Nový Renault Mégane Grandtour a Scénic - další snímky a informace

Lze očekávat, že nový Mégane Grandtour se v Evropě opět stane jedním z nejžádanějších vozů své kategorie

Renault na právě probíhajícím ženevském autosalonu prozradil další zajímavé informace o novém Renaultu Mégane Grandtour a Scénic a nabídl také nové snímky těchto napjatě očekávaných vozů. Samozřejmě vás s nimi rádi seznámíme!

Nový Renault Mégane Estate (Grandtour)

Renault připomíná, že nový Mégane s karoserií typu kombi je nejnižším kombíkem nižší střední třídy na trhu. To prospívá nejen jeho vzhledu, ale také spotřebě paliva díky menší čelní ploše. Výrazně rozšířený rozchod obou náprav zase blahodárně působí na jízdní stabilitu. Výrobce se ovšem nyní pochlubil i konkrétními čísly, přičemž v závorkách vždy naleznete, o kolik se daná hodnota změnila ve srovnání s kombíkem předchozí generace. Tak tedy: nový Renault Mégane Grandtour je dlouhý 4626 mm (+67 mm), vysoký 1449 mm (-20 mm), jeho rozvor náprav měří 2712 mm (+11 mm). Rozchod předních kol nyní činí 1591 mm (+ 47 mm), zadních kol 1586 mm (+39 mm).



Bez zajímavosti jistě není ani porovnání délky nového kombi s jeho výchozí, kratší variantou hatchback. Nové kombi je tedy dlouhé 4626 mm (+267 mm) a vykazuje rozvor 2712 mm (+43 mm). To je nesmírně cenný přírůstek, ovšem u minulé generace byl ještě větší, jelikož činil 62 mm (2641 vs. 2703 cm). Tento vývoj je ale zcela pochopitelný, jelikož již rozvor hatchbacku mezigeneračně narostl o 28 mm (2641 vs. 2669 mm).

Renault rovněž zdůrazňuje, že věnoval mimořádnou pozornost kvalitě dílenského zpracování a celkové individuálně vnímané kvalitě. Jako příklad uvádí velmi pečlivé provedení krycích panelů zadního sloupku a střešních ližin (ližiny mají od druhého stupně výbavy hliníkovou povrchovou úpravu). Mimořádná pozornost byla věnována rovněž tzv. světelnému podpisu – standardní diodové denní osvětlení ve tvaru nápadných „klů“ je u vyšších výbav (na přání či standardně) doplněno plně diodovými předními svítilnami.  Diody jsou použity i pro mimořádně široké zadní svítilny, kterými nový Mégane připomíná větší Talisman.

K výraznému posunu vpřed došlo také v interiéru, zejména pak u pracoviště řidiče, které je na něj více orientováno. Došlo prý také ke zlepšení ergonomie jeho polohy, která je nyní ergonomicky přirozenější.  Únavu řidiče při jízdě omezuje rovněž příplatkový výsuvný head-up displej, který u dražších verzí (dostupný je od výbavy Intens včetně) promítá nejdůležitější jízdní data na výsuvný průhledný štítek, který se nachází přímo na spodním okraji jeho zorného pole. Řidičovy oči díku tomu nejsou nuceny k častému sledování běžného přístrojového šítu, takže nemusí docházet k jejich častému přeostřování. Ze stejného důvodu je také možné u zabudovaného středového multimediálního tabletu měnit barvy jeho displeje. Při tvorbě interiéru byla věnována velká pozornost také příznivým dotykovým vjemům posádky při dotyku rukou např. s volantem a páčkami pod ním, madly dveří, přístrojovou deskou atd.

A teď k údaji, který je pro většinu českých zákazníků zcela zásadní (a v případě kombi dvojnásob): zavazadlový prostor nového Méganu Grandtour vykazuje základní objem 521 l. Po sklopení obou částí děleného zadního opěradla (a snadném vyjmutí krycí rolety) vznikne prostor 1500 o objemu 1500 l. Pokud bychom do něj ovšem započetli i objem, který je k dispozici pod výklopnou a vyjímatelnou podlahou zavazadlového prostoru, tato hodnota by stoupla na 1695 l. Zájemce, který by stál o ještě větší míru variability, si může připlatit za vpřed sklopné opěradlo sedadla spolujezdce. Tento šikovný prvek výbavy pak umožňuje převoz předmětů dlouhých až 2,77 m. Komfort sezení zadních pasažérů je v novém Méganu Grandtour zlepšen nejen prodlouženým rozvorem (hodnota délky prostoru pro nohy zadních cestujících 216 mm je nejlepší v segmentu), ale i změnou geometrie sezení (sklon opěradla byl mezigeneračně zvětšen z 25 na 27 stupňů).

Stejně jako základní hatchback, také nový Mégane Grandtour stojí na nejmodernější modulární podvozkové platformě CMF (Common Module Family), jejíž větší verzi využívají i modely Espace a Talisman. Z toho vyplývá použití nejmodernějších technologií a širokého výběru pro zákazníky. Například je možné si zvolit ze dvou velikostí multimediálního tabletu umístěného na středních partiích přístrojové desky.

