Duster dostal nový základní motor


Populární SUV Dacia Duster se začalo prodávat s novým základním benzínovým motorem s označením 1.6 SCe. Zatímco dříve dodával základní benzinovou šestnáctistovku do této Dacie Renault, nyní tento úkol dostal alianční partner Nissan. Důvodem této změny je hlavně nutnost plnit novou, přísnější emisní normu Euro 6. Přináší to ovšem i uživatelské benefity – tím máme na mysli hlavně citelně vyšší výkon a točivý moment.  Konkrétně se jedná o hodnoty 84 kW při 5600 ot./min a 156 N.m při 4000 ot./min, což ve srovnání s předchozím motorem Renault 1.6  16V znamená nárůst o 7 kW a 8 N.m. Verze s poháněnými předními koly a pětistupňovou převodovkou tak nyní dosahuje největší rychlosti 170 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje za velmi slušných 11 s a to vše při kombinované normované spotřebě paliva jen 6,4 l/100 km.

„Čtyřkolka“ je na tom jen nepatrně hůře – jede nejvíce 168 km/h a sprint na stokilometrovou rychlost zvládá za 12 s, přičemž její normovaná kombinovaná spotřeba se zvyšuje o 0,4 l/100 km na 6,8 l/100 km. V tomto případě je Duster osazen šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, jejíž velmi krátký první rychlostní stupeň je v terénu schopen do značné míry suplovat chybějící redukční převodovku. Když si uvědomíme, že verze s pohonem 4x4 je těžší o 115 kg, je tento to nárůst benzinového apetitu velmi přijatelný… Nově k tomu přispívá i montáž start-stop systému, který snižuje spotřebu v normovaném městském provozu. Toto zařízení sice leckterého řidiče otravuje, naštěstí jej ale lze deaktivovat tlačítkem na přístrojové desce...

Velmi atraktivní možností je nový motor 1.6 SCe upravený na alternativní spalování LPG. Tato verze se ovšem nabízí výhradně s pohonem předních kol. V „plynovém režimu“ jeho výkon poklesne na 80 kW při 5600 ot./min a točivý moment na 145 N.m při 4000 ot./min. Největší rychlost při pohonu na plyn má Duster 1.6 SCe LPG 4x2 167 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h proběhne za 11,4 s. V nabídce motorizací Dusteru samozřejmě zůstává oblíbený turbodiesel 1.5 dCi naladěný na výkon 66 nebo 80 kW a také přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.2 TCe/92 kW. Řadu zákazníků přitom jistě potěší, že  tato motorizace už je nyní k mání nejen jako předokolka, ale i ve verzi 4x4.

Základní cena Dacie Duster činí stále 249 900 Kč, které zaplatíte za verzi 1.6 SCe/84 kW 4x2 Access. Vyšší výbavové verze podražily o 3000 až 5000 Kč. Špičkové provedení 1.5 dCi/80 kW 4x4 Celebration příjde na 434 900 Kč. Název nejbohatšího stupně výbavy (v překladu „oslava“) připomíná letošní kulaté výročí 10 let od vstupu Dacie na západoevropské trhy. A že se jedná o éru nesmírně úspěšnou, na tom má velký podíl právě i Duster.

(31.5. 2015)




Roman Poláček


Galerie


Nová benzinová šestnáctistovka pro Dacii Duster pochází od Nissanu. Plní zpřísněnou emisní normu Euro 6 a je také výkonnější a úspornější, než předchozí šestnáctistovka Renault.


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Nudíte se? Kupte si medvídka mývala nebo si přijďte popovídat na naše fórum.