Dodatočná montáž teploměru vnější teploty - Megane II

Zpetné zrcátko MeganeII

Informace předem (potřebné konektory)

Existují dvě verze příprav pro teploměr venkovní teploty. První má konektor pohozený ve sloupku u spolujezdce, konektor má bílou barvu (obr.1) .Tato verze určitě nemá natažené dráty teploměru od jednotky UCH, protože nemá ani elektrické zrcrátka. Druhá verze má černý konektor přišroubovaný ke sloupku, konektor se dá rozebrat pouhým povytažením držáku směrem nahoru. Tato verze má elektrické zrcátka a tak má i pravděpodobně nataženou kabeláž.





Informace předem (čidlo)

Čidlo se dá vyrobit z termistoru NTC 3k3 a k němu paralelně připojeného odporu 15k - domnívám se, že všechny Renaulty mají toto čidlo stejné (obr.2)



Příprava

Příprava byla návštěva vrakoviště s plánem najít vhodné konektory, které bych pak vykuchal a doplnil do elektroinstalace auta, protože mám první verzi konektoru, kde není kabeláž pro čidlo. Takže jsem scháněl jak konektory do jednotky UCH, tak konektory do sloupku. Konektory pro UCH doporučuju sehnat z toho samého konektoru. Bývá to problém, ale měl jsem štěstí. Myslím, že by je byl schopný sehnat i šikovný autoelektrikář (obr. 3). Celkem je jich potřeba dva kusy, pokud není drát ani k displeji, tak čtyři.

Dutinky do konektoru sloupku jsem použil z konektoru ABS - jsou to ty samé. Tyčinky jsem vzal z konektoru vyšší verze výbavy (přišroubované na sloupku), ale jsou větší. Přesto to nevadí a k snadné instalaci to postačuje. Konektor na UCH zespodu vypadá jak na obrázcích č. 4 a 5.

Očíslování pinů je tak jak jej vidíme - jednička je vlevo u nás, postupuje se dozadu. Pin 11 je vedle pinu 1 dozadu. Skládá se vlastně ze dvou konektorů, které se dají vysunout pomocí odjištění jazýčku a zatlačení příslušné části zezadu směrem ven. Dutinky se dají vytáhnout zatlačením na příslušnou dutinku a povytažením drátku (obr. 6).  


Cena

Čidlo se dá vyrobit do 20,-kč a celkově jsem na tom strávil čtyři hodiny + asi dvě hodiny přípravou. Nějaké dráty jsem měl a pracovat s pájkou taky umím. Cenu lehce zvedla samosmršťovací bužírka.


Montáž

Začal jsem od dveří umístěním čidla a kabeláží ve dveřích. Strávený čas: 2 hodiny. Škrabkou na led jsem odloupl sklíčko zrcátka (obr. 7) a pomocí šroubováku vyhákl zadní kryt zrcátka.

Při sundávání krytu je dobré zrcátko lehce sklopit ke dveřím. Čidlo jsem připájel na konektor, který jsem vzal ze starého počítače a prostrčil ho zevnitř spolu s ovládacími lanky do zrcátka a umístil na spodní stranu zrcátka (obr. 8). Šlo tam lehce zatlačit a drží tak samo.

Dráty jsem pak vedl se svazkem ovládání okna spolujezdce až ke konektoru do sloupku. Zde se musí použít trošku izolační pásky, protože se musí rozdělat husí krk, který je za gumou na svazku a znova pak přilepit. Dráty jsem pak napájel na připravené vykuchané konektory, ale klidně se mohou prostrčit dál bez nutnosti rozdělování.

