Nový Renault Espace prozrazuje své technické údaje i české ceny!

Nový Renault Espace měl českou premiéru a my byli při tom!



Renaultu Espace jsme se na stránkách Renault Clubu ČR věnovali v poslední době již dvakrát – konkrétně v červenci loňského roku jsme se ohlédli za třicetiletou historií tohoto modelu a v říjnu následovalo představení jeho nové, již páté generace. Tehdy jsme slíbili, že jakmile budou k dispozici podrobnější technické údaje a více fotografií, že se k tomuto velmi zajímavému vozu ještě vrátíme. Tento slib plníme právě tímto článkem.

Nejdříve malá rekapitulace – nový Espace se z původně kompaktního a poměrně lehkého rodinného MPV postupně proměnil v luxusní a velký křižník, který se potřebám běžných rodin poněkud vzdálil. Ty proto často přešly na obratnější a výrazně levnější model Scénic a Grand Scénic, zatímco prodej Espace v posledních letech klesal. To ovšem korespondovalo také s jeho již požehnaným konstrukčním stářím i s celkovým evropským trendem v jeho segmentu.

Už ne MPV, ale crossover

I nový Espace si zachovává luxusně-reprezentační charakter, který jej pasuje na technický i cenový vrchol nabídky Renaultu. Je zde ovšem jedna zásadní změna – z velkého MPV se proměnil  v tzv. crossover, protože velká em-pí-víčka v posledních letech zaznamenávají dramatický pokles prodejů, kvůli kterému tento segment v Evropě pomalu „vymírá“. Nový Espace proto při zachování tradiční prostornosti, komfortu a modularity musel přijít s podstatně dynamičtějším stylem. Zároveň již používá jedinou délku rozvoru, na které alternativně nabízí jak pětimístnou, tak i sedmimístnou verzi. Má sice podobně velký půdorys jako předchůdce s označením „Grand“ (délka 4857 mm, šířka 1888mm, výška 1677 mm), ve srovnání s ním ale disponuje prodlouženým rozvorem (2884 mm), a tedy i kratšími převisy.  Karoserie je v oblasti oken citelně snížená a má také výrazněji oddělený motorový prostor od zbytku karoserie, takže už ji těžko lze označit za "jednoprostorovou".

Objem zádě vizuálně zmenšuje zmenšená plocha oken na úrovni zavazadlového prostoru. Menší čelní plocha nižší karoserie samozřejmě prospívá spotřebě paliva a to samé platí o výrazném mezigeneračním poklesu pohotovostní hmotnosti o úctyhodných 250 kg. Na druhé straně ale nový Espace jezdí na větších kolech a má mírně zvýšenou světlou výšku, aby vypadal „drsněji“ a robustněji, tak jak si to dnešní trh žádá. Na pohon všech kol ale zapomeňte, Espace zůstává výhradní předokolkou. Značný nárůst ceny a spotřeby spojený s touto technologií by podle marketingových průzkumů výrobce „skousla“ jen velice malá skupina zákazníků, takže vývoj této verze by se nevyplatil. Při vší své „chlapáckosti“ je nový Espace vozem, který přináší i pořádnou porci typické francouzské elegance.

Nejmodernější technika

Co se týče technické stránky, základem nového Espacu je nová modulární podvozková platforma CMF (Common Module Family), kterou Renault vyvinul ve spolupráci se svým aliančním partnerem Nissanem. Díky její důsledně modulární koncepci (sestává z 5 základních částí – přední a zadní nápravy, elektrického systému, motorového prostoru a prostoru pro posádku) je velmi flexibilní, takže tato platforma může sloužit jako základ jak pro „nízké“ modely (sedan, hatchback, kupé), tak i pro vozy se zvýšenou architekturou (MPV, SUV, crossovery).  Nový Espace V je první Renault, který novou platformu CMF využívá (a následuje ho SUV nižší střední třídy Kadjar) a již letos na podzim na ní vyjede i nástupce modelu střední třídy Laguna (který bude delší a dostane karoserii typu sedan a posléze i kombi). Alianční partner Nissan platformu CMF dosud použil již u 3 modelů (SUV Qashqai II a X-Trail III a hatchback Pulsar).

