2008 - Renault Ondelios

Prostor a komfort ve futuristickém balení

Na pařížském autosalonu v roce 2008 poutala v expozici Renaultu značnou pozornost studie velkého crossoveru Ondelios. Budoucnost mohutných a těžkých MPV velkého formátu je totiž zvláště v Evropě velmi chmurná, a tak možná právě tato studie ukazuje,  jak by v budoucnu mohl vypadat nástupce modelu Espace.

Tvůrci Ondeliosu pořádně popustili uzdu fantazii. Řada velmi extravagantních řešení ovšem vedla k vytyčenému cíli – postavit velkoprostorový automobil vyšší střední třídy, jehož spotřeba paliva by odpovídala moderním malým hatchbackům. A to vše bez omezení velkorysého prostoru a komfortu, který je od vozů tohoto segmentu zákazníky očekáván a vyžadován...

Základními předpoklady pro dosažení příznivé spotřeby paliva jsou výborná aerodynamika a nízká pohotovostní hmotnost. Oba cíle se podařilo splnit na jedničku – Ondelios má součinitel odporu vzduchu cx pouhých 0,29, což je na vůz kategorie MPV vynikající výsledek. To samé platí o pohotovostní hmotnosti 1452 kg, které bylo dosaženo díky hojnému využití karbonu na karoserii a její zasklení polykarbonátem.

Prostorný interiér je výborně přístupný díky páru širokých vzhůru výklopných bočních dveří. Po jejich zvednutí z prahů samočinně vyjedou stupačky, které přístup do kabiny ještě více usnadňují. Řidič má k dispozici velmi futuristicky působící přístrojovou desku. Mimořádně komfortní sedačky jsou uspořádány ve třech řadách v konfiguraci 2+2+2, takže vůz nabízí šestici pasažérů velkorysý prostor i na šířku. Posádka se nemusí příliš omezovat ani pokud se jedná o zavazadla – Ondelios na ně pamatuje prostorem v zádi o objemu 0,530 m3.

Renault Ondelios vykazuje délku 4805 mm, šířku 1998 mm a výšku 1605 mm. Vyklopené boční dveře sahají do výšky 2230 mm. Rozchod vpředu/vzadu činí 1690/1720 mm, rozvor 2895 mm.

Pohon vozu dostal na starost vznětový motor 2.0 dCi s výkonem 150 kW a točivým momentem 450 N.m, který je k dispozici mezi 1700 až 3800 ot./min. Optimální využití tohoto potenciálu zajišťuje samočinná dvouspojková převodovka a zejména při jízdě ve městě přijde ke slovu systém Stop-Start (samočinné vypínání a zapínání motoru například při čekání před semafory apod.). Výkonnému spalovacímu motoru asistují ještě dva elektromotory, každý s výkonem 20 kW. Pomáhají zejména při akceleraci, takže na rychlost 100 km/h se mohutný vůz dostane za pouhých 7,8 s. První elektromotor je uložen vpředu, druhý vzadu. Energie vyráběná při brzdění  se ukládá  do lithium-ion baterií s kapacitou 4 kWh, které mají hmotnost 50 kg.

Díky všem výše uvedeným opatřením se podařilo dosáhnout kombinované spotřeby 4,5 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 pouhých 120 g/km. Takovéhoto výsledku v současnosti dosahují úspornější verze evropských malých hatchbacků, konstruktéři Ondeliosu tedy zasluhují uznání. Ještě mnohem těžší úkol by ale byl takto technicky vyspělý vůz dostat do sériové výroby a nabízet jej za přijatelnou cenu…




Roman Poláček


Galerie


Již na první pohled je zřejmé, že hlavní slovo při návrhu karoserie měla aerodynamika Poměrně dlouhá záď jakoby kapkovitého profilu má za úkol minimalizovat turbulence vzduchu za vozidlem Mohutné výklopné dveře a absence středních sloupků výrazně zlepšují přístupnost interiéru, ale do sériové výroby by se tato řešení asi nedostala…
Přístrojová deska je vyrobena z kvalitních materiálů s příjemnou povrchovou úpravou Pracoviště řidiče působí extrémně futuristicky Extravagantní design byl aplikován dokonce i na pedály
Zajímavě řešené opěrky hlavy plní také funkci držáků velkých displejů. Je možné je využít pro informování i zábavu pasažérů sedících ve druhé a třetí řadě. Přístup do kabiny usnadňují také stupačky, které se spouští z prahů Pneumatiky mají extrémní rozměr 255/40 ZR 23. Na zakázku je vyrobila firma Michelin.
Design zadních svítilen připomíná žábry ryby, o osvětlení se samozřejmě starají diody Pohled zezadu odhaluje nezvyklý příčný profil karoserie, který má za úkol minimalizovat čelní plochu vozu.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 7. Dohodni případné svědky.