Nový Renault Espace: beze změny zůstalo jen jméno

Zbrusu nový Renault Espace již není MPV, ale crossover

Představujeme nový Renault Espace!

Jednou z hvězdných novinek nedávno skončeného pařížského autosalonu se stala čtvrtá generace Renaultu Espace. Svého předchůdce nahradila po dlouhých 12 letech a svým příchodem zároveň nejlepším možným způsobem oslavila letošní třicetiny tohoto modelu, kterého se za tu dobu prodalo celkem 1 245 000 exemplářů.

Výrobce ovšem pochopitelně musel reagovat na razantní a setrvalý pokles poptávky po velkých MPV, který v Evropě panuje již řadu let. Proto čtvrtá generace na své předchůdce navazuje vlastně jen jménem. Už se totiž nejedná o em-pí-víčko, ale o tzv. crossover, který se tváří mnohem sportovněji a zároveň předstírá, že má i terénní ambice. To mají signalizovat obrovská kola o velikosti 17 až 19 palců (na přání dokonce až 20 palců!) a zvětšená světlá výška na 16 cm (oproti předchůdci +1,6 cm). Kvůli chybějícímu pohonu všech kol se ovšem jedná opravdu jen o dojem - Espace je i nadále výhradně předokolka.

Nepřehlédnutelný fešák

Svým designem Espace navazuje na designovou studii, představenou na loňském frankfurtském autosalonu.  Hlavním úkolem designérů, vedených Laurensem van den Ackerem, bylo auto zbavit dřívějšího usedlého charakteru a vtisknout mu mnohem více vizuální dynamiky – tak jak si to dnešní doba a současný automobilový trh žádá. Prvním předpokladem se stala mezigeneračně výrazně redukovaná výška – karoserie nového Espace je vysoká 1,68 m, což je o 63 mm méně, než u předchůdce.  Vůz s délkou 4,85 m vykazuje také úctyhodnou šířku 1,87 m. Rozvor měří 2,88 m, je tedy o 16 mm delší než u předchůdce. Důkladně se zapracovalo také na aerodynamice – součinitel odporu vzduchu Cx činí 0,30 a čelní plocha poklesla na 0,845 m2. Na přání se bude montovat obrovské střešní okno s plochou 2,8 m2. Míra jeho zatmavení se automaticky přizpůsobuje intenzitě dopadajícího slunečního záření, což výrazně pomáhá udržet v kabině teplotní pohodu.

Příď svým ztvárněním samozřejmě navazuje na řešení, uplatněná u všech vozů Renault nejnovější generace, resp. také u faceliftů starších modelů. Velkou roli ale v tomto případě hraje i chrom a ozdobné lamely masky. Chromované olištování nalezneme i na předním nárazníku i na bocích karoserie.  Boční zasklená plocha se skládá z celkem pěti oken, přičemž to první nad předním blatníkem umožňuje předsunutí čelního skla daleko vpřed. Tvarově nejoriginálnější je poslední okénko mezi sloupky C a D s „hokejkovou“ spodní linií. Na tu při bočním pohledu navazují velmi efektně řešené dvoudílné zadní svítilny, které do tmy září světlem ve tvaru asymetrického písmene C. Karoserie působí svalnatým dojmem, jelikož má výrazně klenuté boky v úrovni pasu (pod bočními okny), další klenutí se nachází nad chromovanými ochrannýnmi lištami, které jsou situovány až těsně nad prahy. Rozměrná zadní výklopná stěna zasahuje hluboko do zadního nárazníku.  Všechny verze nového Espace budou standardně vybaveny denními svítilnami tvořenými LED diodami.

Luxusní, protorný, moderní

Při tvorbě kabiny se prý designéři snažili navodit podobné dojmy, které mají cestující při cestování luxusním privátním proudovým letadlem.  Zatímco pro předchozí generaci Espace byla typická přístrojová deska s centrálně umístěným digitálním přístrojovým panelem, nový Espace na to jde úplně jinak. V souladu se svým mírně sportovním charakterem totiž používá přístrojový štít umístěný na klasickém místě za volantem, kterému dominuje velký kruhový rychloměr. Není to ovšem skutečný „budík“, nýbrž virtuální obraz vytvářený barevným displejem. Řidič si jej může změnit na podobně velký otáčkoměr, v jehož středu se pak okamžitá rychlost zobrazuje digitálně.  Ve výbavě vozu může být také průhledná destička výsuvná z horní plochy přístrojové desky, na kterou se údaje o rychlosti promítají přímo do zorného pole řidiče. Odstín přístrojového štítu i tzv. ambientní osvětlení některých partií kabiny (patrné je až po setmění) se mění podle zvoleného jízdního režimu – od zeleného, přes modrý, žlutý, červený až po fialový. Nejvýraznějším stylistickým prvkem mohutné přístrojové desky je ovšem její středový panel, který sahá až k mohutné loketní opěře, vyplňující prostor mezi předními sedadly. V souladu s dnešními trendy je vybavena obrovským dotykovým displejem dále zdokonaleného multimediálníhoo systému R-Link 2 (je vertikálně orientován a má úhlopříčku 8,7 palce), který svým designem připomíná luxusní tablet. Navigační systém dodala renomovaná firma TomTom. Doslova uměleckým dílem je originálně tvarovaná páka voliče samočinné převodovky (v nabídce ovšem budou i verze s manuálním řazením).