Tak jako v případě kratšího hatchbacku, také u kombi bude jeho vrcholná verze GT vybavena jedinečným systémem 4Control, který využívá aktivní přiřizování zadních kol pomocí elektromotorů (v Ženevě je vystavována právě jen tato verze). Řídící jednotka přitom natočení zadních kol vyhodnocuje 100x za sekundu a podle okamžité rychlosti a úhlu natočení volantu zadní kola přiřizuje buď ve stejném, nebo opačném úhlu než kola přední. Výsledkem je výrazná redukce vrozené nedotáčivosti při dynamickém průjezdu zatáček a také zmenšení poloměru otáčení vozu, který je cenný například při manévrování v těsných prostorech parkovišť, garáží apod. Nový Mégane Grand Tour se tak stane vůbec prvním kombi nižší střední třídy, který něco takového nabízí. Samotná konstrukce náprav přitom bude u kombi stejná, jako u hatchbacku (vpředu vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, vzadu vlečená ramena spojená torzní příčkou). Vůz také může být vybaven tzv. Multi Sence technologií, kdy si řidič může nastavit různé druhy nastavení vozu (reakci plynového pedálu, řízení, samočinné převodovky). Po designové stránce se špičková verze GT vyznačuje odlišnými, sportovněji tvarovanými nárazníky (zadní obsahuje difuzor), dvojicí viditelných výfukových koncovek a specifickými koly o velikosti 18 palců (na přání s tzv. diamantovou povrchovou úpravou).

V interiéru verze GT zaujmou speciální přední sedadla se zvýrazněným bočním vedením těla a opěrkou hlavy integrovanou do opěradla, přičemž si lze vybrat ze tří druhů jejich koženého čalounění. V kabině jsou také použity nápadnější barevné odstíny, vč. modrých stehů na sedačkách, modrého pozadí palubních přístrojů a modrých stehů na potazích sedadel. Sportovní volant se silným věncem je čalouněn velmi kvalitní kůží a pedály jsou opatřeny hliníkovými nášlapy. Těsně pod věncem volantu jsou připravena k použití řadicí pádla dvouspojkové samočinné převodovky (s manuálním řazením se u této verze bohužel nepočítá).

Co se týče nabízených pohonných jednotek, kombík se v tomto směru prozatím nijak neliší od výchozího hatchbacku. Změna nastane v příštím roce, kdy nabídku kombi rozšíří verze s částečnou hybridní asistencí, která bude podporovat naftový motor 1.5 dCi v nejvýkonnějším verzi Energy dCi 110.

Nový Renault Mégane Estate (resp. Grandtour) bude v Evropě postupně uváděn do prodeje od září letošního roku. Lze očekávat, že tento měsíc bude platit pro domácí francouzský trh a že do České republiky tato veledůležitá novinka dorazí o několik málo měsíců později.

Nový Renault Scénic

Renault ve své tiskové zprávě vydané při příležitosti letošního ženevského autosalonu prozradil také leccos zajímavého o svém kompaktním MPV Scénic. Konkrétní technické údaje jsme se v ní sice ještě nedověděli, i tak ale obsahuje mnoho zajímavých informací.  Tou hlavní je fakt, že novinka ve srovnání se svými předchůdci zaznamenává výrazné změny. Důvod je jasný – prodej vozů této kategorie v posledních letech v Evropě setrvale klesá, zatímco crossovery jsou na velkém vzestupu. Když se I. generace Scénicu v roce 1996 objevila, definovala standardy své kategorie a stala se vzorem pro mnohé konkurenční modely. Nyní, po 20 letech, Renault přichází s redefinicí tohoto modelu, která Scénic přibližuje již zmiňované populární třídě crossoverů. Renault uvádí, že to ale v žádném případě neznamená omezení tradičních kvalit tohoto modelu na poli prostornosti a variability. Nový Scénic prý sice nabízí novou úroveň řidičského potěšení a designové atraktivity, ovšem stále je to vůz, který perfektně uspokojí veškeré rodinné potřeby i při dlouhém cestování.

Hlavním úkolem designérů při navrhování nového Scénicu bylo výrazně zatraktivnit jeho vzhled, resp. odstranit jeho rodinně-usedlý charakter, který již u dnešních záklazníků není dostatečně „in“. Podle našeho názoru se jim tohoto cíle určitě podařilo dosáhnout. Při pohledu na novinku asi zaujme nezvykle zvlněný spodní okraj bočního zasklení a svalnaté blatníky, které se staly typickým stylistickým prvkem všech Renaultů nejnovější generace. Za zmínku jistě stojí i u Scénicu poprvé použité trojdílné čelní sklo. Jeho okraje tvoří pomocná trojúhelníková okénka, která od hlavního skla odděluje jen velice tenká příčka. To by mělo vést k zásadnímu zlepšení výhledu řidiče šikmo vpřed, který bývá achillovou patou podobně řešených karoserií.

