2003 - Be Bop a Be Bop SUV

Originální variace na téma kompaktní MPV
Na Frankfurtském autosalonu 2003 Renault představil dva koncepty, snažící se o vlastní interpretaci termínu MPV (Multi Purpose Vehicle - Víceúčelové vozidlo). Tyto dva koncepty, jakkoliv jsou jako voda a oheň, jmenují se stejně Be Bop.
V následujících řádcích se Vám pokusím přiblížit obě tato auta.
Renault Be Bop SUV je, jak už zkratka za jménem naznačuje autem pro volný čas, které se se svou světlou výškou 210 mm nebojí ani lehkého terénu, naproti tomu Renault Be Bop (Renault Sport) je malý silniční dravec, který si s výkonem 225 k činí nárok na čelní pozice GTI třídy.
Navzdory rozdílnému zaměření mají více než polovinu karosářských dílů stejnou. Přesto každý z nich oplývá silnou dávkou osobitosti. Ostatně pohled na ně prozradí, že si designéři dali skutečně záležet aby koncept Be Bop zaujal a nenechal nikoho chladným.
Při pohledu na oba koncepty není příznivec značky nijak překvapen základní křivkou. Kapkovitý tvar je u konceptů Renault už nějakou dobu hojně využíván, coby aerodynamicky nejčistší možný útvar. Mohli jste ho zaznamenat například u studie Initiale z roku 1995, ale i u pozdějších prototypů, jako Renault Koleos a Talisman. Zajímavostí je podlaha vozu, která má pro dosažení co nejmenšího odporu vzduchu prodnicový tvar.
Osobnost dělají detaily
Povšimněte si harmonie celku v kombinaci se zajímavě agresívními detaily, jakými jsou například maska chladiče, vyústění výfuku (u každého je řešen jinak) a jeho tvar, zadní okno do V a přední světlomety. Mimochodem klasickou žárovku byste v nich hledali zbytečně, jsou vybaveny LED technologií o svítivosti 1000 lumenů.
Nelzy vynechat ani impozantní jedenadvacetipalcové ráfky z lehkých slitin, opatřené bezpečnostními pneumatikami Michelin PAX, umožňujícími nouzové dojetí na úplně prázdné pneumatice bez jejího poškození a se zachováním přijatelných jízdních vlastností.
Za zmínku stojí také zvláštní způsob otevírání pátých dveří. Nejprve elektromotor zvedne zadní okno nad střechu, poté se otevírá spodní část směrem dolů a dopředu pro usnadnění nakládání zavazadel a přeoravovaných předmětů.
Interiér
Zde je kladen důraz na soulad barev a dostatek světla. Kromě rozměrného čelního skla a relativně bohatého bočního prosklení se světlo do interiéru dostává rozměrným střešním oknem, které tvoří celou střechu obou konceptů. Z důvodu dosažení potřebné torzní tuhosti karosérie byla použita masívní čalouněná výztuha ve tvaru písmene Y. Příkladná je rovněž variabilita interiéru.
Ovládací prvky jsou navrženy tak, aby jejich umístění co nejlépe vyhovovalo ergonomickým požadavků a zároveň aby jejich použití bylo pro řidiče co nejjednodušší. Touch Design koncept, který byl zde využit jsme již dříve mohli nalézt v podobné formě v Renault Mégane II, Renault Espace IV a Scénic II.
Volant padne do rukou zcela jedinečně díky tvaru, který byl navržen a modelován podle skutečných lidských dlaní.
Informace jsou řidiči zprostředkovávány sérií displejů. Základní informace o rychlosti, otáčkách ap. jsou zobrazovány na dvou displejích přímo před řidičem. Další informace o navigaci, hudbě, komunikaci a servisních údajích jsou zobrazovány na dalším sklopném displeji na přístrojové desce. tento displej je navíc otočný, takže může být nasměrován buď na řidiče nebo na spolujezdce.
Viktor Kazda
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Specifikace Be Bop SUV | ||
Rozměry | ||
Celková délka [mm] | 4040 | |
Šířka (bez zrcátek) [mm] | 1770 | |
Výška [mm] | 1680 | |
Rozvor [mm] | 2570 | |
Rozvor předu a vzadu [mm] | 1550 | |
Přední převis [mm] | 805 | |
Zadní převis [mm] | 665 | |
Světlá výška se spoilerem [mm] | 210 | |
Přechodový úhel [stupňů] | 35 | |
Nájezdový úhel [stupňů] | 44 | |
Hmotnost [kg] | 1300 | |
Cd / Cda | 0,35 / 0,86 | |
Pohonná jednotka | ||
Motor | benzínový čtyřválec 1,6 16V (Euro 4) | |
Výkon [kW] / [Nm] | 165 / 300 | |
Převodovka | šestisupňová sekvenční robotizovaná | |
Pohonné ústrojí | ||
Přenos hnací síly | pohon všech kol s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou | |
Ráfky [palce] | 21 | |
Pneumatiky | Michelin PAX 255 - 770 / R540 | |
Specifikace Be Bop (RENAULT SPORT) | ||
Rozměry | ||
Celková délka [mm] | 4040 | |
Šířka (bez zrcátek) [mm] | 1800 | |
Výška [mm] | 1500 | |
Rozvor [mm] | 2570 | |
Rozvor předu a vzadu [mm] | 1575 | |
Přední převis [mm] | 805 | |
Zadní převis [mm] | 665 | |
Hmotnost [kg] | 1300 | |
Cd / Cda | 0,32 / 0,770 | |
Pohonná jednotka | ||
Motor | benzínový čtyřválec 2,0 16V Turbo (Euro 4) | |
Výkon [kW] / [Nm] | 165 / 300 | |
Převodovka | šestisupňová sekvenční robotizovaná | |
Pohonné ústrojí | ||
Přenos hnací síly | pohon předních kol | |
Ráfky [palce] | 21 | |
Pneumatiky | Michelin PAX 255 - 770 / R540 |