Renault Laguna - šarmantní pohodář

Renault Laguna obohacuje evropskou střední třídu již od roku 1993





Stručná rekapitulace předchůdců


Laguna I (1993-2001)

První generace laguny se představila na podzim 1993.  Ve střední třídě nahradila oblíbenou, ale již stárnoucí „jedenadvacítku“. Ta se zpočátku vyráběla jen jako sedan a prodloužené kombi Nevada, liftback přišel až v závěru její kariéry. Naopak v případě laguny se hned od počátku stal základem nabídky. Úhledně zaoblené tvary novinky navazovaly na starší a větší Safrane a proti hranaté jedenadvacítce představovaly výrazný krok vpřed. K liftbacku v létě 1995 přibylo kombi. Nabízelo velkou užitnou hodnotu, ale stylistické řešení jeho zádě nebylo přijato jednoznačně kladně. Za příplatek bylo možné získat dvojici výklopných sedaček v zavazadlovém prostoru, takže vůz pak mohl odvézt až 7 osob. Na rozdíl od předchozího kombi R21 Nevada  se ale jednalo pouze o místa pro děti, které seděly proti směru jízdy. Vnější rozměry liftbacku Laguna činily 4508 x 1752 x 1432 mm, v případě kombi 4620 x 1752 x 1470 mm. Na rozdíl od předchůdce měly obě karosářské verze shodný rozvor 2670 mm. Liftack nabízel zavazadlový prostor o objemu 452/884 l, kombík 520/1782 l (druhá hodnota platí po sklopení zadních sedadel a využití prostoru až po strop).

Také laguna samozřejmě sázela na přední pohon a na rozdíl od R21 měla napříč uložené všechny motory. Benzinové čtyřválce měly původně objem 1,8 – 2 l, atmosférický i přeplňovaný diesel pracoval s kubaturou 2,2 l. Vrchol dynamiky i kultivovanosti představoval benzinový třílitrový vidlicový šestiválec. Modernizace přišla v roce 1998. Výraznějších designérských změn nebylo třeba, protože vůz se stále líbil. Vhod ovšem přišly modernější motory (benzinové dostaly čtyřventilovou techniku, základ nyní tvořila šestnáctistovka) a posílená bezpečnostní výbava (kromě čelních airbagů se začaly montovat i boční).

S odstupem let lze „jedničkovou“ lagunu hodnotit jako velmi líbivý a komfortní rodinný vůz určený spíše pro klidnější typy řidičů. Zájemcům, kteří by si chtěli tuto generaci pořídit, jednoznačně doporučujeme mladší ročníky po faceliftu (v žargonu Renaultu Phase II), které dosáhly vyšší úrovně dílenského zpracování a celkové kvality, nemluvě o zdařilejších motorech.


Laguna II (2000-2007)

Druhá generace představená na sklonku minulého tisíciletí pokračovala v zaměření na komfort, ovšem v podstatně modernějším provedení a s přepracovaným designem, který se inspiroval koncepční studií Initiale. Základní karosářskou verzi opět tvořil liftback s elegantně splývavou zádí. Kombi tentokrát přišlo současně a jeho záď působila mnohem přirozenějším dojmem, protože dokonale ladila se zbytkem karoserie. Kombík se nabízel již pouze v pětimístném provedení – před maximální užitnou hodnotou dostal přednost lifestylový design. Typickým stylistickým rysem obou verzí se stala šedá plastová lišta mezi světlomety nad mřížkou chladiče, která potom zmizela při zdařilém faceliftu provedeném v roce 2005. Ve srovnání s první generací se vůz zvětšil pouze mírně -  vykazoval vnější rozměry 4576 x 1749 x 1429 mm. Rozvor se ovšem protáhl výrazně – na 2740 mm. Liftback disponoval zavazadlovým prostorem 430 l (hodnotu po sklopení zadního sedadla výrobce neudával), kombi 475/1500 l.

Podvozková platforma byla zcela nová, konstrukce podvozku se ale zásadně nezměnila – přední nápravu opět tvořila spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, zadní kola spočívala na vlečených ramenech spojených zkrutnou příčkou. Druhá generace přesto přinesla zásadní technický pokrok – stačí jmenovat takové prvky, jako kotoučové brzdy na všech kolech (u všech verzí), brzdový asistent, monitorování tlaku pneumatik, xenonové světlomety, dvoustupňové čelní airbagy, hlavové airbagy, předepínače bezpečnostních pásů, bezpečnostní pedály (při nárazu se odkloní, aby minimalizovaly ohrožení řidičových nohou) a aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech. Jak je vidět, největší úsilí konstruktéři vyvinuli na poli bezpečnosti. To se prokázalo i při nárazových testech nezávislého konsorcia EURO NCAP, které dopadly na výbornou – Laguna druhé generace se dokonce stala historicky prvním vozem, který si z těchto náročných zkoušek odvezl nejvyšší možné ocenění - plný počet pěti hvězdiček!

