieppe poslední Clio III v ikonické sportovní verzi R. S. Tento vůz, vyráběný od března 2006, si mezi milovníky malých ostrých hatchbacků získal obrovskou popularitu a prestiž, o čemž svědčí i jeho celková produkce 30 070 kusů.

Clio III R.S.  bylo v tom nejlepším slova smyslu klasickým hot-hatchem – třídveřová karoserie, vysokootáčkový nepřeplňovaný čtyřválec o objemu 2 l (výkon 147 kW při 7100 ot./min, točivý moment 215 N.m při 5400 ot./min, největší rychlost 225 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s) a k tomu těsně poskládaná manuální šestistupňová převodovka… Poslední vyrobený kus má červenou barvu a poputuje k zákazníkovi do Švýcarska. Ostatní zájemci, kteří budou dostatečně rychlí, si snad ještě vyberou ze skladových zásob, konec konců český ceník tohoto vozu z webových stránek importéra ještě nezmizel (začíná na částce 554 900 Kč).

Zahájení prodeje verze R.S. odvozené od nastupující čtvrté generace lze očekávat již brzy - pravděpodobně na jaře 2013. Vždyť výstavní premiéru měla již na letošním pařížském autosalonu. Při této příležitosti výrobce leccos poodhalil a uvolnil i několik exteriérových snímků, i když o kompletní údaje ještě nejde. Jelikož Clio IV. se již nevyrábí v třídveřové verzi, musí vzít zavděk pětidveřovou karoserii, která ovšem také působí velmi sportovně (mj. i díky skrytým vnějším klikám zadního páru dveří a mezigenerační redukci své výšky).

O pohon se tentokrát postará přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 l se stejným výkonem jako u předchůdce, ale dosahovaný již při 6000 ot./min. Točivý moment posílí na 240 N.m dostupných již při 1750 ot./min a na této hodnotě se udrží až do 5600 ot./min. Tato proměna se vzhledem ke stále sílícímu tlaku EU na snížení normovaných emisí CO2 dala očekávat, naopak velkým překvapením je výhradní (!) nasazení dvouspojkové samočinné převodovky EDC. Milovníci trojice pedálů (a efektních meziplynů stylem pata-špička) tím asi nadšení nebudou, stejně jako faktem, že o sportovní zvukový projev se tentokrát postará jeho umělá elektronická modulace pouštěná do reproduktorů… Inu, taková je současná doba, ovšem díky výrazně snížené pohotovostní hmotnosti lze očekávat ještě lepší dynamiku než u předchůdce, která by navíc měla být dosažena při nižší normované spotřebě paliva.

Opět bude možno vybírat ze dvou verzí nastavení podvozku – standardní sportovně-univerzální a hard-corové Cup, které by mělo uspokojit i nadšence, kteří svůj hot-hatch provětrávají také na okruzích. Nové Clio R.S. se poprvé začne nabízet i s připravovanou karoserií kombi! Šanci tedy poprvé dostanou i ti zájemci, kteří  svou náklonnost k nadupaným malým vozům potřebují skloubit s převozem rozměrnější sportovní výstroje či dětského kočárku.

Že se vám z toho přívalu revolučních novot okolo připravovaného Clia IV R.S. zatočila hlava a raději byste dali přednost osvědčerné sportovní klasice?  Snadná pomoc, nabídka divize Renault Sport je opravdu bohatá - obsahuje přece také tradičně koncipovanou dvojici tvořenou rošťáckým Twingem R.S. s atmosférickou šestnáctistovkou a elegantním Méganem R.S. s dvoulitrovým turbomotorem, obojí v kombinaci s manuální převodovkou. A již teď vám můžeme prozradit, že druhý jmenovaný klenot jsme nedávno otestovali. Na podrobný popis, zážitky za volantem i bohatý fotografický doprovod týkající se nejostřejšího Méganu v akční verzi Red Bull se dostane již příští týden!

(16.11. 2012)


Roman Poláček


Galerie


Renault Clio III R.S. si získal srdce milovníků malých hot hatchů v mnoha zemích světa Sbohem, a díky za skvělé zážitky za volantem! Trojice pedálů a manuální řazení jsou pro řadu nadšených řidičů stále nepostradatelné...
Nové Clio IV R.S. si bude muset poradit zejména s novým Peugeotem 208 GTI i celou armádou nefrancouzských konkurentů Díky snížené siluetě a svalnatým zadním blatníkům vypadá nová verze R.S. velmi dynamicky. Za povšimnutí stojí také mohutný spoiler obepínající zadní sklo. Kliky zadního páru dveří integrované do rámu okna se starají o téměř třídveřový vzhled. Standardní kola budou mít velikost 17 palců, za příplatek dostanete osmnáctky.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Chcete být informováni o dění v klubu a novinkách týkajících se Renaultu? Registrujte se na našem diskusním fóru.


Link to old english version.