Twingo 1,2 8V 2001

Renault Twingo 1,2 8V





Když jsme počátkem tohoto roku testovali inovované Twingo, kladli jsme si otázku: Je možné ještě po tolika letech výroby něco zlepšovat? Vždyť Twingo zahájilo éru malých jednoprostorových vozů. Od té doby, co byla v roce 1993 zahájena jeho výroba našlo bezpočet následovníků, kteří se mu s větším či menším úspěchem snaží přiblížit. Vývoj jde ale nezadržitelně kupředu a ostatní výrobci se opravdu snaží. Když vyjelo z bran Renaultu první Twingo, nemělo žádnou konkurenci už jen proto, že tento druh vozů ještě neexistoval, tak se stalo, že celý segment patřil jen jedinému autu. Dnes v roce 2001, osm let po jeho uvedení na trh je v této oblast trhu pěkně nacpáno a každý se snaží pro sebe ukousnout ten největší krajíc. Renault se tedy musí hodně snažit aby nepřišel o své prvenství, aby zůstal nadále králem. Je vůbec možné, aby osm let konstrukčně staré vozidlo stačilo s dechem autům mnohem mladším?

S těmito myšlenkami jsme usedali do faceliftovaného Twinga. Ono se řekne facelift, jenže při pohledu zvenčí to vůbec nevypadá na nějakou náročnou plastickou operaci. Spíš jakoby konstruktér na tváři Twinga tu a tam přidal nějaký stín, na rty trochu růže a už se může na ples. Jen málo změn je možné odhalit na první pohled. Jsou tu samozřejmě nápadné světlomety s čirým sklem, jejichž odrazová plocha je vyráběna systémem free form a také inovované zadní sdružené svítilny. Co dál?, řeknete si. Pak zrak padne na vnější zpětná zrcátka, která dostala lakování. A, aha, kola jsou jiná, namísto dříve obligátních třináctek auto sedí na čtrnáctipalcových ráfcích. Že by tohle byla podstatná změna? Uvidíme. Pokud by Vás zajímala předchozí verze Twinga, pak Vám doporučím přečtení jejího testu z března roku 1999, kterou naleznete zde: Test Twingo Pack. Teď už se budeme věnovat jen testu nového Twinga a jen občas si odskočíme pro nějaké informace a zkušenosti z testu staršího. Marná sláva, není nad srovnání.

Po usednutí dovnitř vozu na sedadlo řidiče je vše na svém místě, tak jak to známe už z dřívějška. Změnily se vlastně jen detaily. Tlačítka a otočné ovládací prvky jsou nyní vyrobeny z průsvitného červeného plastu, které jsou po rozsvícení světel podsvíceny. Zaujme také jiné čalounění z příjemnějšího materiálu. Podstatnější změnou je že byla posílena akustika. K reproduktorům v palubní desce přibyly dva reproduktory do dveří. Divili byste se, co to udělalo s kvalitou ozvučení. 

Avšak ani to není to podstatné, co odlišuje nové od starého. To nejdůležitější totiž není na první pohled vůbec vidět. a týká se to především bezpečnosti. Začneme tedy nejdříve tou aktivní. Díky větším kolům, která už jsem zmiňoval bylo možno použít větší průměr brzdových kotoučů, které mají nyní rozměr 259x20 mm místo původních 238x12 a navíc jsou větrané, tedy lépe chlazené. Také průměr zadních bubnů se zvětšil z 177 na 203mm. A to je změna, která je doopravdy znát. Čtrnáctipalcová kola s nižším profilem poskytují autu mnohem více stability a lepší boční vedení než tomu bylo doposud, takže si můžete s autem více dovolit především na nějaké zatáčkovité silnici, kde se Twingo cítí velmi dobře. A když už máme lepší kola a brzdy a můžeme si víc dovolit, přidal výrobce i tužší stabilizátor přední nápravy, aby se Twingo v zatáčkách příliš nenaklánělo.