Změnou, která nejvíce mění charakter tohoto modelu, se stalo použití nezvykle velkých kol. Jejich základní rozměr výrobce prozatím neprozradil, ale chlubí se, že mohou mít průměr až 20 palců! Odhadujeme proto, že základní verze by mohla jezdit na sedmnáctkách… Zároveň došlo k mezigeneračnímu nárůstu světlé výšky, což by mělo vést ke snadnějšímu pohybu vozu po nezpevněných vozovkách, aniž by hrozilo poškození jeho podvozkových partií. Renault zároveň ubezpečuje, že výše uvedené změny rozhodně nijak neomezí tradičně skvělou variabilitu a prostornost kabiny a její mimořádnou praktičnost při každodenním rodinném využívání. Naopak, například sedačky zadní řady bude možné sklápět pomocí jediného pohybu (pravděpodobně půjde o odjištění jejich západek páčkami umístěnými po stranách zavazadlového prostoru a jejich samočinné sklopení za pomocí pružinového mechanismu).

Nový Renault Scénic bude vybaven veškerými novými technologickými prvky, které se objeví také u nové generace řady Mégane (např. systém AEBS – Active Emergency Braking Systém vč. detekce chodců). K dispozici bude také technologie Multi-Sence (dokáže měnit nastavení reakcí motoru, převodovky a řízení), nejmodernější multimediální systém R-Link2 s displejem o úhlopříčce 8,7 palce a barevný head-up displej (promítá nejdůležitější informace na průhledný plastový štítek, který se ve vysunutém stavu nachází ve spodní části řidičova zorného pole). Milovníci moderních technologií se dočkají i nového Scénicu s hybridním pohonem Hybrid Assist, který kromě pomocného elektromotoru tvoří mimořádně úsporný turbodiesel 1.5 dCi v nejvýkonnějším provedení dCi 110.

Nový Renault Scénic bude kompletně představen těsně před začátkem léta a na evropských trzích se začne prodávat ještě před koncem letošního roku, což by mělo platit i o České republice. V nabídce se objeví i prodloužená, až sedmimístná varianta Grand Scénic, jejíž snímky ale dosud nebyly zveřejněny.

(5.3. 2016)


Roman Poláček


Galerie


Nový Mégane ve verzi kombi má světovou výstavní premiéru na právě probíhajícím ženevském autosalonu Rafinovaně tvarovaná záď rozhodně nepůsobí těžkopádně, takže auto při vší praktičnosti nepostrádá ani sportovní švih Pohled do zavazadlového prostoru bez přídavné mezipodlahy po sklopení zadních opěradel
Jestliže je v zavazadelníku přítomna vyjímatelná mezipodlaha, vznikne zcela rovná plocha. Údaj nákladové kapacity 1695 l ovšem zahrnuje i prostor pod podlážkou. Jestliže je opěradlo spolujezdce v příplatkovém sklopném provedení, lze převážet předměty dlouhé až 2,77 m Nový Scénic vsadil na mnohem emocionálnější design, než jeho předchůdci
Nový Scénic může jezdit na kolech o velikosti až 20 palců! Nový Scénic nemá řešeno denní diodové osvětlení v podobě tzv. klů. Jeho příď je podobná spíše přídi malého crossoveru Captur. Velká kola, svalnaté boky a nevšedně zvlněný spodní okraj bočního zasklení - to jsou hlavní designové prvky, které zaujmou při pohledu na vůz z profilu
Zadní sloupky karoserie mají nevšední, vzad skloněnou linii. Zaoblené boční lišty umístěné až na spodním okraji dveří patří k designovému stylu vozů Renault již řadu let. Na tomto snímku dobře vyniká velkorysá šířka vozu a široký rozchod jeho kol. Elegantní zadní svítilny jsou šikovně rozděleny mezi blatníky a zadní výklopnou stěnu. Také nový Scénic se neobejde bez moderního multimediálního dotykového tabletu, zakomponovaného ve středu přístrojové desky.
Odkládací schránka před koleny spolujezdce ve formě praktické zásuvky se výborně osvědčila již u Capturu, není tedy divu, že ji převzal i nový Scénic Jak je u Scénicu dobrým zvykem, také nová generace nabízí nadmíru prostorný a dobře prosvětlený interiér. Všimněte si mohutných opěrek hlavy. Doufejme, že je půjde vytáhnout až ke stropu, jinak by mohly vyšší osoby tlačit do ramen... Zadní pasažéři budou moci využívat výklopných stolečků, což ocení zejména děti
Kabina Scénicu byla vždy proslulá mimořádně bohatou nabídkou různých odkládacích schránek, novinka v této chvályhodné tradici samozřejmě pokračuje Zadní cestující budou často děti a teenageři, kteří se neobejdou bez různých datových nosičů... Nový Scénic bude opět oslňovat i svoji variabilitou. Na snímku je rozměrný nákladový prostor vytvořený sklopením zadního sedadla a opěradla spolujezdce.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 3. Zajisti místo výstražným trojúhelníkem.