2006 - Dacia Logan Steppe

Dacia Logan Steppe

Dacia Logan Steppe

Na Ženevském autosalonu 2006 se kromě Renaultu Altica představil další, neméně zajímavý koncept ze skupiny Renault, Dacia Logan Steppe, kombík pro volný čas.

Během několika posledních uplynulých let si Dacia, po spojení s Renaultem, vybudovala jméno výrobce jednoduchých, levných, leč robustních automobilů. Jejím nejprodávanějším modelem nyní je Dacia Logan, prodávaná ve 44 zemích světa. Na jeho optickém základě se designéři Renault Designu pokusili postavit koncept sportovně užitkového automobilu nebo chcete-li automobilu pro volný čas. Jeho příbuzenství s produkčním Loganem je patrné na první pohled. Přední část vozu byla úmyslně navržena tak, aby Logan co nejvíce připomínala a posílila tak jeho image.

Quo vadis?

Na první pohled je také patrná jeho zvýšená stavba (1,79m včetně střešní nástavby) a relativně velká světlá výška dává už při pohledu zvenčí tušit, že je počítáno s jeho použitím v lehčím terénu nebo na málo kvalitních cestách. Toto pojetí by pak spolu s funkčním designem interiéru a multifunkční střešní nástavbou předznamenávalo jeho využití sportovně založenými motoristy. Ostatně motivem pro vytvoření tohoto konceptu byly zimní sporty.

Robustní dojem z vozu podtrhují velkoplošné nárazníky, rozšířené prahy a rozměrné dveřní lišty chránící automobil před poškozením boků. Pokrokový přídech dodávají vozu diodové světlomety s názvem Xenon (pravděpodobně pro podobnou teplotu světla jako mají xenonové světlomety) od firmy Valeo, zatímco sportovního ducha mají reprezentovat rozměrné brzdové kotouče s mohutnými brzdovými třmeny a obdélníkové blikače integrované do velkých plastových vnějších zrcátek a diodové zadní sdružené světlomety zabudované do nárazníků.

Věci nad hlavou

Střešní nástavba je vyhotovena ze stejného materiálu jako nárazníky, kliky dveří a  dveřní lišty. Liší se pouze povrchová úprava těchto dílů. Do svrchní vrstvy plastu jsou v některých případech přimíseny kovové částečky. Povrch pak vypadá podstatně lépe než nudný šedý plat. Zajímavé řešení představují diodové přídavné světlomety chytře včleněné do přední části nástavby, ale také otevírací zadní část střechy (Toto řešení bylo poprvé úspěšně použito u vozu Renault 4 F4N, dále Renault 5 Expres a v neposlední straně i dosud vyráběném modelu Kangoo). Jak si designéři představují „fungování“ střešní nástavby je patrné z nákresů, které se nám podařilo získat.

Věci pod střechou

Interiér Loganu Steppe, pojatý ve sportovním stylu je velmi světlý. Zásluhu na tom má rozměrná prosklená plocha, celkem 3,3 m2. Přes relativně technický vzhled, kde dominují kruhy, působí vnitřek vozu velmi útulně. Ovládací prvky byly navrženy tak aby umožňovaly ovládání i tehdy, pokud by řidič měl navlečené rukavice.

Koncept je vybaven dnes už zřejmě nezbytnou hi-tech výbavou, která zahrnuje přehrávač mp3 a dvě LCD obrazovky integrované do hlavových opěrek předních sedadel.

S trochou nadsázky lze říct, že konceptu nechybí smysl pro humor. Zatímco v opěradlech předních sedadel jsou zabudovány kapsy, přímo vybízející pro uložení motoristických časopisů. Zavazadlový prostor vtipnými řešeními přímo hýří. Obsahuje speciální vyhřívané držáky na sušení promočených bot, rozměrnou zabudovanou schránku na nářadí s výřezy pro jednotlivé komponenty. V neposlední řadě upoutá způsob uložení „palubní“ lékárničky. Pokud bude posádka unavena, jednoduše sklopí zadní sedadla a může jít na kutě. O její pitný režim se pak postarají lahve umístěné ve schránkách na boku vozu. Pokud posádka zrovna nebude vyspávat v „kufru“, může být dovnitř naloženo až 1,7 m3 zavazadel a to při délce vozu jen 4,47m.

Co jinde nemají

Na skicách, které máme k dispozici je patrný vývoj konceptu Logan Steppe. Všimněte si jak v některých fázích připomíná Renault Espace nebo již dříve zmíněné Kangoo. Na dalších si pak můžete prohlédnout některá nevšední technická řešení, například trysek klimatizace.

Co napsat závěrem?





Pokud se tento koncept dostane do výroby, pochopitelně bez, pro běžného uživatele, zbytečných a nákladných detailů, mohl by být velmi zajímavou konkurencí pro Škodu Roomster.

Dorazilo po uzávěrce

přepis rozhovoru redaktora Českého rozhlasu Jana Říhy s tiskovou mluvčí Renault ČR Jitkou Skaličkovou uskutečněného na ženevském autosalonu (2.3.2006).