Výběr motorů byl opět velmi pestrý. Zahrnoval benzinové čtyřválce o objemu 1,6, 1,8 a 2 l, přičemž dvoulitr byl krátce k mání i s přímým vstřikováním paliva. Tato kubatura se nabízela  také v přeplňovaném provedení a  pod kapotu stále mohl zavítat i třílitrový šestiválec. Milovníci nafty vybírali mezi turbodiesely s objemem 1,9 a 2,2 l, které již používaly výhradně moderní vstřikování typu common-rail. Výrobce prodloužil servisní intervaly a chlubil se tím, že náklady na údržbu ve srovnání s minulou generací poklesly o plných 40 %. Jak se však později ukázalo, ani druhá generace z prvních let výroby na tom nebyla příliš dobře se spolehlivostí, výskyt závad se ve srovnání s Lagunou I dokonce ještě zvýšil. Největší vinu na tom měla choulostivá elektronika. Značné problémy třeba byly s čipovou kartou, kterou výrobce použil místo klasického klíčku zapalování… Pověst poruchového vozu způsobuje, že ojeté exempláře dvojkové laguny jsou k mání za mimořádně nízké ceny. Objektivně je ale nutno přiznat, že vozy novějších ročníků (po faceliftu) jsou na tom se spolehlivostí již mnohem lépe.


Současnost


Laguna III (2007-?)

V současné době nabízená třetí generace se představila v roce 2007, opět jako liftback (vnější rozměry 4695 x 1811 x 1445 mm) a kombi Grandtour s délkou 4801 mm.   O rok později přišlo krásné tříprostorové kupé (4643 x 1812 x 1398 mm).  To má rozvor zkrácený z 2756 na 2694 mm a po ukončení výroby konkurenčního Peugeotu 407 Coupé se jedná o jediný evropský vůz střední třídy neprémiové značky s tímto druhem karoserie. Co se týká v Česku ostře sledovaného objemu zavazadlového prostoru, liftback vykazuje hodnoty 450/1377 l, kombi 508/1593 l a kupé 423 l.

Špionážní fotografové dokonce nachytali i prototyp čtyřdveřového sedanu, ten se ale do výroby nedostal – Renault se nakonec rozhodl tuto karosářskou verzi vyhradit o třídu většímu modelu Latitude, evropské verzi Samsungu SM5. Celkově vzato lze konstatovat, že třetí generace nepřinesla tak zásadní designérský a technický posun, jaký nastal přechodem z první na druhou generaci. Původní stylistické řešení přídě a zádě nebylo zákazníky přijato s velkým nadšením, na což pak reagoval velmi zdařilý facelift zavedený v roce 2010.  Vzhledem k problémům, se kterými se potýkala předchozí generace, se Renault soustředil zejména na zásadní zvýšení spolehlivosti a celkové kvality. Tento krok zároveň potvrdil zavedením tříleté záruky (do ujetí 150 000 km).  Vůz je sice v prodeji teprve čtyři roky, ale dosavadní zkušenosti naznačují, že vytyčeného cíle se podařilo dosáhnout. Další výraznou předností je vynikající úroveň zpracování interiéru, která je srovnatelná s vozy prémiových značek. Například provedení přístrojové desky snese ty nejpřísnější nároky na kvalitu zpracování i jakost použitých materiálů.

Konstrukce podvozku se stále spoléhá na zadní nápravu s vlečenými rameny spojenými zkrutnou příčkou. Významnou novinku ale představuje alternativně dodávaný elektrický systém  mírného natáčení zadních kol.

V současné době je Laguna III s karoserií liftback i kombi Grandtour na českém trhu nabízena s jediným benzinovým motorem – nepřeplňovaným dvoulitrem s výkonem 103 kW. Mnohem větší důraz výrobce klade na nabídku naftových motorů, protože ty v evropské střední třídě tvoří naprostou většinu prodejů. Bohatá naftová nabídka začíná malou jednotkou 1.5 dCi/81 kW, náročnější zákazníci sáhnout po dvoulitru. Ten je v nabídce s výkony 96, 110, 127 a 131 kW.  Verze se 127 kW se dodává se samočinnou převodovkou, všechny ostatní motory spolupracují se šestistupňovým manuálem.


Mám si ji koupit? A jakou?

Laguna III je na českém trhu nabízena za mimořádně příznivé ceny – vždyť základní benzinový dvoulitr po započtení akční slevy stojí jen 419 900 Kč! Nejnižší stupeň výbavy Expression přitom rozhodně není chudý – obsahuje například elektrické ovládání oken předních i zadních dveří, kožený potah volantu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, automatickou klimatizaci, rádio s přehrávačem CD a MP3 a Bluetooth, lakované vnější plastové díly karoserie (zrcátka, kliky), 6 airbagů, systém ISOFIX na bezpečné ukotvení dětských sedaček, dálkově ovládané centrální zamykání, stabilizační systém ESP, mlhové světlomety, dešťový a světelný senzor, palubní počítač, tempomat, výškové i podélné nastavování volantu atd. Dvoulitrové turbodiesely jsou k mání i s ještě štědřejšími výbavami Black Edition, Bose, 4Control a špičkovou Initiale. Kombi je vždy dražší o 30 000 Kč, což se jeví jako přijatelné.