Velký důraz konstruktéři kladli také na velkorysý vnitřní prostor – např. pasažéři ve střední řadě sedadel mají podle jejich polohy pro své nohy až 308 mm volného prostoru, což nový Espace řadí na vrchol svého segmentu. Dvě místa ve třetí řadě vzniknou po vyklopení sedaček z podlahy zavazadlového prostoru. Jak to tak bývá, jedná se o sedadla, určená zejména pro děti či dospělé menšího vzrůstu.  Velkoprostorové Renaulty byly vždy pověstné spoustou důmyslných odkládacích schránek a kapes a nový Espace v této tradici pokračuje. Schránka v přístrojové desce před spolujezdcem je řešena jako praktická výsuvná zásuvka. Přebírá tak řešení, které se setkalo s velmi pozitivním přijetím u zákazníků již u modelu Captur. V kabině nechybí ani několik možností k uložení velkých i menších láhví s nápoji. Zavazadlový prostor má v pětimístné konfiguraci úctyhodný objem 660 l (měřeno po krycí plato). Vůz může být vybaven elektrickým ovládáním zadní výklopné stěny s bezdotykovým ovládáním (otevírání a zavírání lze díky pohybovému čidlu spustit pouhým pohybem nohy pod zadním nárazníkem, takže uživatel vozu nemusí pokládat zavazadla na zem).

Sedadlo řidiče a spolujezdce je velmi bohatě dimenzováno a ve vozu se špičkovým stupněm výbavy Initiale Paris je opatřeno kompletním elektrickým ovládáním, vyhříváním a koženým čalouněním.  Sedačky je možno nastavovat v celkem 10 směrech a až 6 nastavení řidičova sedadla lze uložit do paměti palubního počítače. Na přání je k dispozici i masážní systém. Druhá řada je tvořena trojicí stejně širokých (a tedy poněkud užších) sedadel. Na rozdíl od vozů Espace minulých generací nyní sedadla ve střední ani třetí řadě nejsou vyjímatelná, ale pouze sklopná do podlahy. Ve dvoumístné konfiguraci tak nový Espace při využití nákladového prostoru až po strop nabízí objem 2,040 l. Zámky, umožňující samočinné sklopení sedačky do podlahy jsou elektricky ovládány na dálku – buď z místa řidiče (jedna z funkcí na dotykovém displeji), nebo po stisknutí tlačítka v zavazadlovém prostoru.

Nový Renault Espace bude dodáván ve čtyřech výbavových stupních: od základního Life, přes Zen, Intense až po špičkovou Initiale Paris. Od druhého stupně výbavy může být nový Espace na přání osazen špičkovou audiosoupravou Bose, která je standardem vozů s vrcholnou výbavou Initiale Paris. Součástí na míru postaveného audiosystému je také 12 reproduktorů (vč. subwooferu), zajišťující prvotřídní poslech všem členům posádky.

Vyspělý podvozek vhodný i pro svižnou jízdu

Minulým generacím Espace jistě nelze upřít štědrou nabídku prostoru a nadprůměrný jízdní komfort, nadáním pro dynamickou jízdu se ale tyto vozu chlubit určitě nemohly. Však od nich také nikdo nic takového ani neočekával. Nový Espace je ale crossover, a to znamená, že musí uspokojit i dynamičtěji založené řidiče. Prvním předpokladem je výrazně nižší karoserie, další výhody představuje podvozek s aktivním přiřizováním zadních kol 4Control (podobný systém již léta úspěšně používá Laguna), elektronicky řízená tuhost tlumičů, nové řízení s proměnlivým účinkem posilovače a benevolentněji nastavený stabilizační systém.

Řidič si tak může vybírat ze 4 jízdních režimů – Eco, Comfort, Neutral a Sport. V tom posledním se tlumiče nastaví do tužšího režimu, zmenší se účinnost posilovače řízení, motor začne vydávat výraznější zvuk a na pokyny plynovým pedálem reaguje s větší citlivostí, případná samočinná převodovka řadí rychleji a déle drží motor v otáčkách a osvětlení přístrojové desky i interiéru se změní na červený odstín.  Jiná bude také činnost řízení zadních kol 4Control. Ten při pomalém manévrování citelně snižuje poloměr otáčení a zlepšuje tak obratnost rozměrného vozu, zatímco při rychlé jízdě zvyšuje ochotu auta k zatáčení a eliminuje případnou nedotáčivost. A ještě perlička na závěr – volba sportovního jízdního režimu má prý vliv i na frekvenci příplatkové masážní funkce předních sedadel …

Jak se na současný moderní vůz vyšší třídy sluší a patří, Espace nabízí také řadu elektronických asistenčních systémů pro zlepšení aktivní bezpečnosti a komfortu řidiče. Patří mezi ně adaptivní tempomat, funkce samočinného aktivního nouzového brzdění, systém kontrolující jízdu v pruzích a výstražný systém reagující na překročení předvolené nejvyšší rychlosti. Manévrování s rozměrným vozem velmi usnadňuje přední, zadní i boční parkovací senzory a couvací kamera. Řidič se také může spolehnou na světelný senzor, již zmiňovaný head-up displej, na který se těsně pod čelní sklo promítá aktuální rychlost vozu, tzv. hill-holder (krátký podržením tlaku v brzdovém systému zamezuje nepříjemnému couvnutí vozu při rozjezdu do stoupání). Samozřejmě nechybí ani funkce samočinného parkování, a to v podélném i příčném směru.