Nový Espace se může pochlubit mnohými nejmodernějšími prvky výbavy – např. full  LED světlomety nebo systémem Multi-Sence, který umožňuje řidiči nastavit některý z 5 módů vozu (komfortní, sportovní, eco, standardní, nebo individuální). Toto nastavení se týká řady parametrů (charakteristika práce samočinné převodovky, účinnost posilovače řízení, odezva motoru na přidání plynu, nastavení tuhosti tlumičů, práce řiditelné zadní nápravy, síla zvuku motoru, charakteristika masážní funkce předních sedadel, výkon klimatizace, barva vnitřního difusního osvětlení středové konzoly). Systém Multi-Sence může řidič ovládat jednak speciálním tlačítkem na středové konzole, nebo v menu multimediálního systému R-Link 2.

Na přání (a pro špičkovou verzi Initiale Paris standardně) je k dispozici systém řízení všech kol 4Control. Tent se již v minulosti osvědčil v právě odcházející generaci modelu střední třídy Laguna. Při rychlosti nižší než 60 km/h se zadní kola natáčí v opačném směru než přední, což výrazně zmenšuje poloměr otáčení vozu a zvyšuje tak jeho obratnost např. v městském provozu. Při jízdě rychlostí vyšší než 60 km/h se zadní kola natáčí ve stejném směru jako přední a zlepšují ovladatelnost vozu zejména na mokré a kluzké vozovce. Zatímco přední kola se natáčí nejvíce o 33 stupňů, zadní kola mají maximální úhel natočení 3,5 stupně. Systém jeho optimální míru propočítává  100x za sekundu.  Systém 4Control je u Renaultu poprvé spojen také s elektronickou regulací tuhosti tlumičů, která je řízena podle aktuálního stavu vozovky, způsobu jízdy a nastavení systému Multi-Sence.  Zdokonalena byla rovněž známá čipová karta, která dostala uvítací funkci „Welcome Scenario“. Jakmile se řidič přiblíží k vozu, rozsvítí se na něm světlomety pro denní svícení, zpětná zrcátka se vyklopí do funkční polohy a u auta se dvěma vyššími stupni výbavy se také rozsvítí ambientní osvětlení kabiny. Když potom řidič otevře dveře, rozsvítí se i osvětlení kolem středové konzole a na přístrojovém štítu se objeví uvítací logo za doprovodu uvítací melodie.

Vše pro maximální aktivní bezpečnost a komfort řidiče

Další hight-tech vymožeností je výsuvný head-up displej, který umožňuje sledovat rychlost a některé další informace, aniž by řidič musel příliš spouštět oči z vozovky. Adaptivní tempomat díky zabudovanému radaru v přídi přizpůsobuje přednastavenou rychlost automobilu podle před ním jedoucímu vozu tak, aby od něj byla zachována potřebná bezpečná vzdálenost (i tu si řidič předem nastaví). Poté, co vpředu jedoucí auto zrychlí, zrychlí i Espace.  I když adaptivní tempomat není aktivován, systém je schopen varovat řidiče před dosažením příliš krátké vzdálenosti za vpředu jedoucím vozidlem.  Jestliže řidič nereaguje a aktutně hrozí riziko srážky, vůz začne samočinně brzdit, aby srážce zabránil nebo alespoň minimalizoval její následky. Systém Visio zase akusticky i světelně varuje řidiče, jakmile jeho Espace vybočí z jízdního pruhu. Nechybějí ani asistenční systémy monitorující mrtvý úhel zpětných zrcátek, samočinně přepínající tlumená a dálková světla před protijedoucím vozidlem a zobrazující dopravní značky na přístrojové desce.

I nový Espace je velké auto, takže jistě přijde vhod také systém samočinného parkování. Využívá celkem 12 senzorů (6 vpředu a 6 vzadu) a dokáže vůz zaparkovat kolmo, šikmo i podélně. Nový Espace může být vybaven i komfortním elektrickým ovládáním zadní výklopné stěny, u kterého lze nastavit úhel jeho otevření. Vysocí uživatelé se tak nemusí obávat, že se uhodí do hlavy, naopak při parkování např. v garáži s nízkým stropem zadní výklopné stěně nemusí hrozit poškození laku. Nový Espace má mimořádně rozměrné čelní sklo, takže při použití jeho běžného provedení by za slunečného počasí docházelo k velmi silnému přehřívání interiéru. Proto je  vybaven speciálním sklem v atermickém provedení, které je opatřeno mikroskopickou titanovou vrstvou. Ta odrazí 32 % UV záření a 6 % ho pohltí, díky čemuž není třeba tak vysoký výkon klimatizace, což samozřejmě snižuje spotřebu paliva. Prostřednictvím dotykového kapacitního displeje R-Link 2.0 lze ovládat celkem 20 prvků výbavy, od 3D navigace až po head-up displej. Nastavení navigace, výběr z telefonního seznamu s následným telefonováním a výběr radiostanice lze ovládat i hlasem. Systém umí mluvit a přijímat příkazy celkem ve 14 jazycích včetně češtiny.  Nový Espace může být vybaven i špičkovým audio systémem Bose se sorround sound systémem a 12 reproduktory, který v případě potřeby i částečně vyruší nežádoucí hluk motoru.

