2000 - Renault Koleos

Renault Koleos



Renault Koleos

Již dříve jste se mohli na našich stránkách seznamovat s různými prototypy a studiemi Renault. Je zajímavé sledovat, kudy se ubírá vývoj za posledních čtyřicet let. Zatímco na počátku šedesátých let se Renault věnoval vývoji luxusní limuzíny s netradičním vzhledem a osmiválcovým motorem, v letech sedmdesátých se zaměřil především na zvýšení bezpečnosti a s pokračující ropnou krizí na snižování spotřeby paliva a zlepšování aerodynamiky vozů. Když ropná krize pominula, věnoval se Renault ke konci osmdesátých let opět vývoji krásných luxusních limuzín a sportovních vozů, první polovina devadesátých let proběhla také ve znamení výstředního přetechnizovaného luxusu a pohodlí. S koncem dvacátého století přichází nový vítr, studie se stále více zaměřují na sepětí člověka s přírodou a na radost volného pohybu v ní. O tom svědčí i nová koncepce luxusního rekreačního vozu KOLEOS.

Koleos by v sobě měl spojovat pohodlí luxusního sedanu s terénní dostupností vozu. První vůz s jednoprostorovou karoserií a pohonem 4x4 se již zanedlouho objeví na trhu, je jím Renault Scenic RX4. Koleos však s sebou přináší něco navíc. Tím něčím je neotřelá elegance a nové tvary spolu s jedinečnými technickými řešeními. Se svojí délkou 4,50 m se řadí mezi vozy střední třídy, jednoprostorovou karoserií pak mezi vozy MPV.

Nová studie je, jak už tomu u Renaultu bývá v posledních letech zvykem, nabita novými nápady a technologiemi. Za zmínku stojí pak zejména výjimečné světlomety používající zcela nové koncepce fluidní optiky. Zavazadlový prostor je zvláštní hned ze dnou důvodů. K jeho otevírání je použito stejné technologie dvojího pohybu jako u vozu Avantime. Zavazadlový prostor oddělený od kabiny vyjímatelným sklem je variabilní. Speciálním mechanismem je možno spustit okénko v zadních výklopných dveřích a zároveň se pás střechy nad zavazadelníkem zasune vodorovně pod střechu kabiny. Koleos se tak změní v pick-up. Pro lepší prosvětlení interiéru navazují na čelní sklo dva prosklené pásy po obou stranách střechy.

Čtyři sedadla jsou potažena ručně šitou kůží prestižní firmy Connolly. Ještě zajímavější však je způsob, jak jsou sedadla tvarována a odpružena. Anatomický karbonový plát, jež je kůží potažen se přizpůsobuje každému tvaru těla. Sedák a opěradlo jsou umístěny na čtyřech tlumících pístnicích eliminujících otřesy.

Nejen karoserie je neotřelou podobou nového pohledu na vozidlo, ani podvozek nezůstává stranou. Speciální závěs s proměnlivou výškou potvrzuje terénní charakter prototypu. Pomocí pneumatických a hydraulických elementů umožňuje během několika sekund změnit světlou výšku podvozku. Řízení přechodu z výšky 1,70 m v terénní poloze na 1,60 m v poloze sedan probíhá zcela automaticky v závislosti na vyhodnocení rychlosti a profilu terénu.

Hlavní funkce vozu jako jsou topení, klimatizace, rádio, navigační systém apod. je možno ovládat manuálně pomocí displeje a ovládacích prvků nebo hlasem. Světlomety, o nichž již byla zmínka dříve využívají novou technologii. Hlavní princip spočívá v tom, že světelný proud prochází dioptrickým systémem fluidní optiky. Světelný tok je buď nasměrován do spodní části lomeného oblouky pro tlumená světla, nebo do horního pro světla dálková.

U vozů této kategorie je velmi důležité potěšení z jízdy. Pro pohon studie Koleos byl vyvinut hybridní systém spalovacího motoru a elektronikou řízeného elektromotoru. Šestnáctiventilový dvoulitr o jehož plnění se stará turbodmychadlo. Tato pohonná jednotka dosahuje výkonu 170 k a dokáže udělit vozu velmi slušné dynamické parametry. Zato ve městě bude Koleos čistým vozidlem, o to se postará elektromotor o výkonu 41 k s Li-on bateriemi. Spalovací motor pohání přední kola, elektromotor zadní. Při jízdě v terénu jsou oba motory zapojeny současně. Vůz pak tedy může disponovat maximem 210 k.


Viktor Kazda


Galerie


Renault Koleos Renault Koleos Renault Koleos
Renault Koleos Renault Koleos Renault Koleos
Renault Koleos - motor Renault Koleos - palubní deska Renault Koleos - panel přístrojů


Technické údaje
délka [mm] 4510
šířka (bez zpětných zrcátek) [mm] 1900
výška [mm] 1600 - 1700
rozvor [mm] 2740
rozchod vpředu [mm] 1695
rozchod vzadu [mm] 1695
hmotnost [kg] cca 2000
převis karoserie vpředu [mm] 816
převis karoserie vzadu [mm] 954
Motor
vpředu napříč 2,0 16V Turbo 1998
výkon [k] 170
elektromotor [k] 41
Převodovka
automatická Proactive DPO
Ráfky a pneumatiky
ráfky z lehkých slitin 21
pneumatiky Michelin PAX
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 2. Zjisti, jak je na tom posádka havarovaného vozu.