Renault Kadjar přestal být tajemstvím!

Nové SUV Renault Kadjar je po technické stránce úzce spřízněné s druhou generaca Nissanu Qushqai



Renault uvolnil první informace a snímky o svém novém crossoveru segmentu C (nižší střední třída), kterému dal trochu nezvyklé jméno Kadjar. Novinka bude hlavním tahákem Renaultu na nadcházejícím ženevském autosalonu.

Renault v úvodu své tiskové zprávy připomíná fenomenální úspěch svého malého crossoveru Captur (v roce 2014 prodáno 178 000 ks) a očekává, že podobně pozitivní odezvu u zákazníků zaznamená i o třídu větší Kadjar.  Zároveň uvádí, že příchod této novinky prozatím neznamená ukončení výroby z Koreje dováženého modelu Koleos.  Kadjar se bude vyrábět v Evropě a je určen nejen pro starý kontinent a středomořské regiony, ale také pro další africké země a pro východní Asii. Výroba Kadjaru bude v Evropě probíhat ve španělském závodu Renault v Palencii, kde vzniká i menší Captur. Výrobce odhaduje, že 83 % produkce Kadjaru z tohoto závodu poputuje mimo Španělsko na více než 50 zahraničních trhů. 

Model Kadjar se ale také stane prvním Renaultem, vyráběným v Číně (ve spolupráci s tamní automobilkou Dongfeng) a to ve městě Wuhan. Od roku 2016 zde bude každý rok vznikat kolem 150 000 těchto vozů. Ve střednědobém horizontu jsou ovšem čínské ambice Renaultu mnohem větší, po patřičném rozšíření modelového portfolia by měly roční prodeje Renaultů v této zemi tvořit kolem 3,5 % trhu, to znamená asi 750 000 automobilů. Renault při vytváření těchto plánů vychází z toho, že prodejní úspěchy crossoverů jsou celosvětovou záležitostí. Již dnes patří do této kategorie každé páté prodané auto.

Renault Kadjar těží ze společného vývoje Renaultu a Nissanu. Stejně jako Nissan Qushqai druhé generace i Kadjar používá novou podvozkovou platformu CMF pro vozy střední a vyšší třídy, která je plodem společného vývoje obou aliančních partnerů.  Design karoserie ovšem mají oba vozy pochopitelně specifický. V případě Kadjaru pokračuje v úspěšném stylu, použitém již u menších modelů Clio IV a Captur. Výrazné a elegantně plynulé linie mají vyjadřovat „dynamiku, sílu a dobrodružství“.

Po technické stránce zatím Renault prozradil vlastně jen vnější rozměry: délku 4,45, šířku 1,84 a výšku 1,6 m. Známá je také štědrá světlá výška 190 mm i to, že vůz bude možno osadit koly o velikosti až 19 palců. Mimo zpevněné cesty nebo i ve městě přijdou jistě vhod také velké nájezdové úhly (18 stupňů vpředu a 25 stupňů vzadu) a příznivý průměr otáčení 10,72 m. Při couvání se řidič bude moci spolehnout na pomoc kamery monitorující prostor za vozem a k dispozici bude i systém samočinného parkování. Výrobce udává, že všechny verze Kajdaru budou vybaveny zrcátky a klikami dveří lakovanými v barvě karoserie, naopak s alternativním dvoubarevným lakováním se u něj nepočítá, protože v tomto segmentu o něj zákazníci nemají velký zájem.

Renault Kajdar se bude nabízet jako předokolka i s pohohonem všech kol. U verze s pohonem všech kol si řidič bude moci vybírat ze tří jízdních režimů – Auto (pohon zadní nápravy se samočinně připojuje jen, když je to třeba), Lock (trvale aktivovaný pohon všech kol hlavně pro velmi kluzké či jinak náročné povrchy) a 2WD (výhradní pohon přední nápravy). Verze s pohonem pouze předních kol ovšem budou vybaveny vyspělým protiprokluzovým systémem, který citelně zlepší jejich trakční potenciál.

Renault také slibuje, že kabina nabídne prvotřídní úroveň zpracování a vysoce hodnotné materiály. Na vysoké úrovni má být také modularita kabiny – zadní sedadlo bude standardně dělené v poměru 60:40 a bude možné je sklápět pouhým zatažením za páčky v zavazadlovém prostoru. K dispozici bude i sklopné opěradlo sedadla spolujezdce pro převoz velmi dlouhých předmětů. Hlavně děti jistě ocení výklopné stolky na zadní straně předních opěradel a hodit se bude i spousta odkládacích schránek a kapes o celkovém objemu 30 l.

Zavazadlový prostor bude disponovat základním objemem 472 l a místo na zadním sedadle v podélném i svislém směru prý vyhoví i vysokým cestujícím. Řidiči se zase mohou těšit na výbornou polohu vůči volantu podobnou vozům s běžnou architekturou (hatchbacky, sedany, kombi). Fanoušky nejmodernější elektroniky jistě ocení velký multimediální dotykový displej na přístrojové desce a nejmodernější navigační systém R-Link 2.

O pohonných jednotkách Renault zatím nic neprozradil, ale odhadujeme, že pod kapotou lze očekávat moderní benzinové i naftové čtyřválce s přeplňováním turbodmychadlem (pravděpodobně 1.2 TCe a 1.6 dCi) a v nabídce jistě nebude chybět ani příplatková samočinná převodovka.

(15.2. 2015)


Roman Poláček


Galerie


Renault Kadjar míří do stále rostoucího segmentu SUV nižší střední třídy Desígn Kadjaru pokračuje ve stylu, který se velmi osvědčil u menšího brášky Capturu Na klenutých bocích Kadjaru vyniká zvlněná spodní linka oken a mohutný boční prolis ve tvaru mořské vlny
Slušivé zadní svítilny jsou rozděleny mezi blatníky a zadní výklopnou stěnu Vůz na snímcích je v nejvyšší výbavě a osazený špičkovými devatenáctipalcovými koly Prozatím jediný uvolněný snímek interiéru zobrazuje pracoviště řidiče. Za povšimnutí stojí digitální rychloměr a zdaleka ne všemi řidiči oblíbená elektrická parkovací brzda


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 3. Zajisti místo výstražným trojúhelníkem.