Renault Latitude - vlajková loď
Na podzim 2010 Renault představil nový model vyšší střední třídy Latitude, který nahradil extravagantní, ale prodejně neúspěšný Vel Satis. Zatímco předchůdce vsadil na v tomto segmentu velmi nevšední typ karoserie (zvýšený hatchback, či chcete-li hatchbacko-liftback), Latitude je klasický čtyřdveřový sedan. Pro Renault se ale naopak jedná o zvláštnost, protože jeho předchozí špičkové modely vždy mívaly zadní výklopnou stěnu (R30, R25, Safrane). Latitude ovšem není „čistokrevný“ Renault – jedná se o upravený Samsung SM5. Francouzská automobilka využila základ vyráběný jeho korejským partnerem, což jí umožnilo návrat do segmentu vyšší střední třídy jen se zlomkem nákladů, které by si vyžádal vývoj zcela nového vozu. Takto úsporné řešení bylo nezbytné, protože prodej vozů vyšší střední třídy masových značek v posledních letech klesl tak výrazně, že se z tohoto segmentu všechny mainstreamové značky postupně vytratily. Jedinou výjimku v současné době představuje Citroen C6 a nyní i Renault Latitude.
Vůz s vnějšími rozměry 4897 x 1832 x 1483 mm a rozvorem 2762 mm svým vnějším vzhledem nezapře asijskou designérskou školu. Designéři Renaultu tu a tam něco poupravili (např. příď), ale na celkově důstojném a klasickém střihu tříprostorové karoserie se nic podstatného nezměnilo. Latitude prostě nemá vyvolávat emoce, ale solidně reprezentovat. V mohutné zádi se skrývá zavazadlový prostor o objemu 0,447 m3.
Po technické stránce se jedná o zajímavý mix francouzské a japonské automobilové techniky – zatímco přední partie podvozkové platformy (včetně přední nápravy) pochází z Laguny, víceprvkové zavěšení zadních kol dodává Nissan, který je používá u svých velkých sedanů. Pohotovostní hmotnost se podle použitého motoru a výbavy pohybuje od 1350 do 1580 kg, což vzhledem k vnějším rozměrům není špatný výsledek.
Přední kola Latitude pohání napříč uložené motory. Vzhledem k převládající poptávce na evropských trzích nepřekvapí, že v nabídce dominují naftové agregáty. Největší zájem výrobce předpokládá o čtyřválec 2.0 dCi, který je k mání ve dvou výkonových verzích se 110 nebo 127 kW. Skromnější provedení spolupracuje s mechanickou převodovkou, silnější se samočinnou. Automat je spojen rovněž s vrcholným naftovým šestiválcem 3.0 V6 dCi/177 kW. Naopak výhradně s přímo řazenou převodovkou se dodává nejdostupnější zážehový dvoulitr s výkonem 103 kW. Jeho zvláštností je fakt, že bez problémů může konzumovat nejen benzín, ale i etanol E85. Všechny verze Latitude mají k dispozici šest rychlostních stupňů, což se příznivě odráží na jejich spotřebě, která v průměru činí 5,3-7,9 l/100 km (podle motoru). Ani slabší verze přitom netrpí nedostatkem temperamentu, neboť i ony jezdí přes 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládají okolo 9, resp. 10 s.
Prostorný a útulný interiér se nese v evropštějším stylu než karoserie. Dostatek prostoru i pro zadní cestující a vysoká úroveň odhlučnění a celkového jízdního komfortu se v této třídě považuje za samozřejmost. Latitude může nabídnout i některé speciální prvky výbavy – masážní systém řidičova opěradla, osvěžovač vzduchu s ionizátorem, až čtyřzónovou klimatizaci, parkovací senzory doplněné o kameru a vyspělou audiosoupravu Bose. Mimořádně štědrá standardní výbava je rozdělena do třech úrovní – základní Expression, střední Privilege a špičkové Initiale.
Testy v motoristických médiích se vesměs shodují na tom, že Latitude nabízí solidní dávku komfortu, ovšem pouze průměrné jízdní vlastnosti. Vzhledem k cílové skupině zákazníků (muži ve věku nad 50 let) to ale nemusí znamenat vážný problém – ne každý se přece vyžívá v dynamické jízdě. Hlavním trumf Latitude ovšem spočívá jinde - v bezkonkurenčním poměru velikosti, ceny a nabízené výbavy. Základní provedení 2.0 16V Expression totiž přijde jen na 499 000 Kč a přitom jeho jízdní výkony ani výbavu rozhodně nelze označit za nedostatečné. Špičková verze 3.0V6 dCi Initiale se 177 kW stojí 889 900 Kč, což je vzhledem ke skutečně vyčerpávající výbavě rovněž příznivé.
Roman Poláček
Galerie
Technické údaje Renault Latitude | ||||
Pohonné ústrojí, jízdní výkony | ||||
Označení | 2.0 16V | 2.0 dCi | 2.0 dCi | 3.0 V6 dCi |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 | 1995 | 1995 | 2998 |
Počet válců/ventilů/palivo | 4/16/ben. | 4/16/naf. | 4/16/naf. | 6/24/naf. |
Největší výkon (kW při ot./min) | 103/6000 | 110/4000 | 127/3750 | 177/3750 |
Největší toč. moment (N.m při ot./min) | 195/3750 | 320/2000 | 360/2000 | 450/1500 |
Převodovka/počet stupňů | man./6 | man./6 | aut./6 | aut./6 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 9,3 | 10,3 | 9,9 | 7,6 |
Největší rychlost (km/h) | 205 | 210 | 215 | 235 |
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 7,9 (10,7*) | 5,3 | 6,5 | 7,2 |
*při provozu na palivo E85 | ||||
Rozměry a hmotnosti | ||||
Délka x šířka x výška (m)* | 4897 x 1832 x 1483 | |||
Rozvor (mm) | 2762 | |||
Pohotovostníhmotnost (kg)** | 1350 | 1460 | 1545 | 1580 |
Užitečná hmotnost (kg) | 670 | 605 | 635 | 670 |
Objem zavazadlového prostoru (m3) | 0,477 | |||
*šířka bez zpětných zrcátek | ||||
**bez hmotnosti řidiče |