Renault Latitude - vlajková loď

Latitude je evropskou verzí korejského Samsungu SM5

Na podzim 2010 Renault představil nový model vyšší střední třídy Latitude, který nahradil extravagantní, ale prodejně  neúspěšný Vel Satis. Zatímco předchůdce vsadil na v tomto segmentu velmi nevšední typ karoserie (zvýšený hatchback, či chcete-li hatchbacko-liftback), Latitude je klasický čtyřdveřový sedan. Pro Renault se ale naopak jedná o zvláštnost, protože jeho předchozí špičkové modely vždy mívaly zadní výklopnou stěnu (R30, R25, Safrane). Latitude ovšem není „čistokrevný“ Renault – jedná se o upravený Samsung SM5. Francouzská automobilka využila základ vyráběný jeho korejským partnerem, což jí umožnilo návrat do segmentu vyšší střední třídy jen se zlomkem nákladů, které by si vyžádal vývoj zcela nového vozu. Takto úsporné řešení bylo nezbytné, protože prodej vozů vyšší střední třídy masových značek v posledních letech klesl tak výrazně, že se z tohoto segmentu všechny mainstreamové značky postupně vytratily. Jedinou výjimku v současné době představuje Citroen C6 a nyní i Renault Latitude.

Vůz s vnějšími rozměry 4897 x 1832 x 1483 mm a rozvorem 2762 mm svým vnějším vzhledem nezapře asijskou designérskou školu. Designéři Renaultu tu a tam něco poupravili (např. příď), ale na celkově důstojném a klasickém střihu tříprostorové karoserie se nic podstatného nezměnilo. Latitude prostě nemá vyvolávat emoce, ale solidně reprezentovat. V mohutné zádi se skrývá zavazadlový prostor o objemu 0,447 m3.

Po technické stránce se jedná o zajímavý mix francouzské a japonské automobilové techniky – zatímco přední partie podvozkové platformy (včetně přední nápravy) pochází z Laguny, víceprvkové zavěšení zadních kol dodává Nissan, který je používá u svých velkých sedanů. Pohotovostní hmotnost se podle použitého motoru a výbavy pohybuje od 1350 do 1580 kg, což vzhledem k vnějším rozměrům není špatný výsledek.

Přední kola Latitude pohání napříč uložené motory. Vzhledem k převládající poptávce na evropských trzích nepřekvapí, že v nabídce dominují naftové agregáty. Největší zájem výrobce předpokládá o čtyřválec 2.0 dCi, který je k mání ve dvou výkonových verzích se 110 nebo 127 kW.  Skromnější provedení spolupracuje s mechanickou převodovkou, silnější se samočinnou. Automat je spojen rovněž s vrcholným naftovým šestiválcem 3.0 V6 dCi/177 kW. Naopak výhradně s přímo řazenou převodovkou se dodává nejdostupnější zážehový dvoulitr s výkonem 103 kW. Jeho zvláštností je fakt, že bez problémů může konzumovat nejen benzín, ale i etanol E85. Všechny verze Latitude mají k dispozici šest rychlostních stupňů, což se příznivě odráží na jejich spotřebě, která v průměru činí 5,3-7,9 l/100 km (podle motoru). Ani slabší verze přitom netrpí nedostatkem temperamentu, neboť i ony jezdí přes 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládají okolo 9, resp. 10 s.

Prostorný a útulný interiér se nese v evropštějším stylu než karoserie. Dostatek prostoru i pro zadní cestující a vysoká úroveň odhlučnění a celkového jízdního komfortu se v této třídě považuje za samozřejmost. Latitude může nabídnout i některé speciální prvky výbavy – masážní systém řidičova opěradla, osvěžovač vzduchu s ionizátorem, až čtyřzónovou klimatizaci, parkovací senzory doplněné o kameru a vyspělou audiosoupravu Bose. Mimořádně štědrá standardní výbava je rozdělena do třech úrovní – základní Expression, střední Privilege a špičkové Initiale.