Pak přichází na průtah palubní deskou. Zde stačí jen vytáhnout schránku spolujezdce a štít nad přístrojovou deskou - tahem k sobě. Je dobré si vzít na pomoc nějaký drát, nebo něco, co se nekroutí a půjde to tak protáhnout. Za vytaženou schránkou nahoře je trubka (obr. 9), na které je z přední strany (strana motoru) vedený kabelový svazek. Rukou stačí najít díru, kam svazek pokračuje a pak pomalu zasouvat připravený svazek, nebo něco co se dá protáhnout a na konci bude ten svazek. Štít jsem sundal proto, že za přístrojovou deskou se ten svazek může objevit, ale nemusí a bude pokračovat dolů. V tom případě vyleze někde kolem prostoru pedálů.

Pak přichází na instalaci na UCH. Musí se sundat kryt pod volantem, ovladač sklonu světel a regulace jasu palubní desky, jednoduchým vyháknutím se vytáhne pojistková skříňka ze svého držáku (obr. 10). Dále v demontáži vadí plastová trubka topení, která se nejdřív vyhákne na straně sloupku a lehkým kroucením a ohýbáním se postupně vytáhne ze strany topení. Dál už je vidět jednotka UCH, která je přišroubovaná jedním šroubem uprostřed (obr. 11). Po jeho povolení se jednotka lehce dole odklopí a posune se dolů. Je potřeba dát hlavu pod volant, nahoře je vidět její držák. Tahem dolů celá jednotka vypadne (obr. 12). Před tímto úkonem doporučuju vypojit baterku. Nyní se dostáváme ke konektorům. Čidlo se napojuje na PE2, což je prostřední, černý konektor. Konkrétně jde o piny 3 a 13 - jsou vedle sebe. Tak, jak je jednotka před náma, tak je to na levé straně hned z přední části konektoru (od motoru).

Opět si připravíme konektory z vrakoviště, spájíme a zapojíme. Displej je na jednotku UCH připojen do konektoru PE1 - vlevo od PE2 na pin 2. Tuto montáž jsem neprováděl, protože jsem již potřebnou kabeláž měl. V tomto případě je asi nutné rozebrat ještě plasty pod volantem, vytáhnout rádio a samotný displej. Pak stačí protáhnout dráty od jednotky UCH k displeji na pin 4.


Závěr

Nezapomeneme vše zapojit jak bylo a připojit baterii. Po zapnutí rádia se rozsvítí displej a zobrazí se teplota (obr. 13). Čidlo je možné připojit jak do pravého, tak i levého zrcátka. Pravé zrcátko je horší v tom, že se musí svazek protahovat palubní deskou. V servise proto dávají čidlo do zrcátka na straně řidiče. Montáž je v tom případě stejná jako do pravého zrcátka, akorát je potřeba míň drátu.

Po dokončení montáže jsem ale zjistil překvapivou věc. Černý kryt zrcátka je naprosto nevhodný, protože se horní strana velmi ohřívá a tím částečně zkresluje teplotu. Za jízdy je ale vše v pořádku.

Prosím, kdo máte ten černý konektor mezi sloupkem a dveřmi, případně máte elektrické zrcátka, napište mi SZ, jestli tam máte i kabeláž - stačí vyzkoušet na piny 4 a 5 přiložit odpor s hodnotou kolem 3k, jestli se něco zobrazí na displeji. Případně na konektor pod vnitřním krytem zrcátka na piny 6 a 10. Budu moc vděčný. Pokud se zapojení bojíte, zkuste najít šikovného autoelektrikáře a tento návod mu ukažte. Pevně věřím, že pokud ještě zjistí, jak sundat obložení dveří (je stejně snadné), práce mu nezabere více než dvě hodinky.

Ďakujeme autorovi článku: Zefek


Radovan Rakovický


Galerie


1 2 3
4 5 6
7 8 9
10 11 12
13


Chtěl po vás někdy policicta úplatek?
Ne nikdy
Naznačil, že by chtěl
Ano, ale nedal jsem mu ho
Ano, dal jsem mu ho
Úplatek jsem sám nabídl
Při nehodě na dálnici: Místo k zastavení vybírej zásadně za nehodou. Klidně ve větší vzdálenosti.