Motory: trojice přeplňovaných čtyřválcových šestnáctistovek

Ti zákazníci, kteří i u velkého crossoveru dávají přednost benzinovému motoru, si do nového Espace mohou vybrat čtyřválec 1,6 l s obchodním označením Energy TCe 200 EDC. Jedná se o motor, který se již osvědčil v nejnovější generaci Clia RS. V Espace dává výkon 147 kW a točivý moment 260 N.m dostupný od 2500 ot./min.  Na motor navazuje samočinná sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Mnohem větší zájem ale výrobce očekává o naftové motory. Pravděpodobně vůbec nejžádanější bude jednotka Energy dCi 130. Ta se již stačila osvědčit například v modelu Mégane. Z objemu 1,6 l dává 96 kW a točivý moment 320 N.m od 1750 ot./min. Tento motor spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovku. Vrchol naftové nabídky tvoří dvojitě přeplňovaný motor dCi 160 EDC. Pracuje se vstřikovacími tlaky až 1,8 baru. Také on má objem 1,6 l a vyvíjí výkon 118 kW a točivý moment 380 N.m  od 1750 ot./min. Motor se dodává výhradně se šestistupňovou dvouspojkovou samočinnou převodovkou EDC.

Jedním z hlavních cílů vývoje nového Renaultu Espace byla samozřejmě redukce vypouštěných emisí CO2, a tedy redukce spotřeby. Použitím moderních downsizingovaných motorů, zlepšením aerodynamiky a hlavně mezigeneračním snížením pohotovostní hmotnosti o více než 250 kg (ve srovnání s dlouhou verzí Espace 4) přineslo snížení spotřeby paliva v průměru o 20 % (při porovnání srovnatelně výkonných verzí). Značnou měrou k tomu přispělo použití nové podvozkové platformy s označením CMF (Common Module Family), která používá lehké materiály jako je hliník (dveře) a plast (kapota, přední blatníky) a termoplast (zadní výklopná stěna).

Při vývoji nového Espace byl kladen velký důraz na kvalitu jeho zpracování, a také na dlouhodobou odolnost vůči nepříznivým vnějším vlivům. Prototypy proto v různých extrémních končinách světa absolvovaly celkem 5,5 milionu testovacích kilometrů. Strávily 520 hodin na „mučících“ stavech a 450 hodin v klimatických komorách simulujících extrémní teplotní výkyvy. Zvláštní pozornost byla věnována dlouhé životnosti elektrického ovládání zadní výklopné stěny a systému samočinného sklápění střední a zadní řady sedadel.

Nový Renault Espace se vyrábí v závodu ve francouzském městě Douai.  Aby jej připravil na budoucí produkci tohoto prestižního modelu, Renault do něj v posledních 3 letech mohutně investoval. Nejvíc peněz stála nová lisovna schopná produkce výlisků z ultrapevné oceli (lisování se provádí za tepla). Nové vstřikovací lisy si zase vyžádala výroba plastových dílů karoserie (kapota motoru, přední blatníky).  Modernizací prošla také lakovna. Upravena byla svařovna, aby dovedla pracovat s hliníkovými částmi karoserie. Samozřejmostí bylo důkladné proškolení personálu továrny, které si muselo důkladně osvojit řadu nových pracovních postupů, zejména na montážní lince. Renault u nového Espace slibuje špičkovou kvalitu celého vozu - takovou, jakou si tato nová vlajková loď Renaultu jistě zaslouží. Nechme se tedy překvapit…

Jak si můžete přečíst výše, Renault k novému Espace uvolnil již poměrně podrobné informace, zato velice málo fotografií. Jakmile se situace v tomto směru zlepší, samozřejmě je přineseme, stejně jako podrobné technické údaje a jízdní výkony jednotlivých verzí.

(19.10. 2014)



 


Roman Poláček


Galerie


Z nového Espace vyzařuje síla a luxus Záď zdobí dvoudílné svítilny s velmi efektním designem Nový Espace se ve srovnání s předchůdcem podstatně snížil a kvůli přestupu do třídy crossoverů také dostal obrovská kola a mírně zvýšenou světlou výšku
Ani na přístrojové desce nezůstal kámen na kameni. Digitální středový rychloměr nahradil velký displej ve stylu tabletu ... Příď navazuje na nejnovější designérský styl značky Renault, vůz má ale klasickou masku chladiče a ne jen černý pás plastu Zadní svítilny září do tmy ve tvaru asymetrického písmene C


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Teprve v okamžiku, kdy je provoz zcela zastaven, běž k havarovaným vozům.