Testy v motoristických médiích se vesměs shodují na tom, že Latitude nabízí solidní dávku komfortu, ovšem pouze průměrné jízdní vlastnosti. Vzhledem k cílové skupině zákazníků (muži ve věku nad 50 let) to ale nemusí znamenat vážný problém – ne každý se přece vyžívá v dynamické jízdě. Hlavním trumf Latitude ovšem spočívá jinde -  v bezkonkurenčním poměru velikosti, ceny a nabízené výbavy. Základní provedení 2.0 16V  Expression totiž přijde jen na 499 000 Kč a přitom jeho jízdní výkony ani výbavu rozhodně nelze označit za nedostatečné. Špičková verze 3.0V6 dCi Initiale se 177 kW stojí 889 900 Kč, což je vzhledem ke skutečně vyčerpávající výbavě rovněž příznivé.




Roman Poláček


Galerie


Renault Latitude je zajímavým přírůstkem v segmentu vozů vyšší střední třídy neprémiových značek, který je v Evropě téměř na vymření… U Renaultů vyšší střední třídy je stupňovitá záď s klasickým víkem zavazadlového prostoru nezvyklé řešení Na rozdíl od „jezevčíkovité“ Škody Superb má Latitude správné proporce mezi šířkou a výškou
Ozdobná lišta obepínající boční okna se za zadními dveřmi efektně rozšiřuje Vyšší stupně výbavy nabízejí interiér v efektním černo-béžovém provedení Elegantní a osobitý designérský prvek přístrojové desky představuje mohutný „kšilt“ nad přístrojovým štítem, který je protažen až nad středový panel
Přístrojová deska se v případě základního stupně výbavy Expression dodává v celočerném provedení Interiér nabízí velkorysý prostor. Trochu těsno bude vzadu sedícím dlouhánům ve svislém směru, což je daň za elegantně se svažující zadní partie střechy. Na středovém panelu se nachází tlačítko elektrické parkovací brzdy a ovladač navigačního systému Carminat TomTom. Mechanickou parkovací brzdu má jen základní stupeň výbavy Expression.
Interiér může na přání a za příplatek prosvětlovat dvojité střešní okno Vzduch vstupující do interiéru může být nejen provoněný, ale také vyčištěný ionizátorem Rozměrná odkládací schránka před koleny spolujezdce je opatřena povrchem pokrytým umělým plyšem
Špičkovou audioaparaturu dodává renomovaná firma Bose Široká přední sedadla sice nenabízejí výraznější boční vedení těla, zato jsou velice pohodlná Řidičova záda může hýčkat dokonce masážní systém
Po otevření víka se objeví zavazadlový prostor o objemu 477 l. Sklopná zadní opěradla umožňují převoz delších předmětů.


Technické údaje Renault Latitude
Pohonné ústrojí, jízdní výkony
Označení 2.0 16V 2.0 dCi 2.0 dCi 3.0 V6 dCi
Zdvihový objem (cm3) 1997 1995 1995 2998
Počet válců/ventilů/palivo 4/16/ben. 4/16/naf. 4/16/naf. 6/24/naf.
Největší výkon (kW při ot./min) 103/6000 110/4000 127/3750 177/3750
Největší toč. moment (N.m při ot./min) 195/3750 320/2000 360/2000 450/1500
Převodovka/počet stupňů man./6 man./6 aut./6 aut./6
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 9,3 10,3 9,9 7,6
Největší rychlost (km/h) 205 210 215 235
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 7,9 (10,7*) 5,3 6,5 7,2
*při provozu na palivo E85
Rozměry a hmotnosti
Délka x šířka x výška (m)* 4897 x 1832 x 1483
Rozvor (mm) 2762
Pohotovostníhmotnost (kg)** 1350 1460 1545 1580
Užitečná hmotnost (kg) 670 605 635 670
Objem zavazadlového prostoru (m3) 0,477
*šířka bez zpětných zrcátek
**bez hmotnosti řidiče
Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 5. Zraněným poskytni první pomoc.