Moderní motory podle zásad downsizingu

Ani nový Renault Espace není ušetřen současného trendu zmenšování motorů, takže je poháněn výhradně agregáty o objemu 1,6 l. Díky účinnému přeplňování a již zmiňované výrazné redukci hmotnosti  ovšem i takto malé motory propůjčují tomuto velkému crossoveru slušnou dynamiku.  Asi technicky nejzajímavější je jednotka dCi 160 EDC o objemu 1598 cm3 s dvojitým přeplňováním, které mu zajišťuje vysoký výkon v celém spektru otáček. Výkon 118 kW při 4000 ot./min a točivý moment 380 N.m při 1750 ot./min stačí na největší rychlost 202 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Vzhledem k těmto jízdním výkonům je jistě pozoruhodná normovaná spotřeba paliva, která v kombinovaném cyklu činí jen 4,7 l/100 km. Tento motor je spojen výhradně se samočinnou automatickou převodovkou EDC se 6 rychlostními stupni. Výrobce odhaduje, že plných 90 % jízdy bude aktivní pouze malé turbodmychadlo, které zajišťuje velký točivý moment v nízkých otáčkách, svižný rozjezd z místa a rychlou reakci na přidání plynu. Druhé, velké turbodmychadlo přináší pružnost a výraznou akceleraci ve vyšších rychlostech, hlavně při předjíždění. Tento nový motor je využíván nejen Renaultem, ale i automobilkami Nissan a Mercedes. Byl podroben testu odolnosti při nájezdu přes 400 000 km a úspěšně se používá i pro lehký užitkový model Traffic.

Motor Energy dCi 160 sdílí 72 % dílů se sesterským motorem Energy TCi 130 vybaveným jednoduchým přeplňováním, který u Espace tvoří základní motorizaci a který je jako jediný opatřen manuální šestistupňovou převodovkou. Výkon 96 kW při 4000 ot./min a točivý moment 320 N.m při 1750 ot./min znamená největší rychlost 191 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 s a to vše při průměrné kombinované spotřebě 4,5 l/100 km. Odhadujeme, že právě tato jednotka bude z ekonomických důvodů tvořit jádro prodejů na většině evropských trhů.

Benzinovou alternativu představuje zážehová přímovstřiková přeplňovaná šestnáctistovka s označením Energy TCE 200 EDC, která spolupracuje se samočinnou sedmistupňovou převodovkou. Ano, tato jednotka je již dobře známa z nejnovější generace Clia RS. Jedná se o motor o objemu 1618 cm3, která dává výkon 147 kW při 5750 ot./min a točivý moment 260 N.m při 2500 ot./min. Espace s ním uhání rychlostí až 211 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje za 8,6 s. Kombinovaná průměrná spotřeba v normovaném režimu v tomto případě činí 6,2 l/100 km.

První statické dojmy

Česká novinářská premiéra nového Espace se konala minulý týden v pražské galerii Mánes. S vozem jsme se sice nemohli projet, bylo ale možné si jej  důkladně „osahat“, prohlédnout a vyzkoušet jeho interiér. A právě ten na nás učinil největší dojem, protože po stránce designu, kvality zpracování i využití nejmodernějšího infotainmentu je schopen uspokojit i velmi náročné zákazníky prémiových značek. Zvláště působivá je „vznášející se“ středová konzola, která je použita v případě, že je Espace vybaven samočinnou převodovkou. Verze s manuálním řazením má pochopitelně klasickou konzolu s krytými boky, aby byla zakrytá řadicí táhla. V souladu se sportovnějším zaměřením již Espace nemá přístrojový štít uložen uprostřed přístrojové desky, ale klasicky za volantem. Pokud se jedná o nabídku prostoru, přední místa jsou rozměrově velmi štědrá, vadila nám jen nezvykle krátká opěradla jinak bohatě dimenzovaných a komfortních sedaček (vyšší postavy nemají opřené lopatky). Přední "křesla" mohou být vybavena vyspělým masážním systémem a také vyhříváním (to mohou dostat i krajní sedadla ve druhé řadě).

