Renault Mégane Grandtour GT 220 - rodinný rychlík

Mégane Grandtour GT 220 by byl ideálním pomocníkem spěchajících chalupářů...



Renault koncem listopadu představil velmi atraktivní obohacení modelové řady nižší střední třídy Mégane.  Jedná se o vysoce výkonnou verzi kombi Grandtour s označením GT 220, která kromě silného motoru nabídne i řadu sportovních doplňků. Novinka cílí na milovníky sportovního svezení, pro které je ostrý třídveřový Mégane R.S. příliš ultimativní a hlavně malý a málo praktický.  Také o vývoj tohoto nadupaného kombíku se postarala proslulá divize Renault Sport.

Co tedy tento vůz nabízí? V prvé řadě výkonný motor – zážehový čtyřválec o objemu 1998 cm3 pochází z třídveřového Méganu R. S., v tomto případě je ovšem naladěn nikoliv na 195 kW (265 k), ale na 162 kW (220 k). Dvousetdvacetikoňové stádo kobylek, je ovšem pro rodinný kombík jistě více než dostatečné.  Zvláště když je k dispozici za asistence mohutného točivého momentu, který vrcholí hodnotou 340 N.m (otáčky výrobce prozatím neuvedl). Jízdní výkony (nejvyšší rychlost a zrychlení z 0 na 100 km/h) výrobce prozatím nezveřejnil, ale jistě budou velmi uspokojivé - maximálku odhadujeme kolem 220 km/h a sprint na stokilometrovou rychlost by nadupaný kombík mohl zvládnout za necelých 8 s, možná i lépe. Renault už se ale ve své tiskové zprávě chlubí relativně příznivou spotřebou paliva. V normovaném kombinovaném cyklu si Mégane Grandtour GT 220 řekne o 7,3 l/100 km, což odpovídá 169 g CO2/km.  Tato příznivá hodnota je částečně zásluhou standardně montovaného start-stop systému.

Silnému motoru pochopitelně musel být přizpůsoben i podvozek, který je naladěn tak, aby nabízel zdařilý kompromis mezi sportovním šasi Méganu R. S. a standardním komfortním nastavením běžného Méganu Grandtour. Od eresa přitom verze GT 220 přebírá vysokovýkonné pneumatiky obuté na efektních osmnáctipalcových kolech z lehké slitiny a k tomu dostává speciálně naladěný posilovač řízení se sníženou účinností a posílenou brzdovou soustavu. Všechny tyto úpravy zaručují, že toto kombi uspokojí i náročné milovníky svižné sportovní jízdy, velký a variabilní zavazadlový prostor stejně jako dostatečné užitečné zatížení ovšem i nadále plní všechny potřeby rodinného cestování.

Samozřejmě se nezapomnělo ani na řadu atraktivních, specifických designových prvků. Zvenčí to jsou již zmiňovaná litá kola vyvedená v černém odstínu. Lesklý černý povrch dostaly také kryty vnějších zpětných zrcátek a naopak matná čerň je použita na standardně montované střešní ližiny. Upravený přední nárazník obsahuje efektní denní svítilny tvořené pásem diod tvořících pásky ve tvaru bumerangu, spodní partie zadního nárazníku zase krášlí černý difuzor. Na rámu okna zadních bočních dveří se hrdě lesknou plaketky s označením modelu  GT 220.

Interiér rovněž odráží sportovní ambice tohoto modelu – kožený potah věnce tříramenného volantu je v tomto případě prošit červenou nití a červený proužek se táhne i podél dekorativní tmavě šedé lišty na přístrojové desce. Velmi potěšující změnou je také nahrazení standardního digitálního rychloměru klasickým ručičkovým. Převažující černý odstín pěkně kontrastuje se stříbřitou barvou hliníkových nášlapů pedálů a hliníkové hlavice řadicí páky šestistupňové převodovky.  Řidič a spolujezdec si hoví ve sportovně tvarovaných sedačkách se zvýrazněným bočním vedením těla, které při rychlých průjezdech zatáček jistě přijde vhod.  Na středové konzole je umístěna nálepka s výrobním číslem vozu. Jedná se totiž o limitovanou edici, její velikost ale Renault neprozradil.

Stejně jako ostatní provedení řady Mégane je i verze GT 220 vyráběna ve španělském závodu Renaultu ve městě Palencia. Ve Francii jeho prodej začal již v listopadu, příští rok bude následovat dalších 12 vybraných zemí od Evropy až po Japonsko. Český trh mezi nimi pravděpodobně nebude, což je jistě velká škoda. Alespoň pár kousků tohoto mimořádně atraktivního kombi by se jistě prodalo i u nás! Zvláště když po vyřazení jednotky 1.4 TCe z české nabídky končí výkonová škála benzinové motorizace Méganu Grandtour na pouhých 85 kW čtyřválce 1.2 TCe....

(25.12. 2012)


Roman Poláček


Galerie


Mégane Grandtour v sobě spojuje užitnou hodnotu rodinného kombi a radost ze sportovní jízdy Na zadním nárazníku se objevil difuzor, velmi slušivé jsou i matně černé střešní ližiny Útulný a perfektně zpracovaný interiér Méganu dostal v tomto případě sportovní nádech. Všimněte si třeba klasického analogového rychloměru, hliníkových nášlapů pedálů či sportovních sedadel
Vedle řadicí páky s hliníkovou hlavicí se nachází nálepka s výrobním číslem vozu z omezené série ST 220. Kolik kousků bude čítat ale Renault neuvedl, pravděpodobně rozhodne zájem zákazníků. Speciální litá kola mají rozměr 18 palců, široké sportovní pneumatiky pocházejí z Méganu R.S. Černé jsou rovněž kryty vnějších zpětných zrcátek
Na sloupku okna zadních bočních dveří září nápadné plaketky s typovým označením V nabídce samozřejmě nemůže chybět také módní bílý odstín karoserie Bílá karoserie vytváří maximální kontrast s celočernými koly, nám by se ale stejně více zamlouvalo jejich stříbřité provedení...


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 10. Pokud je to možné, zajisti průjezdnost kritického místa.