1999 - Renault Avantime

Spojení designérů a techniků od Renaultu a Matry je snad už historickým pravidlem. V poslední době téměř pravidelně z jejich dílen vycházejí technické skvosty, které lze bez nadsázky nazvat uměním.
Poslední plod dosavadní spolupráce nese jméno AVANTIME. Je to dvoudveřové kupé 2+2 nadčasových tvarů. Pokud by se dostalo do sériové výroby, terčem pro jeho prodejní úspěch by se stali lidé, kteří projevují svou náklonnost inovaci, dynamice a netradičním věcem, lidé, kteří vlastní nebo vlastnili kupé nebo kombi a chtějí všestranný, prostorný dopravní prostředek s velkou dávkou osobnosti.
Podíváme -- li se na AVANTIME blíže, zjistíme, že má mnoho společného s konceptem INITIALE (1995) a VEL SATIS (1998). U všech tří prototypů klade Renault velký důraz na dynamiku, luxusní pohodlí, bezpečnost a silnou osobnost. Sám za sebe nohu říci, že kdyby se kterékoli z těchto vozidel objevilo na našem trhu, neváhal bych ani vteřinu a spěchal za nejbližším dealerem udělat objednávku.
Renaultu se podařilo skloubit dvě zdánlivě nesouvisející formy karoserie, kupé a monospace. AVANTIME má od každého něco. Od kupé má dvoudveřové řešení přístupu do vozidla (stejný systém otevírání jako u VEL SATIS), jeho dynamické a ovládací schopnosti. Od monospace přijal jednoprostorovou karoserii, vysoký posaz řidiče, prostornost a variabilitu interiéru. Na tom designéři opravdu nešetřili, jako nešetřili na žádném z výše uvedených prototypů. A tak ve výbavě nechybí čtyři opravdu luxusní sedadla, spousta technických vymožeností usnadňujících řidičovi jízdu., a zbude li mu čas, starají se i o zábavu. Displej navigačního systému totiž slouží zároveň jako obrazovka pro DVD přehrávač.
Že to AVANTIME myslí s dynamikou opravdu vážně, o tom vás přesvědčí jeho motor. Pod kapotou bije silné šestiválcové srdce o výkonu 250 koňských sil s točivým momentem přesahujícím 300 Nm. Pomocí manuální šestistupňové převodovky je síla motoru přenášena na kola. Ty také stojí za zmínku, nejsou totiž ledajaká. Dvacetipalcové ráfky z lehkých slitin budí jistě respekt a leccos o dynamických vlastnostech prototypu napovídají. O to, aby se řidiči při defektu nic nestalo se starají pneumatiky o šířce 245 mm, které i při náhlém úniku vzduchu z pneumatiky zajišťují další bezpečný dojezd nejméně na vzdálenost 250 kilometrů, rychlostí 80 Km/h.
Viktor Kazda
Galerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Technické údaje | |
Karoserie | |
délka [mm] | 4634 |
šířka (bez zpětných zrcátek) [mm] | 1884 |
výška [mm] | 1600 |
rozvor [mm] | 2752 |
rozchod vpředu [mm] | 1600 |
rozchod vzadu [mm] | 1600 |
pohotovostní hmotnost [kg] | 1750 |
převis karoserie vpředu [mm] | 1018 |
převis karoserie vzadu [mm] | 872 |
Motor | |
vpředu napříč V6 24V, objem [ccm] | 2946 |
výkon [k] | 250 |
točivý moment [Nm] | > 300 |
Převodovka | |
manuální , počet stupňů | 6 |
Ráfky a pneumatiky | |
ráfky z lehkých slitin | 20 |
pneumatiky | Michelin PAX 245 |