Z výše uvedeného je zřejmé, že tak příznivý poměr mezi cenou, užitnou hodnotou a výbavou u jiného vozu střední třídy na našem trhu nenalezneme, nemluvě o nadstandardní záruce.  Za hlavní přednost tohoto vozu je tradičně považována úroveň jízdního komfortu (odpružení, odhlučnění, kultivovanost motorů) a již zmiňovaný luxusně působící interiér. Řidič ocení dobrý výhled, vyšším postavám ale bude uložení přístrojové desky připadat příliš nízké. Laguna nabízí jisté jízdní vlastnosti i při extrémních manévrech. Fajnšmekři mohou zvolit verzi 4Control, která v malé míře natáčí kola zadní nápravy, čímž vzniká tzv. přiřizovací efekt. Tato technická lahůdka dodávaná japonskou firmou Aisin při manévrování zmenšuje poloměr otáčení a při rychlé jízdě eliminuje jakékoliv sklony k nedotáčivosti, takže vůz se chová mimořádně agilně. Řízení je přesné, ale jak už to u moderních vozů bývá, zpětná vazba pociťovaná ve volantu je omezená. Jinak solidní řazení občas trochu zadrhává a páka se pohybuje po delších drahách.  Z hlediska uživatelské praktičnosti by někomu mohla vadit skromnější nabídka prostoru na zadním sedadle ve svislém (liftback) i podélném směru (v měřítkách současné střední třídy) i fakt, že zadní hodně nízký sedák vyšším pasažérům nedostatečně podepírá stehna.  Při výběru motorů v podstatě nelze udělat chybu, je jen třeba zvážit nároky na dynamiku a také roční kilometrový proběh. Příznivci maximálně úsporné jízdy by neměli přehlédnout malý turbodiesel 1.5 dCi, který se nyní dodává ve verzi ESM s rekuperací energie při brzdění. Jeho kombinovaná spotřeba tak klesla na skvělých 4,2 l/100 km. Nejžádanější je ovšem větší turbodiesel o objemu 2 l v mírnějších, a tedy i levnějších výkonových verzích.

Výše uvedené poznatky platí pro liftback a kombi Grandtour. Mimořádně atraktivní verze Coupé, která se vyrábí v mnohem menších sériích a dostává výkonnější motory, je pochopitelně podstatně dražší (nejlevnější verze s motorem 2.0 16V Turbo/150 kW přijde na 777 777 Kč). Špičkové verze dostávají benzinový nebo naftový šestiválec s výkonem 175, resp. 173 kW.


 


Roman Poláček


Galerie


Mnoho lidí dodnes tvrdí, že první generace liftbacku byla ze všech nejhezčí…. Kombi první generace bylo někdy vytýkáno poněkud násilné napojení  zádě ke zbytku karoserie, po stránce praktičnosti však bylo výborné K mimořádné útulnosti interiéru výraznou měrou přispívala zaoblená přístrojová deska
Takto vypadala příď druhé generace po důkladném faceliftu Záď druhé generace kombi dala před maximálním objemem přednost eleganci. Na snímku původní provedení vozu před faceliftem s mohutnou lištou mezi světlomety. Přístrojová deska druhé generace vsadila na střídmější design a hodnotnější plasty
Facelift třetí generaci velice prospěl. Změnil se nárazník a světlomety dostaly slušivá mračítka. Pro Lagunu liftback byl vždy typický elegantní boční profil. Nejinak je tomu i u třetí generace. Ostře řezané zadní svítilny se nachází nezvykle vysoko
Kombi Grandtour úspěšně maskuje objem své zádě Takto špičkově zpracovaný interiér by slušel i vozu prémiové značky Samostatně výklopné zadní sklo kombi oceníte jestliže je za vozem málo místa
Po sklopení zadního opěradla vznikne vzorně rovná plocha. Za pozornost stojí i důkladné čalounění tvořené kvalitním kobercem. Také třetí generace Laguny se může pochlubit vzornou pasivní bezpečností Dvoudveřová Laguna je v současné době jediným evropským kupé neprémiové značky
Kupátko, jak se patří - nízké a s elegantně splývavou zádí... Přední sedadla poskytují spoustu komfortu i solidní boční oporu těla Laguna Coupé nemá zadní výklopnou stěnu. Trochu horší přístupnost zavazadlového prostoru je ale vyvážena zvýšenou tuhostí karoserie.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Odejdi mimo vozovku, na svah nebo za svodidla.