2008 - Renault Ondelios
Na pařížském autosalonu v roce 2008 poutala v expozici Renaultu značnou pozornost studie velkého crossoveru Ondelios. Budoucnost mohutných a těžkých MPV velkého formátu je totiž zvláště v Evropě velmi chmurná, a tak možná právě tato studie ukazuje, jak by v budoucnu mohl vypadat nástupce modelu Espace.
Tvůrci Ondeliosu pořádně popustili uzdu fantazii. Řada velmi extravagantních řešení ovšem vedla k vytyčenému cíli – postavit velkoprostorový automobil vyšší střední třídy, jehož spotřeba paliva by odpovídala moderním malým hatchbackům. A to vše bez omezení velkorysého prostoru a komfortu, který je od vozů tohoto segmentu zákazníky očekáván a vyžadován...
Základními předpoklady pro dosažení příznivé spotřeby paliva jsou výborná aerodynamika a nízká pohotovostní hmotnost. Oba cíle se podařilo splnit na jedničku – Ondelios má součinitel odporu vzduchu cx pouhých 0,29, což je na vůz kategorie MPV vynikající výsledek. To samé platí o pohotovostní hmotnosti 1452 kg, které bylo dosaženo díky hojnému využití karbonu na karoserii a její zasklení polykarbonátem.
Prostorný interiér je výborně přístupný díky páru širokých vzhůru výklopných bočních dveří. Po jejich zvednutí z prahů samočinně vyjedou stupačky, které přístup do kabiny ještě více usnadňují. Řidič má k dispozici velmi futuristicky působící přístrojovou desku. Mimořádně komfortní sedačky jsou uspořádány ve třech řadách v konfiguraci 2+2+2, takže vůz nabízí šestici pasažérů velkorysý prostor i na šířku. Posádka se nemusí příliš omezovat ani pokud se jedná o zavazadla – Ondelios na ně pamatuje prostorem v zádi o objemu 0,530 m3.
Renault Ondelios vykazuje délku 4805 mm, šířku 1998 mm a výšku 1605 mm. Vyklopené boční dveře sahají do výšky 2230 mm. Rozchod vpředu/vzadu činí 1690/1720 mm, rozvor 2895 mm.
Pohon vozu dostal na starost vznětový motor 2.0 dCi s výkonem 150 kW a točivým momentem 450 N.m, který je k dispozici mezi 1700 až 3800 ot./min. Optimální využití tohoto potenciálu zajišťuje samočinná dvouspojková převodovka a zejména při jízdě ve městě přijde ke slovu systém Stop-Start (samočinné vypínání a zapínání motoru například při čekání před semafory apod.). Výkonnému spalovacímu motoru asistují ještě dva elektromotory, každý s výkonem 20 kW. Pomáhají zejména při akceleraci, takže na rychlost 100 km/h se mohutný vůz dostane za pouhých 7,8 s. První elektromotor je uložen vpředu, druhý vzadu. Energie vyráběná při brzdění se ukládá do lithium-ion baterií s kapacitou 4 kWh, které mají hmotnost 50 kg.
Díky všem výše uvedeným opatřením se podařilo dosáhnout kombinované spotřeby 4,5 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 pouhých 120 g/km. Takovéhoto výsledku v současnosti dosahují úspornější verze evropských malých hatchbacků, konstruktéři Ondeliosu tedy zasluhují uznání. Ještě mnohem těžší úkol by ale byl takto technicky vyspělý vůz dostat do sériové výroby a nabízet jej za přijatelnou cenu…
Roman Poláček