2009 - Renault Fluence Z.E.
Na frankfurtském autosalonu chtěl Renault demonstrovat, že to s elektromobily myslí smrtelně vážně a že auto poháněné elektřinou vždycky nemusí vypadat jako samohyb z oblasti sci-fi. Koncept Fluence Z.E. (Zero Emission – bezemisní vůz) se totiž tváří jako více méně civilní sedan. Některé detaily na karoserii tomuto konceptu samozřejmě dávají jistý nádech futurismu (např. nazelenalé světlomety a obrovská litá kola), ale celkové proporce a linie jasně prozrazují, že vzorem pro studii je běžný sedan odvozený z řady Mégane, Renault Fluence. Nejnápadnější partií karoserie konceptu je totiž elegantně se klenoucí zadní část střechy, která je typická právě pro Fluence.
Ve srovnání s ním je ovšem studie citelně delší – měří 4820 mm. Šířku charakterizuje hodnota 1882 mm a výšku 1520 mm, rozvor činí 2702 mm. Pro srovnání – běžný benzinový Fluence, který je k dostání i na českém trhu, vykazuje vnější rozměry 4618 x 1809 x 1479 mm a rozvor 2702 mm. Zásadní rozdíl je rovněž ve velikosti zavazadlového prostoru – lithium-ion baterie umístěné mezi zadními podběhy z něj pořádně uskously, takže z jeho původního objemu 496 l zbylo pouhých 327 l. Těžké akumulátory se samozřejmě negativně podepisují také na zvýšení pohotovostní hmostnosti, která činí 1600 kg. Pro srovnání - verze se spalovacím motorem váží (podle použitého motoru a výbavy) 1225-1335 kg.
Studii pohání elektromotor o výkonu 70 kW s točivým momentem 226 N.m. Zrychlení ani největší rychlost výrobce neprozradil. Případné zájemce ale asi stejně bude zajímat hlavně dojezd na jedno nabití baterií 160 km. Jeden nabíjecí cyklus z běžné elektrické sítě přitom trvá mezi 4 až 8 hodinami a při použití speciální rychlonabíječky pouze 20 minut. Renault také počítá s možností výměnného systému Quickdrop, s jehož pomocí prý celou sadu vybitých baterií lze vyměnit za nabitou za pouhé 3 minuty.
To, co v roce 2009 Renault prezentoval jako studii, již o rok později ukázal v definitivním sériovém provedení v podobě elektrické verze běžného Fluence. Renault se tento elektromobil chystá v masovém měřítku dodávat do Izraele, kde by elektrická vozidla měla v budoucnu požívat výrazných daňových i jiných výhod.
Roman Poláček