Spoustu prostoru naleznou i zadní cestující, vysocí jedinci se ovšem budou cítit o poznání lépe ve verzi bez obrovského střešního okna, které citelně snižuje vnitřní výšku kabiny (jeho menší, neotevíratelná alternativa nacházející se pouze nad předními sedadly je standardní výbavou). Je také třeba počítat s tím, že trojice stejně velkých zadních sedaček nikdy nemůže nabídnout takový komfort sezení, jako širší krajní pozice v klasickém sedanu či kombi.  Navíc i nový Espace má v prostoru nohou zadních pasažérů zvýšenou podlahu, takže dlouhonozí cestující zde nemají moc podepřená stehna. Co se týká dvojice alternativních sedaček v zavazadlovém prostoru, je to podobné, jako u jiných automobilů s podobným řešením zadní části kabiny - na delší vzdálesnoti se hodí jen pro děti. Jak je pro velkoprostorové Renaulty typické, v kabině nalezneme spoustu různých odkládacích míst pro větší i menší předměty či láhve.

Zavazadlový prostor je poměrně mělký, ale prakticky tvarovaný a po sklopení druhé (i případné třetí) řady sedadel vznikne vzorně rovná plocha. A co je snad ještě pozitivnější, sklápění lze provézt velmi snadno elektricky, a to bez namáhavého vyjímání sedadel z vozu (zpět už se ale sedadla vrací ručně). Na přání lze standardní lepicí sadu nahradit dojezdovým rezervním kolem, které je zavěšeno zespoda pod podlahou zavazadlového prostoru.  V sedmimístné konfiguraci udává Renault jeho objem 247 l, v pětimístné pak 680 až 785 l v závislosti na tom, jsou-li sedadla ve střední řadě posunuta zcela vzad či vpřed. Uživatelé, kteří třeba vlastní koně nebo motorový člun jistě ocení, že nový Espace může táhnout brzděný přívěs vážící až 2000 kg.

České ceny a výbavy

Nejlevnější verzí nového Espace je naftová motorizace Energy dCi 130 se základním stupněm výbavy Life, nabízená za 769 000 Kč. Střední výbava ZEN je k dispozici se všemi třemi nabízenými motory za cenu od 819 900 Kč (motorizace Energy dCi 130), přes 869 900 Kč (Energy TCe 200 EDC) až po 919 900 Kč (Energy dCi 160 EDC). Špičku nabídky tvoří výbava Initiale Paris, která se prodává jen s dvojicí výkonnějších motorů (cena 1 009 900 Kč za benzinovou a 1 059 900 Kč za naftovou verzi). Výčet velmi rozsáhlé standardní výbavy jednotlivých výbavových stupňů by byl příliš zdlouhavý, zájemce o tyto informace proto nasměrujeme na stránky www.renault.cz, kde naleznou podrobný ceník. Za zmínku ale určitě stojí, že na nový Espace je standardně poskytována pětiletá záruka až do ujetí 150 000 km. Tato záruka přitom obsahuje také asistenční služby poskytované nejen v případě technické závady, ale i při chybě řidiče a po případné nehodě. Nový Espace je nabízen v 9 barevných odstínech a vůz může jezdit na některé z pětice nabízených druhů litých kol o velikosti 17 až 19 palců.

Přijímání objednávek u českých koncesionářů Renaultu již začalo a letošní prodej český importér odhaduje na zhruba stovku vozů, což se nám zdá jako reálné. Nový Espace je totiž skutečně stylové, výjimečné a atraktivní auto, které bude plnit roli vlajkové lodi značky, protože model Latitude v Evropě nedostane přímého nástupce. A rozhodně jsme přesvědčeni o tom, že nový Espace má u konzervativních zákazníků luxusního segmentu mnohem větší šanci na úspěch, než supervýstřední kreace Vel  Satis a Avantime, nemluvě o příliš „korejském“ sedanu Latitude. Na druhou stranu je ale pravda, že v České republice, kde luxusní segment ovládají téměř výhradně německé prémiové značky, to nový Renault s cenovkou sahající až za milionovou hranici rozhodně nebude mít snadné… Tak mnoho štěstí, Espace!