Osmiventilový motor o objemu 1149 ccm je všem jistě dobře známý. Novinkou je teď jeho o něco lepší odhlučnění. S tímto motorem je Twingo autem, které se nejlépe hodí do města. Svižně s ním akceleruje a díky svým rozměrům a dobrému podvozku je radost s ním kličkovat přeplněnými ulicemi. Mimo město dokáže uhánět až stoosmdesátkou, ale musíte ho nejdřív pěkně poprosit. Jeho síly stačí právě na pohodlných 150 km/h, které dokáže bez problému držet. Potíž nastává, když přijde dlouhý táhlý kopec, to Twingu rychle docházejí síly a je nutno řadit. Kdo však miluje rychlejší jízdu, může si nyní (konečně) pořídit do Twinga i silnější šestnáctiventilový motor, který při stejném objemu poskytuje výkon 55 kW, tedy 75k.

Jízda Twingem je na tak malé auto překvapivě pohodlná. Dostatek prostoru na předních sedadlech odpovídá spíše autům vyšších tříd, ale ani na zadních sedadlech nepřijdou pasažéři zkrátka díky pozoruhodnému a originálnímu řešení zadní lavice. Tu lze podle potřeby posunovat v podélném směru podle toho, zda právě potřebujete více místa pro lidi nebo pro zavazadla. V zadní poloze lavice mají na zadních sedadlech dostatek místa i dospělí lidé. Pokud je lavice posunuta dopředu, lze stále ještě pohodlně dopravovat menší děti a přitom mít k dispozici 260 litrů prostoru pro zavazadla. A to rozhodně není na auto, které neměří ani tři a půl metru málo.

Dlouhý rozvor se stará o lehké překonávání podélných nerovností a jak už bylo řečeno dříve nové Twingo nyní hodně boduje ve stabilitě. Brzdy jsou teď tak dobré, že skoro zasluhují pochvalu. Ani při opakovaném intenzívním brzdění neztrácejí svou účinnost. Lehkou kritiku naproti tomu ale zasluhují boční zrcátka. Poskytují sice velmi dobrou viditelnost vzhledem ke svým rozměrům, ale protože se jedná spíše o městské vozítko, zasloužilo by si zrcátko na straně řidiče asférickou plochu pro odstranění mrtvého úhlu. Velkou změnou k lepšímu jsou světlomety. Nevím sice, o kolik procent se jejich svítivost zlepšila oproti starší verzi, a neměli jsme jak to objektivně změřit, ale je to skutečně velký a potěšující rozdíl.

Závěrem snad už zbývá snad jen odpovědět si na otázky, které jsme si kladli na počátku testu. Je nepochybné, že nové Twingo znamená oproti svému staršímu sourozenci opět pokrok kupředu a že i když se příliš nezměnil vzhled, přesto bylo učiněno dost zlepšení, která malému renaultu pomohou udržet si své místo na slunci. 


Twingo lze na českém trhu pořídit od 231.900.-Kč (údaj z r. 2001)


Viktor Kazda


Galerie


Renault Twingo Renault Twingo Renault Twingo - střední panel
Renault Twingo - zavazadlový prostor Renault Twingo Renault Twingo


Renault Twingo 1,2 8V
Rozměry
rozvor [mm] 2347
délka [mm] 3433
šířka se zrcátky/ bez zrcátek [mm] 1630/1870
výška nezatíženého vozu [mm] 1423
objem zavazadlového prostoru [l] 168/261
Hmotnosti
pohotovostní hmotnost [kg] 820
užitečná hmotnost [kg] 410
celková hmotnost [kg] 1230
Motor
objem válců [ccm] 1149
max výkon [kW/k] 43/60
při otáčkách [ot/min] 5250
max. točivý moment [Nm] 93
při otáčkách [ot/min] 2500
Převodovka
mechanická  5 st.
Brzdy
přední kola  [mm] kotoučové větrané 259x20
zadní kola [mm] bubnové 203
Pneumatiky
vpředu i vzadu 155/65 R14
Výkony
max. rychlost [km/h] 151
zrychlení 0-100 km/h [s] 13,4
1000 m s pevným startem  [s] 35,3
Spotřeba
městský provoz  [l/100km] 7,5
mimoměstský provoz [l/100km] 5,1
průměrná [l/100km] 6
emise CO2 143
palivová nádrž [l] 40
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Místo k zastavení vybírej zásadně za nehodou. Klidně ve větší vzdálenosti.


Link to old english version.