Praktická krása - Renault Talisman Grandtour
Frankfurtský autosalon se kvapem blíží a je potěšující, že stánek Renaultu zde bude jistě patřit mezi ty hodně obléhané. O to se má postarat hlavně dosud neodtajněná nová generace Méganu (zatím ale ještě není jisté, zdali ve formě studie či již definitivního provedení) a také praktičtější verze nového modelu střední třídy Talisman. O tomto vozu již automobilka základní informace (a také první sadu obrázků) uvolnila. Tento dlouho očekávaný nástupce Laguny tedy bude nabízen nejen v základní karosářské verzi sedan, ale také coby praktické kombi. Nic jiného se ani neočekávalo – toto provedení je na evropských trzích nesmírně důležité, protože na nich tvoří nadpoloviční většinu prodejů této kategorie vozů (konkrétně 54 %). A v případě Talismanu je kombík ještě potřebnější než u Laguny, protože ta v základní verzi používala pětidveřovou karoserii liftback.
V předběžné tiskové správě automobilka poněkud překvapivě uvádí, že její nový kombík střední třídy ponese pojmenování Talisman Estate. Podle zatím neoficiláních zpráv z českého zastoupení značky by ale na našem trhu mělo zůstat zachováno tradiční označení Grandtour, proto jej budeme používat i v tomto článku. Talisman Grandtour po technické stránce odpovídá sedanu (včetně alternativní montáže zadní nápravy s aktivním přiřizováním kol 4Control a systému Multi-Sense měnícího jízdní režim vozu dle přání řidiče), zásadní změnu ale pochopitelně představuje karoserie. Podle našeho názoru je snad ještě povedenější než základní sedan a hlavně nabídne podstatně větší užitnou hodnotu. Ta je daná mnohem lépe přístupným a samozřejmě také plně variabilním zavazadlovým prostorem.
Renault Talisman Grandtour vykazuje totožné vnější rozměry jako jeho tříprostorová verze: délku 4,86, šířku 1,87 a výšku 1,46 m a shoduje se i rozvor 2,81 m. Renault zdůrazňuje, že design kombinuje eleganci se sportovním švihem, s čímž lze jistě souhlasit. Na střeše se nachází ližiny z leštěného hliníku, které jsou připraveny pro snadnou instalaci různých střešních nosičů. Při pohledu z boku upoutá elegantní tvar třetího bočního okna zdůrazněný jeho chromovým orámováním.
A nyní se věnujme tomu, co většinou zájemce o tento druh vozu zajímá nejvíc – k zavazadlovému prostoru. V základní konfiguraci vykazuje objem 572 l (podle přísné německé normy VDA, která k měření používá normalizované krychličky), přičemž prozatím není zřejmé, jestli se jedná o údaj pro vůz s rezervním kolem nebo s dojezdovou lepicí sadou. Jisté je ovšem to, že délka zavazadelníku činí velmi pěkných 1116 mm. Po kompletním sklopení zadního děleného opěradla a využití prostoru až po strop kabiny přepravní kapacita vzroste na 1700 l. Kufr Talismanu tedy ve střední třídě neláme rekordy, ale rozhodně v tomto segmentu představuje velmi solidní a plně uspokojivou nabídku. Na přání se bude montovat i zadní výklopná stěna ovládaná elektromotorem, který se bude aktivovat pohybem nohy pod zadním nárazníkem.
Renault zdůrazňuje, že již tak mimořádně velkorysou nabídku vnitřního prostoru Talismanu sedan verze kombi ještě vylepšuje tím, že vzdálenost mezi zadním sedákem a střechou navyšuje o 30 mm (ve srovnání se sedanem). I verze kombi bude nabízena ve speciální vrcholné verzi Initiale Paris, která mimo jiné nabídne speciální kožené čalounění Nappa a vylepšené odhlučnění kabiny pomocí zesíleného zasklení bočních oken.
Renault Talisman Grandtour bude nabízen se stejným výběrem pohonných jednotek jako sedan. Všechny nabízené motory jsou tedy čtyřválce s objemem 1,6 l s jednoduchým nebo dvojitým přeplňováním. Benzinové jednotky Energy TCe 150 a TCe 200 budou k mání výhradně se šestistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou EDC. Naftovou nabídku tvoří motory Energy dCi 110 a jeho výkonnější verze dCi 130 (číslovky v typovém označení znamenají největší výkon v koních) a v obou případech si bude možno vybrat mezi šestistupňovým manuálem a samočinnou převodovkou EDC se stejným počtem rychlostí. Pro vrcholný turbodiesel dCi 160 bude tato převodovka jedinou možností.
(3.9. 2015)
Roman Poláček