(26.3. 2015)


Roman Poláček


Galerie


Seznamte se - nová vlajková loď Renaultu, Espace V.! Nížší silueta, výrazná příď, obrovská kola - z SUV se stal crossover Zešikmený tvar oken v zadních sloupcích opticky odlehčuje záď
Impozantní pohled, že? Tříramenný volant a přístrojový štít za ním signalizují, že nový Espace má i jistý sportovní nádech... Multifunkční displej na středu přístrojové desky samozřejmě zobrazuje i navigaci
Račte si zvolit vaši oblíbenou rozhlasovou stanici Takto vypadá displej po přepnutí do ovládání klimatizace Displej se základním funkčním menu
Standardní nastavení přístrojů Ve sportovním modu přístroje září červeně A tady něco pro ekology...
Head displej promítá údaj rychloměru přímo do zorného pole řidiče Pohled do přední části kabiny po otevření dveří spolujezdce Zde s červeným osvětlením obrysů sředové konzoly
Zelená je také pěkná... Takto vypadá sedadlo řidiče u vozu se základní výbavou, která neobsahuje kožené čalounění Jak už to tak bývá, trojice stejně širokých zadních sedaček nemůže nabídnout stejný komfort, jako zadní sedadlo sedanu či kombíku
Detailní pohled na středovou konzolu s červeným osvětlením Zelená verze Drtivá většina funkční se ovládá přes centrální dotykový displej
Páka sekvenční volby rychlostních stupňů má mimořádně elegantní tvar Takto vypadá středová konzole v případě, že má vůz manuálně řazenou převodovku Součástí tandardní výbavy je i elektricky ovládaná parkovací brzda
Neotevíratelné prosklení přední části střechy je standardní výbavou Vozy s řiditelnými zadními koly mají na přístrojové desce tento štítek Mimořádná pozornost byla věnována kvalitě zpracování kabiny
V této konfiguraci může v Espace cestovat až 7 pasažérů Po sklopení střední i zadní řady sedadel můžete naložit třeba několik obrovských cestovních kufrů Kteroukoliv z trojice sedaček ve druhé řadě lze sklopit do podlahy
Pětice cestujících má k dispozici opravdu velký zavazadlový prostor Tuto konfiguraci lze dobře využít třeba při přepravě lyřží apod. Po sklopení všech sedadel ve střední i zadní řadě vznikne vzorně rovná nákladová plocha
Šestimístná konfigurace se také může hodit Tento a další tři obrázky zobrazují jednotlivá nastavení systému Multi Sence... Obrázek
Obrázek Obrázek Pohled do přední části kabiny z nadhledu
Hlídání mrtvého úhlu zpětných zrcátek se hodí hlavně na dálnici Adaptivní tempomat umí přizpůsobovat tempo jízdy rychlosti vpředu jedoucího vozidla Při prudkém brzdění vpředu jedoucího vozidla začne s aktivním tempomatem Espace samočinně brzdit
Další užitečnou funkcí představuje promítání míjených dopravních značek na přístrojový štít Samočinné přepínání dálkových a tlumených světlomertů dovede hodně usnadnit noční jízdu Dvojitě přeplňovaný diesel lze považovat za opravdový technický skvost
Mohutný točivý moment je vždy velmi žádoucí... Přeplňovanou benzinovou šestnáctistovku známe již z nejnovějšího Clia RS Křivka točivého momentu je vzorně plochá
Jak se na současné moderní auta sluší a patří, osvětlení zajišťují xenonové výbojky, denní osvětlení má nezaměnitelný styl Také rozsvícené koncové svítilny dodávají novému Espace nezaměnitelný světelný podpis Boční lišta plynuje navazuje na zpětné zrcátko
Nejvyšší stupeň výbavy signalizuje nápis na pátých dveřích Vysoce luxusnímu charakteru nového Espace byl přizpůsoben i design a zpracování čipové startovací karty Nová karta z druhé strany, kde se nachází ovládací tlačítka
Světle modrý odstín laku vypadá jistě zajímavě Samozřejmě nesmí chybět několik odstínů módního bílého laku Na každém Espace V je použito přes 50 kg recyklovaných plastů


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Desatero účastníka dopravní nehody. 3. Zajisti místo výstražným trojúhelníkem.