Jednou ze zářivých hvězd, hlavně pro východoevropské trhy, se měla na 76. ženevském autosalonu stát avizovaná premiéra nové Dacie Logan kombi. Jenže nestala. Jaké bylo překvapení novinářů, když včerejší odpolední odhalení vozu ukázalo, že rumunská automobilka tady má koncept vozu, který spíš než sériové kombi připomíná zajímavé velkoprostorové poloterénní auto. Jenže překvapení číslo dvě přepadlo kolegu Jana Říhu podruhé, když se od mluvčí automobilek Renault a Dacia Jitky Skaličkové dozvěděl, že to není koncept nového vozu ale poslední předchůdce kombi Logan. A tak se hned začal vyptávat nejen na odlišnosti.

Tak on to v podstatě je koncept a není koncept. Je concept car a druhá verze je show car. Rozdíl mezi concept carem je v tom, že už je to jistá předzvěst sériové výroby. A Logan Step, to znamená show car, který vidíme tady na ženevském autosalonu, je z 80 % předzvěst sériového výrobku.

Jaká bude karoserie tohoto vozu, byť je tady představena taková terénnější verze? Mohla by takto vysoká karoserie být u kombíku? A tím by mohl být zajímavý, protože by zároveň mohl konkurovat vozům VW?

Karoserie bude stejná, světlá výška bude samozřejmě o trochu menší, ale karoserie naprosto odpovídá sériovému vozu.

Co se týká podílu automobilky Renault na vývoji tohoto vozu, jak velký ten podíl je? Byl vyvíjen v designérských centrech Renaultu, nebo jak se na tom podílela rumunská část Dacia?

Dacia má samozřejmě stoprocentního vlastníka a tím je značka Renault. Podíl byl veliký, protože show car, který tady vidíme, je stoprocentním výrobkem, dalo by se říci, ateliéru Renault Design, koncept byl realizován anglickým designérem z Techno Sounter, takže je to taková shoda všech. Ať je to značka Dacia nebo značka Renault, všichni na tom pracovali.

Kdy by Dacia Logan Combi mohla být na světě, kdy by vůz, který se dostane do sériové výroby, měl být hotov?

Sériová výroba začne víceméně již za malou chvíli a vůz se dostane na rumunský trh v druhé polovině září a na český trh v listopadu letošního roku.

Už jsme se dozvěděli, že výška karoserie by měla být stejná. Teď se ještě zeptám na interiér, který je u tohoto show caru, jak jste říkala, zajímavý a jiný než u Dacia Logan Sedan. Bude se v sériové verzi podobat tomuto modelu a nebo interiéru, který známe ze sedanu?

Jak už jsem říkala, tento show car je 80% verzí reálného vozu, který klienti uvidí na podzim na trhu, takže těch 80 % se týká samozřejmě i interiéru. Není to stoprocentní interiér, který bude potom nabízen v sériové výrobě. Ale co bych ještě mohla prozradit posluchačům, verze kombi na loganu bude nabízena ve dvou verzích, a to je pětimístná a sedmimístná verze.

Kdy by měla být jasná cena, a pokud bychom měli odhadovat, v jakých mantinelech by se měla u kombi pohybovat?

Cena Dacie Logan Combi není známa, v současné době je ještě velmi brzo, ale z toho, za jaké ceny se Dacia Logan prodává na českém trhu, mohu posoudit, že to rozhodně nebude moc vysoká cena.

Honza Říha se však s tímto konstatováním o ceně nespokojil a snažil se, jak se diplomaticky říká, ze zdrojů blízkých rumunské automobilce zjistit, bližší podrobnosti o ceně. A dozvěděl se, že by se logan mohl dokonce stát nejlevnějším kombíkem na českém trhu s cenou pod 300 000 korun. Na oficiální informace si však budeme muset přinejmenším do jara počkat. Co už je ale jasné, Logan kombi by měl mít tři benzínové motory.

Diskuse k článku je zde

V jaké podobě se tato studie nakonec dostala do výroby se podívejte zde


Viktor Kazda


Galerie


Dacia Logan Steppe Dacia Logan Steppe Dacia Logan Steppe
Dacia Logan Steppe Dacia Logan Steppe Dacia Logan Steppe - detail masky
Dacia Logan Steppe - detail zadní světlo Dacia Logan Steppe - detail střešní konstrukce Dacia Logan Steppe - detail přídavných světel
Dacia Logan Steppe - detail kola Dacia Logan Steppe - detail klimatizace Dacia Logan Steppe - detail lékárna
Dacia Logan Steppe Dacia Logan Steppe - detail interiér Dacia Logan Steppe - detail nářadí a sušák
Dacia Logan Steppe - detail světlomet Dacia Logan Steppe - detail blinkr Dacia Logan Steppe - skica
Dacia Logan Steppe - skica Dacia Logan Steppe - skica Dacia Logan Steppe - skica
Dacia Logan Steppe - skica Dacia Logan Steppe - skica Dacia Logan Steppe - skica trysky klimatizace
Dacia Logan Steppe - skica střešní nástavby Dacia Logan Steppe - skica kola


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Věděli jste, že Renault Master, Opel Movano a Nissan Interstar jsou téměř stejná auta jen vyráběná na různých místech?